Gå til innhold

den nye bidragsordningen!

Fremhevede innlegg

Skrevet

ja det hersker i hvertfall ikke noen tvil om at jeg ikke er alene om å være frustrert over ordningen som etter min mening ikke fungerer overhodet. BY har en inntekt på 200 000 i året og jeg har 130 000. at han skal betale 670 kr er hull i hodet spør du meg. det blir tatt oi betraktning at han har såkaldt lav inntekt og derfor ikke er bidrags dyktig men det er ingen som overhodet tenker på hvilke utgifter jeg som mor sitter med. å der rekker det jaggu ikke langt med 670 kr mnd., til barnepass, klær ski osv.

det frister så JÆVLI å skrive brev til karita bekkemellem og spør om hun har tenkt å dekke de utgiftene som far tilsynelatende ikke er i stand til. etter hennes standard.

men når jeg er fortvilet og ringer til nav lokalt for å spørre om det brevet jeg mottok her om dagen fra dem ang bidrag er et forsøk på en dårlig spøk og blir møtt av et rævhåll av en saksbehandler som tydelig stiller BY i ryggen å sier at jeg ikke en gang trenger tenke på å klage på vedtaket fordi hun ikke vil godkjenne klagen min i alle fall.

ja da blir jeg FORBANNA :frustrert::kjempesinna::sinna:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er muligens en av de få som faktisk mener at den nye ordninger er mye mer rettferdig. Tidligere ble det overhodet ikke tatt med i betraktning av BM ofte tjente mer enn BY - noe som gjorde det svært vanskelig for BY å kunne etablere seg på nytt uten å nærmest la seg forsørge av en ny partner.

Hver er sin egen lykkes smed - og bør sørge for å selv klare seg til livets opphold ...

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)
Jeg har også x antall tusen utestående i bidragskroner:sur:  :frustrert:

Jeg også! :sur:

:frustrert:  har irritert meg over dette siden i vår/ sommer siden de byttet utbetalings system og siden da har ingen ting fungert.. utbetalinger som aldri kommer og når de først gjør det er det aldri korrekt beløp.

Sånn har jeg det også, fatter ikke at de kan rote så fælt-enda!!! :forvirret:

Endret av Silmarill
Skrevet

Jeg forstår ikke helt det, at bare fordi jeg selv ikke tjener dårlig (jeg har god utdannelse og en sånn grei gjennomsnittlig inntekt), så skal faren til datteren min nesten ikke betale noe bidrag selvom han tjener nesten 200 000 mer enn meg i året? Det som han betaler i dag er langtfra halvparten av det det koster å ha barn. Og i og med at han tjener svært godt så ville det jo ikke vært noe problem å betale mer.

Skrevet
Jeg er muligens en av de få som faktisk mener at den nye ordninger er mye mer rettferdig. Tidligere ble det overhodet ikke tatt med i betraktning av BM ofte tjente mer enn BY - noe som gjorde det svært vanskelig for BY å kunne etablere seg på nytt uten å nærmest la seg forsørge av en ny partner.

Hver er sin egen lykkes smed - og bør sørge for å selv klare seg til livets opphold ...

ja du har jo selvfølgelig rett til å mene hva du vil. men det jeg reagerer på er at det blir tatt i betraktning hva BY tjener og på bakgrunn av det så finer de ut at han skal betale litt over 600 kr mnd.

det er INGEN som spør hva slags utgifter det faktisk er med barn. min inntekt blir rinktignok tatt i betraktning men i mitt tilfelle er den jo betraktelig mye lavere enn BY.

så med andre ord så blir han belønnet for å gi fan i sin egen unge.

Skrevet
det frister så JÆVLI å skrive brev til karita bekkemellem og spør om hun har tenkt å dekke de utgiftene som far tilsynelatende ikke er i stand til. etter hennes standard.

men når jeg er fortvilet og ringer til nav lokalt for å spørre om det brevet jeg mottok her om dagen fra dem ang bidrag er et forsøk på en dårlig spøk og blir møtt av et rævhåll av en saksbehandler som

Ja, send et brev til Karita, men du kan jo ordlegge deg litt bedre en du gjør her, da vil du fremstå som litt mere moden og seriøs, og forhåpentligvis setter du deg i litt respekt også ;)

Skrevet

Her betaler ikke far en dritt, bare samler opp gjeld. Men jeg får bidragsforskudd fra trygdekontoret. Så får heller han sitte med gjelda.

Skrevet

Eksen min betaler ikke en dritt. Vi har egentlig hatt en privat avtale hvor han har betalt meg 1500 kroner i mnd. To ganger. Jeg gidder ikke engang sette igang papirmølla for å få krev inn 600 kroner i mnd via andre.

Jeg skal faen meg klare meg selv.

Og nå vil idioten forsøke å få full omsorg istedet. Fordi jeg skal flytte 2 timer unna sammen med sønnen vår, for å gjøre ferdig en utdannelse.

Gaaaaah!

Sorry.

Skrevet

Det kommer helt klart fram her hvor enkelt det er å stikke fra forpliktelsene sine.

Kan hende det kommer av at mange tror at de forsørger sin X, men vi som mottar bidrag vet bedre enn som så.

Det koster å forsørge barn, det gjør seg ikke selv.

Jeg får bare prise meg lykkelig for at jeg er så heldig jeg er å ikke har noen problemer med bidraget.

