Gå til innhold

Om å være "heldig"-


Susannah

Anbefalte innlegg

men at de OGSÅ er heldige, at du synes DE er heldige, gjør det heldig sagt til deg til noe negativt?

og hvorfor er heldig ett negativt ord? (dersom det ikke sies med ett negativt toneleie som er sarkastisk eller slikt da)

jeg og savner og ønsker meg mann og barn, jeg synes de som har familie er heldige! Jeg tror ikke det er enkelt, det ligger mye jobb bak det også, men jeg synes likevel de er heldige.

ikke negativt heldige, følelsen min ovenfor de som har ting jeg skulle ønske jeg hadde, er ikke negativ, langt ifra.

de er heldige, jeg er glad på deres vegne og skulle gjerne hatt det slik selv, selv om jeg er fornøyd med det jeg har også og er heldig på min måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fruktfat
Jeg har selv opplevd lignende, hvor man nærmest blir "anklagd" for det man har gjort, og personen nærmest leter etter argumenter som "men var det ikke dyrt, da?", "hadde du råd til det?", "men hva sa familien?" el.lign-kommentarer for å få bekreftet at man har gjort et dårlig/uansvarlig valg.

sånn er familien min ;)

eller; mamma har skjønt det, og hun synes vi er heldige, og flinke, og unner oss veldig den reisen vi nå skal ut på. faren min synes vi kaster bort penger, og sier vi er heldige på en HELT annen måte enn det mamma gjør. er det så vanskelig for folk her å skjønne forskjellen på det?? faren min sier litt sånn halvsurt at vi er jammen heldige som kan bruke så mye penger på sånt, det har han aldri gjort (sier han som er gjeldfri og ikke har de store utgiftene, han kan reise akkurat når han vil). sånt irriterer meg, spesielt når det kommer sånne ting som "ja, det er noen som har det" osv.

jeg har spart i snart to år jeg, og jeg tjener under 200 000 i året ;) jeg betaler mer enn jeg behøver i skatt, og lever trangt resten av året for å kunne reise en tur. ;) prioriteringer.

for eksempel har jeg en bror som jeg omtrent ikke kan nevne at vi skal på tur, for han blir så jævlig snurt! samme med samboeren hans, de blir helt rare og sier ingenting. for de "har ikke råd til å reise til syden"... de tjener en haug mer enn det vi gjør, men de prioriterer møbler og sånne ting.

Endret av Fruktfat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For endel mennesker er det vel slik at når de etablerer seg med bolig,bil og har lån på begge,får barn eller andre valg,så regner jeg med at de fleste av dem har måtte nedprioritere reising,utenom den årlige ferieturen.Og de fleste ser vel på det å reise som et deilig avbrekk fra hverdagen og skulle ønske de hadde råd eller anledning til å reise oftere?Man blir kanskje litt "drømmende" når andre snakker om hvor de skal reise eller hvor de har vært,og det å si at dere er så heldig som får til dette,så ser jeg på det som en positiv kommentar til valgene og prioriteringene dere gjør=)

Men jeg ser ikke bort ifra at det også finnes de som blir grønn av misunnelse over andres lykke,og blir litt snurt!-Synd for dem!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1

Hvis en som single, par eller familie planlegger godt nok, skal det ikke være så umulig å reise bort på ferie. De fleste legger av midler til det og planlegger avspasering/ferie fra jobben.

Det kan jo hende at de som bruker ordet "heldig" gjør det av minst to grunner: de tenker på seg selv som ikke har klart å legge av midler og også for å vise at de unner deg ferie (og at du derfor er heldig). Minst sannsynlig mener de noe vondt med det.

Endret av Gjest 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en som single, par eller familie planlegger godt nok, skal det ikke være så umulig å reise bort på ferie. De fleste legger av midler til det og planlegger avspasering/ferie fra jobben.

joda, men jeg oppfatter det som at ts snakker om mer en en årlig sommerferie i utlandet, når man snakker om å reise mye, så vil jeg tro at to uker i syden i påsken ikke er akkurat det det dreier seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, men jeg oppfatter det som at ts snakker om mer en en årlig sommerferie i utlandet, når man snakker om å reise mye, så vil jeg tro at to uker i syden i påsken ikke er akkurat det det dreier seg om.

Neimen hva har det med saken å gjøre?

TS har vært flink, tatt sine egne valg, og ingen har noe som helst - eller kan på noen som helst - grunnlag dømme henne, eller forklare henne utakknemlig.

Satt på spissen:

Skal man ikke kunne gratulere en vinner? En som har ligget i hardtrening hele året for å nå sin drøm?

