Gå til innhold

Likestilling i år 2007 mellom kvinner og menn!


Gjest Coolaid

Anbefalte innlegg

Gjest Coolaid

Jeg er nysgjerring. Hva syns dere jenter/kvinner om likestilling? Er vi kommet langt nok, og er dere fornøyde?. Vil dere ha 100% likestilling i Norge, eller vil dere trives med en litt "skjeivere" fordeling.

Skulle gjerne lagt til en avstemning men det går vel ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lik lønn for likt arbeid er jeg for.

Men ofte går likestillingen litt vel langt. Kvinner vil ha alle yrker og lik lønn, allikevel så forventer de at mennene på jobben skal ta de tunge løftene som de ikke klarer. Da blir det ikke lenger likt arbeid, men det er de ikke enige i.

Stort sett så synes jeg at likestillingen er kommet bra langt her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel aldri til å bli 100% likestilling, og det ønsker jeg heller ikke at det skal bli. Det ER en forskjell mellom kjønnene, og den forskjellen ønsker jeg at skal være der. Jeg er KVINNE for pokker - ikke en MANN! :overrasket:

Jeg ser på det som en selvfølge at kvinner og menn skal ha like muligheter, og at det skal være lik lønn for likt arbeid. Forøvrig ønsker jeg at kvinners interesser skal respekteres og anerkjennes i større grad. På mange måter føler jeg at likestilling i Norge har forsøkt å gjøre kvinner til menn. Jeg har en feminin personlighet, og feminine interesser. Jeg ønsker at kvinner skal respekteres for sin femininitet og sine feminine interesser (som f.eks. håndarbeid, barn - bare for å ta noe ut av lufta), fremfor å presses inn i mannsdominerte områder (JA -jeg legger om dekk på bilen selv, men det er også helt greit at mannen tar seg av disse tingene, så kan jeg velge gardiner).

Et sted hvor likestillingen har feilet totalt er mht. barnefordeling ved samlivsbrudd.

Menn har desverre ikke mye de skulle ha sagt, og det er fremdeles en gjengs oppfatning i mang en instans om at "barn har det best hos mor" (hvilket slett ikke er tilfelle - barn har det best når de får være sammen med BEGGE foreldrene).

Finnes MANGE menn som er utsatt for grov diskriminering mht. barnefordeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel aldri til å bli 100% likestilling, og det ønsker jeg heller ikke at det skal bli. Det ER en forskjell mellom kjønnene, og den forskjellen ønsker jeg at skal være der. Jeg er KVINNE for pokker - ikke en MANN!  :overrasket:

Jeg ser på det som en selvfølge at kvinner og menn skal ha like muligheter, og at det skal være lik lønn for likt arbeid. Forøvrig ønsker jeg at kvinners interesser skal respekteres og anerkjennes i større grad. På mange måter føler jeg at likestilling i Norge har forsøkt å gjøre kvinner til menn. Jeg har en feminin personlighet, og feminine interesser. Jeg ønsker at kvinner skal respekteres for sin femininitet og sine feminine interesser (som f.eks. håndarbeid, barn - bare for å ta noe ut av lufta), fremfor å presses inn i mannsdominerte områder (JA -jeg legger om dekk på bilen selv, men det er også helt greit at mannen tar seg av disse tingene, så kan jeg velge gardiner).

Et sted hvor likestillingen har feilet totalt er mht. barnefordeling ved samlivsbrudd.

Menn har desverre ikke mye de skulle ha sagt, og det er fremdeles en gjengs oppfatning i mang en instans om at "barn har det best hos mor" (hvilket slett ikke er tilfelle - barn har det best når de får være sammen med BEGGE foreldrene).

Finnes MANGE menn som er utsatt for grov diskriminering mht. barnefordeling.

Hva legger du i ordet likestilling?

Det handler da ikke om at menn og kvinner skal være like, det handler om like muligheter og lik lønn for likt arbeid, og det sier du jo at du ønsker.

