Gå til innhold

Betties dagbok 2007

Bettie

Anbefalte innlegg

Søndag 30.september

Takk for hilsen, Mie.

Halvdelen var først oppe av oss i dag, så da jeg sto opp var kaffen klar og avisene hentet. Måtte gjøre meg ferdig med den jobboppgaven jeg hadde begynt på i går, så formiddagen gikk med til jobb. Men jeg er i hvert fall ferdig, da.

Skulle på fotballkamp i dag. Poden hadde ordnet billetter på VIP-tribunene. Vi skulle ha med oss Nurket også, for Poden ville vise ham fram. Han har jo en skikkelig patriotdress.

De serverte elgstek i dag. Ganske godt, men litt tørt. Det er ikke enkelt å lage saftig stek til så mange.

Nurket hadde på seg hørselsvern. Ingen vits i å ta sjanser med små ører. Han tittet seg veldig om til å begynne med, men så ble han trøtt og sovnet gjennom mål og rop og klapp. Måtte til slutt vekke ham slik at det skulle bli mulig å legge ham til kvelden. Han var ikke fornøyd med å bli vekket.

Jeg fikk nå med meg mesteparten av kampen - og vi vant. Og så trillet vi nurket hjem til mor før vi kjørte hjem.

Og i morgen er det jobb igjen - men om to dager er det ferie. Ser fram til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lille Nurket må ha vært fantastisk søt i bitteliten supporterdress og store øreklokker :)

Jeg er ikke særlig til fotballfantast, men det er snakk om en liten rød og hvit dress, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Begonia

Heisann Bettie. Skulle gjerne sett nurket i supporterutstyr (selv om det blir litt feil med rødt og hvitt etter min smak...).

Du snakker om littt tørr elgstek. Er ikke noe problem å få den saftig og god. Bare stek den dagen før den skal serveres. La den stå og kose seg i ovnen på svak varme (litt under 100 grader). Bruk steketermometer, la den få en kjernetemp på ca 70 grader. Også legger du steken i saltlake natten over. Saltlaken koker du slik: 2 liter vann, 1 dl salt, to laurbærblader, 1/2 ts sukker, 20 knuste einerbær og 1/2 ts grovmalt pepper. Samme framgangsmåten bruker du hvis du vil ha roast beef av elg. Da må du bare la kjernetemperaturen bli litt lavere. Mørere elg tror jeg ikke du kan få.

Ellers må du passe på å nyte de fridagene du skulle ta ut denne uka. Ta fram strikkepinnene og kaffekoppen - og kos deg.

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤bella¤
Du snakker om littt tørr elgstek. Er ikke noe problem å få den saftig og god.

Klem

De fikk den servert på VIP'en. Er sikker på at Bettie lager nydelig elgstek ;)

Noen spesielle planer for ferien da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Begonia
De fikk den servert på VIP'en. Er sikker på at Bettie lager nydelig elgstek ;)

Ok. da skjønner jeg. Er nok noe jeg ikke helt har fått med meg. Og ja, jeg tviler ikke på Bettie sine egenskaper som kokk. Jeg er helt sikker på at hun serverer fantastisk mat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag 1.oktober

Hei Morgensol :vinke:

Takk for tips til elgsteik, Begonia. Har ikke prøvd å lage den slik før, men oppskriften virker god. Skal prøve det neste gang. Jeg kan lage mat, er ganske habil der, men - jeg gjør det ikke, for Halvdelen har overtatt matlaginga i huset, også hverdagsmaten, og det synes jeg er helt ok (deilig å slippe å finne ut hva som skal være middagen hver dag)

Har planer for ferien, bella. Skal ta meg tid til å gå turer, og så skal jeg jobbe i huset - vaskevinduer og sånt. Det er så godt å ha hele dager til sånt arbeid. Men er det fint vær, skal jeg være mye ute.

Så vippet jeg nok et kalenderblad over - og det går ganske raskt mot jul nå. Huff. Ikke for det - jeg liker jul med nisser og gaver og julemat og juleselskaper og det hele. Det er bare det at tiden går så fort.

