Gå til innhold

Hvor lenge må man bo i Kautokeino


Bønna

Anbefalte innlegg

Gjest Valiant Thor
Det er ingen problemer for meg å bli same; jeg må bare lære meg samisk og påstå at jeg føler meg som same. Mer skal det ikke til.

Mens vi først er i gang; kan noen gi meg en definisjon på rase og art?

Så vit jeg vet ut fra det min bestevenn som er same. Så må man ha noe samisk i seg for og være same. Du kan ikke bare ta og lære språket og kulturen for og bli det. Det er ikke noe man blir eller kan bli man er født same eller har det i blodet.

Men for all del om man ønsker det så kan man kalle seg same.

f.eks om jeg hadde ønsket og bli Britisk og selv om jeg kan språket og kulturen så ville jeg uansett ikke vært Britisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvis man kan språket og føler seg som same kan man registrere seg i samemanntallet, stemme ved sametingsvalget og kalle seg same. De offisielle reglene har ingenting med blod å gjøre. Hva andre samer syns vet jeg ikke, ifølge de offentlige definisjonene ville man da være en same.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiant Thor

Bønna jeg kom akkurat på det bor flere samer i Oslo en i Kautokeino burde ikke da spørsmålet bli....Hvor lenge skal man bo i Oslo før man blir same ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke noe mål i livet å bli same. Tipper det er andre grunner til det frister å bo i Kauto :ler:

Hva er en same? Faren min er same. Men jeg kjenner han ikke og jeg kan ikke samisk. Jeg er derfor ikke same. Selv om mange har sagt at jeg ser ut som en :forvirret: T.o.m stupfulle samer: "du er en av oss" (oj oj for en ære :ler: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med TS sikter til debatten rundt den definisjonen språkrådet ga på det å være nordmann og senere gikk tilbake på.

Denne debatten griper direkte inn i definisjonen på hva en nasjon er. Er det etnisitet eller er det juridisk samhørighet?

Og hvis det går på etnisitet, hvordan kan en nasjon bestå av flere etnisiteter, feks det tidligere jugoslavia. Og hva med flerspråklige land, feks sveits, er ikke det en nasjon?

På 1800-tallet begynte man en nasjonsbyggingsprosess i de fleste land i Europa. I Tyskland var det mye fokus på kultur, nasjonsbygging nedenfra. I Frankrike var det heller nasjonsbygging ovenfra, folket ble definert utfra statsborgerskap, og heller gjøre dem "franske". Den franske nasjonsbyggingen var ikke bare positiv den heller, bla førte den til at koloniene de tilegnet seg ble påtvunget fransk språk for å bli "franske".

I Norge skjedde nasjonsbyggningsprosessen på begge plan. Det særegne var at selv om man fokuserte på kultur ble vi en egen nasjonalstat ved hjelp av radikalt demokrati. Vi ble en selvstendig stat ved at folket fikk mer makt i kraft av å være statsborgere (først med grunnloven, så med parlamentarismen og så med allmenn stemmerett).

Så her i Norge begynte altså tanken om en nasjonalstat også ved at man definerte seg som en del av nasjonen ved hjelp av statsborgerskapet. Det er jo litt tilfeldig hvordan grensene i Europa er trukket, og man har jo mange nasjonalstater som består av ulike etnisiteter. Man stiller ikke spørsmålstegn ved at samer regnes som nordmenn (gjør man vel??), men det er kun fordi de allerede var i landet da nasjonsbyggingsprosessen startet. Hvis det hadde vært pakistanere i Norge på 1800-tallet da nasjonsbyggingen startet tror jeg ikke det hadde blitt stilt noe særlig spørsmålstegn ved at de regnes som norske. Og da snakker jeg om nordmann i egenskap av å være statsborger. Og etterhvert har det jo liten hensikt å snakke om etnisk normann også, veldig mange er jo "blandinger" av et eller annet slag. Norge har alltid vært et veldig utadrettet folkeslag med mye kontakter til omverdene. Tenk på alle i Bergen som har tyske aner (selv om hanseatene egentlig ikke fikk drive ekteskapelig aktivitet mens de var i tjeneste...).

jeg ser ikke noe galt i at en som er mørk i huden kaller seg norsk. Definisjonen av nordmann ligger i de statsborgerlige rettigehetene og hvordan man selv opplever det. Hvis jeg flytter til et annet land og får barn der, kan jeg vanskelig se for meg at mine barn som aldri har vært i Norge også skulle kalle seg for norske. Hvis de føler seg som en del av den kulturen de har vokst opp i, vil de tilhøre den nasjonen.

Og til hovedspørsmålet: hvis jeg giftet meg med en same og flyttet opp til kautokeino og levde i samisk kultur kan det godt hende jeg ville opplevd med selv som samisk også. Men det er en stor forskjell på det å være same og nordmann: samene er en nasjon uten stat, det er begrenset hvor stor innflytelse sametinget har, de er i realiteten styrt av stortinget, av Norge som stat. Samene mangler mye av det institusjonelle som er med å definere en stat, så da står for det meste det etniske igjen. Hvis jeg føler meg som samisk kulturelt, vil jeg jo fotsatt føle meg som norsk statsborgerlig sett (siden man fortsatt er norsk statsborger).

