Gå til innhold

Betties dagbok 2007

Bettie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Onsdag 19.desember

Kommer til å få noen gode dager sammen med familien i julen, Bustetroll. Jeg gleder meg til det.

Tusen takk for omsorgen, Midnattsol. Vi blir nok bedre, både Halvdelen og jeg.

I går flatet jeg litt ut, bella, så i dag har jeg tatt det ganske rolig.

Ja, det er godt å få noen svar, Bare meg selv.

Jeg tar ut ferie fra og med i morgen, Begonia, nettopp for å kunne ta meg inn litt.

I dag var siste dagen på jobb - helt til 2.januar. Jeg tar ut avspassering og feriedager nå.

Jeg fikk ikke laget noen tale i går. Jeg var så trøtt at jeg ga opp. Heldigvis fikk jeg en julehilsen på jobben i dag, med et veldig godt sitat, og dermed hadde jeg talen på plass. Ved å ta utgangspunkt i den, kunne jeg komme med en takk til alle for jobben som er gjort gjennom et år. Det løser seg jo som regel.

Etter jobben fant jeg ut at jeg skulle finne et juletre. Det er liksom på tide nå. Jeg var innom tre steder før jeg fant et tre jeg var fornøyd med - til en pris jeg kan leve med. Så nå står treet i gangen og aklimatiseres. Der skal det få stå til fredagen.

Jeg har ikke gjort så hjemme i dag bortsett fra å skifte til julegardiner. De er ikke røde, men kongeblå. Synes det passer godt til alt det røde i jula. Og så har jeg småpyntet på salongbordet. har lagt på en rød juleduk med gullengler på. Og så pyntet jeg bordet med en julestjerne satt i en hvit potte med gullkrakelering. På bordet står også adventslysene - kubbelys på en "gulltallerken". Det ble ganske julete.

Halvdelen ble ikke skrevet ut i dag. Han hadde fortsatt ganske høy morgentemperatur, selv om den har krabbet ned til rett under 39 grader. De mener nå at han har en bihulebetennelse også, og at feberen kommer derfra. Jeg synes jo det er merkelig at han har bihulebetennelse, for han har ikke klaget over vondt i hodet ut over det feberen har gitt ham, og jeg trodde at den hestekuren med antibiotika han får ville tatt knekken på en slik infeksjon. Han fikk likevel litt permisjon på dagen, så han kom hjem en tur. Han hadde jo hatt med seg gaver til barnebarna fra Crand Canari, og han ville gjerne gi gavene til dem, så vi tok en liten tur over før han skulle tilbake til sykehuset. Så vi får se om han blir skrevet ut i morgen, da.

I morgen skal jeg handle julematen. Poden skal være med meg, for det er han som skal lage maten i år. Og så skal jeg lage det julegodtene og rydde litt i kleshaugen. Har vasket klær og lagt dem i stabler-utenfor skapet, så nå skal de inn i skapene. Får jeg tid og lyst til noe mer, så blir det å pakke inn julegaver, for det kan jeg gjøre mens jeg sitter og lytter til musikk.

Skal innom en brukthandler i morgen, for jeg har lyst på et lite bord under det ene vinduet på stua. Får se om jeg finner noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får vel Halvdelen hjem til jul, Bettie?

Nå er jeg nok ikke innlogget på en stund fremover, så benytter anledningen til å ønske deg en god jul! Takk for at du har tittet innom så mange ganger i det nesten halve året jeg har hatt dagbok på KG og velkommen igjen! :nissevink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fredag 21. desember

Jeg setter også pris på å se deg her, caskr.

Har fått ham hjem nå, Midnattsol

I går ble Halvdelen skrevet ut. Han var feberfri og de regnet med at resten av behandlingen kunne han ta hjemme. De har ikke helt funnet ut hva som feiler ham - bortsett fra samonella og bihulebetennelse, regner de med at det er noe annet også, siden han har vært så syk som han har vært.

Jeg dro over grensa og handlet litt julemat i går, og så handlet jeg resten her hjemme. Skulle tro at jula varte til påske sånn som jeg har handlet, men det går nok med.

Halve dagen gikk med til handling.

Vel hjemme vasket jeg og hang opp klær, og så laget jeg julekonfekt før jeg begynte den store "pakke-pakke-jobben". Utrolig så mange pakker det var, da. Nå har jeg vært veldig miljøbevisst i år. Pakkene er pakket inn i lyst gråpapir og som pakkebånd har jeg brukt hyssing. Men jeg har pyntet alle pakkene med litt granbar og et lakkstempel. Så hele innpakkinga kan gå til gjenvinning.

Halvdelen kom ikke hjem før i kveldinga. Det hadde tatt sin tid å bli skrevet ut, for han måtte vente på legen. Og så måtte han på apoteket, og der var det kø, så han måtte vente der også. Han var rimelig sliten da han kom hjem.

I dag har jeg begynt de ordentlige juleforberedelsene. Jeg har lagt på plass alle klær som var rene og tørre. Det var jo litt å vaske etter at Halvdelen kom sydfra, pluss en del han har brukt på sykehuset. Jeg har et "tørkerom". Ulempen er at det er plass til veldig mye tøy der, så hvis jeg ikke tar meg sammen kan det fort bli hauger med klær der.

