Gå til innhold

Hvorfor ha jury? (NOKAS saken)


Eve Luna

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

hei

for det forste til tradstarter, jeg ma si jeg har litt forstaelse for ordningen med at fagdommerene kan sette en juryedom til side, jeg mener vi trenger en sikerhetsventil og i andre land som har jury ordning har di og mulighet til og sette dommen til side, dog reagerer jeg mer på at eidsivating lagmansrett to ganger i en sak som er beordret gjenoptat av gjenoptakelseskomisjonen har tilsidesat jurydomen, det kan virke som at det offentlige ikke er interesert i og fa tiltalte frifunnet vil di ikke ha et nyt justismord jeg syns vel engentlig at det burde vere en begrenset antal gang i ver sak at man kan sette kjenelsen til side, for eksempel vis en tiltalt blir frifunnet en gang og retten mener det er feil, kan di sette domen til side men vis personen blir frifunnet en gang til i en annen jurye sa bor di matte godta dommen

til don pedro

det du sa om ankemulighet er delvis riktig, en kan ikke anke skyldsporsmalet til høyeste rett men man kan anke på saksbehandlingsfeil, dersom patalemakten mener at en frifinnelse har kommet av saksbehandlingsfeil kan di anke pa det hoyesteret kan da palegge en ny runde i lagmansretten

vis jeg skal ga in pa en debat her, ma det vere om det skal vere slik at lagmansreten kan sette en jury dom til side eller om det ma vere slik at patelmakten anker til høyesterett om det er en frifinnelse eller tiltalte om det dreier seg om en dom og at høysterett da bedommer bevisbedommelsen og beordrer en ny runde i lagmansretten jeg mener uanset at det bor vere en sikerhetsventil

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken var oppe i mai i fjor. Vi fikk den gang høre at saken skulle opp igjen, men at den daværende juryen ikke skulle være tilstede. Nå skal saken opp på ny i vår, og jaggu er jeg ikke blitt innkalt igjen, denne gang som meddommer, altså én av fire. Det kommer til å bli samme runde igjen, for hva nytt kan ha kommet til i en tre-fire år gammel voldtektssak? Syntes det var uhyrlig vanskelig den gangen, det blir ikke enklere nå. Ser ikke ubetinget fram til det, selv om det også er ganske spennende.

hei

det var da rart, var det jurydom da og medomsrett nå, og fire medommere var da mye, pleier det ikke og vere to fagdommere og tre medommere? og kan du domme i en sak der du har vert jurymedlem

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tule, ikke skriv til meg uten å bruke stor bokstav på begynnelsen av en setning. Og for guds skyld, bruk punktum også. Det blir for rotete at jeg gidder å lese det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...