Gå til innhold

Om å være "heldig"-

Susannah

Anbefalte innlegg

igjen, vi ser vel at det er store forskjeller i hva folk mener med heldig.

det som da kan være greit, er jo at de som ser på ordet heldig som noe negativt dersom man har jobbet hardt for det man har oppnådd, forstår at andre ikke bruker ordet på samme måte og ikke mener det negativt.

Og vi som bruker det udelt positivt, må kanskje tenke litt over at noen faktisk kan ta seg nær av at vi kaller dem heldige, siden andre oppfatter bruken av ordet heldig annerledes, nærmere flaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ganske provosert av en del av innleggene over her….  :sur:

Har selv vært uheldig, da jeg ble alvorlig syk under utdannelse. Hadde ikke opparbeidet meg krav på noe som helst, og måtte gå på sosialstønad før jeg kom inn på yrkesrettet attføring – til minstesats.

Jeg har hatt oddsen mot meg og klart meg. De fleste jeg kjenner hadde det langt lettere fra de var 21 til 27. Jeg er vant til å måtte være ekstremt sparsom og klarer derfor å spare masse til feriereiser nå som jeg har blitt frisk, har vanlig jobb og middels inntekt.

Men er jeg heldig for det? Nei, heldig er når omstendighetene spiller på ens eget parti utover det en kan forvente, mener jeg. La oss si at du får akkurat den oppgaven på eksamen du ønsket og kunne best, slik at du fikk en karakter høyere enn kunnskapen din egentlig tilsa… Uheldig er når du får akkurat den ene oppgaven du ikke kunne, og strøk selv om du egentlig hadde lest en del.

Mens de fleste vil havne et sted der imellom og få den karakteren de fortjente etter arbeidsinnsatsen uten å være verken spesielt heldige eller uheldige.

Man er ikke heldig fordi man ikke er uheldig….. ;)

Sett i et stort perspektiv er jo vi nordmenn heldige sånn generelt, men det er vel en annen diskusjon.

:overrasket::overrasket:

Er ikke du heldig som til tross for motgangen har klart å kjempe deg tilbake til yrkeslivet??? (ja mange spørsmålstegn, det er bevisst for å ett kan ikke vise hvor sjokkert jeg er!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:overrasket:  :overrasket:

Er ikke du heldig som til tross for motgangen har klart å kjempe deg tilbake til yrkeslivet??? (ja mange spørsmålstegn, det er bevisst for å ett kan ikke vise hvor sjokkert jeg er!)

????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:overrasket:  :overrasket:

Neeei ikke først og fremst heldig :sjenert: , jeg vil si hun var mer målbevisst og bestemt på å klare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

????

Nei, jeg er ikke heldig. Hellet har ikke vært på min side her i livet. Definitivt.

Men jeg har det fint nå, og ser ikke lenger på meg selv som uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neeei ikke først og fremst heldig :sjenert: , jeg vil si hun var mer målbevisst og bestemt på å klare det.

men er det nødvendigvis motsetninger?

er det ikke mulig å være BÅDE måbevisst og bestemt OG heldig?

og hva er negativt med ordet heldig om ting man har jobbet for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

og hva er negativt med ordet heldig om ting man har jobbet for?

Det kan se ut som om man underkjenner målbevisstheten og slitet som ligger bak, og at man mener at personen bare har hatt flaks. (Men jeg er selvfølgelig klar over, som jeg skrev et stykke lengre oppe, at enkelte (noe ubetenksomt) sier "så heldig du er!" for å uttrykke gratulasjoner eller beundring.)

Endret av bada
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det å ha flaks, er da langt ifra det samme som å være heldig?

for meg er flaks noe man har om man vinner i lotto, mens å være heldig er å oppnå noe man har jobbet for i mye større grad.

jeg synes på ingen måte man undergraver jobbing og slit selv om man innser at man er heldig som lykkes.

hva med alle de som jobber og sliter og er målbevisste men som likevel aldri når opp til å lykkes?

jeg kjenner mange som jobber minst like hardt som meg for å være frisk, men som likevel ikke er like frisk... er jeg da rett og slett flinkere en dem? eller er jeg heldig som oppnår suksess med min jobbing og mitt slit?

hva med de som er fattige i dette landet, jobber de mindre? er de mindre målbevisste? sliter de ikke?

er det slik at alle som ikke oppnår suksess, er late slappfisker som sitter og venter på at ting skal falle ned i fanget deres, mens de som lykkes jobber hardere, sliter mer og er mer målbevisste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være kvalifisert til å anses som "heldig" ligger det mange faktorer til grunne - som er ganske vanskelig å peke ut...