Etterpå gjorde jeg rent i 2.etg, og gjorde klar gjestesengene til Poden med familie.

Jeg har en del plater, LP-er. De har støvet ned i 2. etg. I dag fant jeg en løsning slik at jeg fikk dem ned på stua. Skal bli hyggelig å spille gamle plater med peisknitring og det hele.

Så tok jeg badet, WC og gangene skikkelig. Ferdig til jul med det. På stua har jeg ryddet klart det meste. Fikk tørket av glassplatene i bokskapene, og glasset i dørene, og i stuedøra. Fikk skiftet lyspærene inne i skapet med det samme jeg holdt på.

Og så har jeg pyntet juletreet. Jeg strevde med å få det på fot, for jeg husket jo ikke hvordan patenten var. Etter en del prøving og feiling, og et par ord barnebarn ikke skal høre, fikk jeg det til å stå - rett. Pynter treet med røde kuler og bjeller, halmfigurer, lys, glitter og flagg.

Havdelen kjøpte ny komfyr i dag. Den vi har hatt kjøpte vi brukt en tid tilbake, og der gikk låsen til steikovnsdøra stadig i stykker, og jeg reparerte den om og om igjen, uten at det helt hjalp. Mye varme kunne lekke ut døre, og kaker ble som regel mislykket. Så nå står det et vidunder i stål på kjøkkenet. Så fikk jeg vaksket bak komfyren igjen og er ferdig med det.

I morgen skal jeg ta siste rengjøring og rydding, og skifte gardiner på kjøkkenet før jeg tar fram alle nisser og engler.

Halvdelen går det veldig bra med. Han er slapp og det går seint det han gjør, så jeg kan ikke forvente noe hjelp. Men han har begynt å spise litt, og det er bra. Og han er fortsatt feberfri.

Men jeg er veldig på vippen selv. Kjenner det når jeg setter meg ned, så egentlig bør jeg være litt duracelle-kanin, for jeg har det slett ikke bra når jeg setter meg ned og slapper av. Er sånn nesten på grinern, uten at det er noen som helst grunn til det.

Jeg både gleder og gruer meg til julehelgen. Jeg gleder meg til å samle familien, men jeg gruer meg til å holde maska. Det kommer til å holde hardt så mange dager.

I morgen skal jeg ta en dagbokrunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masker er slitsomme greier å holde ja, når en ikke får noen pusterom. Selv om det er hyggelig med familiebesøk så hadde du kanskje trengt en dag innimellom for å være bare Bettie. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag 22.desember

Jeg får et lite pusterom i romjula, Cata, ellers tror jeg ikke det hadde gått.

Tusen takk for hyggelig julehilsen, bare meg selv

Nå er det jul i Betties hjem. Alle de drøyt 120 nissene er på plass. Og det er nisser i mange utførelser og størrelser. Har til og med to dorullnisser som ungene har laget, og det begynner jo å bli noen år siden de var små. Det er nisser i skap og hyller og oppå skap. Til og med i gardinene er det nisser. Og den eldste nissen er snart 100 år gammel og sitter på ei tønne.

Englene er også på plass, men jeg har ikke så mange engler.

Juledukene er på bordene - untatt spisebordet. Der legger jeg ikke på selve juleduken får etter at vi har spist grøt på julaften.

På kjøkkenet er julegardinene kommet, så huset er vel nærmest en orgie i rødt, og slik skal det være til jul.

Fikk ved i dag. Hadde bestilt den for en stund siden, men den kom i dag. Heldigvis kommer den på paller, og den bli satt på plass med en gang. Måtte stable om restveden litt for å få plass til to paller.

Halvdelen er utafor igjen i dag. Han var ute en tur og handlet litt småtteri, og så var han sikkert på bingo, men da han kom hjem, var han utslitt og sovnet i stolen. Er ikke mye piff i ham, nei.

I morgen ut på dagen kommer Poden med familie. Halvdelen er såpass sliten i dag at han gruer seg litt til det. Men jeg har sagt at han får sitte pent i stolen sin og slappe av, få får Poden forberede julemiddagen og steike medisterkaker. Han er jo kokk, så det burde gå greit.

Med det samme jeg er her inne, vil jeg få ønske alle som kommer innom

En Riktig God Jul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ikke sjansen på å legge på juleduk før på selveste julaften. Det må nemlig være akkurat den duken (gammel arveduk med masse affeksjonsverdi), så jeg tar ikke sjansen på at den blir skitten. (I tillegg misliker jeg stryking intenst, så jeg er litt lat og utsetter det i det lengste..)

God jul, Bettie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Tirsdag 25.desember

Hallo Midnattsol. Takk for juleklem

Her i huset er vi jo bare to voksne - fram til barnebarna kommer, mie, så jeg tok sjansen på å legge på juledukene - og det er de samme som skal på bordene hvert år, ja - bortsett fra på spisebordet. Den venter jeg med til jeg dekker julemiddagsbordet.

Det er jammen godt det er flere nissedamer, ja Cata.