Kom meg av gårde på jobben i rimelig tid i dag, og presenterte det jeg hadde jobbet med hjemme. Fikk ingen motforestillinger - og det hadde jeg ikke ventet heller, for jeg er god på akkurat den delen av jobben selv om det ikke er det jeg driver med til vanlig. Fikk ønsket min nye medarbeider velkommen også, og fikk satt han litt inn i noe av jobben hans. Resten får komme etter hvert.

Har bestemt meg for å ta halve dager disse to dagene jeg skal jobbe denne uka, så jeg var hjemme ved ett-tiden. Det var så fint vær i dag - sol og varmt, så jeg fant ut at jeg skulle gå meg en tur. Ringte legen i dag, og prøvene er i ferd med å normalisere seg, så da fant jeg ut at jeg kunne ta litt i. Så fram med joggesko og staver, musikk i ørene og ut på tur. Det ble rask gange en times tid, og jeg ble varm og svett. Det var godt å få tatt i litt igjen.

Jeg har ikke spurt legen om det er ok å ta i igjen, men jeg prøver meg litt fram, så får jeg se hvordan kroppen reagerer. Er så lei av å gå på halv maskin, nemlig, at jeg er villig til å teste litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ikke dumt å høre hva kroppen forteller og prøve seg fram litt, bare ikke ta i for mye for fort. Halve dager høres greit ut. Jeg skal ha litt slappav selv utover høsten. Har en haug med avspasering og ferie som må brukes før årsskiftet, så det blir en del løse fridager, tenker jeg.

Men....sa du noe om vindusvask? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: Hei, Bettie!

Nå er PC'en min oppe og går igjen - selv om den ennå ikke er helt friskmeldt... Har ikke mailen oppe og går, men kommer meg nå i det minste inn på KG! :hallo:

Feriedager er supre! Håper du nyter halve og hele dager, og at været har vært fint, så du har fått vært mye ute! Nydelig vær hos meg i dag, i alle fall. En flott dag! Sånne dager er det fint å jobbe i barnehage!

Ønsker deg en fin uke, og håper kroppen finner ut hvilken fart den fungerer best med...

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tirsdag 2. oktober

Nevnte vindusvask, ja, Cata. Vinduene ser ikke ut, og det er nesten sånn at jeg ikke ser ut heller. Helt klart på tide. Helt ok at du hilser til Væren hos meg. Synes også det er kos å se henne igjen.

Leste det, Midnattsol. Tar en tur innom deg etterpå.

Været har vært helt strålende i går og i dag, Væren, og det er utsikt for godt vær flere dager. Fint at du har fått igang PC-n din igjen.

I går kveld var det kvelden for de mange oppmuntringssamtalene med Frøkna. Det hele startet på ettermiddagen i går, hvor Frøkna ringte og fortalte at det hadde kommet noen nye lyder i bilen hennes - fra motoren. Om jeg visste hva det kunne være. Tippet på oljemangel, jeg, for jeg vet at bilen bruker en del olje. Olje ble sjekket og funnet i orden. Så frøkna kjørte videre.

Etter 10 minutter - ny telefon fra frøkna. Det var noe som lakk, og så var motoren varm, men målern viste ikke at motoren var for varm. Ba henne sjekke hva som rant ut - og etter besrkivelsen kom vi fram til at det var vann. Så jeg fortalte henne at hun fikk prøve å helle vann på radiatoren. Det rant tvers igjennom. Min "diagnose" - en slange som var hoppet av eller en ødelagt radiator. Uansett - ikke kjørbar bil. Og en veldig fortvilet Frøken, for hun er avhengig av bil for å komme seg på jobb.

Hun har for så vidt kjøpt ny bruktbil, men får ikke løst den ut før arveoppgjøret er ferdig. Så Halvdelen forhandlet med bilbutikken, og nå får hun leie "sin" bil for 100 kr dagen. Flink forhandler, Halvdelen.

Så etter en ettermiddag og kveld i går med masse telefoner fra Frøkna og et lass med langdistansetrøst fra meg, var frøkna ganske fornøyd i dag.

På jobben var det en veldig grei dag. Fikk unna en masse småsaker og fant igjen skrivebordsplata mi. Ikke dumt, det. Fikk satt min nye medarbeider inn i litt flere saker også - heller ikke dumt.

