Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dere som jobber i barnehage; skjer det ofte at dere blir sittende igjen med "glemte barn"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du mener glemte som i ikke hentet innen stengetid, så nei.

Skrevet

Hvis du mener glemte som i ikke hentet innen stengetid, så ja.

Skrevet

Jeg mener "glemte" som i ikke hentet innen stengetid ja. Jeg har vært med på at folk har blitt forsinket slik at klokka har blitt noen minutter over stengetid, men i dag måtte jeg begynne å ringe land og strand rundt for å få noen til å plukke opp sistemann. Jeg ble litt fristet til å spørre om de hadde glemt at de hadde unger...

Gjest Vidvandre
Skrevet

Det er ikke så ofte, som regel er det arbeidende foreldre som kommer springende inn og unnskylder seg fem-ti minutter over stengetid. Men av og til er det forvirring om hvem som skulle hente osv (gjerne spes med skilte foreldre), og da må det ringes rundt. Det er veldig surt for dem som har seinvakt, men syntes også synd på ungen som sitter der og føler seg glemt.

Det som irriterer meg er foreldre som bruker eviglang tid på å komme seg avgårde, altså de ankommer barnehagen før stengetid, men somler fælt med å komme seg ut (skal snakke og spør om ting osv). Ikke alle ansatte, spesielt de yngre, tør å hive innpåslitne foreldre ut døra heller, og da blir klokka fort mange.

Skrevet

Jeg er helt enig, Vidvandre. Selvfølgelig kan ting skje slik at folk blir forsinket, men når klokka begynner å bli mye over stengetid, så synes jeg det er rart at folk ikke savner unga sine. Det er surt å være sistemann i barnehagen og sitte og vente og vente på at man skal bli hentet.

Jeg kjenner til det siste du beskriver og. Folk som henter klokka 2 minutter på stengetid, men som gjerne skal bruke en halv time på å snakke om vind og vær og hva de skal ha til middag. Jeg pleier å gjøre meg "veldig opptatt" når jeg ser at de kommer for å hente. Beskjeder og info angående ungene er helt greit, men når klokka passerer stengetid er jeg ikke interessert i å høre på hvor mye poteter de kokte til mat i går, da vil jeg hjem til mitt og mine.

Skrevet

Det hadde vært praktisk hvis det fantes mange fleksibarnehager, som er åpne nesten døgnet rundt, der foreldrene kan regulere og flekse på å levere og hente barna sine etter hvordan de selv jobber. Hvertfall i de hjemmene der begge foreldrene jobber fullt. Det er jo ikke alle som liker praktikantordningen, eller at den ene forelderen er hjemmeværende.

Skrevet
Det hadde vært praktisk hvis det fantes mange fleksibarnehager, som er åpne nesten døgnet rundt, der foreldrene kan regulere og flekse på å levere og hente barna sine etter hvordan de selv jobber. Hvertfall i de hjemmene der begge foreldrene jobber fullt. Det er jo ikke alle som liker praktikantordningen, eller at den ene forelderen er hjemmeværende.

Likevel kommer det til å bli satt en grense på hvor mange timer barnet kan være i barnehagen. Og foreldre kommer nok i enda større grad da "glemme" ungen i noen ekstra minutter. (jeg skal jo bare kjøpe poteter, barnehagen er jo åpen fordet..)

Skrevet
Likevel kommer det til å bli satt en grense på hvor mange timer barnet kan være i barnehagen. Og foreldre kommer nok i enda større grad da "glemme" ungen i noen ekstra minutter. (jeg skal jo bare kjøpe poteter, barnehagen er jo åpen fordet..)

Med fleksibarnehage mente jeg at barnehagen holder døgnåpent, og at foreldrene inngår avtaler for sitt barn i forhold til hvordan de jobber. Det vil innebære at det er mulig å hente barnet om kvelden eller sen ettermiddag. Eller en ordning der barnehagen kjører barnet/barna hjem for foreldrene.

Barnehagen må sette strenge grenser som får konsekvenser overfor foreldrene, hvis det ofte hender at de strekker ut tiden fordi de gjør andre ærend før de henter.

Gjest Vidvandre
Skrevet
Med fleksibarnehage mente jeg at barnehagen holder døgnåpent, og at foreldrene inngår avtaler for sitt barn i forhold til hvordan de jobber. Det vil innebære at det er mulig å hente barnet om kvelden eller sen ettermiddag. Eller en ordning der barnehagen kjører barnet/barna hjem for foreldrene.

Hm, syntes synd på de ungene som blir satt i barnehage hele dagen jeg. Syntes allerede synd på de som blir satt av barnehagen halv åtte og henta halv 5, hvis det blir snakk om at de skal være der hele kvelden også får ikke de mye tid med foreldrene. Får man barn må man nesten sette av litt tid til å være med dem også...

Skrevet

har vært igjen en halvtime over flere ganger, en gang måtte vi ringe mor - som lå og sov når vi ringte,

en annen far hadde vært på ikea og det hadde vært så mye kø :overrasket: den unnskyldningen holder ikke mener nå jeg

Skrevet

Hvor lang margin legger dere inn i tilfelle kortere forsinkelser/foreldre som allerede er på vei osv. før dere begynner å etterlyse noe til å hente?

Skrevet
Vi etterlyser når klokken er ett over fem.

Stenger barnehagen fem?

Skrevet

klokken fem skal alarmen settes på og døra skal låses

Skrevet

Ok. Når stenger barnehagen? Synes fem virket så sent bare.

Skrevet

barnehagen er åpen til fem i den forstand at du gjerne må hente barnet ditt ett på fem hvis du er ute av døra før fem-nyhetene på radioen begynner.

Skrevet

Med flexi-barnehager er vel neppe intensjonen at barent skal være der fra åtte om morgenen til leggetid. Men for oss som jobber f.eks turnus hadde det vært genial om det var muligheter for at barna kunne være i barnehagen framfor å bli kjørt rundt "på legd" til familie og venner for å få kabalen til å gå i hop....

Skrevet (endret)

I manualboka i barnehagen jeg jobbet i står det at vi skal etterlyse foreldrene fem på fem, den stenger kl fem... Det fordi det tar lenger tid enn 5 minutter å pakke sammen alt og hente den lille håpefulle, samme hvor rask en prøver å være.

Er klokken kvart over fem, og en ikke får tak i foreldre eller andre kontaktpersoner skal en ringe barnevernsvakten...

Endret av liv
Skrevet

I barnehagen der jeg hadde praksis fikk foreldrene bøter om de ikke var ute av døre før klokka var 5. Var selvsagt okei om dem ringte pga noe hadde skjedd som feks. ulykke på veien som gjorde dem 10 min forsinket osv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...