Tror jeg kanskje vet hva Bønna prøvde å komme fram til med å starte denne tråden. Men vet ikke helt om Bønna vet hva den nyanserte definisjonen på nasjonalstatinnebærer. Eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forutsetter i så fall at du avviser at etniske nordmenn er et folk etter alle gyldige definisjoner.

Man trenger åpenbart ikke å ha bodd i Afrika for å bli African-American, eller African-British, eller norsk-afrikaner for den saksskyld. Kanskje det er på tide å innse at folkeslag har mer å gjøre med blod enn med bosted?

Man trenger ikke å være engang afrikaner for å bli kalt Afrikan-American. Jeg tror du trenger bare å være svart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville ikke bodd der en dag, same eller ikke.

Helt enig. Om vinteren er det iskaldt. Om sommeren kryr det av mygg. Og for ikke å snakke om alle overgrepene som har skjedd der. Litt av et kvinnesyn svinepelsene har!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor er det så viktig for innvandrere å bli definerte som norske, burde de ikke ehller kalle en spade for en sade, eller en iraner for en iraner, eventuelt norsk iraner,man blir jo ikke norsk bare fordi man har bodd her noen år og har lært seg språket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og "nordmann" er en politisk betegnelse, basert på landegrenser, ikke en etnisk betegnelse.

Jeg på min side kan ikke finne noe mer absurd enn å nekte seg selv tilhørighet til et folk. For ikke å snakke om å benekte at en tusenårig kulturhistorie har funnet sted. Vi er ikke en politisk betegnelse. Vi er et folk. Vi er et folk med en historie. Vi er et folk med et land. Hvor vanskelig kan det være å akseptere?

men la meg spør deg....Ser du på samer som Norske eller som et eget folkeslag ?

Samene ser på seg selv som et eget folkeslag. Ergo ser de ikke på seg selv som norske. Ser du noen grunn til å bestride samens syn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiant Thor
Samene ser på seg selv som et eget folkeslag. Ergo ser de ikke på seg selv som norske. Ser du noen grunn til å bestride samens syn?

nei men la meg spør deg. Vis en pakistaner er av 5 generasjon innvander er han da Norsk eller utlending ?

For jeg regner jo med at du ser på kongen som Norsk selv om han er 2 generasjons invander og om du ser på en som er 5 generasjoner innvander til Norge som er vel brun i huden en kongen som er 2 generasjon innvander som er hvit ?.

Så det jeg lurer på hva er det som avgjør innvanderere for deg hudfargen eller hvor mange generasjoner familien har bodd i landet ?

Endret av King James
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og til hovedspørsmålet: hvis jeg giftet meg med en same og flyttet opp til kautokeino og levde i samisk kultur kan det godt hende jeg ville opplevd med selv som samisk også. Men det er en stor forskjell på det å være same og nordmann: samene er en nasjon uten stat, det er begrenset hvor stor innflytelse sametinget har, de er i realiteten styrt av stortinget, av Norge som stat.

Men svaret på hovedspm. er da at man kan faktisk bli same om man gifter seg med en same eller om man går inn for å fylle alle "krav". Ikke sant? ;)

Dessuten er det masse samer på Røros også, litt varmere der hvis noen skulle være interessert! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det jeg lurer på hva er det som avgjør innvanderere for deg hudfargen eller hvor mange generasjoner familien har bodd i landet ?

Jeg har sagt jeg er tilhenger av assimilering, har jeg ikke? Jeg har ingen interesse av å diskriminere en mann som dedikerer sin lojalitet til oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt jeg er tilhenger av assimilering, har jeg ikke? Jeg har ingen interesse av å diskriminere en mann som dedikerer sin lojalitet til oss.

Og på hvilken måte skal den svarte afrikaneren dedikere sin lojalitet til oss for at du skal finne fram den lille biten av aksept som finnes i deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og på hvilken måte skal den svarte afrikaneren dedikere sin lojalitet til oss for at du skal finne fram den lille biten av aksept som finnes i deg?

For det første vil jeg si at jeg drittlei, regelrett drittlei, av at innvandringstilhengerne overfor motdebattanter fritt kan slenge omkringseg fornærmelser og nedrige insinuasjoner.

For det andre er hvordan negeren fra Afrika skal tilpasse seg oss, like lite relevant som hva det er som skiller oss. Poenget er at vi er forskjellige. Og at det dermed ikke uten videre kan opprettes et fellesskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei men la meg spør deg. Vis en pakistaner er av 5 generasjon innvander er han da Norsk eller utlending ?

La meg spørre deg. Kan et menneske som definerer seg som noe annet enn deg, tilhøre det samme folket som deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiant Thor

La meg spørre deg. Kan et menneske som definerer seg som noe annet enn deg, tilhøre det samme folket som deg?

Hvorfor ungår du og svare på spørsmålet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første vil jeg si at jeg drittlei, regelrett drittlei, av at innvandringstilhengerne overfor motdebattanter fritt kan slenge omkringseg fornærmelser og nedrige insinuasjoner.

For det andre er hvordan negeren fra Afrika skal tilpasse seg oss, like lite relevant som hva det er som skiller oss. Poenget er at vi er forskjellige. Og at det dermed ikke uten videre kan opprettes et fellesskap.

Kan du ikke heller svare meg en å ro deg bort på denne måten? Eller har du ikke noe svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...