Gå til innhold

Majorstuen eller Majorstua?


Gjest Pax

Anbefalte innlegg

Det er vel også ganske få som faktisk sier Majorstua - med R i midten ... de fleste sier vel heller noe mer likt Majosctua. Og hvor mange sier Blindern .. og ikke Blindærn?

Tror vel veldig få av oss har vansker med å forstå at man ikke alltid uttaler stedsnavn riktig - det er jo ikke mange som sier Oslo - med tynn s forran i munnen - og som det ble skrevet tidligere - hverken Skien, Trondheim, Sarpsborg uttales som det skrives - men jeg tror ikke det skaper store problemer for de fleste av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om Wikipedia har rett forklaring på navnet - kan vel sikkert diskuteres ... men dette er hvertfall det som står der:

Bydelen er oppkalt etter et hus med et kjent bevertningssted som lå på østsiden av Sørkedalsveien ved det som i dag er Majorstuen T-banestasjon. Huset fra 1700-årene har navn etter kaptein Michael Sundt, død i 1759. Stua ble flyttet i 1912 for å gi plass til Smestadbanens stasjonsbygning og står fortsatt på Husebyveien 12.

Lokalbefolkningen i Aker kalte den «Majorstua». I datidens danske skriftspåk ble navnet skrevet «Majorstuen», og det ble også navnet på bevertningsstedet som eksisterte til huset ble revet. Det ble etterhvert tatt i bruk som strøksbetegnelse, uttalt på den måten som sosial tilhørighet og språkpolitisk standpunkt dikterte. Ifølge Oslo Byes Vel tilsier den lokale dialekten Majorstuen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, alle sier jo "trondhjem" selv om det skrives Trondheim. Jeg ser ingen problemer med at selve navnet og uttalen ikke stemmer overens, jeg tror ikke folk glemmer hva det egentlig heter og jeg synes også at selve navnet sier noe om historien selv om folk til daglig uttaler det annerledes.

Jeg sier Trondheim.

Majorstua sier jeg også, og det er vel stort sett vestkantfruer og min bestemor som sier Majorstuen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg söker på Google får jeg opp 711.000 treff på Majorstua og 611.000 treff på Majorstuen. Ser ikke akkurat ut som om vi er enige, men "min" side vant! :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Silmarill
Det heter Majorstuen, etter en major som het Stuen. Så egentlig er det galt å si Majorstua.

Stemmer det!

Jeg sier MajorstuA. Om jeg snakker med "fine frøkner" sier jeg "Majjorstuggu" :sjarmor:

Stemte på at det er det samme for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Oslo Byes Vel tilsier den lokale dialekten Majorstuen.

Men hva mener Oslo Byes vel med lokal dialekt? Og hvem regnes for å være lokalbefolkning? Det finnes f.eks mange kollektiv i området - er disse medregnet på noen måte?

I følge Statistisk årbok er den største aldersgruppen som bor i området er ikke pensjonister, men unge i alderen 20 - 39. Sier virkelig flesteparten av disse Majorstuen? Det stemmer ikke overens med mine erfaringer.

(Jeg spør ikke deg direkte, selv om jeg siterte innlegget ditt, tenker bare høyt. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg er riksmålstilhenger så sier jeg Majorstua. Det er selvsagt feil, feil, feil og jeg skjemmes, men klarer ikke å få meg til å si Majorstuen. Det blir som å si en sofen om en sofa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg er riksmålstilhenger så sier jeg Majorstua.

Jeg kjenner ikke til mange unge som er riksmåltilhengere. Hvorfor er du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til mange unge som er riksmåltilhengere. Hvorfor er du det?

Eksempel (fra Riksmålsordboken):

Lengsel, en, -sler (dyp, varig) følelse av begjær, (utålmodig) higen efter noget som man (smertelig og inderlig) savner...

Sukk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Majorstua. Som østkantjente har jeg a-endinger på de fleste ord (der det er naturlig). ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill
Majorstuen, selvsagt. Det faller meg unaturlig å si Majorstua, og jeg kjenner heller få som sier det.

De er jo fra Slemdal/Midtstuen og den eneste Aendingen som blir brukt der er jo PAPPA eller sier dere PAPPEN? :ler:

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bruker mest en-endelser ja, men det vil ikke si at man erstatter alle a-er i slutten av ord og navn med -en. Det ville jo vært helt absurd.

Da går man fra det elegante til det regelrette feilaktige.

Så man sier selvsagt "pappa" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da går man fra det elegante til det regelrette feilaktige.

Dette var et veldig ...unnskyld MEGET interessant uttrykk! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bruker mest en-endelser ja, men det vil ikke si at man erstatter alle a-er i slutten av ord og navn med -en. Det ville jo vært helt absurd.

Da går man fra det elegante til det regelrette feilaktige.

Så man sier selvsagt "pappa" ;)

Og jeg som trodde man sa "far".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest koffeine

Majjorstuggu!

:)

Nei, som regel sier jeg Majorstua. Blir helt teit om jeg som trønder skulle gå rundt og si Majoorstuuen, hihi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sørlending, for meg er det like vanskelig å si Majorstuen som det er å si jæi.

Det der med å si jæi det er dønn umulig for de fleste sørlendinger, jeg er fra nær kysten i Aust-Agder og snakker litt sånn blanding av sørlandsdialekt og bokmål, men jæi, nei det er e, noe annet blir påtatt galt.

Sier ikke overaskende Majorstua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...