Gå til innhold

Julebukker


Amanlis

Anbefalte innlegg

Da jeg var liten gikk vi julebukker, og det kom julebukker hjem til oss. men er det helt slutt på den tradisjonen? Har halloween tatt helt over.

Jeg har ikke hatt besøk av julebukker i år, og ingen jeg kjenner har hverken sett eller hørt om noen heller.

Jeg synes det er litt trist jeg... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen julebukker her heller! Tenkte faktisk på det samme i går, at jeg ikke hadde sett noen gå julebukk på mange år :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det heller ikke vært noen julebukker, det er litt rart for vi har bestandig hatt besøk av flere julebuker hvert år :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ferskvannsblekksprut

Ja! FREKKE juleradder! Det var på bursdagen min torsdag og jeg var borte hos en kompis og vi tok noen øl der. Så ringer det på, og han åpner. Sier han ikke har noe, beklager og lukker døra (han kunne jo hørt dem synge ferdig, men folk med vettet i behold som har drukket går inn igjen)

SÅ! Vi trodde de hadde gått, men de begynner å banke på vinduet ved siden av døra og skrike SLIPP OSS INN SLIPP OSS INN :overrasket: Ringte på muligens 100 ganger, og nå underdriver jeg. Vi satt i stua da, og verandaen er rett utenfor. Tror dere faen ikke de var på verandaen også og hamret på vinduet og dro i dørhåndtaket? Hva hadde de gjort hvis de kom seg inn tro?

Frekke grådige jævelunger :frustrert: Vi gikk ut til slutt og sa at VI HAR IKKE NOE! igjen. Da gikk de (men de hang rundt huset veldig lenge)

Sånn var ikke julebukk før i tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke hatt besøk - og jeg tror det hadde vært et kjedelig sted å komme for her finnes det ikke en eneste søtsak i huset ... har til og med kastet alle julekakene for flere dager siden ... Og ikke skal det noe nytt inn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ungene våre gikk julebukker i år. De ante ikke hva det var fant vi ut tidligere i år, så da "måtte" de ut i år. Kledde dem ut og de sang så fint for alle som åpnet. :) De var kjempefornøyde med å få godteri og mandariner osv som takk!

JA til julebukker fremfor halloween!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Her hos oss begynner de ikke å gå før kvelden, men regner med at det kommer noen om noen timer.

Er det vanlig at de går så tidlig på dagen, siden dere savner besøk så tidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hos oss begynner de ikke å gå før kvelden, men regner med at det kommer noen om noen timer.

Er det vanlig at de går så tidlig på dagen, siden dere savner besøk så tidlig?

Det er jo vanlig at de går hele romjulen da, det er ikke så vanlig at de går på nyttårsaften. Så det begynner faktisk å bli litt sent når de ikke har kommet ennå ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene våre gikk julebukker i år. De ante ikke hva det var fant vi ut tidligere i år, så da "måtte" de ut i år. Kledde dem ut og de sang så fint for alle som åpnet. :) De var kjempefornøyde med å få godteri og mandariner osv som takk!

JA til julebukker fremfor halloween!!

Det hørtes koselig ut. Var det mange som syntes det var hyggelig å få besøk av julebukker?

Det er godt å høre det ikke er bare meg som foretrekker julebukker fremfor halloween.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes koselig ut. Var det mange som syntes det var hyggelig å få besøk av julebukker?

Det er godt å høre det ikke er bare meg som foretrekker julebukker fremfor halloween.

Alle syntes det var såå hyggelig. Synd at det er en utdøende tradisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
Det er jo vanlig at de går hele romjulen da, det er ikke så vanlig at de går på nyttårsaften. Så det begynner faktisk å bli litt sent når de ikke har kommet ennå ja.

Ok, her går de bare på nyttårsaften, så for meg er det ikke sent ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Madam Felle
Det hørtes koselig ut. Var det mange som syntes det var hyggelig å få besøk av julebukker?

Det er godt å høre det ikke er bare meg som foretrekker julebukker fremfor halloween.