Jeg vil si at man ikke kommer noen steder gratis, og det faktum at du vil feie unna alle de kamper vi alle må kjempe for å komme dit vi vil, er bare for arrogant for min del. Selv om det i denne saken "bare" dreier som om en ferie. Det fins fler med deg Aline som både har prioritert og kjempet sin vei... Det å tro noe annet er veldig egosentrisk i mine øyne :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neimen hva har det med saken å gjøre?

TS har vært flink, tatt sine egne valg, og ingen har noe som helst - eller kan på noen som helst - grunnlag dømme henne, eller forklare henne utakknemlig.

Satt på spissen:

Skal man ikke kunne gratulere en vinner? En som har ligget i hardtrening hele året for å nå sin drøm?

Jeg vil si at man ikke kommer noen steder gratis, og det faktum at du vil feie unna alle de kamper vi alle må kjempe for å komme dit vi vil, er bare for arrogant for min del. Selv om det i denne saken "bare" dreier som om en ferie. Det fins fler med deg Aline som både har prioritert og kjempet sin vei...  Det å tro noe annet er veldig egosentrisk i mine øyne :sjenert:

hva i alle dager er det du SNAKKER om?

hvordan i alle dager DØMMER jeg henne? joda, jeg dømmer henne som heldig fordi hun får til noe, er det NEGATIVT? jeg mener vi er heldige som jobber også, dømmer jeg alle som jobber? jeg mener vi er heldige for så mangt, er det å dømme eller snakke om utakknemlighet?

ikke gratulere en vinner, jeg snakker om at vi må se vinnerne i oss selv og lurer på hvorfor det oppfattes som NEGATIVT å være heldig som får til ting.

feie unna alle kamper?

og hvor i alle dager leser du at jeg ikke tror andre har prioritert og kjempet, herremin så forskjellig vi fungere, jeg fatter rett og slett ikke hva du snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ulike årsaker har jeg og min partner reist en del de siste årene. Det vil si; vi har prioritert å gjøre dette. Det som irriterer meg, er at jeg i det siste nesten har følt at jeg "bør" ha dårlig samvittighet for dette. Stadig vekk får jeg kommentarer fra omgivelsene som går på ting som "dere er jo heldig som kan gjøre det" osv. Som om det er bare noe som har falt ned i fanget på oss og som ingen andre er "heldige" nok til å oppleve.

Jeg blir så irritert på dette, og det ødelegger gleden over gode reiseopplevelser. Ja, vi har reist mye, men det er et valg vi har tatt. Ikke noe som har falt fra himmelen og ned i fanget på oss! Og etter min mening er det mange fler som kunne reist og gjennomført drømmer hvis de viste litt mer vilje til å ta valg.

Er det misunnelse? Overreagerer jeg? Forslag til hvordan jeg kan takle det?

Jeg tror ærlig talt at det er trådstarter som har størst problemer med dette. Skal vi virkelig veie våre ord til venner, familie og kollegaer og ikke kunne bruke ordet heldig - for det virker negativt?

Selv har jeg nok kanskje brukt ordet "heldig" til folk - selvom det dreier seg om ting som jeg absolutt ikke kunne tenkt meg selv. Det er som å bruke ordet, hyggelig ... har aldri tenkt over at den jeg har sagt det til skulle se på meg som misunnelig av den grunn. Selv kunne jeg reist til fjerne verdens-deler, men jeg har ikke den interessen. For meg er det utenkelig å reise på ferier langt inni bushen - og til fjerne himmelstrøk. Jeg hater alt som heter insekter, hater lange flyturer og dager i solsteiken på en strand ... Egentlig synes jeg nesten synd på folk som reiser slike steder - men jeg sier jo aldri det ... Av ren høflighet så sier jeg at "Å ... så kjekt" .. eller "Å, så spennende" ... Selvom jeg innerst inne priser meg lykkelig for at jeg har andre muligheter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ærlig talt at det er trådstarter som har størst problemer med dette. Skal vi virkelig veie våre ord til venner, familie og kollegaer og ikke kunne bruke ordet heldig - for det virker negativt?

Det er vel ingen her som mener at man ikke kan bruke ordet "heldig". Det går vel mer på måten man sier ting på. Ting kan formuleres som en varm lykkeønskning eller en bitter misunnelse ved bruk av ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lage en stor diskusjon av dette får det mer til å se ut som om dere håper å gjøre folk misunnelige... og ikke kan forstå at de faktisk mener at det er hyggelig for dere at dere gjør det dere ønsker å gjøre...

Vi har et veldig flott hus - og får mye skryt for det ... Bortsett fra en person, så har jeg aldri opplevd misunnelse, tvert imot så opplever jeg at mennesker, både kjente og ukjente viser oppriktig glede og interesse ...

