Gå til innhold

Wiccas tegn: sirkel rundt stjerne


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hei..

Er det noen av dere som skjønner hva jeg mener med overskriften?

Wiccas symbol: stjernen inni sirkelen - hva heter den? Hva kalles den?

Og aller viktigst: hva står den for?

Jeg visste dette før, men har glemt alt, og finner det ikke igjen.

Blir glad om noen kan opplyse meg på nytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nepolia

Stjernen med sirkelen i.. Det kan ikke være annet enn pentagrammet du mener.

Pentagrammet står for de fire elementene (jord, ild, luft og vann) og ånden som det femte. Hver av disse er representert i pentagrammet.

Sirkelen representerer flere ting; sirkelen som blir trukket opp under et rituale, året med sine 8 sabbater som gjentar seg og reinkarnasjon (gjenfødelse).

Det er 13 rette kanter i pentagrammet og noen mener dette står for tretten fullmåner i året, andre mener det viser til at et coven skal ha 13 medlemmer.

Det var kort og greit om pentagrammet. Håper det hjalp noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke akkurat Wiccas symbol, men det er mange wiccafolk som bruker det. Når det er sagt; veldig mange andre bruker det også - jeg, for eksempel. ;)

Jeg slo opp på pentagram i et symbolleksikon en gang, der stod det at i tillegg til å symbolisere elementene kan det forestille et menneske, og det har visst også blitt brukt som symbol på "Jesu fem sår" (hva nå det måtte være).

Mange tror at pentagrammet er et satansymbol, men det er feil, feil og atter feil. Et "riktig" pentagram har én spiss opp og to ned, mens satanister snur det opp ned, akkurat som de gjør med korset. Nøyaktig hva de legger i det, må du nesten spørre dem om. Jeg er ingen ekspert på satanisme... :ler:

Jeg går nesten bestandig med pentagrammet mitt rundt halsen, føler meg nesten litt naken uten. For meg symboliserer det elementene, ånden, mennesket, perfeksjon og evighet, dessuten synes jeg det er et veldig pent smykke. (Håndlaget av en smykkekunstner fra Bali, og det finnes ikke maken. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nepolia

Pentagrammet kan snus opp-ned det og. Når ånden trekkes til jorden. Mange hekser bærer også pentagrammet opp-ned ved Samhain (halloween)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virvel: 'Jesu fem sår' må være de fire naglemerkene (i hender og føtter) samt såret i siden, som han fikk da soldaten stakk sverdet i siden hans for å forsikre seg om at han var død... Bare for en opplysning... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pentagrammet kan snus opp-ned det og. Når ånden trekkes til jorden. Mange hekser bærer også pentagrammet opp-ned ved Samhain (halloween)

Jupp, klar over det. Tenkte bare jeg skulle prøve å oppklare den lille misforståelsen mange har, men burde kanskje tatt med det også. :) Oppnedkorset som kanskje oftest forbindes med satanister (eller "satanister"), er jo også et symbol på Peter som lot seg korsfeste oppned av respekt for Jesus. Jeg lurer litt på om alle som kaller seg satanister er klar over det, egentlig? Det er mye rar bruk av symboler der ute. *sukk*

Men det er som du sier mange varianter av pentagrammet... Jeg har sett en versjon hvor den ene spissen går utenfor sirkelen, vet du hva det betyr? Jeg mener å ha sett det omtalt som "nordisk pentagram".

Pip: Regnet med at det hadde noe med det å gjøre. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må sige her at det er ofte når man bære sit pentagam at folk forbinder det med satanisme, har været spurgt nogel gange jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et "riktig" pentagram har én spiss opp og to ned, mens satanister snur det opp ned, akkurat som de gjør med korset. Nøyaktig hva de legger i det, må du nesten spørre dem om. Jeg er ingen ekspert på satanisme...

Når det gjelder satanistenes bruk av pentagrammet, så vet jeg ikke detaljer om symbolverdien. Men inni pentagrammet tegnes ofte hodet til djevelen. Da går bukkeskjegget ned i spissen, mens hornene går i de to spissene opp. Derav retningen antar jeg. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...