Gå til innhold

Hvor lenge må man bo i Kautokeino

Bønna

Anbefalte innlegg

Kan du ikke heller svare meg en å ro deg bort på denne måten? Eller har du ikke noe svar?

Tror ikke han har noe svar. Han har ikke klart å svare på hva alle nordmenn har av felles kulturuttrykk, engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Valiant Thor

nei og det er derfor han slutter og skrive flere argumenter etter en stund siden han går tom for dem. Hadde vært intersangt og se om bønna greise og komme med definisjonen på hva alle nordmenn har av felles kultrurutrykk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellsippa

Eneste muligheten å få vite dette på er at du Bønna flytter til Kauto, og ser hva som skjer. La oss andre få vite det når/hvis du blir same.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe
Det lurer jeg på.

Hvorfor Kautokeino? Vet du ikke at den kommunen i Norge med flest samer er Oslo? ;)

Forøvrig: Onkelen min har bodd i Kautokeino i 40 år, og han betrakter seg fremdeles ikke som same. Han kan ikke engang snakke samisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min har nå bodd i Kauto i nærmere 30 år, og hun har heller ikke blitt same ennå. Og antakeligvis vil hun aldri bli det heller. Jeg kjenner vel strengt tatt ingen opprinnelige ikke-samiske kautoværinger som har blitt samer etter en viss tid, selv ikke de som har bodd der i 60 år.

Er det svar nok? Sjansen for å bli same ved å bo i Kautokeino er veldig liten. Eller skal dere fortsatt diskutere definisjoner på ditten og datten?

Vil dere bli samer så flytt til en annen plass enn Kautokeino, for der er det høye krav altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leste ikke mer enn side en her, men man kan ikke bli same i Finnmark engang selv om man er født der, hvis f.eks. foreldrene ikke ga barna den rette lære. Det er forresten reinsamer, sjøsamer, skoltesamer og utvanna samer. Hvem kan med bevis hevde at de er rene samer? De eneste som kan det per i dag er reindriftsamer og de som støtter deres politikk. Men de kan ikke være sikre de heller.

Samer er ikke etniske norske, de beveger seg fra Russland, Finnland, Sverige og helt ned til Trøndelag.

Men innad strides de også. Det vet jo alle. Du kan godt bli same ved å bo halve livet på vidda, hvor enn du kommer fra, men da må du gjøre det gjennomført og uten å ha fordommer.

Men Bønna, hvorfor skal du absolutt bli same? :ler: Den enkleste måten du kan bli det på, er å gifte deg med en samejente hvis du er en mann. Hvis du er homo, eller dame, gifter du deg deretter.

Jeg har ikke fulgt hele debatten, holder på med middagen, samtidig som jeg løper litt fram og tilbake...

Men jeg kan ikke bli en nordafrikaner, bare for at jeg bor i Tanger, og evt. gifter meg med en fra byen. Jeg kan bli en globetrotter, det er noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finnes det vel egentlig veldig mange i Kautokeino, Alta, Karasjok og andre steder der i nord som ikke er samer, selv om de er født og oppvokst der, og har vært der i generasjoner. Men nordmenn er de alle sammen. Samene også, selv om de opprinnelig har strømmet inn fra øst på ett eller annet tidspunkt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du må lære deg å skille mellom politiske og etniske betegnelser, før du setter disse to opp mot hverandre. Du blir ikke same av å bo lenge nok i Finnmark, men du kan bli finnmarking. Akkurat som du ikke blir jøde av å bo i Israel, men du kan bli israeler. Og "nordmann" er en politisk betegnelse, basert på landegrenser, ikke en etnisk betegnelse. "Germaner" derimot er den etniske betegnelsen, og for å bli det må det en viss genetisk blanding til.

Dette er jo igrunnen en ganske vesentlig forskjell på begrepene ja.

