Gå til innhold

Politiet mener vi anmelder for mange tyverier


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Ja vi anmelder visst i hytt og pine, og politiet mener at det er mer enn nok.

Jeg anmeldte et vesketyveri for kort tid siden, selv om jeg vet at den blir henlagt. Hadde det ikke vært pga forsikringsselskapets krav om anmeldelse hadde jeg droppet det.

Nå vil politiet at forsikringsselskapene skal ta ansvar. Det største er problemet med anmeldelser av mistede ting i fylla osv...

Jeg er helt enig! Hvorfor skal politiet måtte etterforske en sak som de aldri har mulighet til å løse bare fordi forsikringsselskapene krever det? Forsikringsselskapene derimot er redd terskelen for å kreve erstaninger vil bli for lav.

Hva mener du? Hvordan løse dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg prøvde å anmelde bilen min stjålet for ett år siden. Da hadde en fremmed mann hentet den ut fra verkstedet, uten at jeg visste om det. Og verkstedet hadde vært "smarte" nok til å notere navnet hans, men ikke smarte nok til å undersøke om jeg ønsket å bryte avtalen jeg hadde med verkstedet og videresende bilen for reparasjon annet sted. Så til tross for at bilen stod på vent for oppretting, ble den levert ut til mannen.

Jeg prøvde å anmelde biltyveriet hos politiet, men det var alt annet lett. Politiet mente at tyveri ikke hadde funnet sted, og politibetjenten jeg pratet med sa rett ut at jeg skulle være glad noen hadde tatt seg av bilen bin, siden jeg tydeligvis ikke var i stand til det selv. Politiet mente dette tyveriet ikke var et vanlig biltyveri, men et forhold som rammet sivilretten og ikke deres domene. Det hjalp ikke at jeg hadde brev fra verkstedet der de redegjorde for hva de hadde gjort med bilen min. Resultatet var at jeg fikk ikke meldt bilen stjålet, og måtte kjøpe ny bil uten startkapital fra forsikring som dekket tyveri av gammel bil, og er i dag juridisk eier av to biler. Noen dager senere kunne jeg lese i avisen om en svært stolt politimester som var skrøt av politiets oppklaringsprosent på stjålne biler (de hadde oppklart alle biltyveriene), og der hadde jeg blitt nektet å melde min bil stjålet.

Videre mente polititet også at det er forsikringsselskapet som skulle anmelde tyveriet, og ikke jeg som var og fremdeles er bilens juridiske eier. Forsikringsselskapet på den andre siden sier at det ikke er deres jobb å anmelde tyverier.

Når dette er sagt, så er anmeldelsene også med på å vise politiets arbeid. Mindre anmeldelser vil kanskje gi en bedre oppklaringsstatistikk, mens realiteten ikke vises i kriminalstatistikken om omfanget av kriminelle handlinger som tyveri. Jeg mener derfor at det er viktig at alle tyverier blir anmeldt, uavhengig av om tyveriene blir oppklart eller ikke. Statistikken kan fortelle oss om politiets arbeid og vise resultater av deres arbeid eller forebyggende tiltak over lengre perioder. Samtidig viser det også omfanget av problemet. Kanskje reduserer det faren for forsikringssvindel også, da det er straffbart å anmelde et tyveri (forhold) som ikke har funnet sted.

Min menig er at selv om anmeldelser fører til arbeid for politiet, så kan dette kanskje regnes som sikkerhetstiltak mot forsikringssvindel og virke som indikator på omfanget av kriminelle handlinger i samfunnet. Med andre ord så synes jeg det er fint at kravet om anmeldese er til stede fra forsikringsselskapenes side, skjønt jeg tror også at statistikken og anmeldelser kan brukes på andre områder også.

Endret av Bobeline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å anmelde biltyveriet hos politiet, men det var alt annet lett. Politiet mente at tyveri ikke hadde funnet setd,

Det har de ikke lov til, de skal ta imot alle anmeldelser, og heller henlegge dersom de mener at det ikke er noe de kan gjøre. Situasjonen du beskriver går vel mer som svindel enn tyveri, men det er fortsatt noe som bør anmeldes. Har du forsøkt å snakke med en annet politistasjon, eventuelt kontakte advokat?

