Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2010 #21 Skrevet 17. mars 2010 Jeg fikk satt inn for tre uker siden.. Det var SINNSYKT vondt. jeg har født to barn uten smertestillende - så jeg har vel helt normal smertegrense. Jeg har nå hatt mensen i 10 dager! og et par dager hadde jeg regelrett veer! (det var ca to uker etter innsettelse). Hadde jeg visst hva jeg vet nå - så hadde jeg gått for annen type prevensjon. Men jeg håper jo i det lengste at mensen skal forsvinne permanent da.. Det kan jo ta litt tid. Forstår nå hvorfor gynekologen (ETTER at spiralen var satt inn) sa at jeg måtte "holde ut" i 6 mnd før jeg evt gjorde meg opp en mening om jeg syns sprial var ok eller ei. HUFF!
Gjest may britt Skrevet 26. mars 2010 #22 Skrevet 26. mars 2010 Jeg fikk satt inn for tre uker siden.. Det var SINNSYKT vondt. jeg har født to barn uten smertestillende - så jeg har vel helt normal smertegrense. Jeg har nå hatt mensen i 10 dager! og et par dager hadde jeg regelrett veer! (det var ca to uker etter innsettelse). Hadde jeg visst hva jeg vet nå - så hadde jeg gått for annen type prevensjon. Men jeg håper jo i det lengste at mensen skal forsvinne permanent da.. Det kan jo ta litt tid. Forstår nå hvorfor gynekologen (ETTER at spiralen var satt inn) sa at jeg måtte "holde ut" i 6 mnd før jeg evt gjorde meg opp en mening om jeg syns sprial var ok eller ei. HUFF! Jeg fikk satt inn hormonspiralen denne uken. Kvidde meg veldig for sist jeg satt inn spiral (kobber) var det sinnsykt vondt. Dette fortalte jeg til legen nå og han sa at det skal ikke være vondt da er det noe galt legen gjør. Og denne gangen var det ikke vondt, men ubehagelig er det jo alltid. Tror rett og slett at det er en del leger som ikke kan skikkelig å sette de inn og dermed blir det smertefult. Sist gang fikk jeg kraftige blødninger etter innsetning. Det har jeg ikke nå. Men jeg er plaget med ubehag i magen siden innsettingen. Vil ikke kalle det smerter men det er nok til at det plager meg i hverdagen. I tillegg ser jeg allerede at vekten begynner å krype oppover, noe som var grunnen til at jeg sluttet på minipillen. Dette sa legen ikke skulle skje med hormonspiralen siden den virket lokalt. Akkurat sånn jeg føler det nå så har jeg mest lyst å få tatt den ut igjen, men venter noen uker før jeg bestemmer meg. Selvom man kanskje mister mens som er en fordel så veier ikke det opp for det ubehaget jeg føler nå. Er omtrent som jeg har mens hele tiden uten å blø.
Gjest Heidi Skrevet 16. september 2010 #23 Skrevet 16. september 2010 Jeg har Levonova inne nå hatt den inne i 3 år. Har hatt en del vekt økning men det er ikke BARE spiralens feil. Det var smertefullt å sett den inn men det værste var nok de 8 ukene før det sluttet å gjøre vondt. Nå kjenner jeg den bare av og til. Ingen mens what so ever men hadde menstruasjons lignende blødninger tidligere. Jeg har ikke hatt barn, har den fordi jeg ikke tåler vanlige hormon prevensjons preparater.
Gjest Hormonella.. Skrevet 7. mars 2011 #24 Skrevet 7. mars 2011 Hei Er det noen som har brukt hormonspiral pga pms plager og blitt bedre etter bruk av hormonspiral?? Jeg er sterkt plaget av pms 14 dager før mens og vurderer spiralen, men er redd for forverring av mine plager..
Gjest M Skrevet 1. mai 2011 #25 Skrevet 1. mai 2011 Jeg hadde intense smerter da jeg satte inn spiral første gangen, og også da jeg måtte fjerne den. Den hektet seg nemlig fast i en OB, så jeg fikk en form for vakuum innvendig. grusomt vondt! Men, nå har jeg ikke født da, så er nok ekstra "trang".. MEN, alikevel vurderer jeg nå Levonova, denne gang mest pga sterke menssmerter og store blødninger, noe som ga meg alvorlig jernmangelanemi. Det var nære på at legen la meg inn for transfusjon! Men, nå ønsker jeg ikke motta blod, så jeg må finne en annen løsning. (En dansk medisinsk professor, som fikk nobelprisen i medisin, sa at blod er like forskjellig som våre fingeravtrykk, derfor ønsket han selv IKKE blodoverføring). Men, jeg gruer meg for å få den satt inn!!! Skal garantert ta smertestillende først!!!
