Gå til innhold

Drømmer!!!!


Anbefalte innlegg

Hva betyr egentlig det vi drømmer? Vet jo at hver drøm kan analyseres, men er drømmene noe fra underbevisstheten vår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest KATTAstrofe

Jeg har både lest at drømmer er underbevisste tanker, og at det er dagens inntrykk som fordøyes. Vanskelig å si, men i perioder da jeg tenker mye på en spesiell ting, så drømmer jeg om det om natten. Og de drømmene husker jeg som regel etterpå, i alle fall bruddstykker. Andre drømmer husker jeg ingenting av, ikke engang om jeg konsentrerer meg om å huske idet jeg våkner :evil: Kanskje jeg burde skrive det ned? :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er irriterende og ikke huske drømmene når man våkner! :D

Av og til har jeg jo de syke drømmene, og kan ikke skjønne hvor i all verden jeg har det fra :ler: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det at drømmer er kroppens måte til å bearbeide inntrykk vi får i løpet av dagen. ting vi opplever , ser , hører , tenker , nederlag , mestring, reddsler.....

Jeg er sånn som drømmer mye. Og jeg drømmer ofte om ting som opptar meg.

Har hatt mange drømmer der jeg våkner livredd nesten på gråten - eller av at jeg skriker ....Da har jeg hatt mareritt og drømt at jeg mister alle tennene ...det er en forferdelig drøm ..jeg kjenner på de med tungen og de løsner ..og jeg er livredd ...(har et noe traumatisk tannlegeforhold) - Denne drømmen har jeg funnet ut går på det at man føler at man ikke har greid å bite fra seg. Det går på at man føler seg overkjørt - på selvbildet og selvtillitt - og ja - ofte så har jeg opplevd slike ting i forkant av drømmene.

Andre drømmer jeg har er at jeg oppdager at jeg er naken eller nesten ikke har klær på ..og jeg er ute ..får panikk ..det er jo så flaut ! Dette går på selvtilitten . Den har vært veldig lav til tider ..og i perioder drømte jeg mye slike drømmer.

Jeg husker oftest alltid det jeg drømmer. har mange drømmer iløpet av natten. Drømmer en del om ungene i barnehagen der jeg jobber - at jeg glemmer de og sånn ...eller at jeg har egne unger og at noe hender med de ...sikkert fordi det er et stort asnvar å passe de.

Hvis jeg ser filmer som er skumle eller ekle så er det garantert at jeg drømmer fra de. Husker et mareritt jeg hadde ...hadde sett en thriller ..og i løpet av natten så knivstakk jeg hele familien min !! :o :cry: Våknet av at jeg lå og gråt ..det var så grusomt ..alt var så livaktig ....hadde lyst å stå opp for å se om de var i live ....og dagen etterpå så såg jeg det for meg gang på gang ..

Så noen ganger kunne det være greit å ikke huske så mye ...

:-?

hehe og så drømmer jeg mye rot også da .....hysteriske drømmer der handlingen hopper fra det ene til det andre ... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heller nok til 'fordøyelsesteorien' selv, ja. det er gjort forsøk der man har målt hjerneaktiviteten til katter mens de sover, og alt taler for at de driver med akkurat det samme som oss: fordøyer dagens inntrykk i drømmene.

når vi drømmer, 'fester' vi ny lærdom, tanker og erfaringer i hjernebarken, bokstavelig talt. det er litt som å tråkke opp en sti mellom hjernecellene, hvis du skjønner hva jeg mener med den metaforen. 'stiene' heter synapser, og du danner nye kontinuerlig, nye forbindelser mellom nytt og gammelt som ligger lagret under topplokket.

å drømme er helt nødvendig. mennesker som frarøves rem-søvnen, men likevel får 'tilstrekkelig' non-rem-søvn til å være 'uthvilt', begynner å hallusinere og havner i en psykoseaktig tilstand.

hm. eowyn, jeg tror ikke du er den eneste som drømmer de merkeligste ting. det er minst to av oss.

men jeg pleier som regel å huske den siste drømmen før jeg våknet. og noen ganger må jeg bare lure på hvor jeg tar det fra... men god underholdning er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg husker mesteparten av drømmene mine, og det er jeg ikke like glad for. Jeg er veldig plaget med mareritt og de plager meg til langt på dag fordi jeg ikke får dem ut av hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker mesteparten av drømmene mine' date=' og det er jeg ikke like glad for. Jeg er veldig plaget med mareritt og de plager meg til langt på dag fordi jeg ikke får dem ut av hodet.[/quote']

Ja det kjenner jeg igjen :( Det er plagsomt, men får en sånn guffen følelse i kroppen av å gå og tenke på de. Huff. Men husker gode drømmer også da ...... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

En gang gikk jeg i søvne ut av vinduet, over taket og over gjerdet til naboen min.

Jeg tolket dette slik: dagen før hadde moren min bedt meg hente lillesøsteren min hos naboen , men jeg gjorde det ikke. Sannsynligvis fikk jeg dårlig samvittighet og følte at jeg måtte gjøre det allikevel. Litt sent kanskje, men.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, det er mye rart som kan skje mens vi sover ja. :ler:

Mzfire, det var en spenende link!! Har lagret den på favoritter nå, så skal jeg tyde drømmen min imorgen tidlig. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Vet ikke helt om d betyr noe men jeg har i den senere tid blitt bespøt av min nylig avdøde far i drømmene mine som vil jeg skal drikke med ham

Vet ikke helt ennu om jeg vil drikke med ham

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alternative Jinx...

Jeg har to bøker om drømmetydninger...

Leste litt for mange år siden..

Den tiden da jeg skrev ned hva jeg drømte...

