Gå til innhold

Venninnen min er så naiv


Gjest Utlogget i dag

Anbefalte innlegg

Gjest Utlogget i dag

Jeg fikk for tre dager siden vite at en venninne har giftet seg med en mann hun har kjent i halvannen måned.

Han er ikke norsk og har turistvisum som går ut om få dager. Nå skal han tilbake til hjemlandet og søke om familiegjenforening med sin forelskede norske kone.

Mannen snakker så og si ikke norsk, og heller ikke engelsk, men har tydeligvis vært "forelsket" i venninnen min fra dagen de møttes. På de første datene var hans bror med som oversetter for å formidle den store forelskelsen. Etter det har de møttes som kjærester, men forholdet er stort sett fysisk siden de ikke kommuniserer særlig godt på andre områder.....

sånn for å ha sagt det...: Min venninnes to forrige forhold var m muslimer (som den nye), og begge forholdene gikk etterhvert svært dårlig fordi guttene ble for kontrollerende. Hun rakk å være singel en uke i høst etter etter et veldig turbulent forhold før hun møtte han som nå er hennes mann.

Syns det er så vanskelig å skulle være glad på hennes vegne akkurat nå

Er så redd for at hun bare blir utnyttet....... :tristbla:

Hvordan ville dere reagert? Hva bør jeg si? :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke det er stort du kan si. hun er gift og det er for sent å endre det... Hun må nok bare erfare dette selv hvis det skulle vise seg at han utnytter henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville forsatt å være venninne. Ikke dømt og ikke vær ulykkelig på deres vegne. Hun er voksen og tar selv avgjørelser. Bare vær en god venninne som ikke buser ut med at nå er du dum. For da kan du miste henne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kommer han fra?

I land som f.eks Tyrkia er det ikke uvanlig å bruke kvinner på denne måten for å komme seg ut av landet og få en bedre framtid.

Er han en som prøver å lure henne, er det mange ting en kan kjenne det igjen på. Men det kan jo også hende de virkelig er forelsket i hverandre. Likevel, det er litt hals over hode å gifte seg såpass fort!

En gjør jo ikke det med en norsk mann fra egen kultur, så en bør nok ihvertfall ikke gjøre det med en mann fra en fremmed kultur etter så kort tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke gjøre en dritt. Hun er voksen og tar sine egne valg. Problemet er at man som venninne må være der og ta imot når ting skjærer seg.

Har selv vært igjennom dette med ei jeg kjenner, og i tillegg til at hun giftet seg med en hun ikke kjente og forsørget han i månedesvis, hadde hun også tatt opp store lån for han. Han stakk etterhvert, hun sitter fortsatt og betaler forbrukslånene hans. Og syter og klager over at vi ikke stoppet henne. Jada, vi kunne jo kidnappet henne og låst henne inne i en koie langt inni skaugen, liksom! :roll:

Jeg er ikke med henne lenger, for jeg orker ikke mennesker som ikke kan ta ansvar for sitt eget liv. Hun valgte selv å gifte seg med en hun ikke kjente, og som hun visste hun måtte forsørge. Hun valgte selv å skrive under på lånepapirene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kommer han fra?

I land som f.eks Tyrkia er det ikke uvanlig å bruke kvinner på denne måten for å komme seg ut av landet og få en bedre framtid.

Er han en som prøver å lure henne, er det mange ting en kan kjenne det igjen på. Men det kan jo også hende de virkelig er forelsket i hverandre. Likevel, det er litt hals over hode å gifte seg såpass fort!

En gjør jo ikke det med en norsk mann fra egen kultur, så en bør nok ihvertfall ikke gjøre det med en mann fra en fremmed kultur etter så kort tid!

Han er fra et land i det tidligere jugoslavia. Hva slags tegn kan man se etter??

Han har mye venner og noe familie i Norge (som har skaffet han svart jobb de månedene han har vært her.... tjener visst tydeligvis rått på et eller annet). Hun var for noen år siden samboer m en Albaner som dealet narkotika. Masse tull med han og jeg er blir jo redd for at dette er det samme. selv om jeg ikke vet.

Han har hele tiden sagt at han ønsker å bo i norge, og har ved tidligere besøk søkt om det og fått avslag. Jeg tviler ikke på at min venninne er forelsket men er litt mer skeptisk til ham da......

Hun har ikke vært singel i det hele tatt de siste 10 årene. (kjærestene har overappet hverandre). Jeg har vært der hver gang noe har gått galt,og det har skjedd ofte da hun er utrolig godtroende om alle.....

Har ikke sagt mye før, men kjenner at det er vanskelig å ikke si noe nå! :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Madam Felle

Er vel litt for sent å si noe nå, for de er tross alt gift. Hun må lære av sine feil, men beklageligvis er det enkelte som aldri lærer. Om han er forelsket eller ikke er det ingen av oss som kan vite noe om, men uansett så er det din venninnes liv og det er hun som skal leve det.

