Gå til innhold

Hva er typisk modellvekt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nok en gang, du laget bråket.... og tar ting ut av sammenheng.... i sammenheng med at jeg sier at jeg har BMI under 20 så sier jeg at jeg er sunn og frisk for det, men også at det derfor ikke stemmer med vekt og høyde alltid.. man må ikke fokuserer på vekt, det er det som er poenget... det er sånne som deg som lager kvalm her.. men men, deg om det... kjære vene, start en ny tråd selv der hvor du kan poengtere alt dette :) Jeg er jo enig i at man må unngå å oppfordre til slikt, og det er det vi prøver på, men vi kommer aldri så langt før vi må forsvare oss mot deg....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og husk at det kanskje sitter folk her som strever for å legge på seg... De føler seg kanskje støtt av at vi sier det ikke er pent å være så tynn... Kanskje de får problemer av det... Det er ikke lett å finne balansen her, ihvertfall ikke når vi ikke får snakket ferdig. Men nå sier jeg takk for meg og ser litt på juelkalenderen jeg ;)

Skrevet
Det kan til og med hende at trådstarter spør bare fordi hun lurer, og at også hun syns det er ille at det er slik at man må være syltynn...

Det stemmer! Det er ikke så mye mellom linjene her annet enn det som faktisk står.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Hvis vi skal følge prinsippet ditt, betyr det at en ikke kan starte tråder om alkohol (stakkars alkoholikere), pedofili (en kan inspirere de pedofile til å utøve mer skade), innbrudd (de kriminelle her på forumet kan få lyst til å gjøre et brekk), narkomani (de narkomane her kan få lyst på stoff), osv.

Tror ikke jeg syns denne tråden burde stenges, men jeg må kommentere dette. Det er ikke bare snakk om å ikke støte noen, men det at noen temaer er litt mer spesielle pga. en smittefare. Kan nevne selvmord, selvskading og muligens også spiseforstyrrelser. Derfor mener jeg at man bør vurdere slike tråder. Ikke fordi det er synd på de som har vært syke tidligere.

• Liker 1
Skrevet

Så da kjære gjest, skal jeg bli såret og få vondt nå, fordi du direkte siker at jeg altså er usunn og at det er forferdeig å være sånn som meg.

Min BMi er rundt 18. Altså under 20. Ja, ifølge BMI er jeg usunn.

Likevel: Jeg spiser alt jeg har lyst på, jeg har aldri en dag i mitt liv slanket meg, jeg har denne vekten naturlig, ingen lege vil finne på å si at jeg er farlig tynn. Ja, jeg er slank, men det er slik kroppen min er, og jeg har former.

Men jeg SKRYTER ikke av min vekt, det er bare et tall. Og jeg er klar over at for de fleste ville det være "usunt" å ha som mål å oppnå denne vekten, men med min kroppsbygning er det tudeigvis naturlig (for kroppen min har altså bare blitt sånn helt av seg selv, gjennom et naturlig liv uten overdreven trening eller matrasjonering)

Jeg er SUNN NOK!

så om det ikke skal være lov åskrive hva "modell idealet er" fordi det kan støte noen, så burde du sannelig ikke få lov til å skrive at jeg er usunn heller da.

Jeg er enig i at man skal bruke hodet, men du har ikke brukt ditt helt bra du heller.

Heldigvis er jeg av den sorten som ikke bryr meg om det du skriver da, men som du sier, det finnes noen som vil ta seg nær av det de leser. som reagerer på det. Og handler etter det. Også etter det du skriver. som altså er at jeg er sykelig tynn. Noe jeg faktisk ikke er.

Skrevet

Synes du/dere gjest/gjester, at vi da også skal stenge alle andre tråder som omhandler vekt, høyde, kroppsproposjoner og BMI her inne?

Er man anorektisk aller han en annen form for spisevegring så finnes det flust av tråder man kan bruke som sammenligningsgrunnlag. Hva er forskjellen på denne tråden i motsetning til de andre?

Skrevet
Så da kjære gjest, skal jeg bli såret og få vondt nå, fordi du direkte siker at jeg altså er usunn og at det er forferdeig å være sånn som meg.

