Gå til innhold

Flytende fyll i pate?!


Tiger

Anbefalte innlegg

Kan denne oppskriften være riktig?

200g grovkvernet, magert svinekjøtt

100g medisterfarse

salt og pepper

-blandes sammen

2 egg

3 dl kremfløte

1.5 dl hvitvin

-røres inn

hakkede friske urter

en purre i strimler

et lite glass sorte oliven uten stener

-blandes inn i farsen

Fyllet legges i en brødform kledd med en slags butterdeig (som virket veldig smidig og fin) med et deiglokk over.

Fyllet ble fryktelig suppete, så er det noen med lang patè-erfaring som kan fortelle meg om dette kan stemme eller om det er noe jeg evt kan gjøre for å redde den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skal være ganske flytenede fyll i de pateene jeg har lagd tidligere.

Fyllet stivner når den blir stekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lett litt rundt... Kan "farsen" ha blitt så flytende fordi jeg ikke hadde egg, fløte og vin oppi sakte og forsiktig? Sto ikke noe om det i oppskrifta, så jeg bare hadde alt sammen oppi foodprocessoren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk som det måtte gå, og begge patèene (måtte jo dobble oppskriften... :icon_frown: ) ligger nå i søpla. I kald tilstand var konsistensen som grøt!

Irriterer meg at dette skjer gang på gang med ukeblad-oppskrifter; at det smaker for mye smør, at en sitter igjen med masse smelted sjokolade etter at alle konfektene er ferdig dyppet, at deigen burde være kald når den kjevles ut, osv, osv. Virker som oppskriftene ikke er prøvd ut skikkelig før de trykkes -og nei, jeg vil helst ikke innrømme at det selvsagt kan ha noe med kokken å gjøre også!

Jeg prøver igjen i morgen, men om det er noen som har en ferdig utprøvd og god patè-oppskrift til meg denne gang, vil jeg være evig takknemlig :rosasmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har lett litt rundt... Kan "farsen" ha blitt så flytende fordi jeg ikke hadde  egg, fløte og vin oppi sakte og forsiktig? Sto ikke noe om det i oppskrifta, så jeg bare hadde alt sammen oppi foodprocessoren...

Det skal ikke ha noe å si. Jeg har i hvert fall ikke merket noe de gangene jeg har laget posteier som blir noenlunde det samme.

Etter å ha kikket på forskjellige oppskrifter virker det imidlertid som det er alt for mye væske i forhold til mengden "faste" ingredienser! Enten er det noe som mangler eller så er oppskriften rett og slett feil.

Oppskriften ellers virker jo lovende for oss som ikke er så glad i lever, så jeg tror jeg ville ha forsøkt med dobbelt porsjon kjøtt, men redusert mengden væske til 2 egg, 1 dl. kremfløte og 1 dl. hvitvin for hele porsjonen. I tillegg ville jeg ha hatt i 2 ss. hvetemel som bindemiddel. Ta utgangspunkt i at den ferdige røren skal ha konsistens omtrent som fløyelsgrøt og spe heller med litt mer fløte hvis den blir for fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ville beholdt oppskriften som den er, men kuttet litt på veskemengden og doblet antqall egg. Det er jo egget som i utgangspunktet gjør pateen stiv...

Endret av Eliza Doalot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble inspirert av dette, så jeg skal forsøke oppskriften selv nå i ettermiddag. Hvis du er litt tålmodig kan du m.a.o. få mine erfaringer før du prøver igjen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert!!! Leo, du må jo være en av de beste i hele verden!!!

Legger ut hele oppskriften...

Deig:

150g smør

250g hvetemel

1 egg

5dl vann

litt salt

Findel smør i mel til en smulet masse. Tilsett egg, vann og salt. Elt sammen til en deig. La hvile i kjøleskap en halv time. Kjevle ut deigen og kle en avlang form med den (jeg brukte en form på 1.75 liter). Spar nok deig til lokk.

Farse:

Se første innlegg...

Kjevle ut deiglokk og legg det på. Trykk kantene skikkelig sammen.

Stekes på 200 grader i ca 1 time.

La patèen bli kald. Skjæres i skiver før servering.

Det står ingenting om pensling, men det vile jeg gjort da den ellers ble ganske matt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helt klart laget noen hull i lokket. Da slipper dampen fra farsen ut, noe som også fører til at farsen blir fastere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg droppet den "deighistorien" nå siden dette er å betrakte som en test. Jeg skal imidlertid notere meg oppskriften for slike ting er veldig greit å lage hvis man f.eks. skal ha et koldtbord.

Patèene mine står nå i ovnen og røren/farsen ble passe med den væskemengden jeg regnet meg frem til ut fra de andre oppskriftene jeg fant. Om en drøy halvtime får vi vite hvordan de ble!

Å lage hull i deiglokket er nok for øvrig en god idè!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er patêene ute av ovnen og litt avkjølt. Konsistensen er helt passe og de lar seg skjære i fine skiver. Gode ble de også! ;)

Det vil sive ut kjøttsaft under steking. Hadde mine patèer vært innbakt, ville jeg ha helt av denne like etter at jeg hadde tatt dem ut av ovnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...