Gå til innhold

Kan vin med skrukork være dårllig?


cosmo

Anbefalte innlegg

Jeg tok opp en vin nå som akkurat er kjøpt. Har smakt den før, og husker den som en ålreit vin, men nå synes jeg det bare smakte surt og litt tresmak...Synes jeg leste et sted at nå har det kommet en del vin med skrukork..(..for at de ikke skal bli dårlige...?) Denne hadde jo skrukort, så er det mulig at den er dårlig?

Eller er det bar jeg som er veldig fredagssliten i dag? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, kanskje du er litt fredagssliten. Viner med naturkork kan være dårlige, enten fordi det er noe i veien med korken slik at det kommer luft inn i flasken, eller fordi korken er infisert av en bestemt type sopp (korksmak). Min erfaring er at vin kan smake veldig forskjellig etter hvilken mat man spiser til vinen, etter situasjonen (romantisk kveld, på byen med venninner, sliten, opplagt) og ikke minst etter hvilken årgang det dreier seg om. Så mitt tips er at det ikke er noe i veien med vinen i seg selv, men heller at det var "feil" situasjon, eller ny årgang :)

Endret av bada
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være at vinen er dårlig selv om den har skrukork (det er mange grunner til at mange produsenter begynner med andre typer kork, enn at vinen blir dårlig med naturkork). MEN hvis dette er en vanlig rimelig "industrivin" så er det sannsynligvis du. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Cosmo. Jeg ville ha tatt med meg flasken med gjenværende innhold tilbake til polet. De er veldig flinke der, og kjenner raskt om det er noen feil i vinen. Du får ny vin av de :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellsippa

Vin med skrukork kan godt være dårlig. Det kan ha kommet luft til, sånn at vinen er blitt sur.

Det kan også være at denne vinen er av et annet parti enn den du drakk sist. Så selv om vinen er god en gang, behøver ikke samme sort være god når du kjøper den en måned etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...