Gå til innhold

"Å fårse"


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Hvordan ville du skrevet det? Jeg skriver det nå slik det sies, men hva vil man anta er den riktige skrivemåten?

Hva med ordet vorspiel? Hvordan vil vi ha det, eller hvordan er den norske skrivemåten? Hva med nachtspiel? Hvordan skrives det på norsk? Finnes det egentlig gode norske ord for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bellatrix

Vorspiel og nachtspiel skrives sånn. Å 'fårse' står ikke i ordboka og er nepe godkjent som et norsk ord. Om jeg likevel skulle skrevet det hadde jeg vel skrevet 'fårse'? Jeg vet ikke. Det er ikke et ord jeg pleier å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både vorspiel og nachspiel står i norske ordbøker. Å "fårse" skriver jeg som "vorse", men verken vorse eller fårse er godkjente ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å vorse, ville jeg skrevet.

Ellers kommer jeg fra et sted hvor det ikke heter vorspiel og nachspiel - nei, da jeg gikk på videregående hadde vi førrepålag og etterpålag. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Å vorse, ville jeg skrevet.

Ellers kommer jeg fra et sted hvor det ikke heter vorspiel og nachspiel - nei, da jeg gikk på videregående hadde vi førrepålag og etterpålag. ;)

Jeg hører folk si etterpåfest her. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vorspiel og nachtspiel skrives sånn.

Nachspiel, ikke nachtspiel. Det betyr etterlag, og har ingenting med natten å gjøre. Ikke selve ordet, i hvert fall, selv om nachspiel gjerne er om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bellatrix
Nachspiel, ikke nachtspiel. Det betyr etterlag, og har ingenting med natten å gjøre. Ikke selve ordet, i hvert fall, selv om nachspiel gjerne er om natten.

Ja, jeg hadde visst glemt litt tysk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver å vorse.

Vorspiel er et tysk ord, det norske ordet er forspill. Forspill har vel en litt annen betydning for oss nordmenn, enn å sitte å drikke sammen... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har aldri hatt tysk, så derfor innbildte jeg meg at det hadde med natten å gjøre....... :ler:

Å, jeg tror du har hatt tysk i smug jeg. Du kalte jo nachspiel for nachtspiel og nacht er jo natt på tysk. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med nachtspiel? Hvordan skrives det på norsk? Finnes det egentlig gode norske ord for dette?

NACHTspiel (og forsåvidt NACKTspiel også, siden vi skriver juksetysk her) er vel på gode dager det samme som å pule.

Som igjen er en kortform av å kopulere. Jeg er glad for at man valgte kortformen pule i stedet for kortformen kope.

"Hva sier du, darling? Skal vi gå hjem til meg og kope?"

Endret av Champagnepikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
Vorspiel er et tysk ord, det norske ordet er forspill. Forspill har vel en litt annen betydning for oss nordmenn, enn å sitte å drikke sammen... :ler:

Kan jo ta begge deler i samme slengen, da? Veit det er blitt gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prestekrage
NACHTspiel (og forsåvidt NACKTspiel også, siden vi skriver juksetysk her) er vel på gode dager det samme som å pule.

Som igjen er en kortform av å kopulere. Jeg er glad for at man valgte kortformen pule i stedet for kortformen kope.

"Hva sier du, darling? Skal vi gå hjem til meg og kope?"

Og på god bred hedmarksdialekt betyr "å kope" det å sitte helt åndsfraværende med åpen munn...

Jaja- hadde blitt færre uønskede svangerskap på bygdene her i distriktet da i allefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og på god bred hedmarksdialekt betyr "å kope" det å sitte helt åndsfraværende med åpen munn...

Tror det er ganske vanlig, i hvert fall brukes det på samme måte midt i Bibelbeltet. Nå har jeg forsåvidt sett folk pule helt åndsfraværende og med åpen munn, men det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å svare: Kaller det å vorse (utt. fårse ja). Etter Vorspiel som betyr forspill. Ho ho!

Nachspiel oversettes med etterspill, og da er jeg som regel i en sånn form at jeg kaller det å nashe.

Herlig. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...