Gå til innhold

Spør meg om noe!

Gjest Bjørnsdatter

Anbefalte innlegg

Gjest Bjørnsdatter

Jeg pleier alltid å jobbe på lille julaften, føler meg helt ute her jeg sitter jeg... Vet jeg ikke får betalt for det, men har noen noen dumme/ikke dumme spørsmål de trenger svar på, så svarer jeg gjerne!

:smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Julestjernen min har begynt å miste bladene. Både de røde og de grønne.

Finnes der håp, eller går det bare den ene veien nå??

Så har jeg to svibler (tror jeg det var), hvite blomster på, men de har begynt å bli brune nå.. Kan jeg skjære av stilken med brune blomster, ser der kommer opp en ny med friske hvite blomster på den ene..

:sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
trur du julestjernen min overlever dersom jeg setter den ut på verandaen i jula?

Jeg kan garantere deg at den er dau som ei spekesild når du tar den inn igjen :ler:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Hva er den flotteste potteplanten du vet om? Hvis jeg skulle kjøpe en ny plante i dag, hvilken ville du anbefale?

Har en drøss med planter, men det blir liksom aldri nok :ler:

Jeg er veldig glad i å følge sesongene når jeg kjøper planter, så hvis du tenker på å kjøpe deg noe nytt nå, så ville jeg ventet til neste uke, og kasta meg på en svær, flott, hvit hortensia eller to til å ha i vinduet. Og kanskje en kurv full av primula på bordet. DET er herlig etter den røde jula, det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Julestjernen min har begynt å miste bladene. Både de røde og de grønne.

Finnes der håp, eller går det bare den ene veien nå??

Så har jeg to svibler (tror jeg det var), hvite blomster på, men de har begynt å bli brune nå.. Kan jeg skjære av stilken med brune blomster, ser der kommer opp en ny med friske hvite blomster på den ene..

:sjenert:

Julestjerna er det nok dårlig med håp for. Vil du ha en på julaften, så løp og kjøp en ny en nå, og pass på at den ikke fryser på veien hjem. Få den pakka inn uansett hvor kort tid du skal være ute (ut i parkeringshuset er mer enn nok til å ta knekken på den). Når du får den hjem, så ikke vann den for mye. Er den veldig lett, så gi den litt lunkent vann, men ikke mye. Viktig at den ikke blir stående i vann, eller i trekk.

Svibler er en engangsløk (det er mulig å få dem igjen, men fy for pes og tungvinte greier for en ting som koster femten kr), som varer ca en uke. Når de begynner å bli brune, er de ferdige. Av og til kommer det to stilker på vanlige svibler, da er den andre stilken som regel veldig liten og puslete, men du kan gjerne klippe av den gamle og se om den nye kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørnsdatter
:ler:

Har du lagd noen blomsteroppsatser hjemme? Kanskje du kan reorganisere dem? :ler:

Nei, har pynta ferdig juletreet og alt... Og huset er ferdig vaska til og med. Ribba ligger og venter i kjøleskapet. Skal jeg komme og rydde i stua di?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjerne komme til meg og rydde ferdig kontoret mitt :forvirret: Har masse papirer som må organiseres og bøker og kasser og ting og tang uten noe sted å sette det, samt støv :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tre flotte Amaryliser stående nå, med tunge,vakre klokker. Det er jul for meg! Men hva gjør jeg med de etter blomstring? Her har de hatt en tendens til å havne i søpla..... :sjenert:

Er det mulig å drive de på nytt til neste år? Eller er det så mye pes at det er like greit å kjøpe nye hvert år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidvandre

Etter jul skal jeg på plantasjen og kjøpe mer planter/blomster til å ha ui hybelen. Fra før av har jeg kaktuser og tre sånne bambusstenger. Tenker også å kjøpe meg en aloe vera plante, og en til, som er litt fin og pyntete. Men i og med at jeg er litt glemsk av meg må det være en plante som tåler å ikke bli vannet så ofte, har du noen forslag? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Du kan gjerne komme til meg og rydde ferdig kontoret mitt :forvirret: Har masse papirer som må organiseres og bøker og kasser og ting og tang uten noe sted å sette det, samt støv :tommel:

Organisere, dirigere, reparere, distrahere, oppgradere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørnsdatter
Har tre flotte Amaryliser stående nå, med tunge,vakre klokker. Det er jul for meg! Men hva gjør jeg med de etter blomstring? Her har de hatt en tendens til å havne i søpla..... :sjenert:

Er det mulig å drive de på nytt til neste år? Eller er det så mye pes at det er like greit å kjøpe nye hvert år?