Min BMi er rundt 18. Altså under 20. Ja, ifølge BMI er jeg usunn.

Men snille Malama, heller ikke denne tråden handler om deg og livet ditt.

Jeg har ikke skrevet at man må være usunn dersom man har en BMI under 20 (noe som oftest regnes som undervekt), men det jeg forsøker å fokusere på er at det er usunt å ha f.eks en BMI på 18 som ønske/mål.

Mange som har naturlig en ganske lav BMI, men disse er i mindre tall og de fleste som har en veldig lav BMI slanker seg og har et liv som dreier seg rundt dette.

Det er usunt å forhellige en lav BMI, det kan være naturlig men mange mister helt kontrollen på spising/vekt når de forsøker å streve seg til en ønsket BMI. Det er poenget mitt og TS skriver at hun synes at det er greit å ha et tall som pekepinn på hvor man ligger man ligger i forhold til ønskevekt, en skremmende utalelse!

De fleste av oss har en trivsel vekt som kroppen naturlig legger seg på uavhengig av hva modellene måtte veie.

Vi vet jo alle at det å strebe etter modellene målene ikke er sunt!!!

• Liker 1
Skrevet
Det stemmer! Det er ikke så mye mellom linjene her annet enn det som faktisk står.

Se opp; -gjest-

Skrevet

Synes slankehysteriet har tatt helt av jeg. Er jo flere modeller som faktisk har slanket seg til døde. Trives veldig godt med min BMI på 21. Ser sunn og normalt slank ut, men det er det mange av modellene som ikke gjør. Dessverre...

• Liker 1
Skrevet
Synes slankehysteriet har tatt helt av jeg. Er jo flere modeller som faktisk har slanket seg til døde. Trives veldig godt med min BMI på 21. Ser sunn og normalt slank ut, men det er det mange av modellene som ikke gjør. Dessverre...

Men det arbeides heldigvis med saken:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=179889

• 3 år senere...
Gjest Vitende
Skrevet

Nå må dere huske på at det faktisk er modeller som dør, pga av lav vekt i forhold til høyden. Er det virkelig verdt å slanke seg til modellvekt hvis man dør som 24 åring? Man hører ikke så ofte om modeller som dør, men det er jo fordi modell bransjen er veldig opptatt av tynne modeler og vil ikke at presse. Skal vite hvor jævlig det er å være modell. Vil du også miste mensen og ikke kunne få barn og utvikle benskjørhet i så ung alder? Jeg tror heller ikke at gutter liker å klemme eler ta på jenter hvor man kjenner ribbeina. Og husk at de aller fleSte bilder fra Hollywood er redigert. Så hvis du ser et bilde av en kjendis med perfekt kropp, hudfarge og at man ikke ser noen ujevnheter som ribbeina eller klumper er det helt sikkert redigert av profesjonelle. Og tenk deg grundig om, har du egentlig fått se nøye på en kjendis sin kropp fra de fleste vinkler uten at det var et bilde?

• 9 måneder senere...
Skrevet

Å ha 20 i BMI er ikke å være undervektig. Er du under 18,5 er du, ifølge BMI, undervektig. Så har du 20 i BMI har man det som regnes som en sunn vekt.

Skrevet (endret)

Jeg trodde det var visse restriksjoner for hvor lav BMI modellene kunne ha også, jeg? Er forøvrig enig i at det må være et hardt yrke. Det å hele tiden bli behandlet som et stykke kjøtt. Ser forøvrig ikke noe galt i at denne tråden ble opprettet. Det tillater folk å ytre sin mening om emnet, og det tror jeg er bra. De fleste her inne er jo fornuftige.