Når det gjelder politiets muligheter til å etterforske tyverier har det også litt med prioriteringer å gjøre. De gangene politiet velger å bruke ressurser på tyverier stiger oppklaringsprosenten betydelig, men pga politikk prioriterer man å trakassere narkomane, så da må vi nok bare leve med at tyveri er noe det er lavrisiko å drive med her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har de ikke lov til, de skal ta imot alle anmeldelser, og heller henlegge dersom de mener at det ikke er noe de kan gjøre. Situasjonen du beskriver går vel mer som svindel enn tyveri, men det er fortsatt noe som bør anmeldes. Har du forsøkt å snakke med en annet politistasjon, eventuelt kontakte advokat?

Når det gjelder politiets muligheter til å etterforske tyverier har det også litt med prioriteringer å gjøre. De gangene politiet velger å bruke ressurser på tyverier stiger oppklaringsprosenten betydelig, men pga politikk prioriterer man å trakassere narkomane, så da må vi nok bare leve med at tyveri er noe det er lavrisiko å drive med her i landet.

Jeg oppsøkte politistasjonen i nabokommunen, men det hjalp ikke. Politiet der ringte til verkstedet som svarte at den andre politistasjonen allerede hadde ringt. Og det ble ikke politiet glad for, for å si det mildt. Når jeg la frem saken fortalte jeg at jeg kom rett fra den første politistasjonen som nektet å ta i mot min anmeldelse, og jeg spurte om dette var lov. Men i stedenfor å ta kontakt med gjeldende politistasjon, tok de kontakt med verkstedet som understøttet min påstand om den første politistasjonen(betjenten), men utover dette ønsket de ikke å kommentere saken siden de allerede hadde gjort det tidligere. Det førte til at jeg ble skjelt ut av politibetjenten på den andre politistasjonen jeg oppsøkte.

Jeg har også innsett at trolig er min eneste utvei å ta kontakt med en advokat som har dette som fagområde. Men før det så har jeg prøvd å klage saken inn for politimesteren, og har så langt ikke mottatt svar. Dette er ikke den første klagen jeg sender inn angående slett politiarbeid, så jeg regner med at dette vil ta sin tid.

Jeg er enig i det du skriver om politiets prioriteringen, samt politikken som ligger bak denne. Jeg tror kriminalstatistikken kan være med på å belyse hvilke handlinger som blir prioritert etterforsket av politiet, vise utfallene av disse. Dermed fungerer ikke anmeldelsene som kontrolltiltak for forsikringsselskaper, men også som en indikator for hvilke straffbare handlinger som prioriteres etterforsket, som blir oppklart og som indirekte viser tendenser i samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har de ikke lov til, de skal ta imot alle anmeldelser, og heller henlegge dersom de mener at det ikke er noe de kan gjøre. Situasjonen du beskriver går vel mer som svindel enn tyveri, men det er fortsatt noe som bør anmeldes. Har du forsøkt å snakke med en annet politistasjon, eventuelt kontakte advokat?

Når det gjelder politiets muligheter til å etterforske tyverier har det også litt med prioriteringer å gjøre. De gangene politiet velger å bruke ressurser på tyverier stiger oppklaringsprosenten betydelig, men pga politikk prioriterer man å trakassere narkomane, så da må vi nok bare leve med at tyveri er noe det er lavrisiko å drive med her i landet.

:klappe: Jeg må bare klappe for denne - kongekommentar! :ler:

Jeg mener også vi må anmelde alt som kan anmeldes, pga statistikkene. Får man ikke de reelle tallene på kriminelle handlinger får man heller ikke ressurser som står i forhold, eller pekepinner på hvor ting kan forbedres. Men det er klart det ødelegger politiets statistikker når det kommer til oppklaring.

Endret av mysan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...