Gå til innhold

bruker du mye penger på raketter


kokkofjolla

Anbefalte innlegg

Det er ikke forbudt å sende opp raketter på nyttårsaften, (det er jo da det er lov) men mener politi og brannvesen arbeider med at det kan bli forbudt!

Tror det allerede er gjennomført at det ikke er lov til å sende opp raketter i storbyer!

Det var snakk om romjula, og da er det forbundt. Det er kun lov til å sende opp fra klokken 18:00 til klokken 02:00 på nyttårsaften. Problemet er at dette er vanskelig å håndheve, så med mindre noen iriterte naboer tar med filmkameraet og dokumenterer så er det vanskelig for politiet å bøtelegge. Det er også forbudt å gi eller selge fyrverkeri til mindreårige.

Det er snakk om at det skal bli forbudt med raketter til neste år, men ikke noe generelt forbud mot bakkefyrverkeri. Hver kommune har mulighet til å forby oppsending i spesielle områder (eller hele kommunen om de ønsker, men ingen har vel gjort dette), men dette gjelder stort sett bykjernen i større byer eller byer med spesielt verneverdig bebyggelse. Men de fleste steder er det lov til å sende opp fyrverkeri over alt bare man gjør det innenfor det tillatte tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Silmarill
Det var snakk om romjula, og da er det forbundt. Det er kun lov til å sende opp fra klokken 18:00 til klokken 02:00 på nyttårsaften. Problemet er at dette er vanskelig å håndheve, så med mindre noen iriterte naboer tar med filmkameraet og dokumenterer så er det vanskelig for politiet å bøtelegge. Det er også forbudt å gi eller selge fyrverkeri til mindreårige.

Det er snakk om at det skal bli forbudt med raketter til neste år, men ikke noe generelt forbud mot bakkefyrverkeri. Hver kommune har mulighet til å forby oppsending i spesielle områder (eller hele kommunen om de ønsker, men ingen har vel gjort dette), men dette gjelder stort sett bykjernen i større byer eller byer med spesielt verneverdig bebyggelse. Men de fleste steder er det lov til å sende opp fyrverkeri over alt bare man gjør det innenfor det tillatte tidspunktet.

Jeg trodde du mente Nyttårsaften jeg :sjenert: Ja, det er forbudt å sende opp utenom de tidene du nevnte, og jeg er også enig med deg i det andre du skrev;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ikke mye. Handler til innkjøpspris hos en kompis, og konsentrerer meg mest om det som er velegnet til å skremme gamle og bikkjer.

Særlig i romjula.

De var tøffere før. Idag er de aller fleste oppganger låste. Det var de ikke i "gamle" dager og det viste endel å benytte seg av. Tror flere eldre og bikkjer ble skremt før i tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte ingenting jeg. Har ei bikkje som blir helt hysterisk på nyttårsaften, så er nok ikke vits for meg. Vi rømmer til et sted der det er minst mulig smell, bare så synd at folk her jeg bor (ei bygd) fyrer opp raketter dagevis før nyttårsaften. Synd de ikke tenker på at katter og hunder går som nervevrak i nærmere en uke.

Neste år skal jeg rømme på hytta! :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...