Gå til innhold

Synger det norske språket på siste verset?


Gjest Pax

Anbefalte innlegg

I takt med at samfunnet globaliseres, og engelsk blir mer og mer vanlig: Hva tror du om fremtidsutsiktene til den norske språket?

Rundt nyttår leste jeg en artikkel i Dagbladet eller VG hvor artikkelforfatteren spådde at om X antall år (husker dessverre ikke tidsperspektivet) vil ca halvparten av dagens aviser i Norge bli utgitt på engelsk.

Om vi tenker oss et større perspektiv - la oss si over en periode over 100 år - I hvor stor grad kommer vi til å snakke norsk og ikke engelsk i dagligspråket?

Endret av Succubus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bellatrix

Jeg tror det norske språket vil bestå selv om det blir brukt mye engelsk. Jeg tror det kommer til å komme en motbølge der folk blir mer og mer bevisst på å bruke det norske språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg tror det er mye opp til oss selv. Jeg ser for meg at engelsk kan komme til å stå sterkt i landet - sterkere enn i dag med blant annet avisutg. på engelsk. Men jeg tror også at vi vil få en motbølge som Bellatrix sier. Hva med å starte med oss selv - prøve å unngå å bruke engelske ord og heller bruke norske når vi kan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm - motbølgje? Kan alltids håpe, men sjå berre kva som har skjedd med nynorsken - etter at dansken kom inn i landet har folk byrja identifisere seg med den, og no skriv langt på veg dei fleste i Noreg bokmål, ingen vil tilbake :tristbla: .

Kanskje vi vil identifisere oss med engelsken òg etter kvart, meir og meir for kvar nye generasjon?

EDT: Men vi er vel kanskje meir bevisste på språk og kultur i dag enn for nokre hundre år sidan, så det blir vel enklare denne gongen!

Endret av Badlands
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm - motbølgje? Kan alltids håpe, men sjå berre kva som har skjedd med nynorsken - etter at dansken kom inn i landet har folk byrja identifisere seg med den, og no skriv langt på veg dei fleste i Noreg bokmål, ingen vil tilbake  :tristbla:

Her er det vel óg eit poeng at vi ikkje hadde eit ordentleg norsk skriftspråk før dansken kom inn? Då tenkjer eg på at det ikkje var så mange som kunne lese og skrive før Svartedauden (anna enn prestar og embetsmenn, og mykje av den skrivne kommunikasjonen gjekk på latin heller enn på norrønt).

Av den grunn er det kanskje ikkje så rart at det danskinspirerte skriftspråket har fått det sterkaste fotfestet, sidan det var dansk som var gjeldande skriftnorm då det blei vanlegare å kunne skrive?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vel óg eit poeng at vi ikkje hadde eit ordentleg norsk skriftspråk før dansken kom inn? Då tenkjer eg på at det ikkje var så mange som kunne lese og skrive før Svartedauden (anna enn prestar og embetsmenn, og mykje av den skrivne kommunikasjonen gjekk på latin heller enn på norrønt).

Av den grunn er det kanskje ikkje så rart at det danskinspirerte skriftspråket har fått det sterkaste fotfestet, sidan det var dansk som var gjeldande skriftnorm då det blei vanlegare å kunne skrive?

Joda, dette har du sjølvsagt rett i.

Nokre av trekka gjeld vel likevel - til dømes tapar norsk no som fagspråk i kampen mot engelsk, på svært mange frontar. Der vi like godt har kunne utvikla og styrka eit eige fagspråk, men dette skjer ikkje då det kan verke lettare og betre (med tanke på spreiing av informasjon, gjere ting tilgjengeleg for fagfolk i utlandet) å skrive på engelsk.

Så blir det domenetap på domenetap for norsken, vond sirkel og færre og færre område der ein kan nytte norsk, og har nok ordforråd.

He he kanskje nynorsken faktisk overlever bokmålet - av di mange folk som er språkmessig medvitne og konservative, el folk som er opptekne av å bevare norsken, veljer bevisst å skrive nynorsk, og så polariserer det seg kanskje mellom engelskaktig norsk og ein liten gjeng som held seg til arkaisk nynorsk om la oss seie 100 år?

Nei, eg anar ikkje.. held på å lese De Beste Blant Oss av Helene Uri, der hovudpersonane forskar på futuristisk lingvistikk og korleis norsk vil sjå ut i framtida - men det er ikkje anna enn småmorosam gjetning det heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Jeg mistenker at om x antall år foregår undervisningen i skolen på engelsk, og i de fleste sammenhenger kommuniserer man på engelsk i samfunnet. Norskfaget har man ved siden av for å bevare kulturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1

Jeg tviler sterkt på at det norske språket vil forsvinne. Hvis språk er identitet må i så fall identiteten til nasjonen som helhet forsvinne og det tror jeg ikke den vil gjøre. I den såkalt globaliserte verden tror jeg tvert i mot at det norske forsterkes og bevares.

Endret av Gjest 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 12 år senere...

Gammel tråd, hei og hå. Hva tenker vi om denne saken nå?

Anonymkode: 89fce...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Thursday, March 07, 2019 den 12.32, AnonymBruker skrev:

 Gammel tråd, hei og hå. Hva tenker vi om denne saken nå?

 Anonymkode: 89fce...164

Det norske språket er fremdeles going strong!              

:cowboy:

Anonymkode: caf22...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...