Det beste du kan gjøre er å være der for henne, for det er utrolig vanskelig å nå inn til en som er forelsket. Det kan jo være han mener seriøst med henne også, så det kan være de to får det bra. Men uansett så må hun leve livet sitt som hun vil, for hun er voksen nok til å bestemme over seg selv.

Jeg vet at det er vanskelig å stå utenfor å se på "galskapen", men det er nok det eneste du kan gjøre. Sier du noe, kan det hende at du skyver henne mer unna deg i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel litt for sent å si noe nå, for de er tross alt gift. Hun må lære av sine feil, men beklageligvis er det enkelte som aldri lærer.

Det er nettopp det som er så vanskelig! Og jeg er jo glad i henne som venn, og syns det har vært fælt å se på ting hun har vært gjennom tidligere...

Kjærester som går på sosialen år etter år og likevel har masse penger... kjærester som skal bestemme hvilke venner hun skal få treffe, om får lov til å gå på cafe el ikke, hvor hun skal trene....

Hun sa så tydelig bare for litt siden at hun skulle være VELDIG sikker på en fyr før hun ble sammen m noen igjen............. Iallfall hvis hun skulle finne seg en med annen kulturbakgrunn enn henne selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvordan UDI vil behandle denne søknaden. Det er mange signaler her som tilsier at de vil mistenke at ekteskapet er pro-forma.

1. De giftet seg etter kun å ha vært sammen i 6 uker.

2. Han har tidligere søkt om oppholdstillatelse til Norge og fått avslag.

3. Hun har tidligere 2 ganger vært gift med menn som trenger oppholdstillatelse for å bo i Norge.

4. Han giftet seg på turistvisum til Schengen og brøt dermed delvis forutsetningene for å få et slikt visum. Men han var smart som reiste ut av Norge for å søke om oppholdstillatelse. Etter regelendringen 1. oktober 2006 kan man ikke lenge søke om oppholdstillatelse fra Norge dersom man kun har turistvisum.

I utgangspunktet vil en ektefelle få oppholdstillatelse med sin norske kone / mann, men UDI kan nekte oppholdstillatelse hvis de har indikasjoner på pro-forma. Hennes ektemann vil nok bli intervjuet på ambassaden i landet sitt. Hvis han er fra Kosovo så vil vel det si ambassaden i Beograd. Hun vil også bli intervjuet av politiet i byen sin. De vil sammenlikne historiene og dersom de ikke viser godt samsvar så kan UDI nekte oppholdstillatelse.

Jeg ville ihvertfall ikke gledet meg til et intervju med politiet og fortelle dem at jeg giftet meg med en mann jeg kun hadde kjent i 6 uker. Spesielt ikke etter at 2 liknende ekteskap hadde havarert. Politiet kan nok tro på henne at hun er forelsket, men hans intensjoner vil nok bli nøye vurdert. Hun vil jo ikke vite om han er registrert i Schengenregisteret, men det vet UDI. Har han tidligere gjort noe galt i Schengen så kan det være grunn nok til å få avslag på søknaden sin.

Dersom de giftet seg 6 uker etter at de møttes første gang så betyr det at de planla vigsel allerede etter 3-4 uker etter at de møttes. Det tar nemlig noen uker fra man søker til vigsel kan finne sted. Hadde jeg vært UDI saksbehandler så ville jeg vært rimelig skeptisk til et slikt ekteskap og vurdert søknaden ekstra nøye. Men dersom man ikke finner noe som beviser pro-forma så kan saksbehandleren ikke nekte oppholdstillatelse såfremt mannen fra eks Jugoslavia ikke er registrert i Schengenregisteret med kriminelle handlinger.

Jeg tror at dersom norske venninner og slektninger begynner å snakke negativt om denne mannen så vil hun bare holde mer på ham. Så det beste er å støtte henne i valget og også bli med på nedturen om den skulle komme. Det er jo en sjanse for at de virkelig elsker hverandre, selv om de giftet seg veldig raskt. Han har nok sett en mulighet og måtte benytte seg av denne mens han fortsatt hadde visum til Schengen. Det er ikke noen selvfølge å få visum på nytt. Så dermed gifter man seg i forelskelsesperioden og man har ikke tid til å se om han tackler hverdagen sammen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trådstarter_*

Takk for utfyllende svar!!

3. Hun har tidligere 2 ganger vært gift med menn som trenger oppholdstillatelse for å bo i Norge.

4

hun har ikke tidligere vært gift. Hennes andre kjærester har vært flyktninger/asylsøkere. Og sistemann ble etterhvert norsk statsborger.

Hun har likevel blitt utnyttet på andre måter. Feks har hun blitt brukt til hvitvasking av penger. Og hun har forsørget kjærester, og en gang hadde hun en samboer som høyst sannsynlig hadde kone i hjemlandet.

