Gå til innhold

Om å være "heldig"-

Susannah

Anbefalte innlegg

Av ulike årsaker har jeg og min partner reist en del de siste årene. Det vil si; vi har prioritert å gjøre dette. Det som irriterer meg, er at jeg i det siste nesten har følt at jeg "bør" ha dårlig samvittighet for dette. Stadig vekk får jeg kommentarer fra omgivelsene som går på ting som "dere er jo heldig som kan gjøre det" osv. Som om det er bare noe som har falt ned i fanget på oss og som ingen andre er "heldige" nok til å oppleve.

Jeg blir så irritert på dette, og det ødelegger gleden over gode reiseopplevelser. Ja, vi har reist mye, men det er et valg vi har tatt. Ikke noe som har falt fra himmelen og ned i fanget på oss! Og etter min mening er det mange fler som kunne reist og gjennomført drømmer hvis de viste litt mer vilje til å ta valg.

Er det misunnelse? Overreagerer jeg? Forslag til hvordan jeg kan takle det?

Mange av synspunktene som kommer frem her  er akkurat det jeg mener. Tror det er litt det ordet "heldig" som rett og slett irriterer meg. Man er heldig hvis man vinner i lotto, men som det nevnes her: å oppnå et gode fordi man har jobbet hardt og lenge for det, å prioritere annerledes enn andre er ikke å være heldig. Det er å ta bevisste valg.

Hvorfor er det så problematisk å innrømme at en har vært heldig i livet?

Det er skremmende at så mange ikke ser hvor heldige de egentlig er.

JA, det ligger ofte hardt arbeid bak, ingenting kommer gratis, men veldig ofte er det veldig små marginer som avgjør om ens vei skal gå den ene eller andre veien!

Du kan prioritere vettet av deg, men av og til går ikke marginen i din favør.

Ja dere er heldige, NYT DET!

men det var jo faktisk ikke den saken vi diskuterte  :)  Du belyser en helt annen side av saken "heldig" enn TS

Jeg kan faktisk ikke se at dette ikke er relevant i denne saken.

Trådstarter ER heldig! Hun har prioritert, jobbet hardt, OG hatt marginene på sin side... hun ER heldig, og jeg kan ikke forstå hvorfor det er så vanskelig å innrømme det!

Det er faktisk arrogant å ikke innrømme det, fordi det stigmatiserer en gruppe som har jobbet like hardt, prioritert like riktig, tatt alle de "riktige" valgene, men som likevel ikke har fått til det samme som trådstarter på grunn av omstendigheter som ligger utenfor dette menneskets kontroll.

Noen er nok misunnelige på trådstarter, og andre kan nok synes at det blir for mye av det gode av reisefortellinger og "skryt", men gjengs over tror jeg slike kommentarer er tankeløshet og flåsethet!

OG hvis trådstarter framhever sine riktige prioriteringer og hard jobbing på samme måte som hun gjør i denne tråden... da skjønner jeg godt at noen kan bli lei seg (for det ble jeg) og komme med noen kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan faktisk ikke se at dette ikke er relevant i denne saken.

Trådstarter ER heldig!  Hun har prioritert, jobbet hardt, OG hatt marginene på sin side... hun ER heldig, og jeg kan ikke forstå hvorfor det er så vanskelig å innrømme det!

Det er faktisk arrogant å ikke innrømme det, fordi det stigmatiserer en gruppe som har jobbet like hardt, prioritert like riktig, tatt alle de "riktige" valgene, men som likevel ikke har fått til det samme som trådstarter på grunn av omstendigheter som ligger utenfor dette menneskets kontroll.

Noen er nok misunnelige på trådstarter, og andre kan nok synes at det blir for mye av det gode av reisefortellinger og "skryt", men gjengs over tror jeg slike kommentarer er tankeløshet og flåsethet!

OG hvis trådstarter framhever sine riktige prioriteringer og hard jobbing på samme måte som hun gjør i denne tråden... da skjønner jeg godt at noen kan bli lei seg (for det ble jeg) og komme med noen kommentarer.