Det å tenke posetivt er f. eks en slik faktor; ha positive tanker om seg selv, sine mål, føle en sikkerhet om at man garantert vil nå målet. Det er å ha en innstilling som bidrar til at man lykkes.

Det er jo mange her som sier i god tro: Man er det lyset man skinner. Man er sin egen lykkessmed.

Hva legger dere i det?

kan man bevisst jobbe med å bli "heldig"?

Ja, det tror jeg. Men som påpekt tidligere - det er veldig veldig vanskelig å definere hva som skal til, for noen som kanskje ikke med på tankegangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det å ha flaks, er da langt ifra det samme som å være heldig?

for meg er flaks noe man har om man vinner i lotto, mens å være heldig er å oppnå noe man har jobbet for i mye større grad.

jeg synes på ingen måte man undergraver jobbing og slit selv om man innser at man er heldig som lykkes.

hva med alle de som jobber og sliter og er målbevisste men som likevel aldri når opp til  å lykkes?

jeg kjenner mange som jobber minst like hardt som meg for å være frisk, men som likevel ikke er like frisk... er jeg da rett og slett flinkere en dem? eller er jeg heldig som oppnår suksess med min jobbing og mitt slit?

hva med de som er fattige i dette landet, jobber de mindre? er de mindre målbevisste? sliter de ikke?

er det slik at alle som ikke oppnår suksess, er late slappfisker som sitter og venter på at ting skal falle ned i fanget deres, mens de som lykkes jobber hardere, sliter mer og er mer målbevisste?

Jeg vil påstå at de som jobber hardt for helsen, men likevel er syke er uheldige. Det gjør ikke deg heldig, bare helt ordinær.

De fattige i Norge er også uheldige. De er født i et rikt land der de aller fleste har det greit. Om de jobber hardt men likevel er fattige, er det noe som har gått galt et sted. da er de uheldige.

Alle vi andre gjennomsnitts "Ola- Nordmann" er ikke spesielt heldige av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du en slappfisk, men får tilfeldigvis til noe, vil nok mange mene at du er heldig. Jobber du iherdig, men likevel ikke får til noe på grunn av kjipe hendelser, vil mange si du er uheldig. Jobber du målbevisst for noe, og oppnår dette, vil nok mange mene at dette ikke er på grunn av hell.

Men dette er nå redusert til en semantisk diskusjon om hva man legger i ordet heldig. Men ordbokens definisjon av heldig er noen som har hell med seg. Altså, noen som har flaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror kanskje aldri vi kommer mer til enighet om det, det er øyet som ser.

Jeg ser på meg som heldig som har klart å jobbe meg så frisk som jeg er, jeg ser på andre som lykkes som heldige fordi de får til det de får, og i mine øyne verken undergraver det jobben man legger i det eller strevet som ligger bak, det er heller ikke på noen måte negativt.

at vi "ordinære" nordmenn ikke er heldige er ikke slik jeg ser det, jeg synes den gjengse nordmann er heldig, men mener heller ikke det negativt.

Vi har det generellt så bra, at å ikke se at vi er heldige med vår hverdagslige suksess, blir litt arrogant for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er nå redusert til en semantisk diskusjon om hva man legger i ordet heldig. Men ordbokens definisjon av heldig er noen som har hell med seg. Altså, noen som har flaks.

er ikke hva man legger i ord som blir diskutert, relativt viktig?

jeg visste f.eks ikke at det å være heldig var det samme som å ha flaks, det er aldri slik jeg har brukt ordet, og derfor skjønner jeg ikke reaksjonen på bruken av ordet.

dersom det faktisk er akkurat det samme som å ha flaks, da skjønner jeg mer, og må rett og slett begynne å bruke ordet annerledes ovenfor andre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg tror kanskje aldri vi kommer mer til enighet om det, det er øyet som ser.

