Gå til innhold

EL-tester og prøving


tatiana

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ny prøver, og lurer derfor på ting som for andre sikkert er helt selvfølgelig...

Jeg har prøvd eggløsnings-test denne måneden. Jeg har testet meg på morgenen.

Spørsålet mitt er:

Dersom en test er positiv på morgenen. Er det da samme kveld at det er størst sannsynlighet for å kunne bli gravid? Eller er det kvelden etterpå?

Vi har aldri sex på morgenen, bare kvelden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå vet ikke jeg hvordan det er med andre tester, jeg har bar brukt ClearBlue digital. Men slik er det med dem: Eggløsningstest måler om du har stigning av LH-hormonet(? Tror det var et hormon). Dette får du 36-24 timer før du har eggløsning. Det vil si at alt fra 36 til 24 timer etter at du har testet positivt, har du eggløsning.

Siden egget vanligvis lever i omtrent 24 timer, sier de at de neste to dagene etter du har testet positivt, er dine to mest fruktbare, for de er sånn ca dagen før og dagen etter eggløsning. Jeg ville vel si at på kvelden dagen etter at du testet positivt på morgenen, er det en sjanse for at egget allerede er dødt, men det kan også godt være at det har 12 timer +/- igjen.

Klokere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble litt klokere... Det du sier, er at vi bør prøve både samme kveld og kvelden etter at EL-testen har vist positiv. Men at det antakelig er størst sannsynlighet samme kveld (siden egget kan være dødt kvelden etterpå).

Det er spennende, dette her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er omtrent det jeg mener ja :)

Men det skader slett ikke å gjøre det begge kveldene, og rent statistisk kaaaaaan det være ca 36 timer fra den positive testen og til egget løsner. Det vil faktisk si at du har eggløsning på kvelden dagen etter. Derfor teller absolutt begge dagene med ja. Men ville prøvd begge kveldene for sikkerhest skyld(med mindre mannen din har dårlig sædkvalitet, da bør han bare ha utløsning annenhver dag i den fruktbare perioden).

Jepp, litt for spennende for meg, så jeg er ikke aktiv prøver ennå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den EL testen jeg hadde (quick respons) stod det at etter 24 timer, men innen 48 timer bør en ha samleie hvis en får positiv test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm---- Jeg hadde samleie etter ca. 16 timer... Da er det vel ikke så stor sannsynlighet for at jeg kan ha blitt gravid. Jeg får bare krysse fingrene. Men da vet jeg ihvertfall det til neste prøveperiode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...