Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kjipt både å bli glemt - og å glemme :forvirret:

Ansattes arbeidstid skal respekteres!

Men - si meg en ting, jeg jobber ikke i barnehage - men i en serviceinstitusjon. Jeg får aldri gått hjem "på slaget" fire............ har arbeidstid til kl. 16.00, men jeg avbryter da ikke "alt" og legger ned arbeidet presis klokka fire.

Jeg fullfører det jeg holder på med (eller avbryter på et passelig sted i arbeidet) før jeg går.

Dere som jobber i butikk - slutter dere presis på stengetid?

Hva med rydding, oppgjør av kasse osv........... det må vel gjøres etter stengetid?

Hvorfor er det ikke slik i barnehagen da ?

Det jeg reagerer på her er jeg-slutter-kl-fem-presis-holdningen :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

^ Usikker: Får ikke personer som jobber i butikker lønn for den tiden de bruker på å ta oppgjøret, rydde osv. mens i barnehagen slutter dagen for den ansatte når vakten er over (dvs for senvakter når barnehagen stenger)?

Skrevet
^ Usikker: Får ikke personer som jobber i butikker lønn for den tiden de bruker på å ta oppgjøret, rydde osv. mens i barnehagen slutter dagen for den ansatte når vakten er over (dvs for senvakter når barnehagen stenger)?

Sånn er det ikke i alle butikker... I flere matbutikker får de ansatte kun lønn for 15 min etter stengetid, så hvis kunder er seint ute, så blir de ansatte for seine til det de skal og da ender det med at de ikke får lønn for de siste minuttene de er på jobb....

Jeg synes at folk burde lære seg normal folkeskikk og slutte og kaste bort tiden til folk, uansett om det er barnehageansatte eller butikkmedarbeidere!

Særlig barnehageansatte, for de tjener så lite uansett!!

Skrevet (endret)

I barnehagen der barna våre gikk, fikk foreldrene ilagt et gebyr på 150 kroner ved for sen henting, uansett årsak. Dette synes jeg var helt greit.

Endret av hera
Skrevet
I barnehagen der barna våre gikk, fikk foreldrene ilagt et gebyr på 150 kroner ved for sen henting, uansett årsak. Dette synes jeg var helt greit.

sånn var det hos oss også, men det ble fort en sovepute. Jeg jobber i en barnehage med pengesterke foreldre, som ikke så noe galt i å utsette hentingen når det bare kostet 150 kroner, gjerne flere ganger i løpet av måneden.

Skrevet

Husker en gang jeg trodde jeg ikke rakk å hente minsten i barnehagen før de stengte, jeg fikk helt panikk.

Jeg skulle hjem fra jobb, har ca 4 mil, det hadde skjedd ei ulykke så det ble stillestående kø en stund. Etter at køen hadde løst seg opp ble jeg liggende bak en traktor på E6.

Jeg ringte da til barnehagen og forklarte situasjonen om at jeg antagelig ble forsinket, der sa de at det var helt greit at jeg kom for sent de skulle være der til jeg kom så det var ingen fare. Ingen sure mine heller.

Men jeg rakk det akkurat på minuttet :)

Jeg synes det hadde vært veldig flaut og pinlig å ikke rekke å hente ungen min før barnehagen stengte selv om jeg var helt uforskyldt i dette tilfelle.

Synes det er rart at så mange foreldre gir blaffen i stengetidene.

Blir man forskinket kan man i hverfall gi beskjed på tlf for de fleste har mobiler nå.

Skrevet
Kjipt både å bli glemt - og å glemme  :forvirret:

Men - si meg en ting, jeg jobber ikke i barnehage - men i en serviceinstitusjon.  Jeg får aldri gått hjem "på slaget" fire............ har arbeidstid til kl. 16.00, men jeg avbryter da ikke "alt" og legger ned arbeidet presis klokka fire. 

Jeg fullfører det jeg holder på med  (eller avbryter på et passelig sted i arbeidet) før jeg går.

