Gå til innhold

Fjerne mandler

Anbefalte innlegg

Gjest Julie
Skrevet

Wow, så bra! Kjenner jeg blir skikkelig misunnelig, skulle gjerne orka å fiksa meg litt jeg og! Savner å føle meg nogenlunde pen, haha:P Skulle gjerne sagt det samme. Gårsdagen var helt grusom for meg, absolutt den verste. Klarte ikke å få ned vann engang.. Snakka med legen på sykehuset, og hun ville gi meg tramaol. Problemet er bare at den ikke finnes i stikkpiller, og jeg har ikke sjangs til å få ned tabletter. Så hun ville at jeg skulle inn på sykehuset et døgn, slik at jeg skulle få i meg væske og sterkere smertestillende.. Hun mente at hvis jeg fikk dempa smertene ordentlig et døgn ville det hjelpe, slik at smertene senere ville bli dempet også.. Noe med å "få bort smertetoppene" eller noe i den duren. Har jo ikke veldig lyst, men om hun mener det blir bedre på den måten sier jeg gjerne ja takk! Hehe. Så da blir det en tur på sykehus for min del. Jædda!

Fader as, må si jeg egentlig angrer litt.. Så det BØR være verdt det i lengden, hehe!

Håper formen er like bra i dag! :-) Ikke ta deg helt ut da, så du ikke blir verre igjen ;-) Siste du vil regner jeg med.

Merka noe til det skorpegreiene forresten?

Nei, uff da! Hørtes ikke bra ut.. Men hvis det blir bedre er det jo verdt det!

Ja, jeg angrer egentlig litt jeg og.. Jeg var jo faktisk ikke såå plaget med det. Altså, når jeg ble forkjølet fikk jeg skikkelig hovne mandler og fikk ikke ned noenting. Men allikevel, ingenting slår dette!

Har ligger ute å solet meg litt idag, vet ikke om det var det lureste men..

Ja, så var det de hersens skorpene! Det var/er skikkelig ekkelt. I natt kjente jeg at de blødde bakerst i ganen, men jeg fikk det ikke opp. Men det var skikkelig ekkelt! Har veldig vondt i halsen nå, og det pleier jeg ALDRI ha på dette tidspunktet. Uff, dette kommer til å bli en lang natt.. Håper du får en litt finere en :)

Gjest Silje
Skrevet

Nei, uff da! Hørtes ikke bra ut.. Men hvis det blir bedre er det jo verdt det!

Ja, jeg angrer egentlig litt jeg og.. Jeg var jo faktisk ikke såå plaget med det. Altså, når jeg ble forkjølet fikk jeg skikkelig hovne mandler og fikk ikke ned noenting. Men allikevel, ingenting slår dette!

Har ligger ute å solet meg litt idag, vet ikke om det var det lureste men..

Ja, så var det de hersens skorpene! Det var/er skikkelig ekkelt. I natt kjente jeg at de blødde bakerst i ganen, men jeg fikk det ikke opp. Men det var skikkelig ekkelt! Har veldig vondt i halsen nå, og det pleier jeg ALDRI ha på dette tidspunktet. Uff, dette kommer til å bli en lang natt.. Håper du får en litt finere en :)

ææh, kjenner jeg får litt noia for de skorpene. Å sole seg var vel kanskje ikke så veldig smart, jeg fikk beskjed om at jeg ikke fikk dusje i varmt vann en gang jeg?! Haha, det var en kjip beskjed..

Jeg ligger på sykehus nå, har gjort det siden i går, og må nok bli til i morra.. får væske og antibiotika (legen trodde det kanskje var infeksjon, så better safe than sorry), pluss noe slik at hevelsen går ned.. Skikkelig ubehagelig når jeg ligger, føler jeg ikke får puste. På nattan er det helt grusomt, og da fikk jeg ketorax (ala morfin). Da var smertene borte, og jeg var høy på alt annet en livet, haha! Fantastisk følelse å ikke ha vondt lenger.