Og siden det var så fint vær da jeg kom hjem, skiftet jeg til treningstøy, tok med meg stavene og gikk en 45 minutters rask tur i skogen. Er ikke så redd for flått nå, for jeg har ikke funnet noen på Lillepus på lenge. Håper de har frosset ihjel.

I morgen har jeg planene klare. Vinduene står for tur. Jeg har 15-16 vinduer å vaske + to glassdører. Og siden det er meldt fint vær, skal jeg skifte på sengene - også gjestesengene, og få vasket sengetøy og henge det ut til tørk. Det er nok begrenset hvor lenge jeg kan gjøre det, nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobben var det en veldig grei dag. Fikk unna en masse småsaker og fant igjen skrivebordsplata mi.

Yiææææks ! :hår:

Skrivebordsplate? Er det no' fa'li? :klø:

Kjenner ikke til skumlesaken (lenger).

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ble nesten overrasket da jeg fant den igjen, Cata. Det er så lenge siden sist at jeg trodde papirene holdt hverandre oppe, og var redd det bare var et tomrom jeg gravde meg ned mot.

Landistansetrøst er likesom det en mamma kan bedrive når avkommet har flyttet på seg, Midnattsol.

Akkurat nå har jeg tatt meg en pause. Kaffekoppen er innen rekkevidde og to knekkebrød er fortært.

Har vært litt flittig på min første feriedag. Den startet ganske rolig - jeg halte av sengstøy av våre senger, og på gjesterommene og satt i gang vaskemaskin nr.1 før jeg tuslet ut etter avisa. Kaffen hadde jeg selvfølgelig satt på aller først, så den var klar til avisa. Det gikk med en tre kvarter på avis og kaffe. Deilig det.

Men så satt jeg i gang for alvor. Så nå har jeg vasket alle vinduene i 1.etg. Hadde planlagt å skifte gardiner, for jeg har hatt noen liggende. Da jeg skulle henge dem opp, husket jeg hvorfor de har blitt liggende. De passer ikke til opphenget her i huset. Men jeg fant ikke det ut før jeg hadde strøket dem. Bortkastet arbeid med andre ord. Så da skylte jeg bare de gardinene som hang her fra før, strøk dem og hang dem opp igjen. Jeg får prøve å huske at jeg må sy om de andre gardinene (eller kjøpe nye :sjenert: )

Mens jeg likevel var i vindusjobbinga, fikk jeg tatt plantene mine et lite tak også. Plukket vekk visne blader, og ei plante har fått reisepass. Helt vissen og ikke mulig å få liv i igjen. Den har stått bak gardina, så det har blitt lite vann på den.

På kjøkkenet fikk jeg sikftet gardiner, da, for der har jeg gjort jobben og sydd om gardiner jeg hadde fra før. Og siden jeg var i kjøkkenfart, snudde jeg kjøkkenbordet. Det ble ikke så trangt ved benken, da.

Siste maskin med sengetøy tusler og går, og første maskin er tørr, så det kan jeg ta inn.

Det jeg skal gjøre når jeg bare har fått meg en kaffekopp til, er å gå løs på vinduene oppe, og skifte på sengene. Kan like gjerne tørke støv og støvsuge når jeg først er i gang. Men rommet til Halvdelen venter jeg med å ta. Der må jeg skikkelig kvinne meg opp først. Dessuten skal han få være med på jobben. Han har snakket om å ommøblere der, så kanskje jeg skal legge inn en rydde-og-flytte-på-møbler-dag om ikke så lenge.

Jo - er fornøyd med meg selv, så langt.

Eneste negative er at jeg kjenner at jeg er i gang med en ny UVI. Skal se om det holder å drikke mye i dag, eller om jeg må komme meg til legen og få en ny kur.

Endret av Bettie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤bella¤

Så effektiv du er når du har fri da Bettie!

Må lære litt av deg tror jeg ja.

Håper du passer på å samle krefter og nyte fridagene også da, men det blir vel ikke noe problem når du setter deg ned etter en dag som denne og bare kan nyte synet av rene vinduer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...