Gjest Helene Skrevet 1. mai 2011 #26 Skrevet 1. mai 2011 Levonova-spiral... Har selv hatt denne i nesten 5 år nå og vurderer sterkt å ikke sette inn ny. Jeg er fornøyd med den sånn prevensjonsmessig og det er deilig å nesten ikke ha mens eller plager med mens-syklus. Men jeg la på meg ca. 12 kg etter å ha satt den inn. Har to venninner som har opplevd akkurat det samme. Har noen opplevd det samme? Gikk kiloen bort når dere fjernet spiralen?
Gjest Jente snart 30 Skrevet 10. mai 2011 #27 Skrevet 10. mai 2011 Hei Jente nesten 30 her, skal sette inn min hormonspiral nå fredag den 13.mai 2011, er meget spent. Har vært plaget med kraftig mensblødning og smerter + har et aktivt sexliv. Jeg blir sengeliggende to første dagene i mens, men så går det greit. Håper ikke kiloene blir værende, om det skulle komme noen snikende da jeg trener zumba effektivt
Spoven Skrevet 10. mai 2011 #28 Skrevet 10. mai 2011 Jeg er nå på min andre hormonspiral, hatt det sammenhengende i 7 år nå. For meg er det absolutt beste alternativ. Jeg har tidligere brukt kondom (ble gravid likevel), p-piller (måtte kutte ut pga bivirkninger, som hodepine), p-ring (greit nok, men den dagen jeg oppdaget at jeg hadde mistet en ring, uten å vite når jeg mistet den, turte jeg ikke mer) og kobberspiral (blødde som en gal under menstruasjon og hadde store menssmerter). Da jeg satte inn hormonspiralen (nå heter den forøvrig Mirena), hadde jeg bivirkninger som småblødninger -nesten hver dag, og kviser det første halvåret. Etter at det stabiliserte seg har jeg ikke hatt noen plager. Ingen kviser, ingen vektoppgang, ingen mens, sexlysten er der og vel så det. Jeg har tenkt litt på å sterilisere meg, men så lenge hormonspiralen er så perfekt for meg som den er, så avventer jeg det. Vil absolutt anbefale andre denne prevensjonstypen. Om man får bivirkninger, så går de som oftest over etter 6 mndr. Jeg var litt spent da jeg byttet min om jeg ville få et nytt "halvtårshelvete", men det gjorde jeg jo ikke.
krokanrullen Skrevet 10. mai 2011 #29 Skrevet 10. mai 2011 Jupp.. Blandt andre bivirkninger... Skulle som deg fjerne og muligens sette inn ny, da jeg snakket litt med legen min om hva som plaget meg om dagen. Jeg hadde i en aler av nesten 30 fremdeles ansiktet fullt av kviser, mye humørsvigninger og vektøkning. I tillegg var jeg plaget av mye uforståelig hodepine og fullstendig manglende sexlyst. Hadde spiralen i nesten fem år, og disse plagene kom snikende over lang tid, så jeg merket dem nesten ikke før de begynte å bli dominerende. Fjernet den, og etter to-tre uker var jeg mitt gamle jeg igjen. Men hadde ikke mensen disse fem årene da... det var jo positivt. Uff, det er som å lese om megselv... Jeg har hatt den i snart 3 år og vurderer sterkt å få den fjernet.
Gjest A87 Skrevet 16. oktober 2011 #30 Skrevet 16. oktober 2011 Jeg har hatt Levonova hormonspiral i snart tre år nå. Det første 3 mnd jeg hadde den vurderte jeg sterk å ta den ut igjen, siden jeg ble helt hormonellt ustabil. Og blødde nærmest hver dag. Var å skjekket hos gynokolog om alt var greit, og det var det. men det gav seg heldigvis etter de tre mnd. Og er heldigvis mitt normale meg igjen. hehe. Har menstruasjon som jeg alltid har hatt, med kramper. Men har ikke gått opp i vekt, heller motsatt. har gått ned 12 kg siden jeg satt den inn. Uten noe bevisst slanking. (men rekner med det er normalt etter en fødsel?).