Hva med rydding, oppgjør av kasse osv........... det må vel gjøres etter stengetid?

Jeg skjønner godt at du reagerer på holdningen, eller jeg tror ikke det er en holdning. I alle barnehager er det alltid foreldre som henter barna sine for sent av og til, og enkelte gjør det hver dag. Derfor må barnehagen være strenge på stengetiden sin.

Noen barnehager har ryddetid for personalet etter at barnehagen er stengt også.

Skrevet

-og så er det forskjell på å velge å gjøre ferdig en jobb selv en dag det passer deg, eventuellt gå hjem fem minutter før fordi du gikk ti minutter senere dagen før. Sånn funker det ikke i en barnehage. Der MÅ du bli igjen uansett når barnet blir hentet, selvom du mister bussen din og dermed kanskje kommer en hel time senere hjem.

Skrevet (endret)

Sånn har de måttet begynne der jeg er vikar og. Tidligere har de pleid å være snille dersom folk ikke hentet tidsnok og latt foreldrene slippe unna boten, samt at ansatte så gjennom fingrene med den overtida de strengt tatt hadde rett på. Imidlertid så ble denne forsenthentinga heller regelen enn unntaket når det gjalt enkelte foreldre(de samme som går igjen og igjen), så nå er silkehanskene lagt av.

Jeg synes sånn vitner om mangel på respekt, både ovenfor ungene som ikke blir henta og den ansatte. Hvor moro er det å være fire år og sitte og lure på hvorfor man ikke blir hentet?

Likeledes den holdningen enkelte har overfor barnehageansatte. Er det stengt på grunn av planleggingsdag så kan du ta deg %#&¤ på at det kommer minst en sur kommentar om at "vi må da forstå at folk skal på jobb og trenger et sted å gjøre av ungene". Forleden ble jeg sittende LANGT over stengetid med en pode før jeg fant noen som var villige til å hente stakkaren. Ikke et ord til unnskyldning når barnet endelig ble hentet.

Er det virkelig sånn at folk tror barnehageansatte kryper inn i et skap i barnehagen ved stengetid og ligger der på lading til klokka 7 neste morra? Vi har faktisk hus, hjem og familie å ta oss av vi og - så usannsynlig som det enn kan høres ut.

*Puh* Det var godt å få det ut. :)

Endret av Kermit
Skrevet (endret)
Kjipt både å bli glemt - og å glemme  :forvirret:

Men - si meg en ting, jeg jobber ikke i barnehage - men i en serviceinstitusjon.   Jeg får aldri gått hjem "på slaget" fire............ har arbeidstid til kl. 16.00, men jeg avbryter da ikke "alt" og legger ned arbeidet presis klokka fire.  

Jeg fullfører det jeg holder på med  (eller avbryter på et passelig sted i arbeidet) før jeg går.

På SFO-en hvor jeg jobber, så går alle assistenter presist kl. halv 5, mens hvis noen unger ikke er hentet, er det en ansvarlig som passer på dem. Så dette gjelder ikke bare barnehager...

Og forresten: barnehageansatte tjener ikke mindre enn butikkansatte!

Endret av genacvale
Skrevet
Og forresten: barnehageansatte tjener ikke mindre enn butikkansatte!

Jeg fikk tilbud om indre lønn i barnehage enn det jeg hadde i butikk for noen år siden. Sikkert fordi jeg ikke har noen utdanning men...

Skrevet
Jeg fikk tilbud om indre lønn i barnehage enn det jeg hadde i butikk for noen år siden. Sikkert fordi jeg ikke har noen utdanning men...

Mulig du har et poeng der, man starter ofte på minstelønna, men hvilken butikk jobba du i da?

Skrevet
Mulig du har et poeng der, man starter ofte på minstelønna, men hvilken butikk jobba du i da?

Jobbet og jobber fortsatt i Cubus.

Skrevet

Hmmm... Men det virker som om det er vanskeligere å få butikkjobb enn barnehagejobb.

