Gå til innhold

Inneklima, støy, lysforhold og fysiske reaksjoner


Sun Mei

Anbefalte innlegg

Ja, jeg vet ikke helt hvor denne tråden burde ligge, men legger den her så får de som mener det evt. flytte den.

Saken er sånn:

Hvis man bruker mye tid hver dag i et inneklima med støy på nivå med industristøy, og hvis lysforholdene ikke er de beste.

Hvordan vil man da reagere fysisk etter en stund i slikt miljø?

Er hodepine, synsforstyrrelser og svimmelhet en del av "bivirkningene" ved å oppholde seg i et slikt miljø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesta

jeg har problemer med å bevise det men jeg er villig til å sverge på at det er naturlig å tenke det ja....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg Evelina.

Symptomene dine synes jeg du kan sette i sammenheng med de fysiske forholdene du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Ta kontakt med Arbeidstilsynet, f eks, de har trolig statistikker for sånt, selv om det kanskje ikke finnes for akkurat din yrkesgruppe kan det være relevant så lenge flere av de samme faktorene gjelder. Ellers tror jeg det finnes forskningsmiljøer som konsenterer seg om liknene ting, men hvor de holder til vet jeg ikke.

Høres ut som plagene kan skyldes stress og spenninger, og det bør jo ikke være så vanskelig å koble det til kjipe arbeidsforhold, egentlig :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er i hvertfall regler for støy i arbeidslivet! Overstiger det et-eller-annet decibel, så skal man ha hørselvern. Det gjelder vel de fleste steder med industristøy, vil jeg tro? Disse reglene finnes fordi støy har en effekt på helsen, men jeg kan ikke peke på studier.

Har ingen aning om det er regler for lysforhold, men hadde det selv for mørkt på jobb en periode, og fikk skaffet mer lys på arbeidsplassen. Og hodepine/ øyevondt forsvant..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er spørsmålet; hvordan gå frem for å få bevist sammenhengen?

Du kan ta kontakt med HMS-ansvarlig der du er ansatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd. Jeg har fått høre at det har vært noen på arbeidsplassen min for en stund siden og målt støy, luft, lys og støv.

Men ingen har sett noe til resultatene så jeg skal etterlyse dem neste gang jeg ser sjefen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som regel er de svært lite opplyste :forvirret:

Hehe, enig med deg i det, men det kunne jo hende de var det hos Sun Mei :)

Ingen regel uten unntak sies det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...