Oj... beklager, jeg glemte at den personen jeg svarte faktisk var trådstarter.. :sjenert:

Bytt ut trådstarter med du og deg, så blir det nok bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj... beklager, jeg glemte at den personen jeg svarte faktisk var trådstarter.. :sjenert:

Bytt ut trådstarter med du og deg, så blir det nok bra  ;)

?

Iallefall. Om du ser igjennom mine tidligere innlegg kan du se at også jeg mener at det hele handler om å ha litt "flaks" - kall det hva du vil - også, her i livet. Men! En stor del av "jobben" gjør seg ikke selv - så derfor vil jeg ikke kalle det å være "heldig". Jeg ikke se at det "unnskylder" misunnelsen, eller at misunnelsen er berettiget fordi lykken ikke er rettferdig.

Men på den andre siden, alt er relativt! Det er klart vi i utgangspunktet alle her er heldige, vi som sitter hjemme forran en PC og ikke har noe annet viktigere enn å surfe på nettet...

Endret av Karianne78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ulike årsaker har jeg og min partner reist en del de siste årene. Det vil si; vi har prioritert å gjøre dette. Det som irriterer meg, er at jeg i det siste nesten har følt at jeg "bør" ha dårlig samvittighet for dette. Stadig vekk får jeg kommentarer fra omgivelsene som går på ting som "dere er jo heldig som kan gjøre det" osv. Som om det er bare noe som har falt ned i fanget på oss og som ingen andre er "heldige" nok til å oppleve.

Jeg blir så irritert på dette, og det ødelegger gleden over gode reiseopplevelser. Ja, vi har reist mye, men det er et valg vi har tatt. Ikke noe som har falt fra himmelen og ned i fanget på oss! Og etter min mening er det mange fler som kunne reist og gjennomført drømmer hvis de viste litt mer vilje til å ta valg.

Er det misunnelse? Overreagerer jeg? Forslag til hvordan jeg kan takle det?

Hvis noen skal f.eks. ha pizza til middag, så kan jeg godt finne på å si at de er heldige. Det betyr ikke at jeg er fryktelig misunnelig, men at jeg gjerne skulle hatt pizza i stedetfor f.eks. fisk.

Jeg hadde syntes det hadde vært veldig merkelig om de som skulle ha pizza ikke hadde klart å nyte pizzaen, bare fordi jeg sa at de var heldig.

Jeg vil også legge til at fryktelig mange personer jobber vettet av seg og vil likevel ikke ha mulighet til å unne seg luksus som reising er. Heldigvis, for hvis alle skulle reist på ferier langt unna, hadde jordkloden kollapset temmelig mye kjappere enn den gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt,trådstarter...har det samme forholdet til ordet "heldig" når det blir brukt i den sammenhengen :)

Heldig blir jo mange ganger brukt om noe man ikke har gjort seg fortjent til...eller som en slags "bonus".

Som for eksempel når noen sier at jeg er "heldig som kan sove lenge i helgene fordi jeg ikke har barn" - bare for å statuere eksempelet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maksprell

Men hva skal man si da? Oi,du har vært flink du!?

Det er jo helt naturlig å si;Å så heldig du er.

Jeg har vært litt uheldig hittil i livet sånn sett at jeg har vært syk,og har praksis nå med rævva lønn som gjør at jeg ikke kan gjøre de store utskeielsene. Pluss at jeg har en del problemer som fører til at jeg ikke kan "skeie" ut så mye. Dette har ikke skjedd fordi at jeg ikke har vært flink, jeg har bare vært litt uheldig.

Og da synes jeg at jeg kan få si at dem som ikke har noe spesielt som kan sette en stopper for å enten reise eller skeie ut på andre vis er heldige.

Jeg skulle mer enn gjerne hadd sjansen til å prioritere annerledes men det kan jeg ikke for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Madam Felle
Skjønner deg godt,trådstarter...har det samme forholdet til ordet "heldig" når det blir brukt i den sammenhengen :)

Heldig blir jo mange ganger brukt om noe man ikke har gjort seg fortjent til...eller som en slags "bonus".

