Gå til innhold

Få julegave uten å gi tilbake.....?


celice

Anbefalte innlegg

Den store skrekken er for meg å få overrekt julegave fra noen jeg ikke har kjøpt til. Vi har mange perifere venner og bekjentskaper. og innimellom hender det at noen kommer på døra med f.eks en pose twist eller andre ting til rundt 50-lappen.

Vi har liksom gått inn for å droppe alle disse smågavene til folk vi omtrent aldri omgås lenger, men likevel tenkte jeg å kjøpe inn noen vinflasker sånn i tilfelle.

Hva gjør dere i en slik situasjon?

Endret av celice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gir ingenting tilbake.

En avtale er en avtale.

Har hendt at jeg har gitt mine venninner en oppmerksomhet i forbindelse med jul. fordi jeg hadde anledning og lyst. Da er det overrekt med ord om at jeg hadde bare så lyst, liten verdi, fordi jeg er glad i de og forventer ingenting tilbake. Har gjerne vært litt ekstra god kaffe, sjokolade mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En avtale er en avtale.

Avtaler man (voksne mennesker?) å "bytte" gaver...?

Er det "vanlig"? :sjenert:

Husker at vi gjorde det i 5 - 6 klasse, men ikke etter at vi ble voksne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avtaler man (voksne mennesker?) å "bytte" gaver...?

Er det "vanlig"?  :sjenert:

Husker at vi gjorde det i 5 - 6 klasse, men ikke etter at vi ble voksne...

Jeg tror Persille mener at hvis man har gjort avtale om å ikke gi gaver og noen likevel gjør det, så gir hun ingenting tilbake. Slike avtaler må desverre av og til inngås slik at man slipper å "bytte" f.eks. vinflasker og twistposer. Selv bryter jeg slike avtaler rett som det er, men da er det fordi jeg har lyst og ikke fordi jeg forventer å få noe tilbake.

Selv må jeg innrømme at jeg pleier jeg å ha en vinflaske og/eller konfekteske eller to klare og innpakket i dagene før jul... Egentlig ganske dumt!

Endret av Leo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker som regel å ha et par vinflasker el.l. liggende i pene gaveposer rundt jul. Blir det ikke bruk for dem, gjør det jo ingen ting.

Men syns ikke det nødvendigvis må være automatikk i at man skal gi til de man får fra. Om jeg får innfall å gi en liten oppmerksomhet til noen spiller det ingen rolle om jeg ikke får noe igjen, og det prøver jeg å tenke på selv også. At jeg ikke må løpe ut og finne noe hvis noen overrasker meg med en liten gave.

I år har et vennepar bedt om at vi kun gir til hverandres barn, de syns det blir for mye gavestyr. Og det er jeg enig i. Men hvis jeg allikevel finner noe jeg vil gi dem, gjør jeg det, uten at det trenger bli gaveutveksling av den grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har i alle år kjøpt en 3-4 ekstra flasker med rødvin som jeg knyter en rød slikesløyfe rundt. Den flasken har vært en life-saver MANG en julaftenformiddag man står der og har mottatt en gave fra noen man har "glemt". I vår vennekrets er vi blitt enige om at "nå er vi såpass store at gaveveksling, det dropper vi". I stedet har vi et stort julebord og DER gir vi hverandre en gave til MAKS (!!!) 100,-! Mye mer populært :)

Endret av Chassi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...