Amaryllis er kjempefint!

Du kan få dem til å blomstre igjen, men det er en del jobb og jeg gidder i hvert fall ikke å styre med det. Greiere å kjøpe nye hvert år :)

Mange vil ha Amaryllis som en vanlig stueplante. Men den er en tropisk plante, og hviler ikke i vinterhalvåret. Den vokser i fuktige perioder og går i hvile i tørkeperioder. For å sikre gjenblomstring av Amaryllis må du derfor gi den en tørkeperiode på 4-6 uker fra mars av. Deretter potter du den om, begynner å vanne og behandler den som en vanlig stueplante. Mange har den også utendørs om sommeren, men unngå den verste solsteiken. Husk å gjødsle og vanne.

Endret av Bjørnsdatter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man egentlig vanne kaktuser?

Også, i sommer fikk jeg små dyr på en fredslilje, de var bittesmå helt blanke nesten, og bodde helt øverst i potta så det ut som. Var bare på den ene blomsten. Hva var det? (har kasta den nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Etter jul skal jeg på plantasjen og kjøpe mer planter/blomster til å ha ui hybelen. Fra før av har jeg kaktuser og tre sånne bambusstenger. Tenker også å kjøpe meg en aloe vera plante, og en til, som er litt fin og pyntete. Men i og med at jeg er litt glemsk av meg må det være en plante som tåler å ikke bli vannet så ofte, har du noen forslag? :)

Enten gå for noe som er såpass rimelig at du kan bytte den ut når den begynner å bli stygg, eller invester i en grønn plante som ikke krever så mye. De aller fleste blomstrende planter trenger en del lys og jevnt med vann, med noen få unntak. Phalaenopsis og ildtopp er kanskje de mest kjente. Ildtoppen holder seg fint en mnd eller to, men er vanskelig å få igjen. Til gjengjeld koster den ikke stort. Phalaenopsisen varer i 2-6 mnd, og kommer igjen med jevne mellomrom. Koster litt mer, men er jo en investering.

I januar kommer det masse hortensia og primula. Begge disse trenger en god del vann, veldig regelmessig, så hvis du ikke husker å vanne er det kanskje greit å styre unna disse ;)

Egentlig ville jeg tatt turen til en mindre butikk for å handle det jeg ikke visste på forhånd akkurat hva jeg skulle ha. Det er som regel lettere å få litt hjelp der enn på plantasjen. Akkurat hva jeg ville anbefale deg vil avhenge av hva som er å få tak i akkurat når du er der, og hvilken kvalitet de forskjellige plantene har. Det er som regel mye fint å velge i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et nytt skudd på elefantfoten min knakk (mista planta i gulvet :rodme:).. Kan jeg sette den i vann og så plante den senere? Den knakk helt inne ved stammen til modertreet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Et nytt skudd på elefantfoten min knakk (mista planta i gulvet :rodme:).. Kan jeg sette den i vann og så plante den senere? Den knakk helt inne ved stammen til modertreet....

Halvbland sand og blomsterjord, og vann litt. Sett toppen oppi der, det kan hende at den roter seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prestekrage

Jeg har en liten oppgave til deg...

Har en plante/blomst her som jeg ikke aner hva heter. Men prøver å forklare her... Den er omgitt av "elefantfot-strå", så en rund men helt tynn "sak" med mange spisser. da jeg kjøpte den var den rosa- og mamma sin får avogtil noen pittesmå lilla blomster.

håper du ser den for deg. Vet du navnet? Finner du bilde av den på nett hadde det vært glimrende å fått bekreftet min håpløse beskrivelse.

Så til spørsmålet: Den greia som vanligvis er helt rosa er nå blitt hvit (lyslys grøntskjær). Er det pga mangel av lys?? Eller mangel på vann?? Eller bare i total mangel på grønne fingre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...