..Er en jente som ligger ved siden av meg som også har fjerna mandlene som er inne fordi hun har blødd sånn. Skorpene drev å løsnet i natt, og hun blødde som en floss. Heelt jævli, gruer meg littegrann kan man si :P

Jeg er forresten 21 ;-) Og du da?

Bedre form i dag forresten?

PS synes det var fint å finne en annen som går igjennom det samme som meg. Kjekt å ha noen å syte til ang smertene som forstår hvordan det er, hehe ;-)

• 2 måneder senere...
Skrevet

hei. ble kvitt av mandler for 6 dager siden. etter operasjonen ble sendt hjem. første dagene var ikke så værst, men den 5 dagen fikk jeg veldig vondt. tar smertepiller , pyralginium x4 ganger om dagen og voltaren 3 ganger. det værste er jo om nettene, hoster hele tiden og har vondt. det som hjelper å bli fotere frisk er kamille te. drikk kaldt, så mye du kan, og skyll munnen etter du har spist noe! kamille er en desinfektionsmiddel

• 3 uker senere...
Skrevet

Jente (24) Etter å ha lest gjennom denne tråden noen dager før jeg skulle fjerne mandlene mine var jeg virkelig redd for at dette kom til å gjøre veldig vondt. Er på dag 6 etter oprasjonen nå og har ikke hatt smerter i hele tatt. Tar selvfølgelig smertestillende, men bare litt over halvparten av det vi kan ta. Det er litt ubehaglig å svelge, ellers har det ikke vært verre enn en halsbetennelse.

Det kan gå veldig bra også!

Gjest Alexander olsen
Skrevet

Mann 28

Hei, tok snorkeopperasjon (fjernet drøvvel, strammet opp bløtvev i gane + fjernet mandlene) tirsdag 2. Okt 12

Det vil si 5 dager siden med opperasjonsdagen.

Ble lagt i narkose og opperert ca kl 10.30 på formiddagen. Opperasjonen tok litt over 1 time (litt komplikasjoner/blødninger)

Da jeg våknet hadde jeg nokså vondt og begynte å blø igjen etter kort tid, og ble så lagt i narkose ganske hurtig for å opperere/fikse på nytt.

Våknet så ca kl 16.00 på ettermiddagen rimelig rusa (etter 2 narkoser på 6 timer)

Hadde litt problemer med å få i meg vann/mat de første 2 dagene etter operasjonen, men det har gått seg veldig fint til. Spiser nå en del grøt/suppe, og kan også drikke både melk og kaffe.

(Tar 4 paracet og 3 voltaren i døgnet)

Synes det er mange "skrekkhistorier" her inne om smerter som kommer sigende etter alt fra 5-9 dager, så jeg er spent på hvordan mine neste døgn kommer til å bli. ;-)

Kan jo og nevne her at kirurgen som opererte meg falt om av ventrikkelflimmer/hjertekrampe kort tid etter jeg var ferdigopperert, å da jeg våknet for 2. Gang, ja da låg både jeg og kirurgen på intensiven. ;-D

Men jeg hadde gjort det ijenn, eller det vil vel kansje di neste dagene vise. :-))

Gjest Alexander olsen
Skrevet

Jente (24) Etter å ha lest gjennom denne tråden noen dager før jeg skulle fjerne mandlene mine var jeg virkelig redd for at dette kom til å gjøre veldig vondt. Er på dag 6 etter oprasjonen nå og har ikke hatt smerter i hele tatt. Tar selvfølgelig smertestillende, men bare litt over halvparten av det vi kan ta. Det er litt ubehaglig å svelge, ellers har det ikke vært verre enn en halsbetennelse.

Det kan gå veldig bra også!

Hvordan er formen din nå da? :-)

• 1 måned senere...
Skrevet

Første gang jeg skriver i denne tråden, den er jo gammel, men for min del dessverre høyaktuell...

