Gå til innhold

Julestjerne

Gjest *Just-Me*

Anbefalte innlegg

Gjest *Just-Me*

Hvordan skal man behandle julestjernene????

Lys, vann osv? (skal vel kansje noe ti for at den dør før jula er omme da... men de jeg har hatt tidligere har hatt en tendens til å miste bladene så fort....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*abbonere*

Det ER reel fare for at min kan finne på å dø før nyttår i alle fall, ettersom jeg skal være bortreist en god stund, men jeg kan jo prøve å holde den i live frem til vi drar ialle fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bør stå lyst og kjølig, en vinduskarm uten varmovn under er bra. De skal ikke tørke, men skal heller aldri stå med "bena" i vann. Aller best blir det om de vannes ca. annenhver dag, får trekke det de vil i ca 15 minutter før man slår bort resten av vannet.

Sånn behandler jeg i alle fall mine, og jeg har stort sett problemer med at de varer for lenge. Klarer ikke å kaste friske blomster, men er så lei dem at jeg holder på å bli gal på nyåret, så da pleier jeg å "glemme" at de skal ha vann....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanning annenhver dag ja... Da dør min, for jeg skal være borte i jula.

vindu uten ovn under kan jeg skaffe, men ikke vanning annenhver dag.

¨Så da får jeg nyte den før jeg drar da, dessverre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanning annenhver dag ja... Da dør min, for jeg skal være borte i jula.

vindu uten ovn under kan jeg skaffe, men ikke vanning annenhver dag.

¨Så da får jeg nyte den før jeg drar da, dessverre :(

Kjøp en kubbe oasis (koster vel 15 kroner og selges i alle blomsterbutikker, du skal ha den grønne som trekker vann, ikke den grå som brukes til tørre dekorasjoner), skjær av en tykk bit og legg nederst i potteskjuleren. Rett før du drar fyller du vann nesten helt til toppen av oasisen. Lav temperatur (men ikke under 10-15 grader da...) vil også gjøre at den trenger mindre vann. Men sett den så den får dagslys mens dere er borte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, oasis var jeg innom tanken på, men var redd det kanskje taltes som " å stå med bena i vann" (siden den jo får koninuerlkig tilgang på vann da, men den står jo ikke i det), og ettersom denne er en del av en oppsats har jeg ikke studert hvor lett det er å få til heller.

(Jeg fikk den i går, og synes det er kjempekoselig å ha fått den, og vil bare gjerne klare å holde liv i den...)

Men helt klart, jeg skal titte nedi den da i kveld, og se om den ser ut som om det er mulig å putte oasis under den uten å rive hele greia fra hverandre, og så skal jeg flytte den til et sted der den har bedre daglys (dvs, sette den i et vindu)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine holdt i 2 dager :(

De stod i vinduskarmen og det er ikke ovn under.

Kanskje den fikk det for kaldt på tur hjem fra butikken? De er skjøre saker disse julestjernene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte 3 minier med glitter på som stod i en metalgreie. Der var det rom for 3 minier. Kjøpte dette på plantasjen. Men julestjerner er ikke noe fine egentlig. Kjøpte de fordi de var så søte og små ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Just-Me*

fikk en kjempe stor og fin julestjerne av mamma. Så får håpe jeg klarer å holde liv i den. Det er jo knapt dagslys her da.... sånn ca mellom 10 og 14 er det vel sånn høvelig dagslys ute..... Så den får stå i vindu å fange op det den kalrer av lys!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Neineinei! Julestjerner må IKKE stå kjølig! De trives best på rundt 18 grader, nevner du minusgrader for dem så dør de på flekken, og pakker du dem ikke inn på vei fra butikken og ut i parkeringshuset, så dør de innen en uke. 15 grader er minste minimum for sånne pingleplanter.

De må altså ikke stå kaldt, ikke stå i trekk, ikke stå med beina i vann, ikke stå for varmt og tørt og de tåler egentlig ikke røyk heller (!). Og juletreet eller klementinene/eplene i fruktskåla kan få en julestjerne til å ta kvelden.

Jevnlig vanning, men lite om gangen, og jevn stuetemperatur er det beste. En del lys vil de gjerne ha, men siden det er høybladene og ikke blomstene (de små gulgrønne klumpene i midten er blomstene) som er interessante, så gjør det egentlig ikke noe om de blomstrer av, for høybladene (de med farge på) kan sitte på i evigheter. MEN - kjøp helst julestjerner hvor cyatene, blomstene altså, er som små grønne kuler. Du skjønner når de er utsprugne. Litt seint å få til det nå, og en uke før jul gjør det kanskje ikke så mye heller ;)

Skal se om jeg finner igjen en tråd jeg skrev for et par år siden om hvordan drepe en julestjerne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal man vanne dem? Dyppe dem i litt varnn? Holde dem under vann og la dem renne av litt? :klø: Synes mine julestjerner enten tørker i hjel eller vannes i hjel... :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørnsdatter
Hvordan skal man vanne dem? Dyppe dem i litt varnn? Holde dem under vann og la dem renne av litt? :klø: Synes mine julestjerner enten tørker i hjel eller vannes i hjel... :forvirret:

Enten dyppe kjempefort (bare ned og opp igjen, ikke holde under vann, og ikke hele potta nedi en gang) i lunkent vann, eller gi en liten skvett på skåla. Hell av "restene" etter ti minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neineinei! Julestjerner må IKKE stå kjølig! De trives best på rundt 18 grader, nevner du minusgrader for dem så dør de på flekken, og pakker du dem ikke inn på vei fra butikken og ut i parkeringshuset, så dør de innen en uke. 15 grader er minste minimum for sånne pingleplanter.

18 grader ER kjølig i forhold til vanlig stuetemperatur i Norge vet du ;)

Men det er bra du presiserer, jeg ser at det kan missforstås :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Leiababe

Jeg vanner de littegrann ca annenhver dag jeg. Gjør ikke noe mer ut av det en det. I fjor hadde jeg mine julestjerner så lenge at jeg kasta de fordi de liksom ikke passa lenger, så det var langt ut i det nye året. Ser ut til at de jeg har nå også klarer seg veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må altså ikke stå kaldt, ikke stå i trekk, ikke stå med beina i vann, ikke stå for varmt og tørt og de tåler egentlig ikke røyk heller (!). Og juletreet eller klementinene/eplene i fruktskåla kan få en julestjerne til å ta kvelden.

Jevnlig vanning, men lite om gangen, og jevn stuetemperatur er det beste. En del lys vil de gjerne ha, men siden det er høybladene og ikke blomstene (de små gulgrønne klumpene i midten er blomstene) som er interessante, så gjør det egentlig ikke noe om de blomstrer av, for høybladene (de med farge på) kan sitte på i evigheter. MEN - kjøp helst julestjerner hvor cyatene, blomstene altså, er som små grønne kuler. Du skjønner når de er utsprugne. Litt seint å få til det nå, og en uke før jul gjør det kanskje ikke så mye heller ;)

Skal se om jeg finner igjen en tråd jeg skrev for et par år siden om hvordan drepe en julestjerne ;)

Utrolig bra å ha en som er så flink med blomster her!

Synes du fortjener en :klem: for at du alltid tar deg tid til å svare så skikkelig.

Ellers må jeg si jeg er glad julestjerner ikke er blomsten for meg, for dette hørtes styrete ut ;)

For meg er det Azalea som er juleblomsten med stor J, og de får jeg faktisk til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Utrolig bra å ha en som er så flink med blomster her!

Synes du fortjener en  :klem: for at du alltid tar deg tid til å svare så skikkelig.

Ellers må jeg si jeg er glad julestjerner ikke er blomsten for meg, for dette hørtes styrete ut ;)

For meg er det Azalea som er juleblomsten med stor J, og de får jeg faktisk til :)

Tusen takk :sjenert: Må innrømme at jeg *hater* julestjerner selv, derav tråden om hvordan ta livet av stjerna di... Men jeg vet jo hvordan de skal stelles, og det er jo juleblomst nr 1 for mange, så det ville vært kjipt av meg å komme med vranglære bare for å drepe flest mulig stjerner... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Nikke:

Enig at det er kjempeflott med en blomsterekspert her. :)

Mamma har ei julestjerne stående ute i Spania, og der er temperaturen maks 20 grader på dagen. Den trives kjempegodt og vokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...