Gå til innhold

den nye bidragsordningen!

Fremhevede innlegg

Skrevet
Nå gidder jeg ikke å hisse meg opp over vsn sitt innlegg da jeg ikke vet om hun "glemte" en liten :ironi: på slutten eller om hun mente det hun skrev.

iMen aller helst: velg barnas mor/far med strenge krav og hold sammen med dine barns far/mor og vær lykkelig... :ler:

Joda, jeg mente hvert ord. Han søkte nemlig om bidragsendring en gang hvor han oppga at han hadde arbeidsledighetstrygd, mens han faktisk akkurat var begynt å arbeide igjen. Da ble bidraget satt til 360 kr per mnd!! Helt utrolig at ikke trygdekontoret selv sjekket opplysningene. Men min erfaring er at det gjør de aldri. Man må klage hvis man mener noe er feil.

Han har ALDRI bidratt med noe som helst utover bidraget. Han har bestandig hatt mindre samvær enn "normalt" samvær. Og han har krevd meg for reiseutgifter han faktisk ikke hadde, som jeg betalte for å få fred.

Videreutdanning har jeg uansett tenkt å ta. At han dermed må fortsette å betale et høyt bidrag ser jeg på som en bonus :ler:

Veldig enig med deg ellers!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ok - så alle dere har eks-menn som ikke bryr seg om barna sine? Det sier vel kanskje også litt om at man bør kjenne en person før man velger å få barn med vedkommende.

Det er ikke alltid det er godt nok skal jeg si deg, i mange tilfeller kan man tro man kjenner ett menneske-men så viser det seg i det store og hele at man ikke gjorde det likevel.

Skal si du er fordømmende da, på tide å ta ett oppgjør med egne fordommer eller ;)

Bidragsordningene er urettferdige, det er fullstendig latterlig at menn kan slippe unna på den måten. Man sitter med ansvaret for ett barn, må jobbe fulltid og klare alle økonomiske forpliktelser alene- hvem går det ut over? Jo barna, hadde de fått ett skikkelig bidrag så kunne det hvertfall hjulpet på med å gjøre hverdagen lettere for dem/ oss.

Basta, dere fordomsfulle har ikke peiling, alle kan komme i en slik situasjon.

Skrevet

Jeg har vært enslig forsørger i flere år selv - så ikke si at jeg ikke vet hva jeg snakker om. Men en ting er forskjell på deg og meg ... jeg har fra første stund lagt vekt på å klare meg selv ... Barnefaren har aldri hatt kontakt med min førstefødte ... kunne allikevel aldri tenkt meg å sitte på rompa å skrike på mer bidrag ... :overrasket: Hva slags verdier gir man videre til barna ved å opptre slik? Jeg vil at mine barn skal være stolte av meg og vite at jeg fra første stund har gjort alt det jeg kunne for å gi dem et fint liv ... Og jeg har klart det ... av flere grunner - men det viktigste er at jeg aldri har stolt på andre enn meg selv.

Skrevet
Jeg har vært enslig forsørger i flere år selv - så ikke si at jeg ikke vet hva jeg snakker om. Men en ting er forskjell på deg og meg ... jeg har fra første stund lagt vekt på å klare meg selv ... Barnefaren har aldri hatt kontakt med min førstefødte ... kunne allikevel aldri tenkt meg å sitte på rompa å skrike på mer bidrag ...  :overrasket:  Hva slags verdier gir man videre til barna ved å opptre slik? Jeg vil at mine barn skal være stolte av meg og vite at jeg fra første stund har gjort alt det jeg kunne for å gi dem et fint liv ... Og jeg har klart det ... av flere grunner - men det viktigste er at jeg aldri har stolt på andre enn meg selv.

Når du skriver at man bør kjenne den man får barn med i den tonen der så sier jeg min mening uansett hvor mange år du har vært enslig forsørger. Vi planla barnet og var samboere i flere år me det gikk ikke i lengden. Man sitter ikke og klager over manglende bidrag da- nei, jeg synes jeg kan forvente det. Jeg har ikke laget dette barnet alene har jeg vel? Det er ett FELLES ansvar slik at barnet skal få det best mulig, jeg er da ett godt forbilde for det?

Og hvem enslige forsørgere har tid til å bare sitte på rompa og skrike? ...tror nok du misforstår noe vesenlig. Det er ikke det som er pointet her, pointet er at det skal være RETTFERDIG og jeg hater URETTFERDIGHET. Gir da barnet gode verdier for det.

Men forstår tankegangen med og ikke stole på andre enn seg selv.

Skrevet

Det jeg reagerte på var en her som skrev at hvis barnefaren hadde vært død så hadde barnet hennes fått 1200 kroner - men nå som faren var en slask i levende live - så fikk hun bare 650 kroner :overrasket:

Man må ikke glemme at man som enslig forsørger blir skattet i klasse 2, noe som utgjør endel kroner pr. mnd., i tillegg så får man barnetrygd for et barn mer enn man faktisk har, så får man støtte til barnetilsyn ... og når barnet blir så gammelt at h*n begynner på videregående skole, så får h*n stipend ...

Skrevet
Det jeg reagerte på var en her som skrev at hvis barnefaren hadde vært død så hadde barnet hennes fått 1200 kroner - men nå som faren var en slask i levende live - så fikk hun bare 650 kroner  :overrasket:

Man må  ikke glemme at man som enslig forsørger blir skattet i klasse 2, noe som utgjør endel kroner pr. mnd., i tillegg så får man barnetrygd for et barn mer enn man faktisk har, så får man støtte til barnetilsyn ... og når barnet blir så gammelt at h*n begynner på videregående skole, så får h*n stipend ...

Da forstår jeg det, blir :overrasket: selv over slike uttalelser..

Skrevet
Det jeg reagerte på var en her som skrev at hvis barnefaren hadde vært død så hadde barnet hennes fått 1200 kroner - men nå som faren var en slask i levende live - så fikk hun bare 650 kroner  :overrasket:

Man må  ikke glemme at man som enslig forsørger blir skattet i klasse 2, noe som utgjør endel kroner pr. mnd., i tillegg så får man barnetrygd for et barn mer enn man faktisk har, så får man støtte til barnetilsyn ... og når barnet blir så gammelt at h*n begynner på videregående skole, så får h*n stipend ...

Ja guri, å være enslig forsørger er jo rene gullgruven.

Skrevet
Ja guri, å være enslig forsørger er jo rene gullgruven.

;)

Ja, det kan en si.......

Skrevet

Dette er IKKE ekstra penger!!

Med de nye bidragsreglene regnes ekstra barnetrygd+ skattekl. 2 som inntekt for BM. Dermed kommer de også BY til gode, fordi BMs inntekt gjennom dette blir høyere.

Det interessante er at med de forslagene til endring Karita Bekkemellem har kommet med, så vil BYs egne forsørgeransvar bli enda mindre enn det allerede er, og muligheten for tilleggsbidrag ved svært høye inntekter faller bort. Jeg mistenker at mye av dette kommer fordi Bekkemellem selv er BY, med høy inntekt......

Det som er poenget er at BM må forsørge sine barn, mens BY kan velge det helt bort.

Skrevet

joda det er helt sikkert noen som spekulerer i å gå hjemme å få bidrag. men sannsynligheten for at man skal tjene seg rik på bidrag er vel i grunn lik null og det går neppe an å forsørge seg fullstendig på et bidrag.

jeg synes absolutt at karita burde få satt en stopper for de som hever urettmessig mye. men jeg synes det er enda viktigere å få stoppet dem som spekulerer i å arbeide svart for å slippe unna bidraget. det er da strengt tatt ungene pengene går til uansett.

hvordan hver enkelt velger å forvalte bidraget kan ikke hverken jeg eller noen andre styre. men om noen kommer å påstår at pengene går rett i lomma på mor. ja da er det jo noe elementært galt.

til uttalelsen om at hver er en sin egen lykkes smed.

joda. forsåvidt. jeg er ikke avhengig av at min x betaler bidrag men det er ikke det samme som at jeg ikke har rett til å bli forbanna når han slipper så lett unna som det han gjør. å detr som verre er er at jeg sitter på sidelinja og ikke kan gjøre en dæm shitt. jeg kan ikke bevise at han jobber svart selv om jeg vet at det skjer.

er jeg forbanna fordi han er en dritt som gir f i ungen sin og på toppen av det hele belønnes for det... ABSOLUTT

Gjest Mayamor
Skrevet

Det er ikke alle BY som bryr seg om barna - det er jeg enig i.

Men det er ikke til å stikke under en stol at det er en del BM som har daglig omsorg da de ikke ser seg råd til å være BY.

Og det var vel derfor samvær fikk mer å si da en gjerne tenkte at mer samvær = BY bryr seg mer... MEN at dette skulle føre til en slik konflikt der det ble til at en del BM saboterte samvær da ekstra samvær reduserte deres inntekter (som jo bidrag kan sees på...)

Og samtidig var det er del BY som ønsket mer samvær da de da ville redusere sine utgifter (uten å tenke på at samvær også koster...)

Hvor mange som kan si med 100% sikkerhet at BY er uegnet som omsorgsperson bassert på annet enn sine dårlige følelser for BY? En del, men 10% 20% 50% 90% Hva?

Mange barn som er glade i mor og far, men blir påvirket av den de bor mest med: sier den at BY er glad i deg - tror barnet det og omvendt. Helt til den dagen kanskje barnet forstår at det var andre motiv som lå bak... Og hva da? :forvirret:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...