Uansett, man kan fint ha en BMI på "rundt 18" og fremdeles være frisk og fin. Man er slettes ikke "farlig tynn", så det er ikke rart ingen leger sier det. BMI under 17.5, så begynner vi å snakke om en mulig indikasjon på anorexia nervosa. Om du vet at du er slank naturlig, og har et relativt greit kosthold, skal man fokusere på andre ting enn et tall. Føler deg sliten og svak? og musklene verker? Kan du oppleve svimmelhetsanfall, bli kortpusten, få sterk hjertebank? Fryser du lett? Mister du hår? Bare for å nevne noe. Det er hvordan man føler seg, folk burde fokusere på. Når man faktisk begynner å bli farlig tynn, da kan jeg love at man ikke føler seg vel.

Hvorfor er forresten alle så opptatt av å forsvare BMI'en sin som om det var deres egen unge? Det er en LITEN PEKEPINN, ikke et orakel. Folk vet mest sannsynlig hva de er, og ikke er uansett. Med mindre de har et problem.

Jeg tror forresten ikke på det tullet om at enkelte (eller de fleste) av de syltynne (ja, jeg mener syltynn, ikke slank) modellene er slik fra naturens side. Ingen ser slik ut, uten at det er noe feil med dem. Jeg har dessuten sett mange litt eldre bilder av modellene der de ser mye sunnere og friskere ut, så jeg lar meg ikke lure.

Endret av Pony the Pirate
Skrevet

Jeg fant nettopp ut at jeg har en bmi på ca. 17, så jeg er per definisjon undervektig. Ja, jeg er tynn. Nei, jeg har ingen form for spiseforstyrrelse. Har et sunt og variert kosthold, spiser tre store måltider om dagen, litt snacks innimellom og sjokolade/godteri her og der. Nok om det. Det jeg reagerer på, er at "folk flest" tillater seg å kommentere vekten min. Familiemedlemmer, venner av venner osv. Altså folk jeg ikke kjenner så godt (familie og venner vet jo at jeg rett og slett er sånn som jeg er fra naturens side). Jeg må legge til at jeg ikke ser anorektisk/sykelig ut, for da tror jeg nok folk hadde vært forsiktige med å si noe. Men det frustrerer meg at jeg hele tiden skal få spørsmål om matvaner, ordre om å spise mer eller forsiktige hint i form av spørsmål som "har du det egentlig bra, eller!? Du er jo tynn som ei flis, haha". Det sårer, på lik linje som det sårer å få beskjed om å spise mindre hvis man er overvektig. Heldigvis har de fleste vett nok til å la være å kommentere overvekt. Bare rart at det er så greit å være nedlatende ovenfor en som er tynn.

Skrevet

Det er vel ikke det denne tråden handler om, er det?

Skrevet (endret)

Ifølge Team Models bør en være minimum 173 cm høy og være str. 36 til en liten 38 for å bli motemodell.

Leste her på KG at de i serien Top Model hevdet at idealet var 180 cm og 58 kg.

hehe....jeg er 1,74 høy og er den størrelsen som team models henviser til, og jeg hadde aldri kvalifisert som modell, hverken i fasong eller størrelse.

det er nok den "pene" måten å sidet på.

kan godt tro på at top models ideal stemmer, og det er jo faktisk helt sykt. herregud...da har man en BMI på 17, og det er jo undervektig. veldig trist......

det handler jo ikke om at de som er slik naturlig er stygge eller syke, men de førreste har denne vekten naturlig.

og i et modellbyrå vet man at man har sparken hvis man legger på seg - noe som er grunnen til at de fleste velger å røyke for å stille sulten. toppmodeller forteller jo om toaletter på bakrommet som er tydelig "påvirket" av både oppkast og skikkelig diarè da modellene tar avføringsmidler for å bli tynnere.

det gjør jo ikke de som har en lav vekt naturlig og har en bra kosthold.

men, hvis man er plus size modell blir jo saken en litt annen :)

http://20.media.tumblr.com/3QnHJfdgllzm3jh56me0W0BCo1_400.jpg

Endret av norah
Skrevet

Når jeg var modell veide jeg 50-52 kg, er 1.72 høy. Var tynn fra naturens side og åt som en hest.

Man ble ikke sett på som feit, så lange man var velpropesjonert. Men noe særlig mer enn 55 kg, så passer ikke prøvekolleksjoner lenger... Da mister man oppdrag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...