Gå til innhold

Levonova - hormonspiral


Lizzee

Anbefalte innlegg

Levonova-spiral... Har selv hatt denne i nesten 5 år nå og vurderer sterkt å ikke sette inn ny. Jeg er fornøyd med den sånn prevensjonsmessig og det er deilig å nesten ikke ha mens eller plager med mens-syklus. Men jeg la på meg ca. 12 kg etter å ha satt den inn. Har to venninner som har opplevd akkurat det samme.

Har noen opplevd det samme?

Gikk kiloen bort når dere fjernet spiralen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, merket ingen forandring. Som deg hadde jeg nærmest ingen blødninger etter bare å ha hatt den i 2 mndr innsatt. Når jeg derimot tok den ut og begynte på p-piller gikk jeg opp noen kg!! (Nuvel, etter litt jobbing klarte jeg å gå ned de kg'ene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har satt hormonspiral flere ganger uten å ha gått opp i vekt. Jeg har ikke hatt noe bivirkninger i det hele tatt.

Jeg mistet mensen i ca 1/2 år hver gang, og så har mensen kommet tilbake. Jeg blødde ikke mye, men den kom punktlig hver mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt problemer med vektøkning i forbindelse med hormonspiral. Gått opp 5-6kg, vanskelig å få av igjen..

Men på +siden har jeg ikke mens lenger da! Men noen som vet om dette faktisk er bra for kroppen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp.. Blandt andre bivirkninger...

Skulle som deg fjerne og muligens sette inn ny, da jeg snakket litt med legen min om hva som plaget meg om dagen. Jeg hadde i en aler av nesten 30 fremdeles ansiktet fullt av kviser, mye humørsvigninger og vektøkning. I tillegg var jeg plaget av mye uforståelig hodepine og fullstendig manglende sexlyst. Hadde spiralen i nesten fem år, og disse plagene kom snikende over lang tid, så jeg merket dem nesten ikke før de begynte å bli dominerende. Fjernet den, og etter to-tre uker var jeg mitt gamle jeg igjen. Men hadde ikke mensen disse fem årene da... det var jo positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gjest_fisken_*
Jupp.. Blandt andre bivirkninger...

Skulle som deg fjerne og muligens sette inn ny, da jeg snakket litt med legen min om hva som plaget meg om dagen. Jeg hadde i en aler av nesten 30 fremdeles ansiktet fullt av kviser, mye humørsvigninger og vektøkning. I tillegg var jeg plaget av mye uforståelig hodepine og fullstendig manglende sexlyst. Hadde spiralen i nesten fem år, og disse plagene kom snikende over lang tid, så jeg merket dem nesten ikke før de begynte å bli dominerende. Fjernet den, og etter to-tre uker var jeg mitt gamle jeg igjen. Men hadde ikke mensen disse fem årene da... det var jo positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_FISKEN_*

Hei, jeg har hatt en spiral i 5 år - fikk satt den inn etter fødsel. Har byttet den for ca 6 mnd siden men har denne gangen fått veldig ømme bryster. Kan hverken ligge på magen eller berøre dem noe særlig - skikkelig ubehagelig. Kommer i perioder og varer opptil 2-3 uker av gangen. Har ikke blødninger, så det er jo positivt. Vurderer å ta den ut, synes dette er litt slitsomt..... Er det noen andre som har det slik????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner

Jeg gikk ikke opp i vekt da jeg fikk satt inn Levonova. Har hatt den i ca 2 år nå, og er veldig fornøyd. Har en kort blødning på ca 1 1/2 dag hver måned, men det synes jeg er helt ok.

Jeg har mye mindre bivirkninger av hormonspiral enn jeg hadde av p-piller (humørsvingninger, nedsatt sex-lyst, nærtagenhet osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest ANNA

Så utrolig heldige dere er da...

Jeg satte inn min for 1,5 år siden. Har gått opp 6kg,klart å gå ned igjen 3, har fått kviser, og mensen kom hver 14 dag første året, nå får jeg den bare en gang i mnd, i ca 9 dager, men blødningen er ganske liten hver dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tyrkvinne

For meg er Levonova det beste som har hendt meg. Jeg hadde forferdelige mensblødninger som kunne var i opp til ni dager. Da rant det konstant i minst 6 dager og i to av disse dagene var jeg sengeliggende med kramper i magen og underlivet og tykke handklær under stumpen. Et smertehelvete. Levonova fungerer bra for meg, har ikke gått opp i vekt og har normal sexlyst.

