Gå til innhold

Hvor lenge må man bo i Kautokeino


Bønna

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Så fremt man ikke avviser at nordmenn er et folk, med alt det innebærer av etnisk og kulturell ballast, så må vel nødvendigvis også det bety at man ikke blir norsk bare ved å flytte hit? Altså at det å være norsk er like blodfast som det å vær same?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiant Thor
Så fremt man ikke avviser at nordmenn er et folk, med alt det innebærer av etnisk og kulturell ballast, så må vel nødvendigvis også det bety at man ikke blir norsk bare ved å flytte hit? Altså at det å være norsk er like blodfast som det å vær same?

Jeg synes det blir helt feil og sammenligne de to tingene,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det blir helt feil og sammenligne de to tingene,

Det forutsetter i så fall at du avviser at etniske nordmenn er et folk etter alle gyldige definisjoner.

jeg lurer på hvor lenge man må bo i afrika for å bli neger, jeg.

Man trenger åpenbart ikke å ha bodd i Afrika for å bli African-American, eller African-British, eller norsk-afrikaner for den saksskyld. Kanskje det er på tide å innse at folkeslag har mer å gjøre med blod enn med bosted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiant Thor
Det forutsetter i så fall at du avviser at etniske nordmenn er et folk etter alle gyldige definisjoner.

Nei det forusetter at jeg ikke er enig i sammenligningen din.

men la meg spør deg. Vi Nordemm vi er jo også Europeere.

eller er vi bare Nordmenn og ikke Europeere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maxagaze
Nei det forusetter at jeg ikke er enig i sammenligningen din.

men la meg spør deg. Vi Nordemm vi er jo også Europeere.

eller er vi bare Nordmenn og ikke Europeere ?

Dypest sett handler denne tråden ikke om etnisitet, rase, farge, kall det hva du vil. Det handler om inkonsekvens !

BTW: Bra emne, Bønna, veldig bra ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det forusetter at jeg ikke er enig i sammenligningen din.

men la meg spør deg. Vi Nordemm vi er jo også Europeere.

eller er vi bare Nordmenn og ikke Europeere ?

Du mener at man ikke kan bli same bare ved å flytte til Kautokeino fordi det å være same er knyttet til andre ting enn det å bare bo der. Hvis du mener at det samme kravet ikke gjelder i forhold til det å være norsk, må det nødvendigvis bety at du mener at etniske nordmenn ikke er et folk, og at det å være norsk bare forutsetter at du flytter til Norge. Det er den eneste logiske slutningen av dine uttalelser.

Jeg synes denne sammenligningen er svært relevant, da innvandringstilhengerne elsker å stille retoriske spørsmål om hvor lenge man må bo i Norge for å bli norsk. Ja, også for å svare på spørsmålet ditt mener jeg at nordmenn, i tillegg til å være nordmenn, er europeere. Jeg mener også at europeere er verdensborgere på lik linje med alle andre. Men vi er ikke i nærheten av dette fellesskapet enda, og både du og jeg, og alle vi kjenner, vil være døde lenge før fellesskapet når utover europeer-nivå. Derfor er det mer en naivt å late som om dette fellesskapet er her allerede i dag. For det er det faktisk ikke.

Bare for å gjøre sammenligningen. Hadde du reist tilbake til år fire hundre, nærmere bestemt Koppang, og fortalt dine samtidige at nå er vi alle nordmenn dere, hadde de bare sett dumt på deg og ikke skjønt det minste av hva du fablet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dypest sett handler denne tråden ikke om etnisitet, rase, farge, kall det hva du vil. Det handler om inkonsekvens !

Helt klart! Jeg synes du er smart, Maxagaze. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaploink

Faktisk kan einkvar som føler tilhøyrigheit med samisk kultur og tradisjon definera seg som same. For å få stå i samemantalet må ein imidlertid ha samisk som heimespråk, eller vera barn, barnebarn eller oldebarn av nokon med samisk som heimespråk. Eventuelt at ein er barn av nokon som står i samemantalet.

Så i utgangspunktet kan alle bli samar, dersom ein berre lærar seg språket og erklærar tilhøyrigheit med samisk kultur :)

Ser ikkje noko problem med at ein kan få definera seg som nordmann etter same type kriterium. Blod og gener er etter mitt syn temmeleg likegyldig. Me er da trass alt tenkjande individ og ikkje vitskapeleg klassifiserbare organsimar.

Endret av Kaploink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk kan einkvar som føler tilhøyrigheit med samisk kultur og tradisjon definera seg som same. For å få stå i samemantalet må ein imidlertid ha samisk som heimespråk, eller vera barn, barnebarn eller oldebarn av nokon med samisk som heimespråk. Eventuelt at ein er barn av nokon som står i samemantalet.

Så i utgangspunktet kan alle bli samar, dersom ein berre lærar seg språket :)

Noe som betyr at kravene for å stå i samemanntallet er omtrent likelydene med nazistenes krav for å være tysk. Hvilket betyr at slettes ikke alle kan bli samer. I følge kravene kan pakkiser, og resten av regla, aldri bli samer. Men jeg, tro det eller ei, jeg kan faktisk melde meg inn i samemanntallet dersom jeg ønsker det. Men det ønsker jeg ikke.