Jeg tror det har litt med egen innstilling å gjøre ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når nokon har planlagt ei reise eller noko slikt, ville det aldri falle meg inn å bruke ordet "heldig". Då seier eg: "Så bra!" eller "å, det høyrest så morosamt ut" el.l. Eller "så spanande, dit kunne eg òg tenkt meg å dra".

Dei få gongane eg brukar ordet "heldig" om personar (brukar det ofte i vendingar som "det var heldig at vi kom heim akkurat før det byrja regne" el.l...), er det når eg er litt misunnelig og vil vise dette til personen. Som: "Du er så heldig som ikkje er allergisk mot nøtter" (altså ikkje det same som flaks, men meir i retning det ordet).

Hadde eg sagt til nokre venninner "du er så heldig som har så tjukt og fint hår" ville dei nok gått i forsvar og sagt "det kom ikkje av seg sjølv altså, eg har brukt masse hårkur" el.l. Og det veit eg at dei har, det fine håret er ikkje noko dei har vore heldige med, men noko eg kanskje sjølv kunne hatt dersom eg hadde jobba med det, gått til frisør, brukt mykje pengar på produkter.

På same måte som eg misliker biklangen når dei seier "du er så heldig som kan reise" til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Noen prioriterer å bruke pengene sine på huset sitt og andre vil reise for pengene sine og noen har råd til begge deler, mens andre igjen har ikke råd til en skit. Sånn er livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ærlig talt at det er trådstarter som har størst problemer med dette. Skal vi virkelig veie våre ord til venner, familie og kollegaer og ikke kunne bruke ordet heldig - for det virker negativt?

Nei det er ikke bare trådstarter som skjønner hva det dreier seg om. Og det er som nevnt utallige ganger tidligere ikke snakk om at bruk av ordet heldig oppfattes negativt i enhver sammenheng.

Dette handler om hvem som kommer med kommentarer og måten de sies på. Hvis noen ikke klarer å glede seg over at andre skal ut å reise, har kjøpt seg nytt hus, eller fått seg en flott kjæreste har de et problem. Og det er dessverre endel mennesker som ikke klarer det. Det er disse TS refererer til, ikke folk generelt som bruker ordet "heldig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det er ikke bare trådstarter som skjønner hva det dreier seg om. Og det er som nevnt utallige ganger tidligere ikke snakk om at bruk av ordet heldig oppfattes negativt i enhver sammenheng.

Dette handler om hvem som kommer med kommentarer og måten de  sies på. Hvis noen ikke klarer å glede seg over at andre skal ut å reise, har kjøpt seg nytt hus, eller fått seg en flott kjæreste har de et problem. Og det er dessverre endel mennesker som ikke klarer det. Det er disse TS refererer til, ikke folk generelt som bruker ordet "heldig".

Helt enig. Av og til brukes det sånn "Du er heldig du, for dette fortjener du egentlig ikke". Det er bare det at folk ikke sier den andre delen av setningen, men man kan føle at de tenker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
Neimen hva har det med saken å gjøre?

TS har vært flink, tatt sine egne valg, og ingen har noe som helst - eller kan på noen som helst - grunnlag dømme henne, eller forklare henne utakknemlig.

Satt på spissen:

Skal man ikke kunne gratulere en vinner? En som har ligget i hardtrening hele året for å nå sin drøm?

Jeg vil si at man ikke kommer noen steder gratis, og det faktum at du vil feie unna alle de kamper vi alle må kjempe for å komme dit vi vil, er bare for arrogant for min del. Selv om det i denne saken "bare" dreier som om en ferie. Det fins fler med deg Aline som både har prioritert og kjempet sin vei...  Det å tro noe annet er veldig egosentrisk i mine øyne :sjenert:

Er ts flink, fordi h*n prioriterer å reise flere ganger i året?

Er ts flink, fordi h*n gjør jobben sin, og får betalt lønnen sin?

Skal man gratulere en som har god inntekt, og som klarer å prioritere å reise flere ganger i året?

Ligger man virkelig i hardtrening, fordi man gjør jobben sin?

Er det noen som dømmer ts her i det hele tatt, eller kan det være at enkelte bare vil misforstå for å misforstå? Du misforstår Aline totalt, men det er vel fordi du tolker innlegg i stedet for å lese innleggene slik de er. Men kanskje du burde lese innleggene skikkelig, for da slipper du å høres ut som en tulling i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
Helt enig. Av og til brukes det sånn "Du er heldig du, for dette fortjener du egentlig ikke". Det er bare det at folk ikke sier den andre delen av setningen, men man kan føle at de tenker det.