Gjest Bella Roma Skrevet 29. oktober 2011 #31 Skrevet 29. oktober 2011 Min gynekolog sa, at siden hormonspiralen, kun virket lokalt, så legger man ikke på seg! Jeg er kjempe fornøyd! Og har heller gått ned, men det er vel fordi jeg lever mer aktivt nå
Gjest Dorthe Skrevet 3. november 2011 #32 Skrevet 3. november 2011 Gikk opp 8 kg, første uka etter at jeg satte inn spiralen og to kg uka etter. Desverre gikk jeg ikke ned noe når jeg fjernet den etter fem år...
Jolene Skrevet 13. mars 2012 #34 Skrevet 13. mars 2012 Har ikke merket noen bivirkninger, og hatt den inne i nesten 4 år nå, beste valget jeg har gjort! Mye svakere mens, ingen mengder av hormoner og slipper en pille som kan medføre blodpropp! Kommer til å sette inn ny når jeg må ta ut denne for å si det slik.
Gjest soppsuppe Skrevet 14. mai 2012 #35 Skrevet 14. mai 2012 Jeg satte inn hormonspiral for første gang idag, og har ikke født noen barn. Jeg fikk høre at det kom til å være noe ubehagelig, men ikke direkte vondt. Jeg tok smertestillende en halvtimes tid i forveien for sikkerhets skyld. Men fy søren, det var SINNSYKT jævlig! Jeg tror ikke det er vanlig at det skal gjøre så vondt, og det kan ha noe med hvor jeg var i syklusen å gjøre. Spiral bør settes inn helt i slutten av eller rett etter mensen, for da er livmorhalsen mest åpen. Jeg satte den inn omtrent midt i syklusen (2. uka på p-pillebrettet), og det kan være det var ekstra trangt på grunn av det. Det var hvertfall vanvittig vondt akkurat da den ble satt inn, men resten av dagen har det bare føltes som vanlige menssmerter. Nå på kveldinga så kjennes det normalt ut, så jeg håper det har gått seg til. Får se hva effekten blir, men slipper jeg mensen så er det soleklart verdt det likevel! Det var jævlig, men kortvarig! Apropos om det er farlig å ikke ha mensen, så er ikke det noe problem når en bruker hormonspiral. Spiralen inneholder hormonet progesteron, som gjør at slimhinna holder seg ganske tynn. Dersom en bruker prevensjonsmiddel som inneholder østrogen, som p-piller, så vil slimhinna sakte men sikkert bygge seg opp. Selv om det ikke er farlig å gå rett på neste brett med p-piller for å hoppe over mensen, så vil slimhinna bygge seg opp, slik at en risikerer å begynne å blø likevel før eller siden. Det er derfor anbefalt at en hvertfall har 3-4 pillefrie uker i året for at slimhinna skal stabiliseres. Men som sagt, dette er ikke noe å bekymre seg for med hormonspiral eller andre prevensjonsmidler som bruker progesteron. Det er uansett ikke farlig!
Gjest limagrhe Skrevet 1. juli 2012 #36 Skrevet 1. juli 2012 Jupp.. Blandt andre bivirkninger... Skulle som deg fjerne og muligens sette inn ny, da jeg snakket litt med legen min om hva som plaget meg om dagen. Jeg hadde i en aler av nesten 30 fremdeles ansiktet fullt av kviser, mye humørsvigninger og vektøkning. I tillegg var jeg plaget av mye uforståelig hodepine og fullstendig manglende sexlyst. Hadde spiralen i nesten fem år, og disse plagene kom snikende over lang tid, så jeg merket dem nesten ikke før de begynte å bli dominerende. Fjernet den, og etter to-tre uker var jeg mitt gamle jeg igjen. Men hadde ikke mensen disse fem årene da... det var jo positivt. ja, samme her, bivirkningene var manglende sexlyst og kviser, og trådene var betydelig merkbare for samboeren.
Gjest Mette66 Skrevet 7. august 2012 #37 Skrevet 7. august 2012 Hei Har kun positiv erfaring med Levonova. Har hatt spiralen i ca 4,5 år. Ikke noe vektøkning. Nå lurer jeg på om effekten av spiralen "går ut" etterhvert som den nærmer seg 5 års grensen. Har mer menssmerter, mer ømme bryster og uregelmessige blødninger. Har noen erfaringer på dette ? Har hatt den omtrent like lenge. Ikke vektøkning, men uregelmessige blødninger. Er noe dritt.. Tar den ut i morgen, spent på hva som skjer da...