Er på dag 5 etter operasjonen, og må si at det skremmer meg å tenke at det skal bli VERRE enn dette. Tar Voltaren & paracet samtidig ca 4 ganger per døgn, noe mindre enn det er uaktuelt. Har ikke hatt noe blødninger, men det kjennes ut som det ligger noe snerk bak i halsen som jeg liksom ikke får svelgt ned, jeg gjetter på at det er de berømte skorpene, ææææææææsj!

Drikker vann, har de to siste dagene fått i meg hjemmelaga blomkålsuppe, joghurt og av alle ting: rømmegrøt! :-D

Jeg er sløv, ligger rett ut og har generelt ubehag, om morningen er det rett og slett et smertehelvete... er det noen som IKKE har blitt verre etter 6-7 dager??? Please???

Smertefull hilsen fra Mia...

Anonym poster: 0993c3c00a57414cb969a75e13948a97

Skrevet

Jeg har jo lyst til å si til deg at det ikke ble verre, men for min del ble det verre frem til dag 8 tror jeg, da begynte smertene å dabbe av igjen.

Det er helt fantatisk at du får i deg mat. Jeg spiste isbiter i flere dager og var en smule frustrert når familien spiste god middag og jeg måtte lukte på.

En annen ting som jeg gjorde var at jeg tok piller når jeg trengte det. Enkelte dager så måtte jeg ta mye oftere enn det legen sa. Du skal ikke ligge å vri deg i smerte. Jeg tok paralgin og voltaren når behovet var der og dermed kom jeg meg gjennom det.

Vær forsiktig og gled deg over at når desember kommer så kan du nyte adventstiden uten halssmerter (hilsen en som fjernet mandlene i adventstiden i fjor).

• 2 uker senere...
Gjest Alexander olsen
Skrevet

Jeg ble ikke værre etter dag 5-6

:-)

Så du skal ikke se så mørkt på det. :-)

Gjest Gjest_18
Skrevet

Hei!

Jeg skal på torsdag vurderes som kandidat til fjerning av mandler. Dum som jeg er googlet jeg "fjerne mandler smerter". Etter å ha lest flere smertefulle innlegg her vurderer jeg å avbestille timen på torsdag..

Men jeg har ett spørsmål: Hvordan er smertene etter operasjonen vs. smertene ved en kraftig halsbetennelse? (som jeg for øvrig er slått ut med i skrivende stund)

Hilsen bekymret 18-åring :frown:

Skrevet

Jeg kan ikke si at jeg vet hvordan de smertene er mot hverandre. Ja, det var vondt. Men husk at dette også er individuelt. Jeg valgte å be om å få de fjernet. Det var to uker med smerter. Men egentlig kun den første uka som var ille. Den sjette dagen var verst. Da fikk jeg kun i meg en spiseskje med vann.

Men det er verdt det om du sliter med de.

Skrevet

hvorfor varierer det hvilke smertestillende man blir foreskrevet? jeg fikk (stikkpiller) ibux og paracet, en av hver fire ganger i døgnet.

Anonym poster: 25bfb7e037c036ee367c2ef0e3045e1d

Skrevet

Godt og si. Første natta sov jeg på sykehuset og fikk morfin intravenøst. Ellers gikk det i paralgin forte. Tok ikke noe utenom. Men nå tåler jeg ikke ibuprofen, så det kan være årsaken.

Skrevet

Jeg har aldri hatt så vondt i hele mitt liv, som da jeg fjernet mandlene. Det var i fjord, og jeg hadde aldri gjort det igjen. Var sykmeldt i en måned. Regnet ut til slutt at jeg hadde tatt 75 voltaren sup. Så heng i, det blir bedre, men det er nok ganske vanlig at det sitter i en stund. De første to ukene var det forferdelig å spise og drikke.