Som for eksempel når noen sier at jeg er "heldig som kan sove lenge i helgene fordi jeg ikke har barn" - bare for å statuere eksempelet :)

Er det ikke bonus at man har en bra jobb, der man tjener godt?

Er det ikke en bonus, når man er frisk og kan jobbe?

Er det ikke en bonus, når man faktisk har muligheten til å prioritere flere reiser i løpet av et år?

Eller hva mener du egentlig er en bonus?

I mine øyne er man heldig, om man får den jobben man vil ha.

Man er heldig, om man er så frisk at man kan jobbe 100%.

Man er heldig, når man kan prioritere flere reiser i løpet av et år.

Så egentlig har man hatt det litt for enkelt, når man ikke klarer å forstå at man er heldigere enn mange andre.

De fleste må jobbe for å få noe, men når man ikke har muligheten til å kunne gjøre en jobb så er det vanskelig å prioritere som det TS gjør. For man har rett og slett ikke økonomi til det, men det er kanskje vanskelig å forstå om alt har kommet "enkelt" hele veien. Når jeg snakker om "enkelt",s å snakker jeg om at man har fått jobb, kan prioritere som man vil og behøver egentlig bare jobbe som de mange andre gjør også.

Man er ikke unikum fordi man jobber, man er heldig som har en jobb i dag. Sikkert mange som misunner TS og andre som ahr jobber, fordi de rett og slett ikke kan jobbe. Så jo, man har vært heldig, selv om du tydeligvis har litt problemer med å se det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns TS overreagerer.

Hvis noen kommer gledesstrålende og forteller at "hurra, vi skal på ferie!" eller "hurra, jeg har fått den jobben jeg søkte på" - ja da kan jeg godt si ett eller annet som "å så bra, dere/du er jammen heldige!" Noe skal man jo si?! Noen ganger skulle jeg kanskje ønske det var meg som kunne reise på samme ferie, andre ganger har slike utsagn overhodet ikke noe med mine egne ønsker å gjøre. Men i mine øyne er mennesker som får til noe de ønsker seg heldige. Enten det gjelder en reise eller en jobb eller et fint hus. Det betyr ikke nødvendigvis at jeg ønsker meg de samme tingene for meg selv, men at jeg gleder meg over den andres hell og lykke.

Og ja, i mine øyne er hell en del av det å ha suksess. Har man mulighet til å realisere drømmer er man heldig. I mine øyne. Og for meg står det klart at det ikke nødvendigvis er sammenheng mellom hvor hardt man jobber og hvilke prioriteringsmuligheter man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva skal man si da? Oi,du har vært flink du!?

Det er jo helt naturlig å si;Å så heldig du er.

Som sagt av andre her, er det gjerne MÅTEN det blir sagt på som avgjør. Kroppsspråk, tonefall, hvor ofte det tas opp, og ikke minst hva slags økonomi den som sier det selv har.

Om min venninne som ikke sparer en krone men bruker hele lønnen på klær hver måned sier med klagende tone at "du er så heldig som reiser så mye, jeg har ikke råd til å reise noe sted, jeg..." er det noe helt annet enn at jeg sier til min kollega at hun er heldig som nå skal ha en ukes fri fra jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
Som sagt av andre her, er det gjerne MÅTEN det blir sagt på som avgjør. Kroppsspråk, tonefall, hvor ofte det tas opp, og ikke minst hva slags økonomi den som sier det selv har.

Om min venninne som ikke sparer en krone men bruker hele lønnen på klær hver måned sier med klagende tone at "du er så heldig som reiser så mye, jeg har ikke råd til å reise noe sted, jeg..." er det noe helt annet enn at jeg sier til min kollega at hun er heldig som nå skal ha en ukes fri fra jobben.

Det er sant, men det virker som TS er litt paranoid også, og tolker kanskje slike utsagn i verste mening, selv om de kanskje ikke var ment slik.

Endret av Madam Felle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg er litt paranoid. Men la meg presisere at jeg her snakket om folk som sier "du er heldig" som om de ikke er det - mens de etter min mening hadde hatt nesten akkurat like stor sjanse til å gjøre det jeg er så "heldig" å få oppleve.