Du skriver at du er en feminin kvinne, og det skal du selvfølgelig få lov å være, det skal være ditt valg. Også om du vil velge typiske kvinneyrker. Det skal være et valg. På samme måte som det også bør være et valg å gå hjemme mens barna er små, uten at man skal ses ned på av andre kvinner av den grunn. Men sånn er det blitt til en viss grad, og i så måte så er det jo kvinnene selv som hindrer likestillingen.

Når det kommer til fars rettigheter ved samlivsbrudd så er det mye som står ugjort, og der mener jeg mennene i større grad må komme på banen selv. De kan ikke forvente at vi skal kjempe saken deres. En hver er seg selv nærmest som regel, og det gjelder vel spesielt ved samlivsbrudd og omsorgsfordeling.

Mange skilsmisser er bitre, da kan man ikke regne med stort samarbeid, selv om fornuften tilsier at det er barna som er i sentrum.

Likestilling blir det nok ikke før vi kvinner gir slipp på noen av våre fordeler og deler dem med mannen på større basis, som for eksempel det med permisjon ved fødsel.

Så lenge kvinnen er den som blir lengst borte fra jobb etter en fødsel vil hun i mange tilfelle stille seg selv bakerst i køen på arbeidsmarkedet, og så lenge hun står der kan det ikke bli likestilling fullt og helt.

Men som sagt; det skal være valgfrihet - og de som velger å ta mesteparten av barneomsorgen selv må også ta høyde for at de faller akterut på andre områder. Det er et bevisst valg de gjør, selv om de står og hyler over urettferdigheten i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

...

Et sted hvor likestillingen har feilet totalt er mht. barnefordeling ved samlivsbrudd.

Menn har desverre ikke mye de skulle ha sagt, og det er fremdeles en gjengs oppfatning i mang en instans om at "barn har det best hos mor" (hvilket slett ikke er tilfelle - barn har det best når de får være sammen med BEGGE foreldrene).

Finnes MANGE menn som er utsatt for grov diskriminering mht. barnefordeling.

...

...

Når det kommer til fars rettigheter ved samlivsbrudd så er det mye som står ugjort, og der mener jeg mennene i større grad må komme på banen selv. De kan ikke forvente at vi skal kjempe saken deres. En hver er seg selv nærmest som regel, og det gjelder vel spesielt ved samlivsbrudd og omsorgsfordeling.

Mange skilsmisser er bitre, da kan man ikke regne med stort samarbeid, selv om fornuften tilsier at det er barna som er i sentrum.

Likestilling blir det nok ikke før vi kvinner gir slipp på noen av våre fordeler og deler dem med mannen på større basis, som for eksempel det med permisjon ved fødsel.

Så lenge kvinnen er den som blir lengst borte fra jobb etter en fødsel vil hun i mange tilfelle stille seg selv bakerst i køen på arbeidsmarkedet, og så lenge hun står der kan det ikke bli likestilling fullt og helt.

Men som sagt; det skal være valgfrihet - og de som velger å ta mesteparten av barneomsorgen selv må også ta høyde for at de faller akterut på andre områder. Det er et bevisst valg de gjør, selv om de står og hyler over urettferdigheten i etterkant.

:klappe:

Nå skal jeg ikke gjør denne debatten til en sak som bare skal omhandle samvær/omsorg, fordi den omhandler så veldig mye annet. Men jeg sette pris på den støtten jeg kan få som mann i et sterkt kvinnedominert forum.

Forøvrig er jeg enig i at likestilling bør være nettopp det å kunne stå fritt til å ivareta egne ønsker mht arbeidsoppgaver i arbeidslivet og/eller personlige interesser utenfor arbeidslivet, uten å bli tildelt kvalifikasjoner, lønn eller evner basert på kjønn.