Men noe er ikke helt bra, vet ikke om det skyldes spiralen, men jeg har sår på livmorhalsen som ikke vil gro. Jeg mener selv det er irritasjoner pga spiralen og tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har hatt Levonova i 5 år og da jeg fjernet den, bestemte meg for å ikke sette inn en ny siden jeg hadde altid dårlig samvitighet for å ha stoppet menstrasjon på den kunstige måten. Men nå allerede etter første menstrasjon har jeg angret meg på hvorfor har jeg ikke byttet men en ny sist jeg var hos legen. Menstrason er jo noe forferdelig! Har aldri hatt problemer med Levonova, ingen vekt økning eller ubehag. Det beste var jo å ikke ha menstrasjon og at jeg kunne svømme og trene hver dag. Savner den tiden skikkelig! Har bestilt en ny time hos lege for å sette inn en ny. Håper at det ikke er farlig å stoppe mentrasjon på den måten!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Fornøyd
Levonova-spiral... Har selv hatt denne i nesten 5 år nå og vurderer sterkt å ikke sette inn ny. Jeg er fornøyd med den sånn prevensjonsmessig og det er deilig å nesten ikke ha mens eller plager med mens-syklus. Men jeg la på meg ca. 12 kg etter å ha satt den inn. Har to venninner som har opplevd akkurat det samme.

Har noen opplevd det samme?

Gikk kiloen bort når dere fjernet spiralen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fornøyd

Jeg satt inn hormonspiral etter fødsel nr 2, og gikk opp ca 7 kg (samme som når jeg gjorde når jeg begynte med p-piller). Men jeg var veldig fornøyd, mensen forsvant helt. Så etter 5 år satt jeg inn en ny spiral og da gikk jeg ikke opp i vekt. Jeg spurte også legen som sa at jeg ikke ville gå opp i vekt ved å bytte spiral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Levonova-spiral... Har selv hatt denne i nesten 5 år nå og vurderer sterkt å ikke sette inn ny. Jeg er fornøyd med den sånn prevensjonsmessig og det er deilig å nesten ikke ha mens eller plager med mens-syklus. Men jeg la på meg ca. 12 kg etter å ha satt den inn. Har to venninner som har opplevd akkurat det samme.

Har noen opplevd det samme?

Gikk kiloen bort når dere fjernet spiralen?

Jeg har overhodet ikke gått opp i vekt etter at jeg begynte med Levonova, tvert om. Før jeg satte inne spiralen, hadde jeg noen sinnsyke mensblødninger som tappet kroppen for jern. Da måtte jeg kompensere med mye mat for å holde kroppen i balanse. Da ble jeg feit. Etter at jeg satte inn spiralen og jernlagrene er normale, trenger jeg ikke spise så mye for å holde energien oppe. Dermed har jeg gått ned til min trivselsvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest kjersti 66

Hei

Har kun positiv erfaring med Levonova. Har hatt spiralen i ca 4,5 år. Ikke noe vektøkning. Nå lurer jeg på om effekten av spiralen "går ut" etterhvert som den nærmer seg 5 års grensen. Har mer menssmerter, mer ømme bryster og uregelmessige blødninger. Har noen erfaringer på dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest_Anette_*
Hei

Har kun positiv erfaring med Levonova. Har hatt spiralen i ca 4,5 år. Ikke noe vektøkning. Nå lurer jeg på om effekten av spiralen "går ut" etterhvert som den nærmer seg 5 års grensen. Har mer menssmerter, mer ømme bryster og uregelmessige blødninger. Har noen erfaringer på dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Anette_*

Jeg satte inn Levonova for ca 8 mnd siden etter å ha brukte den 2 ganger før (til å være 26 år er det jammen ikke dårlig).

Den første tiden gikk greit men i det siste har mensen kommet tilbake, det er jo i og for seg greit ettersom det er veldig lite avb gangen, men jeg har SYYYKT PMS og det er nytt for meg. Den uka det tar med både PMS og mens er så utrolig slitsomt og ubehagelig at jeg nærmest skifter personlighet.

Godt det ikke varer lenger av gangen, og jeg tror neppe det har så mye med merket å gjøre, bare at den virker annerledes nå enn før. Da var det null mens og null svingninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest tiinemos
Er det ille vondt å sette inn hormonspiral, eller?

Jeg syntes det bare var ubeagelig, var ikke vondt. Det er viktig å slappe godt av da den blir satt inn. Det var værre å ta den ut:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...