Og jeg tror faktisk at dette bare foregår i ditt og noen andres hoder, fordi dere rett og slett ikke klarer å forstå selv at dere er heldige.

Er glad jeg ikke har slike venner, der man må veie ordene sine "opp og ned i mente" før man kan si noe til dem som ikke skal tolkes i verste mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er ts flink, fordi h*n prioriterer å reise flere ganger i året? Ja!

Er ts flink, fordi h*n gjør jobben sin, og får betalt lønnen sin? Ja!

Skal man gratulere en som har god inntekt, og som klarer å prioritere å reise flere ganger i året?

Ligger man virkelig i hardtrening, fordi man gjør jobben sin? Hva har personen gjort/ofret/prioritert/fokusert på, for å komme dit h*n er i dag da?

Tenk litt på det du, (før du tror at livet bare kommer og tar deg)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å si noen om dette med misunnelse. Jeg har nok brukt ordet "heldig på en negativ måte. Jeg har kansje ikke sagt det til noen på den måten, men jeg har definitivt sagt det om noen, som "ja, de er heldige disse toppsjefene som kan kjøre bedrifter til bunns og så få mange millioner i fallskjerm". Jeg mener da selvsagt at de i gitte tilfeller ikke fortjener det. Og kanskje har jeg vært litt misunnelig på alle pengene og makten og æren i all evighet. (Jeg ser at det er stor risiko i slike jobber, og kunne ikke tenke meg den delen selv, men la oss ikke lage noen diskusjon av dette nå.)

Det er menneskelig å være misunnelig, noen er det mer enn andre. Men det blir oppfattet som en skammelig følelse som vi helst ikke burde hatt. Like fullt er den der, og prøver en å undertrykke den, blir den bare grønnere.

Jeg merker at jeg blir mer misunnelig på enkelte enn på andre. En av grunnene er at jeg takler noen former for "selvskryt" bedre enn andre. Noen ganger føler jeg at "skrytingen" er ekskluderende, andre ganger inkluderende. Det sier seg selv at det første oppleves negativt og kan gjøre meg misunnelig, mens det andre gjør at gleden smitter over på meg. Det handler om måten ting blir sagt på. Eks.: "Vi skal på ferie til Sør-Afrika, skal bli så deilig, har ikke vært noen steder på flere måneder nå" - oppleves irriterende fordi vedkommende gir uttrykk for en selvfølgelighet ved å reise ofte og langt. "Vi skal på ferie til Sør-Afrika, skal bli så deilig og spennende. Nytt sted for oss og jeg har alltid hatt lyst til å dra dit" - oppleves hyggelig fordi vedkommende gir uttrykk for en glede ved å skulle reise på ferie.

Jeg tror jeg ville følt det slik enten min venninne var rik eller hadde måttet prioritere beinhardt økonomisk for å få det til. Jeg har nemlig en temmelig velstående venninne som reiser mye, har en storslått hus og de lekreste klær, men jeg føler ikke misunnelse overfor henne, for hun forteller på en måte som gjør at jeg gleder meg med henne. En annen venninne, derimot, kan irritere meg grenseløst når hun forteller om et rådyrt pledd hun har kjøpt. Jeg vet hun hadde lagt av penger i flere måneder, men det ble så mye skryt av dette pleddet og hvor dyrt det var, lite om gleden ved å kjøpe noe hun hadde virkelig hadde lyst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
Er ts flink, fordi h*n prioriterer å reise flere ganger i året? Ja!

Er ts flink, fordi h*n gjør jobben sin, og får betalt lønnen sin? Ja!

Skal man gratulere en som har god inntekt, og som klarer å prioritere å reise flere ganger i året?

Ligger man virkelig i hardtrening, fordi man gjør jobben sin? Hva har personen gjort/ofret/prioritert/fokusert på, for å komme dit h*n er i dag da?

Tenk litt på det du, (før du tror at livet bare kommer og tar deg)...

Det er valg personen tar, og man er ikke mer flink enn andre som eventuelt tar andre valg. Velger man å jobbe fremfor å prioritere fritid, så er det valg man tar og i mine øyne er man ikke mer flink enn andre for det.

Og jeg tror virkelig ikke bare livet kommer og tar meg, for jeg vet hvor hardt man må jobbe for å få til det man vil. Men igjen er det prioriteringer, og man er ikke flinkere enn andre bare fordi man prioriterer annerledes enn andre.

og det er ingen ide å synke ned på det nivået du gjorde i siste setning, for du har virkelig ingen forutsetning til å vite hvor hardt livet har vært for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...