Gå til innhold

Hvor mye tid, energi og penger bruker du på


Fairytale

Anbefalte innlegg

Hei. I julen er det faktisk folk som dør av alt stresset rundt det å kjøpe julegaver. Noen tar seg også opp dyre lån for å finansiert gavene. Jeg synes personlig at julenfeiringen har tatt litt vel mye av. Jeg kan være enig i at unger bør få gaver, men vi voksne (over 18 år) behøver vel strengt talt ikke så mange og flotte gaver under treet lenger. Selv hadde jeg syntes en lite marsipangris eller en liten ting til ca 100 kroner hadde holdt i massevis, men det er visst ikke mange som har den oppfatningen lenger. :overrasket:

Jeg stresser egentlig ikke så mye til jul. Bakingen dropper jeg, får kjøpt så mye god julebakst likevel. Gavene tar jeg litt på sparket og vaskingen tar jeg når jeg føler for det. Pengene derimot , de går det en del av, men det kan jeg ikke gjøre noe med. Må jo holde seg i samme prisklasse osm de som gir til meg, det sier jo seg selv også da.

Hva med dere? Hvor mye tid, energi og penger bruker dere på jule, og synes dere det er verdt det? Tror dere ikek julen kunne blitt mye hyggeligere om vi ikke hadde strevet sånn for å få alt perfekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gir julegavepengene til et veldedig formål, som jeg har gjort flere år på rad. Alle jeg ellers ville gitt gave til er kjent med dette på forhånd, og ingen ser ut til å ha så mye i mot at Kirkens Bymisjon får litt ekstra til sitt arbeid.

Dette gjør julen langt hyggeligere for meg (som slipper stress) og for de vanskeligere stilte, og de som ikke får "ordentlige" gaver av meg har alt de trenger uansett. Alle vinner.

Endret av Quirky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...

Jeg bruker nok generelt litt for mye penger på julegaver...

Men syns det er kjempe kjekt å kjøpe dem og gi dem bort!!!!!! Særlig dersom det er noe jeg vet vil falle i smak!!

Julekaker bruker jeg også å lage! Men ikke nødvendigvis "7 slag"

Lager de jeg vil ha og det jeg får tid til=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nekter å la med rive med av det såkalte "julestresset", i år som i fjor - og året før der igjen. Baker litt nå og litt da. Lager ikke 7 sorter da ingen i familien vår er så særlig glade i dem. Vasker litt nå og litt da. Julegaver begynte jeg å handle i november og forrige helg var jeg ferdig med alt :)

Julehandlingen er stort sett gjort. Ribba, pinnekjøtt og kalkunen ligger i frysa. Forbruk? Tja, jeg får litt hetta når jeg hører om folk som tar opp lån for å kjøpe gull og edle metaller i julegaver. Heia hodet sier jeg bare :roll: Jeg skrev en liste over alle som får gave, hva jeg MAKS skulle betale for gaven og sånn ca hva den/de enkelte får. SÅ lettvint + at jeg faktiske sparte penger på det òg. Så, i år er jeg veldig fornøyd med mitt/vårt forbruk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye stress her i år nei....Og ikke bruker vi så usannsynlig mye penger heller. Vi har rett og slett ikke så utrolig mye for øyeblikket. Har laget en del ting sammen med sønnen min som besteforeldre og oldeforeldre skal få. Julegaver til andre har vi laget en liste med ideer for og så har jeg sendt mannen ut på handling av disse. (Jeg har eksamener og prosjektoppgaver frem til 20.des). Tiden jeg har utenom lesing bruker jeg til å lage ting med sønnen min, som sagt, bake litt sammen med han...og liknende. Så iår bruker vi hverken masse tid, energi eller penger på gavene. Men omtanken er den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år bruker jeg ikke så mye tid på juleforberedelser. Energien går til eksamen... hvor mye heller jeg skulle ha pyntet og bakt til jul...