Mao: Høyst kritikkverdig vurderingsevne :forvirret:

De er klar over at de må intervjuves, og forbereder seg godt på dette. Så jeg ville tro at det blir godkjent?? :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker å øke motstanden for at han skal få oppholdstillatelse kan du jo tyste om hans svartarbeid ;)

Jeg vet ikke om det vil være noe UDI ser på, men det er jo en straffbar handling. Men du må være klar over at du risikerer at de som gir han dette sorte arbeidet også blir tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker å øke motstanden for at han skal få oppholdstillatelse kan du jo tyste om hans svartarbeid ;)

Jeg vet ikke om det vil være noe UDI ser på, men det er jo en straffbar handling. Men du må være klar over at du risikerer at de som gir han dette sorte arbeidet også blir tatt.

huff. Tror ikke jeg tør begi meg ut på noe sånt.... Hvis det er snakk om kriminalitet er det miljøer jeg ikke vil provosere.

En av hennes ekser var en del av et narkotikamiljø fra eks-jugoslavia som kan karakteriseres som en mafia. Han hadde en bror som ble alvorlig skadd da han ble skutt pga en konflikt i miljøet. Hennes eks kunne også feks kjøre rundt hele natten for å inndrive gjeld. Alle i miljøet hadde våpen. Det kan være det samme her er jeg redd.... Men vet ikke da. Min venninne tror selvsagt det beste om sin mann. Som alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, dette høres ikke helt bra ut. La meg likevel fortelle en ”solskinnshistorie” slik at du kan se at det også kan gå bra. Ei bekjent av meg med en nokså trøblete mannfolk-fortid gjorde omtrent det samme som din venninne. Tror hun hadde vært sammen med sin østeuropeiske kjæreste i omtrent tre måneder da de giftet seg i hui og hast, fordi han skulle utvises. Alle som kjente henne trodde hun var helt tullerusk og at dette aldri kunne ende godt, han bare utnyttet henne osv. Tiden viste imidlertid at de fikk et godt ekteskap som varte i flere år. De er i dag skilt, fordi hun traff en annen. Eksmannen hennes er fremdeles her og jobber og forsørger seg selv på ærlig vis. Vet at dette antageligvis er ett unntak, men forhåpentligvis er ikke din venninnes nye mann så ille som man kan frykte. Klem til det som bryr deg om din venninne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar!!

hun har ikke tidligere vært gift. Hennes andre kjærester har vært flyktninger/asylsøkere. Og sistemann ble etterhvert norsk statsborger.

Hun har likevel blitt utnyttet på andre måter. Feks har hun blitt brukt til hvitvasking av penger. Og hun har forsørget kjærester, og en gang hadde hun en samboer som høyst sannsynlig hadde kone i hjemlandet.

Mao: Høyst kritikkverdig vurderingsevne  :forvirret:

De er klar over at de må intervjuves, og forbereder seg godt på dette. Så jeg ville tro at det blir godkjent??  :forvirret:

Det gjør det mye enklere for henne dersom hun ikke har tidligere ekteskap med utlendinger som har havarert. Jeg regner med at hun er så smart at hun ikke nevner det i intervjuet med politiet.

Politiet og ambassadene er profesjonelle når de intervjuer mennesker og stiller ofte spørsmål man ikke kan forberede seg på. Så man kan avtale på forhånd hva man skal si, men dersom det ikke er sant så avslører politiet det. Dersom venninnen din og hennes ektemann forteller sannheten i intervjuene så vil det nok gå bra, men dersom de tror at 6 ukers bekjenskap er for kort for ekteskap og forsøker å pynte på sannheten så tror jeg at politiet vil avsløre det. Da er det stor fare for at det går galt og søknaden avvises. De burde heller tenke på hvordan de skal forklare hvorfor de valgte å gifte seg etter kun 6 uker. Det er bedre å innrømme det enn å late som man kjente hverandre lenger. Husk at reglene til UDI er slik at oppholdstillatelse SKAL gis dersom ekteskapet er reelt og politiet ikke kan bevise noe annet. De har derfor ingenting å tape på å være 100% ærlig.

Politiet er også eksperter på å tolke hvordan en person reagerer på intervjuet. Er man ubekvem med situasjonen så tyder det på at noe ikke er sannferdig og de stiller spørsmål om det. Det blir omtrent som tollerne på Gardermoen som er eksperter til å plukke ut de som har en flaske for mye i bagasjen. De tolker kroppsspråk, ansiktsuttrykk etc.

Husk at det er helt greit å svare at man ikke vet eller ikke husker selv om man

tror man burde husket det. Politiet vet at folk ikke husker alt. Såfremt man kun forteller sannheten så går det bra. De som er redd for å svare "feil" og omgår sannheten vil vekke politiets mistanke og da går det galt.

