Gå til innhold

Majorstuen eller Majorstua?

Gjest Pax

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Og jeg som trodde man sa "far".

Jeg svarte til en som festlig spurte om man sa "pappa" eller "pappen", og da sier man naturligvis pappa.

Det er mange som sier far, og noen som sier fatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...

Det heter Majorstuen. Jeg er oppvokst der og jeg kjenner ingen som er derfra som kaller det "stua". Majorstuen er det riktige og offisielle navnet, og står på trikkestasjonen (som østkantfolkene kaller "bane"(!)) og skolen har endelig skiftet navn tilbake til Majorstuen skole også (etter flere tiår med maktmisbruk og overgrep fra samnorskfolk i kommuneadministrasjonen - som også har sørget for å kalle Bogstadvannet for "Bogstatvatnet" (et ord som ingen fra Oslo har hørt om) på kart).

Det er ingen andre enn folk som ikke er fra Oslo (eller hvertfall Oslo vest) som kaller Majorstuen for "Majorstua". Det blir som å kalle Norge for "Norga".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må innrømme jeg sier Majorstua.

Akkurat som jeg sier Røa, Frysja, Vålerenga, Ila, Alna, osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heloise

Det heter faktisk Marjorstua. De VIL gjerne endre dette til MajorstuEN der borte, men de ville at det skulle hete RøEN også... Herre min hatt.

Når jeg snakker med fisefine "Majåååårstueeeen"/"Nåååååårstrann"-folk sier jeg meget bevisst "-A" på slutten... Hirr ;) Bor en bitteliten djevel i meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det heter faktisk Marjorstua. De VIL gjerne endre dette til MajorstuEN der borte, men de ville at det skulle hete RøEN også... Herre min hatt.

Når jeg snakker med fisefine "Majåååårstueeeen"/"Nåååååårstrann"-folk sier jeg meget bevisst "-A" på slutten... Hirr ;) Bor en bitteliten djevel i meg også.

Du sier da vel ikke Nordstranda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heloise

Belladonna, jeg snakker om Majorstua. Grunnen til at jeg nevnte "Nåååårstrannn" var for å påpeke typen folk jeg snakker med ;) ikke for å si at jeg sier "Nordstranda".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Belladonna, jeg snakker om Majorstua. Grunnen til at jeg nevnte "Nåååårstrannn" var for å påpeke typen folk jeg snakker med ;) ikke for å si at jeg sier "Nordstranda".

Å ja, slik å forstå, treig jeg :fnise: . Jeg vet nesten ikke om jeg tør å fortelle at jeg har bodd på Majorstuen/a, :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tull. Det heter Majorstuen. Det står Majorstuen på trikken, på skolen og på kart. Det er ingen som er fra Majorstuen eller Oslo vest som kaller det "stua", det er bare innflyttere og folk på østkanten som kaller det det.

Påstanden om "Røen" er en stråmann, det er ingen som kaller Røa for "Røen". Røa er en flertallsform av gårdsnavnet "Rød", så det ville vært "Rødene" i så fall.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier "Majorstuen" fordi at det er det som står på t-bane, trikk osv. Er ikke fra Oslo så jeg har bare vendt meg til å si det slik det står:)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...