Jeg syns det er koselig med presanger, og tenker på forhånd ut hva jeg skal kjøpe. Da går det ganske fort når jeg først er ute for å handle. Det går en del penger, men prøver å finne presanger som kan brukes og som vedkommende har bruk for eller vil bli glad for. Det blir mye bøker fra oss i år. Noe som både er kjekt å gi og å få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I år (som tidligere) bruker jeg ikke så mye tid på juleforbredlsene. Har rett og slett ikke ork. Jobben drar ut mesteparten av engergien jeg har. Ikke pynter vi noe til jul i år heller (har gjort det tidligere). Jeg har bakt pepperkaker og pakket inn gaver og det er det. Er flink og begynner tidlig med alle gavene. Var ferdig med alle gavene i begynnelsen av desember (eller var det slutten av november?) unntatt en og den ble jeg feridg med i midten av denne uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært tidlig ute med julegavene i år, og ble ferdig i begynnelsen av desember.

Jeg har bakt det jeg synes er koselig (pepperkaker; men ferdig deig, pepperkakehus; byggesett, marspian; ferdigkjøpt).

Siden jeg ikke har barn, så begynner jeg å pynte til jul allerede nå, litt og litt for hver dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasking til jul er helt minimalt (vi er ikke hjemme i jula uansett)

Jeg baker en sort eller to, fordi vi begge er veldig glad i julekaker og koser oss med dem i desember. Og vi kooooser oss med bake dem også.

I år har jeg brukt ganske nøyaktig 5 timer på julegaver. I dag. (i tillegg skal de pakkes inn da)

Dette er ikke helt slik jeg foretrekker å gjøre det, jeg vil heller bruke litt emr tid og energi på et, men det var slik det ble i år, fordi jeg ikke var kommet igang før, og nå fikk litt hastverk pga et... forestående dødsfall i familien, kan man vel si.

Gavene er kjøpt langt innenfor økonimiens grenser og vi tar slettes ikke opp lån for å kjøpe julegaver. et er nødvendig å legge seg på samme nivå som det vi får, det er ulike situasjoner. Vi gir sånn ca det samme til alle våre søsken. Min bror er voksen og i jobb (men hans samboer studerer) Jeg og min forlovede er begge i jobb, og har sånnsett bedre økonomi enn dem. Vi forventer ikke nødvendigvis å få det samme som vi gir. Vi forventer i alle fall ikke det fra mine kommende svigerinner, de er tenåringer og bor hjemme enda (førte halvdel av tenårene) Vi gir etter vår lommebok, og blir like glad for alt vi får, uansett.

Og foretrekker t folk har brukt tid og energi (omtanke) på gaven, enn penger. I år blir det dessvere litt mer penger enn tid i våre gaver, men vi hr likeven valgt gaver som passer til hverenkelt da, og ikke tatt det først vi fant. Jeg håper mottakeren vil sette pris på det.

Jeg julestresser slett ikke. JEg LIKER juleforberedelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke barn, og vi skal ikke ha julemiddag her, så det jeg gjør av vasking og pynting gjør jeg for vår egen del. Jeg har rundvasket kjøkkenet, og skal ta badet grundig- det trengs og det blir koseligere. Har vasket vinduer på kjøkkenet og stua, og vært ekstra nøye med støvtørkingen. Det er jeg fornøyd med.

Har pyntet litt til jul med duker og noen nisser etc, men vi har ikke juletre.

Pepperkaker har jeg kjøpt (den sølvboksen, utrolig gode! ) og krumkaker har jeg fått, så det klarer seg. Hvis jeg får ånden over meg skal jeg sette opp et pepperkakehus, det er gøy :)

Jeg har stresset litt med julegavene, men nå er jeg ferdig, alle er pakket inn og klare. Har også laget noen julegaver selv i år, som ekstragaver.

Så nå begynner det å ordne seg til jul :nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...