Det finnes enkelte fysiske forutsetninger som begrenser menn og kvinner til en viss grad. Menn kan ikke amme, og vil aldri kunne gjøre det. Kvinner har som oftest ikke samme fysiske styrke som menn, noe som er med på å bestemme arbeidsfordelingen. Men forøvrig er vi omtrent de samme forutsetningene til både arbeidsoppgaver og lønn. Begrensningene bør ligge på hva vi selv ønsker å delta i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Likestilling bygger gjerne på diskriminering, så det er jeg imot (når den er statlig, påbudt osv., private kan diskriminere så mye de vil). Likebahandling derimot er jeg for, det vil si likhet for loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likestilling handler ikke bare om kjønn! det handler også om at folk er forskjellige, har forskjellige behov og forskjellig måte å løse ting på. det er fullt ut mulig med likestilling hvis alle VIL det. men jeg tror faktisk veldig mange har falt inn i en "comfort sone" og ikke vil ha det annerledes selv om de sier det. det er fullt ut mulig på en arbeidsplass å tilpasse arbeidet til den enkelte- DET er noe som kommer mer om mer uansett! (heldigvis for det!)

Alle skal ha lik lønn for likt arbeid, og ingen skal si at fordi jeg er kvinne så kan ikke jeg jobbe som snekker, eller fordi han er mann, så kan ikke han jobbe i barnehage! folk er forskjellige! og forskjelligheten handler ikke BARE om kjønn. Tunge løft er det jaggu meg i helsevesenet og, og for å spare helsa, har man heldigvis tekniske hjelpemidler til det- det samme gjelder innenfor typiske mannsyrker også- i det lange løp så kan ikke en mann løfte tunge ting- helsa blir ødelagt! skjønner?

og likestilling handler også om å fordele oppgavene i hjemmet...

og at menn må få like mye tid med barna, om ikke full omsorg, ved et samlivsbrudd

Likestilling handler også om at kvinner skal få barn når de vil uten at arbeidsgiver skal bry seg- detter hele systemet sammen pga en permisjon, så er det noe galt med systemet (og feks, kanskje staten må støtte private og små bedrifter bedre!...)

å forskjellsbehandle EN person, feks en kvinne, går ikke bare utover kvinnen- men også hennes mann, deres barn...

Menn og kvinner: 8 mars er like rundt hjørnet- det er ingen grunn til å slappe av enda! (om du ikke skal kjempe for likestilling i Norge, kan du hvertfall kjempe for likestilling i et annet land!!!!!!!! Bedrer du verden, bedrer du din egen hverdag, ditt eget liv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

og likestilling handler også om å fordele oppgavene i hjemmet...

og at menn må få like mye tid med barna, om ikke full omsorg, ved et samlivsbrudd

...

???

Hva mener du ?

Mener du at menn ikke er like mye verd eller har like gode egenskaper som en mor mht omsorg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

???

Hva mener du ?

Mener du at menn ikke er like mye verd eller har like gode egenskaper som en mor mht omsorg ?

her leste du deg heeeelt vekk! :ler:

jeg mener at menn har krav på 50/50 ansvar for barna, om ikke mer: flere menn( de som ønsker det og er egna for det) må få full omsorg for sine barn. ikke for at vi på papiret skal se likestilite ut, men fordi de er egna som omsorgspersoner på lik linje med mor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her leste du deg heeeelt vekk!  :ler:

jeg mener at menn har krav på 50/50 ansvar for barna, om ikke mer: flere menn( de som ønsker det og er egna for det) må få full omsorg for sine barn. ikke for at vi på papiret skal se likestilite ut, men fordi de er egna som omsorgspersoner på lik linje med mor

Sorry.

:forvirret:

Jeg leste innlegget og oppfattet det som om barn og fedre burde få mer tid, men ikke så mye at disse fedrene kunne regnes som omsorgspersoner.

Du avklarte min misforståelse, og vi er veldig enig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likestilling handler ikke bare om kjønn! det handler også om at folk er forskjellige, har forskjellige behov og forskjellig måte å løse ting på.
Når folk har ulike måter å gjøre ting på betyr det også at noen gjør disse tingene bedre enn andre. Lik lønn for likt arbeid blir vel da litt meningsløst.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...