Jeg mener på ingen måte å skryte over reiser eller rakke ned på andre som av økonomiske/andre grunner ikke har denne muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt hva trådstarter mener. Om du lar deg irritere av sånne kommentarer kommer selvfølgelig helt an på hvem som kommer med dem.

Hvis det er bekjente som man vet sløser mye i det daglige, og av den grunn ikke kan unne seg fine ferier, skjønner jeg at det ergrer TS hvis de kommer med kommentarer som kan oppfattes som: "Du er heldig som kan ta deg råd til slike ting som vi ikke har penger til!"

Det er ikke tvil om at mange kunne prioritert annerledes, slik at de hade hatt råd til reiser og ferier. Men det er også klart at mange har det trangt økonomisk, eller av andre muligheter ikke kan reise noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg får slike kommentarer (forutsatt at de kommer fra folk med omtrent samme utgangspunkt økonomisk som oss), så pleier jeg å presisere at det for oss er snakk om prioriteringer. Selv bruker jeg veldig lite på eks taxi, klær og velværeprodukter, i forhold til mange av de som kommenterer at jeg er så heldig som kan reise mye.

Ja jeg oppfatter veldig ofte sånne kommentarer på samme måte som ts, og jeg prøver å si at det er en prioritering fordi jeg elsker å reise. Jeg jobber masse ekstra, og mye mer enn mine likesinnede for å få råd til dette i studietiden. Da synes jeg ikke det er å være heldig! Da synes jeg det handler mer om å jobbe hardt for det man ønsker å prioritere på riktig måte (for meg)

Mange av mine venninner handler masse dyre merkeklær, dyr kosmetikk og er masse på kafe der de bruker mye penger. I tillegg fester en del av de mer enn meg, og tenker ikke over kostnadene når de gjør det. Jeg kjøper aldri merkevare, handler alltid på salg, og har minimalt med dyr kosmetikk. Når jeg er på byen bruker jeg max 200 kr + en vinflaske hjemmefra. Mine venninner kan finne på å bruke flere hundrelapper på dyre drinker og taxi hjem. Jeg sørger for at jeg kommer meg hjem på en billigere måte, og drikker svært lite ute.

Mener dere at det er heldig av meg? De prioriterer å bruke penger på noe annet en meg, og da er vel de i teorien like heldige som meg?

Selvfølgelig kan man si at jeg er heldig som skal ut og reise, for det er man jo. Men det er forskjell på å være heldig fordi man har mulighet og heldig fordi man skal ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig enig med deg Vampyra. TS forstår selv at hun er heldig i forhold til mange andre, men sammenligner seg her med eksempler av venner i samme livssituasjon som seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når ble ordet "heldig" ett negativt ord?

Jeg kunne fint sagt "åh, heldiggrisen!" dersom jeg snakket med noen som hadde vært ute å reist masse.

Hadde jeg levd livet mitt annerledes for ti-femten år siden, så hadde jeg kanskje hatt muligheten jeg og, hadde jeg kuttet hele det livet jeg så fikk pga at jeg ikke tok de "rette" valgene (som ville vært riktige idag men som ikke var rett DA), for å gjøre valgene og begynne totalt fra starten igjen nå, ti-femten år etter.... så hadde jeg kunnet reist så mye om ti år, da er jeg førti-femti og må da i tillegg la være å prioritere å få barn om jeg vil kunne oppnå den drømmen å kunne reise så mye... Men klart det er ett valg jeg KAN ta, det er likevel lite realistisk.

Og jeg STORKOSER meg med livet jeg har, selv om jeg synes folk er heldige som tok andre valg og dermed kan gjøre andre ting IDAG en hva jeg kan.

Jeg synes JEG er heldig også, fordi jeg kan gjøre endel andre ting. Jobbet beinhardt for både å kunne begynne å jobbe igjen, unngå enda lengre sykemeldig og kanske uføretrygd, overleve, jeg jobber drithardt hver dag for å kunne fungere normalt og alt jeg har tjent opp av sparepenger som jeg hadde planer om å bruke på reise, ble brukt opp på behandling.