Om barna foretrekker halloween, burde vel de voksne akseptere det fordi barna koser seg. For burde det ikke være viktigst hva barna mener, eller er det de voksne som skal styre alle tradisjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kom det to små søte jenter, med nisselue, påtegnede fregner, røde forklær og sleiv og sang julesanger. Så søte! :) Ble bokstavelig talt tatt på senga, hadde en skikkelig slappeav dag, og hadde ikke kommet meg ut av pysjen enda,s elv om det var laaaaaangt på dag. Stod der i pysj, morgenkåpe og hår til alle kanter og følte meg ganske dum. Endte med at jeg gav dem alt jeg hadde, og sendte mannen min på butikken for mer digg etterpå! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om barna foretrekker halloween, burde vel de voksne akseptere det fordi barna koser seg. For burde det ikke være viktigst hva barna mener, eller er det de voksne som skal styre alle tradisjoner?

Jeg mener Halloween er noe butikkene har prakket på oss.

Det er noe med å lære tradisjoner også. Mange barn vet ikke hva en julebukk er en gang. Når man går julebukk skal det synges og man får godteri eller noe annet. Min erfaring med Halloween er at ungene står på døra og ikke vet hva de skal gjøre. Jeg gidder ikke gi godteri til unger som ringer på døra og sier -Vi skal ha godteri. Det synes jeg er frekt.

Er ikke halloween voksenstyrt mener du? :overrasket:

Jo det er det. I større grad enn hva julebukk var da jeg var liten. Da ba vi selv om å få gå julebukker. Vi kledde oss ut med de klærne vi fant. I dag kjøper mange foreldre utkledningstøy til Halloween. Tør påstå butikkene tjener mer på Halloween enn på julebukker.

Endret av Værjenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
Er ikke halloween voksenstyrt mener du? :overrasket:

Jeg mener at den ikke er det, så får du mene hva du vil. Men skal vi gå der, så er jo all tradisjon voksenstyrt. Men barna styrer selv hva de vil og ikke vil være med på, egentlig ganske fornuftig av barna å ta sine egne valg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
Jeg mener Halloween er noe butikkene og evt Posten har prakket på oss.

Det er noe med å lære tradisjoner også. Mange barn vet ikke hva en julebukk er en gang. Når man går julebukk skal det synges og man får godteri eller noe annet. Min erfaring med Halloween er at ungene står på døra og ikke vet hva de skal gjøre. Jeg gidder ikke gi godteri til unger som ringer på døra og sier -Vi skal ha godteri. Det synes jeg er frekt.

Jo det er det. I større grad enn hva julebukk var da jeg var liten. Da ba vi selv om å få gå julebukker. Vi kledde oss ut med de klærne vi fant. I dag kjøper mange foreldre utkledningstøy til Halloween. Tør påstå butikkene tjener mer på Halloween enn på julebukker.

Helt feil, for det bor en god del amerikanere her i landet, som spurte etter halloweenting i butikkene, og siden etterspørselen var så stor begynte butikkene å ta inn halloweenting. Men det var kanskje feil av de det da, siden du og andre ikke hadde dette som interesse? Butikkene vil selge, så selvfølgelig tar de inn ting de kan tjene gode penger på, ville ikke du gjort det?

Tradisjoner kommer og tradisjoner forsvinner, sånn er det faktisk bare og det må vi akseptere. Når barna våre blir voksne vil det nok komme andre tradisjoner som de ikke er klar for, men som deres barn kommer til å elske. Man kan ikke henge igjen i fortiden resten av livet, men må fornyes sammen emd barna våre også.

Og ja butikkene tjener mer på halloween enn på julebukk, fordi halloween er mer populær blant barna våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
Jeg mener Halloween er noe butikkene har prakket på oss.

Det er noe med å lære tradisjoner også. Mange barn vet ikke hva en julebukk er en gang. Når man går julebukk skal det synges og man får godteri eller noe annet. Min erfaring med Halloween er at ungene står på døra og ikke vet hva de skal gjøre. Jeg gidder ikke gi godteri til unger som ringer på døra og sier -Vi skal ha godteri. Det synes jeg er frekt.

Jo det er det. I større grad enn hva julebukk var da jeg var liten. Da ba vi selv om å få gå julebukker. Vi kledde oss ut med de klærne vi fant. I dag kjøper mange foreldre utkledningstøy til Halloween. Tør påstå butikkene tjener mer på Halloween enn på julebukker.

Tror du virkelig at det er de voksne som prakke rpå barna sine halloweenting? Eller kan det være at barna ønsker selv å gå på halloween, men dropper å gå julebukk? Men det var mer seriøst da du var liten, for det var jo du som da ville gå julebukk. Så barna før var viktigere enn barna nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...