Ser ikkje noko problem med at ein kan få definera seg som nordmann etter same type kriterium. Blod og gener er etter mitt syn temmeleg likegyldig. Me er da trass alt tenkjande individ og ikkje vitskapeleg klassifiserbare organsimar.

Det er faktisk vitenskaplig klassifiserbare organismer vi er. Å hevde noe annet vil jeg si er direkte uvitenskapelig. Så fremt man ikke har solide vitenskaplige argumenter å slå i bordet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kaploink

Nazistane ekskluderte jo automatisk jødar og sigøynarar, uavhengig av kor tyske dei kjente seg, kor lenge dei hadde budd i landet og kor godt dei kunne språket. Det er jo ikkje tilfellet her.

Forøvrig er jo alle med norsk statsborgarskap velkomne til å skrive seg inn i samemantalet så lenge krava er oppfylt. Om dei opprinneleg kjem frå Pakistan kan dei likefullt bli samar.

Tykjer du har eit veldig hardt syn på kva eit menneskje er. Poenget mitt er at i motsetning til andre dyr har me moglegheiten til sjølv å definera kva og kven vi skal vera ut frå evner, forhhåpningar og kva slags kultur me identifiserar oss med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nazistane ekskluderte jo automatisk jødar og sigøynarar, uavhengig av kor tyske dei kjente seg, kor lenge dei hadde budd i landet og kor godt dei kunne språket. Det er jo ikkje tilfellet her.

De kunne ikke ekskludere dem uten å ha en definisjon. Tyskere, som de germanerne der er, er veldig etterretterlig av seg. De hadde en klar definisjon av det å være tysk. Og denne definisjonen er påfallende lik kriteriet man må oppfylle for å bli en del av samemanntallet.

Forøvrig er jo alle med norsk statsborgarskap velkomne til å skrive seg inn i samemantalet så lenge krava er oppfylt. Om dei opprinneleg kjem frå Pakistan kan dei likefullt bli samar.

Nå vil jeg si du fabulerer. De fleste nordmenn oppfyller ikke kriteriet for å bli en del av samemanntallet. Og en pakistaner gjør det definitivt ikke. Hvilket ansporet mitt spørsmål: Hvor lenge må man bo i Kautokeino før man blir same? Og som du sikkert forstår, hvis samene er Norges urbefolkning, og pakistanere kan bli samer, er det noe som ikke stemmer overens her.

Tykjer du har eit veldig hardt syn på kva eit menneskje er. Poenget mitt er at i motsetning til andre dyr har me moglegheiten til sjølv å definera kva og kven vi skal vera ut frå evner, forhhåpningar og kva slags kultur me identifiserar oss med.

Jeg synes du skal unngå liberalistisk skit, og anerkjenne mennesket som et produkt av naturen, på like vilkår med alle andre dyr. Det finnes faktisk ikke belegg for å hevde noe annet enn at mennesket er en observerbar entitet på lik linje med alt annet liv her på kloden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du må lære deg å skille mellom politiske og etniske betegnelser, før du setter disse to opp mot hverandre. Du blir ikke same av å bo lenge nok i Finnmark, men du kan bli finnmarking. Akkurat som du ikke blir jøde av å bo i Israel, men du kan bli israeler. Og "nordmann" er en politisk betegnelse, basert på landegrenser, ikke en etnisk betegnelse. "Germaner" derimot er den etniske betegnelsen, og for å bli det må det en viss genetisk blanding til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Valiant Thor
Du mener at man ikke kan bli same bare ved å flytte til Kautokeino fordi det å være same er knyttet til andre ting enn det å bare bo der. Hvis du mener at det samme kravet ikke gjelder i forhold til det å være norsk, må det nødvendigvis bety at du mener at etniske nordmenn ikke er et folk, og at det å være norsk bare forutsetter at du flytter til Norge. Det er den eneste logiske slutningen av dine uttalelser.

Man kan bli Norsk statborger av og bo i Norge. Men er man da Norsk vel nei man er ikke Norsk men man er statsborger. Men jeg vil fremdels ikke si han er etnisk Norsk men en statsborger. Det vil si at om Samene hadde at et eget land så kunne du blitt Samisk statsborger men du vil fremdels ikke være same.

forstår du hva jeg mener.?

men la meg spør deg....Ser du på samer som Norske eller som et eget folkeslag ?

Endret av King James
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som gir noen mennesker denne utrolige trangen til å sortere alt og alle i båser? Hva forteller denne trangen til båssetting? At de er bønder/bønner? Eller at de bare har behov for å gjøre en komplisert verden litt enklee for seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den store forskjellen mellom tyskernes og samenes definisjoner er at tyskernes går på "blod" og "rase", mens samenes går på følelser og språk. Det er ingen problemer for meg å bli same; jeg må bare lære meg samisk og påstå at jeg føler meg som same. Mer skal det ikke til.

Mens vi først er i gang; kan noen gi meg en definisjon på rase og art?

Endret av gaja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...