Gå til innhold

Jeg skjønner ikke denne scanne-greia...


Devana

Anbefalte innlegg

Samma hvilket dokument jeg scanner inn så blir det for det første: Seendes helt jævlig ut...Enten blurrete gråtone og fælt eller som "opphakket" gammelt kopidokument i svart/hvitt.

Og for det andre: Jeg klarer ikke å legge det i word, det er ikke et av alternativene på scanneren.

Hjelp!! :sjenert:

Hilsen uerfaren scanner :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nedfall

Har du lastet ned rett driver til scannern ? Du trenger en sånn Twain driver. Åssa har du sikkert ikke satt opp driveren til å skanne i farger etc, sjekk oppsett !

Kan du scanne i word da.. ? Har du ikke ett sånn bildeprogram du kan bruke ? Lagre der, og så åpne i Word etterpå.

Sånn scannebilder akn bli rimelig svære også, må kanskje ta ned størrlesen litt før du hiver det inn i wiord da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lastet ned rett driver til scannern ? Du trenger en sånn Twain driver. Åssa har du sikkert ikke satt opp driveren til å skanne i farger etc, sjekk oppsett !

Kan du scanne i word da.. ? Har du ikke ett sånn bildeprogram du kan bruke ? Lagre der, og så åpne i Word etterpå.

Sånn scannebilder akn bli rimelig svære også, må kanskje ta ned størrlesen litt før du hiver det inn i wiord da..

Takk for svar. Det eneste jeg har gjort er å bruke de cd'ene som fulgte med scanneren. Holder det?

Altså, den kan fint scanne bilder i farger, og dokumenter i farger, men hvis jeg skal scanne et sort/hvitt dokument så blir det helt feil. Da blir det enten til at jeg må scanne det inn i gråtone, eller i svart/hvitt som ser helt rart ut...skikkelig hakkete.

Jeg har prøvd å lagre i bildeprogrammet og åpnet i word etterpå, men da ble det bare masse rare tegn istedenfor dokumentet.

:sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du må lagre dokumentet. Når du er i word må du gå på ikonet som heter "sett inn bilde" (eller sett inn fil) SÅ vil det skanna bildet/dokumentet komme opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne legge dette inn i Word (eller en annen tekst-editor), så trenger du et OCR-program. Et slikt program forsøker å kjenne igjen bokstaver fra det innskannede dokumentet og gjør det om til bokstaver som brukes av datamaskinens tegnsett.

Har du ikke et slikt OCR-program, så blir det det som er skannet kun en bildefil.

http://en.wikipedia.org/wiki/Optical_character_recognition

Endret av Bobcat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedfall
Takk for svar. Det eneste jeg har gjort er å bruke de cd'ene som fulgte med scanneren. Holder det?

Altså, den kan fint scanne bilder i farger, og dokumenter i farger, men hvis jeg skal scanne et sort/hvitt dokument så blir det helt feil. Da blir det enten til at jeg må scanne det inn i gråtone, eller i svart/hvitt som ser helt rart ut...skikkelig hakkete.

Jeg har prøvd å lagre i bildeprogrammet og åpnet i word etterpå, men da ble det bare masse rare tegn istedenfor dokumentet.

  :sur:

Da er det sikkert innstillinge for svart/hvitt scanne modusen som er feil, for lav oppløsning kanskje ? Skal du scanne feks bilder fra avisa, må du ha høy over 300dpi sikkert, og så "krympe" det etetrpå i ett bildeprogram (f.eks Photoshop), fordi ellers får du me rasteret i bilde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nedfall
For å kunne legge dette inn i Word (eller en annen tekst-editor), så trenger du et OCR-program. Et slikt program forsøker å kjenne igjen bokstaver fra det innskannede dokumentet og gjør det om til bokstaver som brukes av datamaskinens tegnsett.

Har du ikke et slikt OCR-program, så blir det det som er skannet kun en bildefil.

Åja, vare det hu ville ? Hvorfor sa a ikke de med engnag da ? ;)

Trudde hu skukle scanne ett bilede jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne legge dette inn i Word (eller en annen tekst-editor), så trenger du et OCR-program. Et slikt program forsøker å kjenne igjen bokstaver fra det innskannede dokumentet og gjør det om til bokstaver som brukes av datamaskinens tegnsett.

