Dru Skrevet 19. februar 2008 #21 Skrevet 19. februar 2008 Det der gikk gradvis over hos meg. Jeg ser litt sånn på det at når man først skal gå på denne typen medikamenter så må man være klar over at det er bivirkninger og ikke nødvendigvis gi opp bare fordi man fikk en uønsket bivirkning. Ti uker er dessuten ikke så mye.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2008 #22 Skrevet 19. februar 2008 10 uker er ikke mye i det lange løp, men virkninger er nå optimal, og bivirkningen ser også ut til å vedvare. Jeg bruker 15 mg, og håper å kunne minke dosen snart, og kanskje oppheve noe av problemet. Jeg ble faktisk ikke opplyst om denne bivirkningen fra legen min før start, og hadde nok betenkt meg litt til om legen hadde opplyst om det. Syns det er skikkelig frustrerende, men håper at det går helt eller delvis over. Skal nok uansett overleve dette, men det hadde vært fint men noenkonkrete gode råd. Forelsket og frustrert
Gjest Frk.Uhåndterlig Skrevet 19. februar 2008 #23 Skrevet 19. februar 2008 Jeg tar 2x10 mg pr.dag og dette har jeg gjort siden 2001. Hadde sterke bivirkninger i opptrappingsfasen, så ille at jeg ble sykmeldt. Etter 3 mnd. var effekten total. Dersom jeg skal slutte må jeg gradvis trappe ned, dette har jeg forsøkt men blir bare uvell.Har derfor gått tilbake til 2x10.Har hørt om de som blir lagt inn når de skal slutte med den typen medisin. Denne medisinen er ikke avhengighetsskapende, MEN jeg fikser ikke å slutte med dem så da er de jo en form for avhengighetsskapende da. Er det ikke det da?
Gjest Gjest_Mim_* Skrevet 21. februar 2008 #24 Skrevet 21. februar 2008 Syns det slutte er litt skremmende at du ikke klarer å slutte om du har lyst. Håper virkelig ikke dette blir et problem når jeg etterhvert skal trappe ned og slutte helt. Jeg har kommet meg ut av en dyp dal, og har det nå veldig bra igjen. (Har brukt Cipralex i snart 3 mnd). Jeg merker ingen stor forskjell personlighetsmessig, og det gjør heller ikke folk rundt meg. Var litt redd for dette i utgangspunktet. Sexlivet fører ikke til klimaks, men jeg får leve med det enn så lenge :-)
Gjest Gjest_Frk.Uhåndterlig_* Skrevet 21. februar 2008 #25 Skrevet 21. februar 2008 Syns det slutte er litt skremmende at du ikke klarer å slutte om du har lyst. Håper virkelig ikke dette blir et problem når jeg etterhvert skal trappe ned og slutte helt. Jeg har kommet meg ut av en dyp dal, og har det nå veldig bra igjen. (Har brukt Cipralex i snart 3 mnd). Jeg merker ingen stor forskjell personlighetsmessig, og det gjør heller ikke folk rundt meg. Var litt redd for dette i utgangspunktet. Sexlivet fører ikke til klimaks, men jeg får leve med det enn så lenge :-) Ja, det nytter ikke! Jeg har prøvd å trappe ned på "riktig" måte men når jeg kommer til en halv pille pr. dag så klarer jeg ikke å slutte med den halve pillen.Jeg får den store sjelven, kroppen min henger "etter" og synet blir bare helt rart! Slutter jeg med den halve lille pillen så går jeg rett i bakken.Jeg må ha støtte ut på do og holder meg til panna mens jeg ser ned i gulvet når jeg går. Jeg ville slutte på disse medisinene fordi jeg ville ha et barn til - det nytter ikke! Det går ikke.Selvsagt om jeg blir sengeliggende til det værste er over så går det kanskje, men det er ikke noe alternativ for meg. Hjernen fungerer ikke slik den skal om du skjønner.Får en "ut av meg selv opplevelse" der alt jeg ser og sier blir "forsinket" Så jeg har gitt om "prosjekt barn" og gått tilbake til 2x10 mg om dagen. Jeg vil ikke gå på disse pillene om jeg samtidig vil bli gravid fordi det er ingen god nok forskning på dette om barnet kan ta skade! Langvarige bivirkninger er at du får dårlig forbrenning, altså legger på deg mer enn du ellers ville ha gjort og nedsatt sexlyst. Har en flott og forståelsesfull snill mann da:-) Det er ikke sikkert du vil få like store problemer med å slutte som meg, håper ikke det!