Anonym poster: d553093b4a7a248c9e7d74ef01e90f03

Annonse
Gjest alexander olsen
Skrevet

sammenlignet med

Hei!

Jeg skal på torsdag vurderes som kandidat til fjerning av mandler. Dum som jeg er googlet jeg "fjerne mandler smerter". Etter å ha lest flere smertefulle innlegg her vurderer jeg å avbestille timen på torsdag..

Men jeg har ett spørsmål: Hvordan er smertene etter operasjonen vs. smertene ved en kraftig halsbetennelse? (som jeg for øvrig er slått ut med i skrivende stund)

Hilsen bekymret 18-åring :frown:

Sammenlignet med mine smerter når jeg hadde halsbetennelse så var opperasjons-smertene bare barnemat. :)

å som nevnt tidligere så ble jeg opperert for snorking i tillegg.. :)

Lykke til.. går bare fint dette. :)

Gjest Jente 19 år
Skrevet

Jeg tok mine den 26.november og jeg kan ikke kalle det vondt, men var svært ubehagelig de første dagene, så på dag 5-6 fikk jeg litt ekstra smerter både å halsen og ørene. Men har fått sove godt alle dagene unntatt en. Jeg gleder meg bare til alt blir borte. Men noe jeg fant ut som hvertfall gjorde at jeg fikk mindre vondt var å prøve å spise, snakke og bevege munnen mest mulig normalt, fordi den hadde en tendens til å låse seg fordi jeg beveget det helt annerledes:-)

Skrevet

Jente 28 her, på slutten! av dag 6 inkludert opr.dag, i morgen er det ei uke siden jeg fjerna mandlene.

Er SÅ gla for at jeg ikke fant denne tråden før nå, da jeg faktisk finner trøst i å lese at andre har det som meg. Smertehelvette er vel ikke å underdrive, har hatt 3 netter nå med følelse av knivblader/brann i halsen. Dagen i dag har vært ille hvor sm.st ser ut til å slutte å virke etter bare 2t.. Tar paracet 1g + voltaren 40mg, og har bytta paracet med paralgin major på kveld for å forhåpentlig få sove litt. Har på toppen av det hele fått den heftige forkjølelsen, så snørr og gørr er et faktum. Er bekymret for disse skorpene som jeg ser (og kjenner!) veldig godt.. Blødning er nok største frykten min her. Men heldigvis er det mange som slipper dette! Vet at posten her er gammel, men fortsat høyst aktuell for de som fjerner mandlene nå også... TAKK for informasjon jeg sårt trengte.

Kommer til å følge med her i fall noen fortsetter å oppdatere :) Bare å lade opp til dag 7 nå... huff og huff XD

Gjest Fornøyd!
Skrevet

Jeg opererte mandlene for 12 dager siden.. Og jeg er vel en av de heldigste med tanke på smerter. Så klart var det litt vondt, men med 100% inntak av smertestillende har det gått veldig greit. Vurderer du å ta mandlene, så ikke nøl (spesielt ikke hvis legen anbefaler det) Etter ca 5 dager begynte jeg å trappe ned med piller, og idag har jeg ingen smerter! sårskorpen er der enda da.. Eneste jeg er bekymret over..

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg fjernet mandlene og falsk mandel for 15 dager siden! Det var sykt vondt de 9/10 første dagene, men etterhvert gikk det mye bedre. Sluttet med smertestillende den 11. dagen, og var ute på farta med drikking og trening igjen 12. dagen.

Jeg har sluttet å snorke, noe som er veeldig bra. Men det er et problem. Når jeg drikker kommer drikken noen ganger ut igjen av nesa. Det skjer bare når jeg tar store slurker, eller om jeg drikker med mat i munnen. Er det flere som har fått samme problem etter å ha fjernet falsk mandel? Lurer på om det er no feil med meg.

får også vann osv ut av nesen. det skyldes at det er så hovent i halsen, så det som ikke kommer ned, kommer ut nesa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...