Skrevet

Si det til en 10 åring som trenger nye ski eller ny sykkel ;)

Skrevet
Si det til en 10 åring som trenger nye ski eller ny sykkel ;)

Ok - så alle dere har eks-menn som ikke bryr seg om barna sine? Det sier vel kanskje også litt om at man bør kjenne en person før man velger å få barn med vedkommende.

Skrevet
Ok - så alle dere har eks-menn som ikke bryr seg om barna sine? Det sier vel kanskje også litt om at man bør kjenne en person før man velger å få barn med vedkommende.

Å du mener vel at alle eneforsørgerne ber om å komme opp i den situasjonen selv :overrasket:

Det er mange som er ok å ha med å gjøre så lenge alt er bra, men som forandrer oppførsel totalt så fort forholdet går over. Men det er vel kanskje litt vanskelig for deg å skjønne.

Skrevet

Nå snakker du om 10 - 20 år tilbake i tid.

De fleste er nok enige i at det var urettferdig at kun BY inntekt ble lagt til grunn. Men nå som vi lever i 2007 så må det kunne forventes at begge foreldrenes inntekt legges til grunn for beregningen av bidraget.

Gjest "gjest"
Skrevet

Sterkt uenig.

Skal menn ha rettigheter til sine barn uavhengig barnemor skal han også betale til dets forsørgelse på selvstendig økonomisk grunnlag.

SS

Skrevet
lurer på hvor mange det er som faktisk er fornøyd med bidragsordningen og synes den fungerer bra.

Ja, jeg er superfornøyd med bidragsordningen som den er nå :ler:

Jeg er hjemme med egne unger under tre år, og har ikke inntekt. Faren til 6 åringen min må derfor betale 5/6 av underholdskostnaden. Det betyr at han betaler litt over 3000 i mnd i bidrag. Han får det minste samværsfradraget. I tillegg må han betale alle reiseutgiftene selv. Jeg synes ordninga er helt super (det synes ikke han....).

Men nå kommer det jo nye regler. Jeg er spent på når de trer i kraft. Da blir det ikke fullt så supert. Hvis jeg ikke blir student igjen da :sjarmor:

Gjest "gjest"
Skrevet

Jeg er hjemme med egne unger under tre år, og har ikke inntekt. Faren til 6 åringen min må derfor betale 5/6 av underholdskostnaden. Det betyr at han betaler litt over 3000 i mnd i bidrag. Han får det minste samværsfradraget. I tillegg må han betale alle reiseutgiftene selv. Jeg synes ordninga er helt super (det synes ikke han....).

Men nå kommer det jo nye regler. Jeg er spent på når de trer i kraft. Da blir det ikke fullt så supert. Hvis jeg ikke blir student igjen da :sjarmor:

:spyr:

Skrevet (endret)

Det er nettopp sånne holdninger som skaper krangel og uhygge.

Vet om flere som spekulerer på samme måten som deg. De lar far til eldstemann betale for seg og sine barn som man får med ny samboer/ partner.

Det er til å spy av ja.

Selv mottar jeg et unormalt høyt bidrag for mitt barn, men det er ikke fordi at jeg selv ikke gidder å ta min del av forsørgeransvaret, men her tjener far såpass godt og at forskjellene på våre inntekter er såpass store.

Jeg kunne aldri tenke meg å forvente at min X skulle betale for at jeg kunne være hjemme med barn som ikke er hans.

Endret av c",)
Gjest "gjest"
Skrevet
Det er nettopp sånne holdninger som skaper krangel og uhygge.

Vet om flere som spekulerer på samme måten som deg. De lar far til eldstemann betale for seg og sine barn som man får med ny samboer/ partner.

Det er til å spy av ja.

Nå er det reglene selv som kan for den der muligheten. Regler fyrer har klaget seg til. Dog at det spekuleres i det er like heslig som når fyrer spekulerer i svart arbeid fordi de ikke vil betale barnebidrag.

Dog så vil visst Karita stoppe de her kjerringene som går hjemme på sin X kroner. Vil hun i samme slengen stoppe de mennene som er fritatt barnebidraget omtrent pga for lite inntekt?

jmf det jeg skrev i sted om at menn skal ha rettigheter til sine barn på et selvstendig økonomisk grunnlag.

Gjest Mayamor
Skrevet

Nå gidder jeg ikke å hisse meg opp over vsn sitt innlegg da jeg ikke vet om hun "glemte" en liten :ironi: på slutten eller om hun mente det hun skrev.

Men til saken:

Jo vi er vår egen lykkes smed i den forstand at om jeg mottar 1000 eller 5000 for mitt barn ser mer om hvor "klok" jeg var da jeg "planla" en forsørger til mitt barn... :ironi:

Kan jo ikke si at det er rettferdig om Anne fikk barn med en lønnsvinner og Annes barn får mer enn Kari som fikk barn med en sosialklient og dermed får barna lite. Likhet er det ikke uansett da Anne og Kari antagelig hadde det svært ulikt økonomisk i forholdet også.

Kanskje var Anne happy da mannen jobbet svart og de hadde det godt da de levde sammen. Men ikke nå når hun vet at han sitter godt i det uten at hun får noe ekstra i bidrag?

Kanskje får Kari mer i bidrag enn Anne da mannen hennes oppgir alt?

Livet er ikke rettferdig. Ikke før og ikke nå.

Pass på hvem du får barn med.

Sørg for å være omgjengelig med eksen om det går til H.

Pass på at barna har det fint sammen med din eks selv om du ikke tåler hxn.

Men aller helst: velg barnas mor/far med strenge krav og hold sammen med dine barns far/mor og vær lykkelig... :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...