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2008 #26 Skrevet 21. februar 2008 Det er flere som skriver om problemene det er om å slutte på Cipralex. Se her da, jeg er selv en av dem som har dårlig erfaring med å slutte på disse preparatene. Årsaken er at hjernen er vant med å få serotonin utenfra, og da blir man hjernerar når man skal slutte med dem. Det er forferdelig og jeg ble veldig syk da jeg skulle slutte. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...amp;hl=cipralex
Gjest Gjest_Maria_* Skrevet 17. februar 2009 #27 Skrevet 17. februar 2009 Hei, jeg har gått på cipralex i 5 år, og har begynt nedtrapping. Jeg gikk fra 20mg til 15mg, og er nå på 10mg. Jeg har bivirkninger når jeg tar pillene for sent, som støt i kroppen og svimmelhet. I dag kjente jeg meg veldig svimmel og regner med at dette er veldig vanlig. Det jeg lurer på er hvordan har folk fått det etter de har sluttet? Har panikkangsten blitt hyppigere, eller blir man "kvitt" dette? Jeg spurte fastlegen min hvorfor jeg skulle trappe ned og så slutte, og han sa at 5 år var ganske lenge og at jeg ikke "trengte" det mer. Hvordan vet man sånt? Blir jeg "frisk" noen gang?
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2009 #28 Skrevet 17. februar 2009 Jeg har brukt både Efexor, Remeron og Cipralex. Jeg sluttet med Efexor og Remeron pga. bivirkninger, men Cipralex funket for meg. Etterhvert trappet jeg ned og gikk to år uten noen form for medisin. Nå har jeg derimot fått tilbakeslag igjen og har begynt med Cipralex igjen. I det siste har jeg hatt dundrende hodepine og vondt i nakken. I tillegg har jeg problemer med å sovne. Jeg vet at dette kan være bivirkninger, så jeg får bare se det an.
Gjest prateprata Skrevet 17. februar 2009 #29 Skrevet 17. februar 2009 Man kommer til å le av dagens psykiatriske medisiner om bare femten til tyve år sa min lege. Det er nok sant. Det er mye bivirkninger med psykisk medisinering. Vi har en vekst i psykisk sykdom og forskningen pågår for fullt. Enn så lenge så får vi enten ta den medisinen som finnes og deale med bivirkninger og ettervirkninger, eller så får vi prøve ikke medikamentell behandling. Jeg har valgt å gå for sistnevnte etter jeg har satt meg godt inn i hvordan psykiatriske medisiner virker i kroppen. Ble for risikabelt for meg. Har veid frem og tilbake for om jeg skulle skrive noe her eller ikke, for vil jo ikke ta motet fra noen.. Men stå på og håper vi blir friskere snart alle mann(eller kvinner)
Teriyaki Skrevet 18. februar 2009 #30 Skrevet 18. februar 2009 (endret) Cipralex er etter hva jeg kan huske et b-preparat, dermed skal det ikke være avhengighetsskapende. Har selv gått på det. Gikk på det i 8-9 mnd. Da fant jeg ut at jeg hadde det såpass bra og ting var såpass stabile at jeg ville prøve meg uten det. Brukte 5-6 uker på å trappe ned. Dette fordi at jeg ikke ville gi hjernen et "sjokk" når den hadde blitt vant til å få tilført cerotonin. Begynte med å ta bare halve pillen hver dag i kanskje tre uker. Så tok jeg halve pillen annen hver dag i kanskje to uker. Så lot jeg det gå to dager uten og en dag med i en uke tror jeg. Fikk veldig lite bivirkninger bortsett fra at jeg av og til fikk svimleanfall i starten av hver nedtrapping. Er veldig fornøyd med måten jeg sluttet på. Det er absolutt ikke anbefalt å slutte på dagen, det er da man får de verste bivirkningene, og da stimuleres ikke hjernen like mye til å selv øke produksjonen av cerotonin. Men dette er min erfaring da. Endret 18. februar 2009 av Teriyaki
nissejenta Skrevet 18. februar 2009 #31 Skrevet 18. februar 2009 Har gått på den i 3 år,prøver å slutte,har kraftige bivirkninger,men det bare forsterker troa på at det er et giftstoff i kroppen min som skal ut Hvorfor slutte?
nissejenta Skrevet 18. februar 2009 #32 Skrevet 18. februar 2009 Cipralex er et c-preparat, og er ikke avhengighetsskapenede på annen måte enn at dersom du fremdeles er psyk når du slutter, så vil du få "abstinenser". Altså kroppen trenger medisinen fordi du ikke er frisk.
nissejenta Skrevet 18. februar 2009 #33 Skrevet 18. februar 2009 Langvarige bivirkninger er at du får dårlig forbrenning, altså legger på deg mer enn du ellers ville ha gjort og nedsatt sexlyst. Har en flott og forståelsesfull snill mann da:-) Gikk ned 10 kg etter at jeg sluttet på cipralex...