Jeg ser på meg som heldig som har klart å jobbe meg så frisk som jeg er, jeg ser på andre som lykkes som heldige fordi de får til det de får, og i mine øyne verken undergraver det jobben man legger i det eller strevet som ligger bak, det er heller ikke på noen måte negativt.

at vi "ordinære" nordmenn ikke er heldige er ikke slik jeg ser det, jeg synes den gjengse nordmann er heldig, men mener heller ikke det negativt.

Vi har det generellt så bra, at å ikke se at vi er heldige med vår hverdagslige suksess, blir litt arrogant for min del.

Og så er det ganske krasst å kalle oss som definerer ”heldig” annerledes enn dere for arrogante.

Personlig er jeg iallfall veldig glad og takknemlig for livet og alt jeg har. Jeg kan se på meg selv som heldig i forhold til mennesker som lever under helt andre kår i verden. Men når det gjelder heldig sett i forhold til den gjengse nordmann, så kan jeg ikke kalle meg det når jeg vet at jeg iallfall ikke har hatt et enklere liv enn folk flest her i landet.

Det betyr ikke at jeg er arrogant og tar alt for gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så er det ganske krasst å kalle oss som definerer ”heldig” annerledes enn dere for arrogante.

Personlig er jeg iallfall veldig glad og takknemlig for livet og alt jeg har. Jeg kan se på meg selv som heldig i forhold til mennesker som lever under helt andre kår i verden. Men når det gjelder heldig sett i forhold til den gjengse nordmann, så kan jeg ikke kalle meg det når jeg vet at jeg iallfall ikke har hatt et enklere liv enn folk flest her i landet.

Det betyr ikke at jeg er arrogant og tar alt for gitt.

jeg sier at jeg synes den gjengse normann er heldig og at det for meg blir arrogant å ikke se vårt hell.

sier ikke at de som er heldigere en den gjengse normann er arrogant og tar alt for gitt.

men nå har jeg jo faktisk allerede sagt at ordet tydeligvis betyr flaks, og at det er jeg som har brukt ordet galt, så jeg skjønner ikke helt vitsen med å fortsette.

jeg har brukt, bruker ordet feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sier at jeg synes den gjengse normann er heldig og at det for meg blir arrogant å ikke se vårt hell.

sier ikke at de som er heldigere en den gjengse normann er arrogant og tar alt for gitt.

men nå har jeg jo faktisk allerede sagt at ordet tydeligvis betyr flaks, og at det er jeg som har brukt ordet galt, så jeg skjønner ikke helt vitsen med å fortsette.

jeg har brukt, bruker ordet feil.

Da er vi kanskje ikke så uenige.. TS var jo oppgitt over hvordan venner i Norge så på dem med misunnelse i forhold til reising.

Det kan jo godt være at også TS ser syns hun er heldig som får reise sett i forhold til sulterammede barn i Etiopia. Men ikke i forhold til nabon m stort hus.

Det er vel heldig på det planet som diskuteres her..

Skulle likt å sett de som mener noe annet enn at vi her i norge har skutt gullfuglen bare ved å være født her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

er ikke hva man legger i ord som blir diskutert, relativt viktig?

Joda, men i løpet av noen sider nå har man vel kommet fram til at folk legger forskjellig betydning i ordet heldig, men det virker ellers som om folk er enig i at man ikke nødvendigvis trenger flaks for å lykkes (som forsåvidt også er et ord som er beslektet med flaks) med noe.

jeg visste f.eks ikke at det å være heldig var det samme som å ha flaks, det er aldri slik jeg har brukt ordet, og derfor skjønner jeg ikke reaksjonen på bruken av ordet.

dersom det faktisk er akkurat det samme som å ha flaks, da skjønner jeg mer, og må rett og slett begynne å bruke ordet annerledes ovenfor andre mennesker.

Nå legger de fleste forskjellige betydning i ord de bruker. Det er ikke akkurat en grunn alene til å slutte å bruke visse ord eller starte å bruke andre. Men det kan være greit å ha i bakhodet hvis man får en uventet respons på noe en sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;)

Jeg skrev innlegget her oppe hvor jeg mente at det først og fremt var de med hus og barn som virker misunnelige.

