Gå til innhold

Å fortjene


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Mannen min har i det siste sagt at han fortjener "ditt og datt" i det daglige. Jeg skjønner ikke dette. Vi har arbeidsdeling på husarbeid og ordnet økonomi. Hva er det man skal fortjene for å skape et ordnet liv for sin egen familie ? Er han ekstremt selvopptatt blitt, eller er det noe veldig vesentlig jeg overser her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer helt ann på hva det er!

Når kjæresten min har jobba mye overtid bruker jeg å la han slappe av mer fordi jeg syns han fortjener det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også uttrykket at jeg "fortjener" ting...

"Nå har jeg jobbet så hardt, at nå fortjener jeg å pleie meg selv litt..."

"Nå har vi vært så flinke til å "ditt eller datt", at nå fortjener vi en helg for oss selv"...

"Den siste tiden har vært beintøff, så nå fortjener vi en rolig helg"...

"Nå har jeg spart så mye, at nå fortjener jeg en ny vinterjakke"...

For meg blir altså uttrykket "fortjener" en belønning for hardt arbeid, en stri tørn, ... rett og slett en rettferdiggjøring av noe jeg/vi trenger.

Vi "fortjener" det=vi trenger det fordi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky

Slik som at jeg "fortjente" en fin flatskjerm TV etter å ha hatt en liten reise TV i 1,5 år..

Jeg fortjener å reise bort i ferien fordi jeg jobber ellers.

Min datter fortjente en dvd av meg igår fordi hun er bare så god.

Til Trådstarter: du fortjener sikkert også noe du gjerne har lyst på! Eller si rett ut: JEG VIL HA!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, vi har sånn passelig stressede jobber begge to, barn, pusser opp hus, vasker og gjør reint, lager mat osv osv. Helt alminnelige ting. Skjønner ikke noen ting.

I kveld sa han at han fortjente å sove. Det er jo helt greit. Nå blir vi sittende lenge oppe i og med at det er jul og noen fridager og kose oss med en film eller noe annet. Ofte gjør vi ikke de samme tingene. Hva gjør man for å fortjene å sove - er det ikke bare å legge seg tidlig hvis man er trøtt og trenger søvn... Nå gjør han ikke det akkurat - til vanlig er han helt rå på å sitte oppe. Vet hva det vil si å ha en hektisk arbeidsdag og være utslitt, men da passer jeg på å få ekstra hvile. Det går ikke ut over noen andre akkurat. Men det er ikke akkurat sånn at jeg mener at jeg må fortjene det, jeg bare gjør det.

Nå høres dette kanskje litt rart ut, men jeg er litt forvirra over dette. Vi har vært gift i mange år og kjærester ennå lengre. Har av og til kommentert hva det er han mener han fortjener særskilt i et samliv der begge yter omtrent det samme, men helt ærlig ikke tatt det veldig seriøst. Kanskje vi er alt for bundet av rutiner - eller bør jeg begynne med takketaler for at han baker brød eller lager middag ? Er ikke det helt vanlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik som at jeg "fortjente" en fin flatskjerm TV etter å ha hatt en liten reise TV i 1,5 år..

Jeg fortjener å reise bort i ferien fordi jeg jobber ellers.

Min datter fortjente en dvd av meg igår fordi hun er bare så god.

Til Trådstarter: du fortjener sikkert også noe du gjerne har lyst på! Eller si rett ut: JEG VIL HA!!!

Ja , kanskje er jeg for unnfallende i forhold til egne behov. Men jeg har liksom det jeg trenger. Skjemmer meg selv bort av og til (ikke ofte) med spa og et ekstra fint klesplagg eller lekre sko. Vanskelig å finne noe jeg gjerne har lyst på, for det meste ordner seg etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reagerer ikke på at noen synes de fortjener noe. Opplever det som en helt naturlig strofe i hverdagen.

Det kan være vanskelig å hoppe rett i seng og sovne dersom man er veldig sliten. Er man fysisk sliten kan det være greit nok. Men er man stresset og urolig er det deilig å bare sitte en stund og bruke tid på å roe ned systemet før man legger seg for å sove. Så om man fortjener å sove ut litt er det ikke alltid bare å legge seg.

Synes ikke at dette er et bevis på at han er spesielt selvopptatt akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...