Gjest B. Halvorsen Skrevet 29. oktober 2012 #38 Skrevet 29. oktober 2012 Hei Har kun positiv erfaring med Levonova. Har hatt spiralen i ca 4,5 år. Ikke noe vektøkning. Nå lurer jeg på om effekten av spiralen "går ut" etterhvert som den nærmer seg 5 års grensen. Har mer menssmerter, mer ømme bryster og uregelmessige blødninger. Har noen erfaringer på dette ? Opplevde akuratt det samme, men etter litt over 4 år.Byttet spiral og alt var tilbake som før etter ca 1 mnd. Legen sa at den har virkning i ca 5 år, men hos noen må den byttes etter 4 år. Symptomene var som du beskriver Hilsen Dame 46 år
Gjest Anne Engan Skrevet 16. januar 2013 #39 Skrevet 16. januar 2013 Har hatt hormonspiral i 8-9 år. Vidunderlig å ikke ha mens i det hele tatt. En ny verden for meg som hadde mye smerter og følte mensen nærmest styrte livet mitt. Har født tre barn og synes ikke det var vondt å sette den inn eller å bytte, men man må slappe av, ellers så kjennes det litt au et sekund eller to. Peanuts sammenlignet m smertehelvetet jeg hadde før jeg startet m spiralen. Fikk et nytt liv uten mens og smerter! Gikk ikke opp i vekt, men trente mye alle disse årene. Fikk imidlertid kviser på nesa i en alder av 49 år! Har nå fjernet spiralen og gått uten i ca tre mnd. Kvisene er borte og lite mens nesten uten smerter nå. Men så er jo jeg ganske voksen og er nok helt på slutten av hele mens-styret. Legen sier den gjør overgangsalderen mildere, men tror ikke jeg setter den inn igjen. Ble helt sprø av å kjempe mot kviser i min alder. Satser heller på alternativ behandling og yoga hvis overgangsplagene blir for plagsomme. Har ikke merket noe til overgang enda.
Gjest Kristine Skrevet 22. april 2013 #40 Skrevet 22. april 2013 Har i dag satt inn hormonspiral nr. 2 etter å ha vært svært fornøyd med den forrige. Driver misjonsarbeid på et nivå som gjør at jeg tenker Bayer Oy (produsenten) burde vurdere å lønne meg, men er genuint fornøyd. Så fornøyd at det må deles med internettet. Men Facebook er ikke helt plassen... Det skal nevnes at å sette inn den første var forferdelig vondt, og at jeg besvimte etterpå. Så fulgte noen måneder med det jeg vi kalle milde periodevise menssmerter og litt uregelmessige blødninger. Ikke verre en at en ibux fikset det. Så begynte dens fortreffelighet å åpenbare seg: Jeg har ikke at mensen på fem år. Det er helt rått! Aldri trenge å tenke på eller forholde seg til det. Herlig. Det skal sies at jeg hadde tidvis invalidiserende menssmerter, men uansett - vil aldri ha det tilbake. For et styr. Jeg hadde et hormonelt problem med akne, som jeg har hatt fra jeg var 18-19, og prøvd alle behandlinger som finnes, huden har aldri vært så bra som den er blitt etter innsetting. Det kan visstnok slå begge veier, men for en person med litt mye testosteron og påfølgende akneproblemer er nok dette en veldig smart ting. Vet at p-piller/plaster etc. brukes mot det samme - men min erfaring med dette er langt flere bivirkninger. Sex blir vel som med andre hormonelle prevensjonsmidler - ikke noe kondomstyr. Som jo er veldig fint. Ellers mener partneren min at jeg har noe mindre sexlyst, men det er ikke så rart - vi møttes rett etter jeg hadde satt inn den første, og var stormforelsket. Så jeg innbiller meg det skyldes andre ting en spiralen... Leser her at det er vekslende erfaringer, men måtte bare dele min overbegeistring. Vel verdt smertene ved innsetting! Og nå - gang nr. 2 - mye mindre vondt, og ikke så dramatisk å ta ut den gamle heller. Anbefaler alle som ikke har tenkt å bli gravide de neste fem årene å prøve. Den koster 1128,- kroner, men på fem år et det rundt 20 kroner i måneden. Billig er det med andre ord også.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå