Gå til innhold

Folkeskikk i rulletrapper!

G.A.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Bjørnsdatter
Etter en episode på et kjøpesenter en tid tilbake konkluderte jeg med at det var meg det var noe galt med:

Jeg ville forbi et ektepar (feite!) som sto i rulletrappa. Ikke fordi jeg hadde dårlig tid, men fordi jeg faktisk mener det er helt greit å være i bevegelse ( :sjarmor: ). Og dunker lett på dama (mistake! mistake!)

- Unnskyld?

som i "Kan jeg få komme forbi, vær så snill".

- Hva faen har du så dårlig tid for? spurte hun meg pent om ...

Ups.

"Det er bare det at en av dere har prompa, så jeg vil gjerne slippe å stå i drittlukta. Fløtt deg, kjærring!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten alle står stille på "bevegelige fortau" også. Min konklusjon er at folk generelt sett er late.

De tror disse innretningener er der for at de skal slippe å gå...

Når det gjelder de bevegelige "fortauene" f.eks. på Gardermoen, så ser jeg dem som en hjelp til å komme fortere frem - går man på en sånn i fart så sparer man ganske mye tid og mange meter om man har dårlig tid til en avgang - såfremt ikke latmaskene står og henger og drikker kaffe i dem da..

Om man spaserer rolig ved siden av dem, kommer man fortere frem enn de som står og henger i dem for å slippe og gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen står i veien sier jeg ikke "Unnskyld...", jeg sier "hmip-hmip" (du vet, den nasale versjonen av tut-bært). "Unnskyld" er forbeholdt de gangene jeg har noe å unnskylde, ikke de folkene som mangler oppdragelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Generellt sett så synes jeg stressa nordmenn på et stappfullt kjøpesenter er noe av de tingene som irriterer meg mest. Rett før jul så måtte jeg en tur på oslo city pga noen plutselige julegaver fra folk vi ikke hadde tenkt å kjøpe til. Vel, for å si det sånn: aldri igjen!

-Folk overalt, hastende, svære, bulende handleposer som gjorde hver person ca to meter bredere, barnevogner som absolutt skal frem, snørrete småunger som springer i beina på deg, småsure/slitne ekspeditører, og ja, folk som stiller seg midt i rulletrappa. (Og rulletrappene på oslo city er jo ikke akkurat kjent for å være brede, heller)

men, jeg fikk gjort det jeg skulle, og kom meg ut derfra i en fart :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal man i det hele tatt stå stille?

Trinna i ei rulletrapp er ganske høye, og for oss under 1.60 er det ikke sååå lett med handleposer og høye kneløft. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill
Drt som er mest irriterende er de som PRESSER seg fremfor meg, forså å stå hele veien opp, selv om det ikke er noen andre i trappa  :kjempesinna:

STÅ på venstre siden og GÅ på høyre siden!

Hvorfor er det noen som presser seg forbi deg dersom du selv følger denne regelen? Står du midt i trappa da eller? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller klarer å gå i trapper som ikke beveger seg. Burde ikke være noen heksekunst  i trapper som beveger seg heller.

Høye trinn og hofteproblemer er for meg et godt argument for å bli stående på HØYRE side. For tiden også på rullende fortau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffomann
det er da ikke verre enn at de som eier disse trappene setter opp noen skilt hvor de oppfordrer alle til å stå på den ene siden.....

Hjelper ikke så mye det heller. Norge skal riktignok være i verdenstoppen m.t.p. få analfabeter, men...

Endret av Kaffomann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå til høyre og gå til venstre er vel en uskreven regel som kanskje ikke alle er klar over?

Er forøvrig også en av de som irriterer meg over folk som bruker hele rulletrappa. Bruker alltid å be om å få slippe forbi om jeg har dårlig tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Folkens: STÅ på høyre side, GÅ på venstre side!

Er så lei av at folk ikke slipper andre forbi når de har det travelt.

:klappe: Enig. Selv når det er skilt som viser dette, ser det ut til at mange ikke skjønner dette :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt enig at man kan stå til høyre ja og gå/løpe til venstre.

Jeg har faktisk helt noia for rulletrapper, så stiller meg alltid til høyre å holder meg fast i gelenderet.

Er vel egentlig bare redd for å ramle.

Det verste som finnes er å ha med seg en koffert ned en rulletrapp..da går jeg heller trappa.. men helt enig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kkleppej
Hjelper ikke så mye det heller. Norge skal riktignok være i verdenstoppen m.t.p. få analfabeter, men...

Men mange som bruker pussige forkortelser har vi.

Hva er nå denne m.t.p ?

Endret av kkleppej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tweek

Systemet i eks London er genialt: alle bare står til høyre av seg selv. De som vil forbi gjør det lett på venstre side. Oppdaget det fort ja som nybakt turist en tid tilbake. :sjenert:

Det så jeg å da jeg var der for litt siden.. Det var jo å plaktater som fortalte at man skal stå på høyre og gå på venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:ler: Jeg irriterer meg generelt over folk som går i veien foran meg, jeg...

Enten det er rulletrapper, eller om det er noen som lunter sakte bortover på rad i en butikk, eller om de går sakte foran meg på fortauet...

For ikke å snakke om de som plutselig stopper opp for å tenke litt på hvor de egentlig skal hen.... :sur:

JEG SKAL FRAM!!! :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08
Vil tro det betyr "med tanke på", men har heller ikke hørt det før...

Det er "med tanke på" ja... Hørt/lest det mange ganger jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...