Jeg har selv vært i referanseintervju med politiet (min kone er fra utlandet). Det gikk veldig bra med oss fordi vi bare fortalte sannheten. Politiet er høflige og ordentlige, men vet hva de skal spørre om. Det er umulig å forberede seg på alt. For eksempel spurte de oss hvilken side av sengen hver av oss sover på, hva spiste vi til middag i går, hvilke slektninger har ektefellen etc.

Det hørtes ikke lovende ut at venninnen din har vært i kontakt med eks Jugoslaviske folk som lever på skyggesiden av samfunnet. Jeg lurer på om ektemannen hennes er en del av det miljøet også. Kanskje han allerede før han dro til Norge visste om venninnen din via de andre mennene og håpet å få kontakt med henne for mulighet for å bo her.

Men det er ikke straffbart å være naiv som venninnen din kanskje har vært. Hun stoler på ektemannen sin inntil han gjør noe som tilsier at han ikke er verdig hennes tillit. Skulle dette ikke være ekte fra hans side så er det HAN (ikke hun) som vil få problem med politiet. Politiet sier nemlig at de ser mange tilfeller av pro-forma ekteskap hvor ekteskapet kun var pro-forma fra den ene siden (oftest den som kommer fra utlandet). Den norske ektefellen trodde at ekteskapet var reelt. Så venninnen din behøver ikke være redd for noe. Hun har gått inn i ekteskapet med hjertet og det er ikke noe galt i det selv om det kan virke naivt. Det er umulig å si noe om motivene til hennes ektemann, men det låter litt merkelig at han "plutselig" finner ut at han vil gifte seg på turistvisumet sitt etter knapt å ha bli kjent med sin kone. De kunne utmerket godt ha giftet seg i Serbia dersom de ville ta seg bedre tid til å bli kjent med hverandre. Han må jo tilbake til Serbia for å vente uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange fine svar her. Men hva du kan gjøre som venninne er å være glad på hennes vegne så lenge forelskelsen varer, for så å plukke opp bitene når den tar slutt. Det er det venner er til for. Jeg vil tro hun har mange andre rundt seg som kommer med pekefingre og moralprekener, så det trenger hun ikke mer av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

UDI vil iallefall være veldig vanskelige mot de. Jeg kjenner til flere tilfeller der utenlandske menn har giftet seg med norske, fått barn og har bodd sammen i norge, men plutselig får de ikke bli pga mistanke om proforma - etter at de fikk opphold her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om de er gift er det på ingen måte en selvfølge at han får opphold her. Som skrevet over her skal de begge i intervju. Her blir det stilt spørsmål som ingen kan forberede seg på på forhånd. Du kan få utlevert et ark hvor du skal skrive navn og alder på alle slektningene til din ektefelle. De kan spørre om mannen hadde en hund i hjemlandet og hva navnet var på denne? De kan spørre om navn og etternavn på hans beste venn. Og hvor bor han? Har han barn? De stiller så de samme spørsmålene til den andre parten. Du skal ikke ha mange bom før de mistenker at dette ekteskapet er proforma.

Snakker de ikke samme språk, kan de egentlig bare glemme det. Jeg vet om flere som fikk avslag på slikt grunnlag. Hvordan kan de leve sammen? De forstår jo ikke hverandre!

Også stor aldersforskjell er negativt.

Hun må også tjene en viss sum med penger pr. år for at han skal få opphold. Tror at det nå ligger på rundt 180.000,-. Tjener hun ikke dette, får han ikke opphold.

Det er skrevet en bok om dette. For å forstå mer om dette temaet, kan du se på den: www.fangeuansett.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du er redd for å tipse om svart arbeid, men det er tross alt en straffbar handling, og jeg synes du burde ringe inn et anonymt tips. Det er vel mange som kjenner til at han jobber sort, eller at de andre har leid inn svart arbeid så da er det ingen som skjønner at det var deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du er redd for å tipse om svart arbeid, men det er tross alt en straffbar handling, og jeg synes du burde ringe inn et anonymt tips. Det er vel mange som kjenner til at han jobber sort, eller at de andre har leid inn svart arbeid så da er det ingen som skjønner at det var deg.

Itillegg ville jeg holdt meg litt unna min vennenne, for jeg ville ikke klart å holde mine tanker, følelser og holdninger for meg selv. Jeg hadde ikke ønsket noen kontakt med denne mannen, derfor ville jeg møtt min venninne alene...

Jeg ville fortalt hva jeg mente EN gang, og deretter pratet om ting som ikke hadde med mannen å gjøre (da vet hun hva jeg mener om den saken).

Så ville jeg heller vært der for henne når/hvis alt "skar" seg.....

Da ville jeg også fortalt henne tydelig at hun burde tenke GANSKE mye lengre neste gang.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...