Skrevet

Da jeg jobbet i butikk, fikk vi betalt 20 min etter stengetid/vakten var ferdig. Ble man forsinket mht oppgjør pga treige kunder, gikk det av egen fritid. Skikkelig irriterende.

Skrevet
Det jeg reagerer på her er jeg-slutter-kl-fem-presis-holdningen

I vår barnehage er det ingen slik holdning, og de ansatte er gjerne igjen etter siste barn. De barnehageansatte får - som butikkansatte - lønn for denne ekstra arbeidstiden. Men det gjør jo at det koster for barnehagen da, og som de fleste har fått med seg har ikke barnehager fett med penger. De tjener ikke mer på å la barna være over tiden heller - slik butikkene kan gjøre.

Men holdningen om at barna skal være ute innen kl. 17 (eller stengetid) forstår jeg godt. Dersom ikke stengetiden var konsekvent ville enda flere foreldre hente enda senere, noe som ville være uheldig både for barn og voksne.

Selv er jeg den typen slitsom forelder at jeg ringer når jeg reiser fra jobb dersom jeg tror jeg kanskje muligens ikke rekker å hente (henter normalt 1 time før stenging og kjører 45 minutter før jeg henter). Gjerne flere ganger også..Sikker på at jeg plager vettet av dem med all kimingen midt i oppbruddsstemningen, men jeg hater å være sen, og jeg hater tanken på at min lille jente skal sitte igjen mens hun ser alle andre barn bli hentet av mamma og pappa :grine:

Skrevet
Sånn har de måttet begynne der jeg er vikar og. Tidligere har de pleid å være snille dersom folk ikke hentet tidsnok og latt foreldrene slippe unna boten, samt at ansatte så gjennom fingrene med den overtida de strengt tatt hadde rett på. Imidlertid så ble denne forsenthentinga heller regelen enn unntaket når det gjalt enkelte foreldre(de samme som går igjen og igjen), så nå er silkehanskene lagt av.

Jeg synes sånn vitner om mangel på respekt, både ovenfor ungene som ikke blir henta og den ansatte. Hvor moro er det å være fire år og sitte og lure på hvorfor man ikke blir hentet?

Likeledes den holdningen enkelte har overfor barnehageansatte. Er det stengt på grunn av planleggingsdag så kan du ta deg %#&¤ på at det kommer minst en sur kommentar om at "vi må da forstå at folk skal på jobb og trenger et sted å gjøre av ungene". Forleden ble jeg sittende LANGT over stengetid med en pode før jeg fant noen som var villige til å hente stakkaren. Ikke et ord til unnskyldning når barnet endelig ble hentet.

Er det virkelig sånn at folk tror barnehageansatte kryper inn i et skap i barnehagen ved stengetid og ligger der på lading til klokka 7 neste morra? Vi har faktisk hus, hjem og familie å ta oss av vi og - så usannsynlig som det enn kan høres ut.

*Puh* Det var godt å få det ut.  :)

Godt skrevet :klappe:

Skulle nesten tro at voksne, som barn tror vi bor i barnehagen :ler:

Jeg har vært vikar i noen barnehager, og har hørt en del episoder om barn som ikke blir hentet, en gang var det slik at en måtte ta med barnet hjem fordi det ikke ble hentet/fikk ikke tak i foreldre. :overrasket:

Og her om dagen var jeg i en barnehage der ei jente på ca 14 måneder ble levert når de åpnet kl 7, og hentet et kvarter etter stenging ca hver dag (rundt 17:00) :overrasket:

Skrevet

Og her om dagen var jeg i en barnehage der ei jente på ca 14 måneder ble levert når de åpnet kl 7, og hentet et kvarter etter stenging ca hver dag (rundt 17:00) :overrasket:

Dessverre er det de minste barna som har de lengste dagene i barnehagene.

Gjest Kitten
Skrevet

I barnehagen der jeg jobber så låser dørene seg presis på stengetid. Foreldrene bøter for å hente for sent, og maks 3 bøter. Overskrider de 3 bøter så mister de barnehageplassen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...