Har du ikke et slikt OCR-program, så blir det det som er skannet kun en bildefil.

http://en.wikipedia.org/wiki/Optical_character_recognition

Takker.. ;) Ehem..vet du hvor jeg kan få tak i det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, vare det hu ville ? Hvorfor sa  a ikke de med engnag da ? ;)

Trudde hu skukle scanne ett bilede jeg.

Jeg vet da pokker..

Jeg oppfattet det i hvert fall sånn.

Det er klart man kan putte en bildefil inn i Word (eller en tilsvarende editor), men det ser jo som regel fullstendig uprofesjonelt og jalla ut. Jeg vet at blant annet Adobe har en del gode løsninger i forbindelse med dette med scanning og PDF-formatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker..  ;)  Ehem..vet du hvor jeg kan få tak i det? :)

Som regel følger slikt med programvaren til scanneren. Hvis ikke så må du enten kjøpe eller bruke Google til å finne et gratisalternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er 100% sikkert for alle å forstå: Jeg skal scanne inn et skriftdokument, ikke bilde ;)

Ja, ok. I såfall trenger du OCR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Jeg er helt blank på det meste som har med data å gjøre, godt jeg har dere her inne ;)

Skal lete litt rundt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Har hatt 2 forskjellige scannere, men det som er vanlig er at når du scanner inn et tekstdokument eller et bilde vil det automatisk legge seg inn i et bildebehandlingsprogram. Da lagrer jeg dokumentet der. Deretter går jeg inn i Word og klikker : sett inn bilde- deretter: fra fil

Da velger jeg mine bilder og der ligger dokumentet(automatisk). Når jeg finner dokumentet dobbeltklikker jeg på dette. Det vil da åpne seg i Word, uavhengig om det er tekst eller bilde.

Hvis du ikke har tenkt å endre teksten i dokumentet trenger du ikke OCR.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har hatt 2 forskjellige scannere, men det som er vanlig er at når du scanner inn et tekstdokument eller et bilde vil det automatisk legge seg inn i et bildebehandlingsprogram. Da lagrer jeg dokumentet der. Deretter går jeg inn i Word og klikker : sett inn bilde- deretter: fra fil

Da velger jeg mine bilder og der ligger dokumentet(automatisk). Når jeg finner dokumentet dobbeltklikker jeg på dette. Det vil da åpne seg i Word, uavhengig om det er tekst eller bilde.

Hvis du ikke har tenkt å endre teksten i dokumentet trenger du ikke OCR.

:)

Høres ut som at du har litt peiling på dette. Jeg skal endre et par skrivefeil i dokumentet, så da må jeg vel ha OCR. har tittet litt rundt på nettet i det siste, men er for det første litt usikker på hva jeg ser etter (med tanke på gratis versjon av OCR) og jeg finner ingenting. Vet du om noen steder jeg kan få tak i det? Begynner å småhaste litt...Jeg lovte å rette opp i skrivefeilene til venninna mi på dokumentet hennes siden hun har dysleksi, men trodde ikke det skulle bli så vanskelig, og hun bor så langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det å sette inn et bilde i et Word-dokument skulle jeg tro alle skulle kunne klare å få til. Jeg oppfattet imidlertid ikke dette som sakens kjerne her.

Jeg har ikke brukt scanneren min på mange år, og det er enda lenger siden jeg brukte OCR.

Du kan alltids forsøke noen av disse:

http://www.gnu.org/software/ocrad/ocrad.html (litt usikker på om denne finnes som Windows binary)

http://www-e.uni-magdeburg.de/jschulen/ocr/

Jeg har ikke testet noen av dem selv. Merk at du kan få problemer med igjenkjennelse av visse norske tegn (jeg sikter selvsagt til æ, ø og å).

Endret av Bobcat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Nedfall
[...]

Begynner å småhaste litt...Jeg lovte å rette opp i skrivefeilene til venninna mi på dokumentet hennes siden hun har dysleksi, men trodde ikke det skulle bli så vanskelig, og hun bor så langt unna.

Hvorfor iallverden sendte hun ikke dokumentet som tekst da ? Doc fil f.eks.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor iallverden sendte hun ikke dokumentet som tekst da ? Doc fil f.eks.. ?

Si det..Jeg vet ikke. Men nå har jeg fått det til... Weeee!! :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell fortell !

Brukte du OCR.. ?

Jepp. Lånte en cd med et program som heter Abbyy findreader av en kamerat. Kjempefint program. Så fikk jeg satt det rett inn i word og fikset det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...