Koselig med hilsen, Malou

Takk for julehilsen, Ada, MissS, Fresi og Trulselinemor

Så er de første dagene i jula snart over.

Poden, Svigerdatter og Nurk kom lillejulaften. Poden stekte medisterkaker over en lav sko, han.

Julaften hentet Halvdelen Lillefrøkna, og Frøkna kom etter jobb. Jeg hadde grøten klar når Frøkna kom, og til alles "overraskelse" fant Lillefrøkna mandelen og fikk marsipangrisen. Etter grøttid, ble det en sløv tid for de fleste. Lillefrøkna fikk se på en Harry Potter-film mens hun ventet på kvelden - etter de vanlige juleprogrammene var sett, naturligvis. Frøkna hadde vært oppe før klokka seks for å komme på jobb, Halvdelen var utslitt etter den turen han hadde vært ute, så de satt i hver sin stol og sov. Svigerdatter hadde fått tannverk og det var ikke mulig å få tak i tannlege, selv ikke gjennom tannlegevakta, så hun sloknet av smertestillende. Jeg passet på at ikke Nurket halte i duker og kom borti ting han ikke skulle ha tak i, og Poden ordnet middagen. Jeg hadde skrelt potetene og ordnet riskremen, så det var selve stekinge han skulle ta ansvar for.

Alle våknet nå til livet, og vi pyntet oss - som man skal til julaften. Og alle spiste julemiddag - inkludert Nurket. Det er jo hans første jul, og julemiddag var godt. Lillefrøkna ble veldig fort mett, og pakkehaugen ventet, så hun fikk lov til å gå fra bordet før vi andre var ferdige. Hun fikk også lov til å pakke opp den største pakken sin - saccosekken, og den falt i smak.

Pakkehaugen under juletreet var enorm. Og Lillefrøkna var pakkehenter og utdeler. De gavene jeg hadde kjøpt, de falt i smak i hvert fall, så det var jo hyggelig. Selv fikk jeg mange gaver jeg hadde ønsket meg. Jeg fikk tre nye nisser. En stor, nydelig en hvor nissen har en kjepp i hånden og en vedkurv på ryggen. En ganske stygg en, men den var jo litt morsom, da, og en nissenipsfiguer med et nydelig nissepar.

Fra barnebarna fikk vi dekkebrikker med håndavtrykk på, og to dekkebrikker Lillefrøkna hadde malt. Og hvert vårt krus med bilde av barnearna på.

Og så fikk jeg en "liten" bok - Kjærlighetens mørke side - drøyt 900 sider. Og jeg fikk innrammede forografier av barnebarna. Jeg skal finne en fin plass å henge dem opp.

Litt musikk fikk jeg også - Clapton bl.a hadde også havnet under juletreet, og Frøkna hadde kjøpt DVD-spiller til oss - og vi som akkurat hadde kjøpt oss en ny. Vi finner sikkert på noe annet vi har bruk for. Ellers kan Halvdelen ta den opp på hobbyrommet sitt. Kan jo tenkes at han skal se noen filmer ikke jeg har lyst til å se.

Av Havdelen fikk jeg en gullring med diamant. Den er helt nydelig, men jeg skal få tatt den litt ut, for den var litt trang.

Smykkene jeg hadde bestilt til Halvdelen kom ikke til jul. Jeg må si jeg er litt sur for det.

Jeg kjørte hjem Poden og familien i ettermiddag, for Halvdelen er slett ikke bra. Han er veldig slapp, nedfor og har fortsatt feber. Han skal til legen i romjula. Det er nå i hvert fall sikkert.

Jeg er litt bekymret for Poden og forholdet til han og Svigerdatter. Svigerdatter er et nydelig vesen, og hun er en omtenksom mor, men jeg registrerer at det er Poden som drar lasset der. Det er han som ordner med ungene, han som pakker og rydder, han som handler og lager mat. Svigerdatter har lagt seg til en litt håpløs døgnrytme. Hun er våken til langt ut på morgenkvisten, og legger seg til å sove da, og sover til litt ut på formiddagen. Og så sover hun midt på dagen, og ut over ettermiddagen, og er selvfølgelig våken igjen når kvelden kommer. Det går nå som Poden har pappaperm, men han skal jo begynne i jobb etterhvert, og da kan hun jo ikke sove fra Nurket.

Men jeg holder min munn lukket. Jeg har ikke noe med hvordan de lever sine liv, og det er opp til Poden å reagere eller ikke. Jeg bare håper at han ikke går lei av å dra lasset.

I morgen skal jeg ta med meg familien til foreldrene mine. Der treffer vi broren min og hans familie også. Halvdelen blir ikke med. Han orker ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok klok som holder din munn lukket, men det er sikkert ikke like lett alltid. Jeg syntes i hvert fall at slikt er vanskelig og må være veldig bevisst på de signalene jeg sender ut selv uten å si noe direkte. Tror jeg er blitt litt flinkere til å passe munnen min de siste årene, før hadde jeg mer tendens til å prate før hjernen koblet seg inn.

Lykke til med fortsatte familieselskaper, det er en hektisk tid dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...