Gå til innhold

Et jule-tankeeksperiment: å få uventede gaver


Drua

Anbefalte innlegg

Lille julaften: Endelig er det jul. Butikkene er stengt, treet er ferdig pyntet, kakene er bakt, ribba er tint, og alt er så klart som det kan få blitt. Julefreden senker seg over heimen, og du synker ned i godstolen med en kopp gløgg.

Men så ringer det på døra.

Utenfor står en gammel venninne med en julepresang til deg! :overrasket:

Du har ikke kjøpt noe til henne i år, siden dere aldri snakkes lenger så tenkte du rett og slett ikke på henne da julegavelista ble satt opp.

Hva gjør du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan be henne inn på god mat og drikke. Snakke og kose dere. Og så hvis dere var gode venner, og du har dårlig samvittighet for at du ikke har kjøpt gave så kan dere ta en jentetur ute på resturant, cafe eller på byen på din regning;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun hadde vel ikke regnet med at jeg hadde en julegave med navnet hennes liggende på hvis vi ikke hadde kontakt mer, så jeg hadde takket pent, bedt henne inn, og husket henne neste år.

Krisepresanger er mer for de som ikke er så uventet at jeg får presang hos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga senest i dag bort en gave til ei som jeg ikke fikk noe fra. Jeg ga gave til henne fordi det passa seg sånn og fordi jeg hadde lyst, ikke fordi jeg forventa noe tilbake! Ikke virka hun flau heller, heldigvis, men glad. Så jeg synes man skal takke og være glad jeg, og ikke tenke mer på at man ikke har noe tilbake. Man kan gjøre gjengjeld senere en gang om man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært ærlig og sagt at jeg ikke hadde trodd vi skulle gi hverandre noe, men samtidig gitt uttrykk for at jeg synes det var en hyggelig overraskelse.

Og så hadde jeg sendt med henne noe god vin hjem, og i tillegg noe godt hjemmelaget, kaker, godterier eller sild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Annonse

Jeg hadde takket og vært glad. Man gir gaver til de man vil, uten at man skal forvente og få noe tilbake. Jeg hadde invitert henne inn på en kopp kaffe og en hyggelig prat. Og hvem vet, kanskje var det akkurat det hun trengte i alt jule stresset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har ei "venninne" som fra tid til annen gjør det der jeg. Ikke hvert år, men noen ganger. Vi har minimalt med kontakt, og det hender jeg ikke ser henne mellom hun kommer med ei gave, og neste gang hun gjør det. Derfor har jeg en gave liggende, med hennes van på, som har innhold som holder seg fra år til år. I fjor fikk hun den ikke, kanskje får hun den i år? Om hun dukker opp. Kanskje, hvem vet? Hun dukka jo opp med gave til bryllupet vårt, både fra seg og sine foreldre...

Hadde derved en annen "gammel venninne" hypotetisk sett kommet med pakke sent på lille julaften, hadde jeg antakelig byttet lapp på den gaven ;)

(Det som er en mer reel problemstilling for meg er dog pakker som kommer uventet i posten etter at siste sendefrist for pakker er utløpt....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...