Vel, jeg har "hus og barn" og kan innimellom bli litt "misunnelig" på barnløse som kan bruke all sin tid og penger på trening, reiser osv. Men den misunnelsen er jo ikke reell - jeg ville jo aldri i verden byttet bort mitt "hus og barn" hvis jeg fikk et konkret valg! Så tror ikke man skal legge så mye i andres "misunnelse". Det stikker nok ikke altid så dypt som noen later til å tro. Det er bare det at innimellom kan noen og enhver drømme seg litt bort i det grønne gresset på naboens side av gjerdet.

Når det gjelder ordet heldig, kommer jeg til å fortsette å bruke det med verdens beste samvittighet. At noen skal tro at jeg ikke unner dem, at jeg er misunnelig eller at jeg tror andre får alt deisende ned i fanget uten å måtte jobbe/prioirtere - vel, det får bli deres problem og ikke noe jeg orker ta stilling til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har "hus og barn" og kan innimellom bli litt "misunnelig" på barnløse som kan bruke all sin tid og penger på trening, reiser osv. Men den misunnelsen er jo ikke reell - jeg ville jo aldri i verden byttet bort mitt "hus og barn" hvis jeg fikk et konkret valg! Så tror ikke man skal legge så mye i andres "misunnelse". Det stikker nok ikke altid så dypt som noen later til å tro.  Det er bare det at innimellom kan noen og enhver drømme seg litt bort i det grønne gresset på naboens side av gjerdet.

Når det gjelder ordet heldig, kommer jeg til å fortsette å bruke det med verdens beste samvittighet. At noen skal tro at jeg ikke unner dem, at jeg er misunnelig eller at jeg tror andre får alt deisende ned i fanget uten å måtte jobbe/prioirtere - vel, det får bli deres problem og ikke noe jeg orker ta stilling til.  :)

Det var meg du siterte over:)

Det er vel helt naturlig at en slik misunnelse kan gå begge veier. Jeg kan jo også av og til tenke at det hadde vært koselig m hus og barn. Men når jeg velger å ikke skaffe meg det riktig ennå (er 29), så sier jeg aldri at folk som bor større enn meg er heldige.

Kanskje jeg er i overkant skånsom da. Syns det er litt rart at du bevisst ønsker å såre folk ved å kalle dem heldige, nå når du vet at det sårer selv om det ikke er vondt ment fra din side.. Men, men….

Hvis du har venner i min situasjon, håper jeg du er påpasselig med å si at du ikke ville byttet og at du prøver å engasjere deg litt i deres reiser- på en positiv måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var meg du siterte over:)

Det er vel helt naturlig at en slik misunnelse kan gå begge veier. Jeg kan jo også av og til tenke at det hadde vært koselig m hus og barn. Men når jeg velger å ikke skaffe meg det riktig ennå (er 29), så sier jeg aldri at folk som bor større enn meg er heldige.

Kanskje jeg er i overkant skånsom da. Syns det er litt rart at du bevisst ønsker å såre folk ved å kalle dem heldige, nå når du vet at det sårer selv om det ikke er vondt ment fra din side.. Men, men….

Hvis du har venner i min situasjon, håper jeg du er påpasselig med å si at du ikke ville byttet og at du prøver å engasjere deg litt i deres reiser- på en positiv måte!

Nå er det ikke alle som blir såret når folk sier at dem er heldige da.

Mener man må ikke bli for hårsåre heller.

En ting er hvis folk virkelig er missunelige, og MISSunder noen å f.eks dra å reise mye, å kommer med en sur kommentar som inneholder ordet heldig.

Det er noe annet hvis personen som bruker ordet heldig under personen all reisingen.

På skolen så lærte jeg at hvis man var en en krangel eller ligenenes med noen, så skulle man ikke si

Du mener "bla bla bla"

Men heller si

Jeg føler at du " bla bla bla"

For vi mennesker har en tendens til å misstolke hverandre.

Jeg er fortiden gravid, å er en del hormoner ute å går her i huset, å veldig ofte er det fordi jeg har misstolket noe.

Er litt dum å være sur/irritert på noen, fordi man tror personen mente noe annet enn hva dem faktisk gjore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...