Synes likevel jeg er heldig jeg, som KAN jobbe, som KAN spare, som KAN vurdere å utdanne meg på nytt, fungere, det er mange som ikke kan.

så i mine øyne er det ikke negativt å bli omtalt som heldig selv om man jobber hardt for å oppnå det man oppnår, det er sannheten, i mine øyne. Det er mange også her i norge som kunne jobbet r*va av seg og likevel aldri hatt samme muligheter som TS, andre her og meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når ble ordet "heldig" ett negativt ord?

Jeg kunne fint sagt "åh, heldiggrisen!" dersom jeg snakket med noen som hadde vært ute å reist masse.

Alt dreier seg jo om måten en ting sies på. Selvfølgelig er det greit å si "Heldiggris" e.l. i en hyggelig tone.

Det er når det sies i betydningen "Å du er så heldig du som kan gjøre sånne ting som jeg aldri får gjort" (selv om det er personer som fint hadde hatt muligheten med andre prioriteringer) at det oppleves som gledesdrepende.

Synes folk er litt vanskelige når de ikke forstår hvor TS vil hen.

Endret av Lemona
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

?

Iallefall. Om du ser igjennom mine tidligere innlegg kan du se at også jeg mener at det hele handler om å ha litt "flaks" - kall det hva du vil - også, her i livet. Men! En stor del av "jobben" gjør seg ikke selv - så derfor vil jeg ikke kalle det å være "heldig". Jeg ikke se at det "unnskylder" misunnelsen, eller at misunnelsen er berettiget fordi lykken ikke er rettferdig.

Men på den andre siden, alt er relativt! Det er klart vi i utgangspunktet alle her er heldige, vi som sitter hjemme forran en PC og ikke har noe annet viktigere enn å surfe på nettet...

I min ordbok har flaks og hell to ulike betydninger, er det en dialektforskjell her?

Flaks har du når du oppnår noe med minimal innsats og dermed er mindre fortjent, mens heldig er en når en får/oppnår noe som er veldig fortjent.

Jeg er forøvrig enig med MAdam Felle og Aline: når ble det så negativt å være heldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ord kan brukes på så mange forskjellige måter, og måten man sier ting på sammen med kroppspråk lager en mening som ikke vises når man bare skriver "å, du er heldig". Det er fullt mulig å være nærmest spydig med en dårlig skjult misunnelse når man sier noe slikt, mens andre vil oppriktig mene at man var heldig og at det var en flott ting.

Det er jo ingenting galt i å være misunnelig i den forstand at man selv skulle ønske at man gjorde det TS har gjort, men det er forskjell på det og det å være så misunnelig at man ikke klarer å glede seg på andres vegne og det ligger noe surt og negativt mellom linjene. Jeg vil tro det er det TS snakker om. Jeg har selv opplevd lignende, hvor man nærmest blir "anklagd" for det man har gjort, og personen nærmest leter etter argumenter som "men var det ikke dyrt, da?", "hadde du råd til det?", "men hva sa familien?" el.lign-kommentarer for å få bekreftet at man har gjort et dårlig/uansvarlig valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg over folk (på mitt nivå inntektsmessig etc) som kaller meg "heldig". Jeg reiser også ganske mye, men nå er det blitt slik at jeg nesten ikke tør fortelle venninnene mine om det. Ikke så mange dager siden sist noen sa jeg var "heldig" fordi jeg skal ta ei langhelg ute.

Heldig? Det er jo ikke en reise jeg har vunnet i lotto!

Jeg har jobbet hardt og omprioritert for dette! Og den viktigste grunnen til at de kaller meg heldig, er at jeg faktisk har tid og ork til å gjøre det. Fordi de kan ikke ta seg råd til (som en her over skrev) å betale en reise for 5 personer i familien.

Det slår dem liksom ikke at reising, og det å bruke penger på seg selv, ikke helt veier opp mot det å faktisk ha en familie, selv om man må dele pengene så tror jeg ikke det betyr at man er mindre "heldig"...

De mener kanskje ikke noe med det når de sier det, men jeg får alltid et lite stikk i meg. Hadde ikke hatt noe imot å reise mindre hvis jeg hadde noen å være hjemme for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...