Gå til innhold

min mor har invitert folk til meg


Rakel

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65

Dekk på til ungene i et annet rom?

Jeg syntes alltid det var sånn stas når vi ungene fikk egen oppdekking på kjøkkenet. Kanskje du ikke har plass der, men hva med å ta et soverom og lage barnebord der? Da blir det jo straks færre i stuen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg dekker på til ungene på kjøkkenet, og voksne i stuen. Har enkelt bord på kjøkken, stort spisebord i stuen + sofabord. Får rigge seg til som best er..

Endret av Rakel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, nå hørtes jeg sutrete ut..

Nei, jeg får ta på meg  :) og gjøre det beste ut av denne kvelden. Men det var dårlig gjort å ta det som en selvfølge av min mor. Det er hun som har satt i gang dette her. Kunne i det minste informert på forhånd.

Kanskje lage koldtbord da det ikke er plass å sitte rundt et bord. (Blir det vær, så har jeg terasse på 40 kvadrat. he,he.. ) Kanskje grillen og kan tas frem i disse globale oppvarmingstider.  :sinna:

Du må ta en arbeidsdeling med moren din, gi beskjed om hva hun skal kjøpe inn og lage i stand av mat som hun selv medbringer, kanskje også en kasse brus, det er jo ikke helt gratis å holde 20 stykker med matern

Ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med alle sammen og si at du gleder seg til de kommer og at siden det blir så mange så har du funnet ut at stående buffet er det greieste. Så ber du alle sammen bidra til den. Du kan kjøpe inn drikke og servietter  :sjarmor:

Siden setter du vekk pynteting som du er redd for, leier en film eller tre til ungene og setter TVn inn på eget rom hvor de kan sitte og spise snop, herje rundt og se film.

Rydd kjøkkenbenken så kan dere sette all maten der og sett frem papptallerkner.

Ta et glass vin før alle kommer, sett på julemusikk og bestem deg for at du skal slappe av og la de andre styre rundt.

Tingeling

Glimrende ide!

Kommer ikke til å spør gjestene om å ha med mat, men min mor kan ta med noen retter også. Broren min skal ha 2. Juledag. Det blir hver sin tur..

Jeg vet at min bror vil spør om vi kan spise kl. 13.00 p.g.a at de legger tvillingene kl.18.00. Det gjør de alltid, og jeg har alltid innrettet meg. Men nå i Julen, kommer jeg til å holde på 16.00 som tidligst til bespisning. Denne Julen får andre innrette seg...

Ikke enig og helt enig :sjarmor:

Først: Helt enig i at du bestemmer tidspunktet. Det at de har småbarn, får de selv justere seg etter - hvis det er den samme broren som skal ha 2. dag, så bestemmer vel han da? Den som inviterer bestemmer. Om ikke annet for at dette ikke skal ta hele dagen for deg. Plutselig ender du opp med en bordsetting nr. 2 fordi det er blitt sent på dagen, og folk er sultne siden de ikke har fått mat siden kl. 13.00 - nei, glem det :ler:

Men, jeg er ikke enig i at du ikke kan be gjestene ha med mat. Du kan ringe rundt/sende skriftlig invitasjon og si noe i retning av "Hei, her var det blitt flere inviterte enn jeg var klar over. Det er kjempehyggelig, men som dere vet har jeg ikke all verdens plass, og mannen min er ikke her og kan hjelpe til. For at dette skal bli hyggelig for alle, er det flott hvis dere tar med en rett hver dere til koldtbord. Ta gjerne med ønsket drikke også, så holder jeg brød, salat og diverse tilbehør. Flott hvis dere kan ta med et par ekstra klappstoler også. Velkommen kl. 16.00 på 1. juledag! Hilsen Rakel" Det er dyrt å skulle ha fest for 20 stykker, og det blir umulig for familien å fortsette med det hvis den som inviterer skal holde alt.

Lykke til, sett litt grenser så får du kanskje en hyggelig 1. juledag du også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt går, men jeg skjønner at du kvier deg. Buffet, barnebord og ungdomsrom høres smart ut, så jeg ville bare komme med flere tips til mat...

Ribbe kan stekes dagen før og serveres kald.

Pinnekjøtt kan dampes dagen før og få noen minutter i stekovnen før servering.

Dessert er jeg dårlig på, men ville definitivt gått for de som kan lages i volum, som karamellpudding og andre puddinger eller riskrem. Din mor kan jo ta med julekakene sine i tillegg.

Til evt kveldsmat kan det kanskje passe med rømmegrøt og spekemat. På Mat og Drikke går det en tråd om grøt som tilberedes i stekovnen. Det er jo ingen stor jobb å sette frem fenalår og flatbrød, og grøten må visst bare koke opp før man setter den inn i stekovnen i noen timer.

Lykke til, og så håper jeg du også vil glede deg til jul etter hvert :nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...