Jeg kom forresten til å tenke på min slekt på Hawaii. Deres bestefar og bestemor på farssiden var nordmenn. De er Hawaiianere eller hva det måtte hete, hele gjengen, og det har blitt endel av dem. De ser ikke seg selv som nordmenn, og ikke ser de ut som nordmenn heller.

De jeg bodde hos i USA da jeg var 20 hadde også norske forfedre, Danielsson het de.. men de var amerikanere.

Min sorte venn i Las Vegas er amerikaner, selv om tippoldeforeldrene hans kom fra Afrika for x antall år siden. Han ser nok seg selv mer som amerikaner enn som afrikansk-amerikaner.

hans svenske eks er ikke amerikaner, hun er svensk, men datteren deres er amerikaner.

Er man født og oppvokst i Norge er man nordmann. Det sier seg jo egentlig selv, selv om man kanskje ikke nødvendigvis føler det slik fordi familien muligens tviholder på sin kultur fra gamlelandet, men dette utvannes sikkert her som alle andre steder.

men som Eir sier; germanere blir de ikke.

Jeg kom på én til: Jeg har en venn som ble adoptert fra Korea da han var liten. Han er norsk han også.

Endret av mysan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan flytte til Kautokeino og få barn som vokser opp der og etablerer seg, men jeg tror det tar noen generasjoner før de barna også blir godtatt som samiske. En mulighet er hvis din datter gifter seg med en av de rikeste reinsamene.

Jeg har bare kjørt forbi stedet, og var dritsur fordi de ikke selger øl i butikken men på et ølutsalg som stenger klokken fem. Heldigvis rakk vi butikken i Karasjok, før vi kom fram til bestemmelesstedet. Vi var på ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

For å kunne bli registrert i samemanntallet må 2 kriterier oppfylles: Et subjektivt kriterium om samisk identitet, alltså å være villig til å tilslutte seg den samiske kulturen, og et objektivt kriterium om å ha "samisk som hjemmespråk eller at minst en av foreldrene, besteforeldrene eller oldeforeldrene har eller har hatt samisk som hjemmespråk, eller at personen er barn av en som allerede er registrert i samemantallet"(sameloven paragraf 2-6)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fysisk same, var det noe dere ville her??

Å herregud, er det noe og være stolt av...

Noen sa alle nord for sinsenkrysset er samer, kanskje er det der de berømte oslo samene bor???,, dårlig med rein der iallefall, må si jeg ikke har sett noen...

Men ang samene, De sier de er eget folkeslag. Krever det!!. Eget flagg, eget sameting. Allikavel er det ikke bra nok, blir ALDRI bra nok for de folka der. Må si det samiske folk er noe jeg har svært lite til overs for!. (ja der kommer vel rasist stempelet tror jeg?)

Og dere Ottar folk må si dere enige i dette: når det gjelder dyreholdet. Hvor mye har det vært i nyhetene, at det behandler de stakkars reinene så uvverdig at det halve kunne hvert nok.

Må si slik dem slaktet før i tiden ang griser: Hang dem i bakbeina: Pang ei kule i hue så blodet fosset ut gjennom nesen. Er faktisk en mye mere, hva skal jeg si "human" måte og avvlive dyr på.

Og hver gang det er om samer i nyhetene/tv generelt, så er det syting... Vi vil ha mere penger,,, Reinen vår blir kjørt ihjel: så da tar vi like så greit og setter opp makabre rein lik etter veien. Vi blir behandla uvverdig. Vi er et mobbet folkeslag.

Hvem var det som sa at:nordlendingene og samene var mobbe offere i Oslo, og har vært det i alle år... Hørte om det for lenge siden. Den vil jeg bestride!!!! for det stemmer IKKE!.

For som alle vet på 70 tallet kom pakistanerne for fullt til Oslo, tror dem er mere mobbet/trakasert en samene. Og blir en same mobbet, så kan han sikkert for det sjøl. Mere sytete og grådigt folkeslag skal man lete lenge etter.

usj..

Ex....

Endret av Exodus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...