(men hvem har tid til det nå ? Ikke Jinx ihvertfall)

Men det jeg fant ut er at alt du drømmer om

personer og dyr osv

er deg selv i forskjellige situasjoner..

Drømmer du at en løve løper etter deg, er også

løven "deg" ....

Hvis du tyder det slik kan du kanskje få litt mer ut av drømmen...?

Jeg drømmer ofte at jeg skal ringe hjem fra en telefon automat,men husker ikke nummeret... Jævlig slitsomt ... :evil:

og jeg er helt utslitt når jeg våkner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg hatt mareritt og drømt at jeg mister alle tennene ...det er en forferdelig drøm ..jeg kjenner på de med tungen og de løsner ..og jeg er livredd ...(har et noe traumatisk tannlegeforhold) - Denne drømmen har jeg funnet ut går på det at man føler at man ikke har greid å bite fra seg. Det går på at man føler seg overkjørt - på selvbildet og selvtillitt - og ja - ofte så har jeg opplevd slike ting i forkant av drømmene.

Jeg husker oftest alltid det jeg drømmer. har mange drømmer iløpet av natten. Drømmer en del om ungene i barnehagen der jeg jobber - at jeg glemmer de og sånn ...eller at jeg har egne unger og at noe hender med de ...sikkert fordi det er et stort asnvar å passe de.

Jeg har også slike mareritt om at jeg mister tennene!! Det er grusomt, og alle disse drømmene er så vivide så levende som om det er sant. I flere av dem begynner det med at jeg kjenner på tennene og i drømmen kan jeg finne på å si ting som: Å dette minner om en drøm, men nå skjer det i virkeligheten. Og det er kjempeskummelt. Ofte har jeg drømmene i eksamensperioder så de symbolisere for meg at jeg har mista kontrollen og har for mye å gjøre.

Det med at du glemmer barna i barnehagen, slike ting drømmer jeg også alltid når jeg har kontakt med barn. Før da jeg satt mye barnevakt i tenårene, var praktikant som sommerjobb og om jeg passer andres barn av og til nå er det sikkert at jeg kommer til å drømme at jeg glemmer dem et eller annet sted. Drømmer som begynner med at jeg glemmeret barn i en lekepark slutter gjerne med at foreldrene til barnet ringer meg og sier at det har gått tre dager og spør hvor lillebarnet er. Lillebarnet sitter alltid i lekeparken eller der jeg forlot det sist uansett hvor mange dager det har gått.... '

Tror jeg har merkelige drømmer hele tiden og husker dem nesten alltid. en gang i blant glemmer jeg dem og det er skikkelig irreterende.

Av og til er det som om drømmeverdene er så mye mer spennende enn den ordentlige og i tider der jeg er lei meg er det nesten som om jeg vil legge meg for å inntre i drømmeverdenen som er så full av morsomme og spennende ting.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Donna

Jeg tok et søk på drømmer og tenner - og her er noe av det jeg fant ....

*TENNER: Å miste tenner betyr at du er redd for å miste fasaden slik at andre skal se hvem du egentlig er.

*Skjeve tenner betyr løgn eller liten selvrespekt. Det samme gjelder hvis tennene faller ut. Den som har ”problemer” med tennene er den som vil lyve eller har liten selvrespekt. Hvis vedkommende lyver vil han/hun snart bli avslørt

*. Å miste tenner

Du har sikkert hørt uttrykket: "Å bite fra seg". Dyr er utrolig flinke til å sette grenser og en av tingene de gjør, er å "flekke tenner" - altså å vise tenne sine. Da sier de liksom: "Ikke prøv deg, se hva jeg har - disse tennene gjør vondt hvis du provoserer meg til å bite deg". Når du drømmer om å miste tennene, er der vanligvis fordi du har vært opp i en eller flere situasjoner der du følte at "du kom til kort". At du ikke fikk sagt i fra sterkt nok, at du ikke fikk satt grenser og vist andre hva du ville! Tradisjonellt har dette vært et større problem for kvinner enn menn - menn skal liksom være sterke de, sloss og kunne true andre - det er tøft! Jenter skulle være snille og føyelige. Men å være snill og føyelig gjør oss misfornøyde og kraftløse. For deg osm drømmer en slik drøm blir det viktigå finne ut hvor grensene dine går og lære deg å si ifra. Du skal ikke bare "finne deg i ting" og " bite det i deg" - du skal vise andre hva du føler "på din måte".

Jeg synes det passer godt jeg med meg selv og når jeg har disse drømmene ....Redd for å ikke strekke til ...at jeg kommer til kort - ikke tørr si fra om jeg føler meg overkjørt .. ..selvfølelsen ..at jeg har mislykkest i noe ..eller føler meg blottstillt ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det passer veldig bra til meg også.

I og med at jeg mistet veldig ofte tennene i eksamensperioder....

Drømte forleden natt at jeg ga ut en roman som het Desember og handlet om insekter... Hva kan det bety?? Jeg skriver ikke bøker til vanlig så regner med at det betyr noe..

Og dagen før drømte jeg at jeg poppa popcorn i en maskin. Men da popcornet kom var det edderkopper med popcorn på dem... Kjempemange kom... Ganske skummelt. Flott om noen vil tolke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scarlet

Jeg leste i en bok om drømmetydning en gang at hvis man drømmer at man er naken blant mennesker som er påkledd, så er man redd for å dumme seg ut... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna

Stemmer Scarlet ........drømmer mye slikt jeg ....at jeg plutselig er midt i en folkemengde ..og oppdager at jeg er naken ..det er gruuuusomt !!! Redd for å dumme seg ut ja ...lavt selvbilde ....da drømmer man ofte det ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...