Gå til innhold

Bety - betyr - betød?


Meaty

Anbefalte innlegg

Nå fant jeg akkurat ut at det er blitt lov å si "betød". Jeg lærte på skolen at det het "betydde". Hva blir det neste?

spy - spyr - spød?

Jeg skjønner ikke hvorfor ting skal endre seg sånn, det er akkurat som om hvis folk bruker galt ord lenge nok så blir det likevel godtatt til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bjørnsdatter

Det er vel rett og slett sånn språket utvikler seg ;)

Hadde alle snakket korrekt (og uten dialekt) til enhver tid, så hadde vi vel snakket som aper hele gjengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel rett og slett sånn språket utvikler seg ;)

Hadde alle snakket korrekt (og uten dialekt) til enhver tid, så hadde vi vel snakket som aper hele gjengen.

Jeg tenkte mest på skriftspråket, jeg ser at jeg formulerte meg galt i startinnlegget mitt da jeg skrev "det er lov å si.

Du har nok rett i det at det er en del av utviklingen, og det at det kommer nye ord fra dialekter er greit. Men jeg liker ikke at feil plutselig blir riktig. Siden dette ser ut til å være tendensen, hvor lang tid tar det før det er greit å blande og/å, og å dele sammensatte ord? Det er jo språkanarki :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Vi kan vel egentlig si at alt det vi skriver er "feil", eller har vært det på et tidspunkt. Skriftspråket må jo tilpasse seg talespråket, ikke omvendt. Joda, og/å kan nok godt hende blir valgfritt om en stund, og jeg sliter fælt med å skrive sjiraff og sjampinjong (det heter giraff og champignon for ###), men jeg tror vi bare må innse at det til enhver tid er de som ikke klarer å lære seg reglene som får reglene endret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan vel egentlig si at alt det vi skriver er "feil", eller har vært det på et tidspunkt. Skriftspråket må jo tilpasse seg talespråket, ikke omvendt. Joda, og/å kan nok godt hende blir valgfritt om en stund, og jeg sliter fælt med å skrive sjiraff og sjampinjong (det heter giraff og champignon for ###), men jeg tror vi bare må innse at det til enhver tid er de som ikke klarer å lære seg reglene som får reglene endret.

Sjiraffen har jeg ingen problemer med, jeg synes det er greit å fornorske ord selv om det også virker litt ekstremt noen ganger. Om jeg bruker det så mye er en annen sak... Men de som bruker nynorsk til daglig kan jo glede seg til at "kvissleis" blir godkjent.

Tenk om det blir sånn ellers i samfunnet også, at de som ikke klarer å lære seg reglene får reglene endret :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...