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 18. februar 2009 #34 Skrevet 18. februar 2009 hei, syntes legen ba deg gå så fort opp med cipralex,jeg sted fra 5-10 etter 6 uker. lykke til videre
Gjest m34 Skrevet 18. februar 2009 #35 Skrevet 18. februar 2009 Jeg spurte fastlegen min hvorfor jeg skulle trappe ned og så slutte, og han sa at 5 år var ganske lenge og at jeg ikke "trengte" det mer. Hvordan vet man sånt? Blir jeg "frisk" noen gang? Jeg har gått på cipralex i snart to år. Går til en høyt kvalifisert psykiater som forklarer dette for meg på følgende måte: Stress (i ulike former - f.eks. betingelser som gjør at man utvikler en depresjon) gjør at ulike vedlikeholdsprosesser i hjernen settes på vent. Nødvendig vedlikehold utføres ikke og hjernen begynner å fungere dårligere. Cipralex (i mitt tilfelle) "faker" vedlikehold ved å tilføre stoffer som gjør at hjernen fungerer bedre tross manglende vedlikehold. Over tid dersom årsakene til stress fjernes, kommer vedlikeholdet i gang igjen i bakgrunnen. Dette kan ta lang tid - opptil flere år. Jeg er blitt anbefalt at jeg bør oppleve å være stabil etter depresjon i et år før jeg begynner nedtrapping. Lykke til Maria. Må bare kommentere til deg som sier at vi vil le av dagens psykiatri om 15-20 år - det vil vi sikkert - utviklingen går fremover. Men husk at selvom vi i dag synes mye av tidlgiere tiders medisin er latterlig gammeldags, så oppdaget de f.eks. antibiotika, og det er blitt værende blant oss. Jeg stiller meg skeptisk til at det er mulig "å lese seg opp" på virkningen av antidepressive tilstrekkelig til å gjøre seg opp en mer kvalifisert mening enn en psykiater som har dette som yrke og profesjon. Dersom du finner ut at du fungerer uten - bra!! Men det er mange som faktisk får god hjelp - til tross for bivirkninger. De som roper høyt og de vi hører om er typisk de som opplever uheldige effekter. Jeg tror psykatrien har et ufortjent dårlig rykte. ... eller i hvertfall, jeg tror psykiatrien har enda dårligere rykte enn den fortjener (jeg ønsker ikke å bagatelisere dersom noen har opplevd store problemer) vel vel - lykke til til oss alle
Gjest Svarttrost Skrevet 18. februar 2009 #36 Skrevet 18. februar 2009 Da har jeg gått på cïpralex i 12 dager. Merker at jeg sover bedre, pluss at energinivået er LITT bedre men ikke så mye. Tar nok litt tid før det virker skikkelig, visst ikke får jeg bytte. har hatt lite bivirkninger frem til nå heldigvis. Angående dette med serotonin. Det er en misforståelse at dette blit tilført gjennom medisin! Det som skjer er at medisinen gjør at reopptaket av kroppens eget serotonin bremses, slik at mer serotonin finnes i hjernen(derfor det heter selektiv serotonin reopptakshemmer, SSRI)
waco Skrevet 18. februar 2009 #37 Skrevet 18. februar 2009 Dersom man har angst kanskje to til tre ganger i måneden, hva kommer det av at alle får C-preperater man må ta hver dag, men nesten ingen får B-preperat to tre ganger i måneden dersom det kun er det man behøver? Er det fordi at det er mindre avhengighetsskapende å ta en medisin hver dag enn en gang i blant?
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2009 #38 Skrevet 18. februar 2009 Hvis du har angst 2-3 ganger i månenden så er vel ikke AD nødvendig? Synes det høres merkelig ut. B-preparater blir du avhengig av på den måten at dersom du bruker det ofte, så må du øke dosen for å oppnå samme effekt. Noen begynner å misbruke pillene, og de kan være vanskelige å slutte med. Man kan ruse seg på b-preparater. Det går IKKE med vanlig AD! Har lest om folk som har prøvd, men det funka visst dårlig...
waco Skrevet 18. februar 2009 #39 Skrevet 18. februar 2009 Har man angst to eller tre ganger i måneden så burde man fått B-preperater for to eller tre ganger i måneden. Uten at det skal være forbudt og ulovlig i tilfelle man kan bli avhengig. Det må vel uansett være bedre enn å spise medisiner hver eneste dag?
Gjest *lucky* Skrevet 19. februar 2009 #40 Skrevet 19. februar 2009 Jeg har nå brukt disse pillene i to dager. Trodde ikke jeg skulle merke noe før det hadde gått en stund men det gjorde jeg. Sovner som en stein etter at jeg har tatt pillen(en halv) på kvelden og har egentlig ikke lyst til å stå opp igjen om morgenen. På dagen har jeg egentlig bare lyst til å sitte å kope, men jeg må jo gjøre noe nyttig også så litt aktivitet blir det. Føler meg mye roligere enn før men synes det er litt slitsomt å være så daff.. Det positive er at det er så fantastisk å slippe den sterke uroen hele tiden! Endrer dette seg etter en stund?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå