Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kanskje noen som husker at jeg la ut tråd om å bli oppsagt under fødselspermisjonen. Det har jeg altså blitt nå da, med virkning fra endt permisjon + oppsigelsestid antakelig. Har vært ansatt i fast 100% i 5 år.

Begrunnelse; vi har ikke så mye arbeid til den stillingen lenger. (grafisk formgiver) Max til en 50% stilling. "Mer praktisk for oss å sette bort dette til et reklamebyrå, selv om du har gjort en super jobb hos oss, det er ikke der det ligger!"

Det som er så festlig er at jeg ikke er tilbudt en redusert stilling en gang, og firmaet har ansatt nye i andre stillinger (på sentralbord for eksempel), uten å ha konferert med meg først. Jeg har ikke fått tilbud om en damn shit jeg, annet enn en oppsigelse. Er det virkelig så enkelt?

Tror ikke det nei! :sur:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

De kan jo ikke si deg opp og gi jobben (selv om den er redusert) til noen andre. Selv om jeg ikke kan hvilken juridiske regler dette går under. Dette hadde jeg undersøkt hvert fall.

Lykke til videre!

Skrevet

Dette høres ikke bra ut. Håper du får hjelp fra fagforeningen.

Skrevet

Men i alle dager??? Det har de da ikke lov til?

Har du fagforening eller noen som kan støtte deg? Mye enklere å kjøre over en person enn en som har fagforening eller advokat i ryggen.

Lykke til! Og hold oss gjerne oppdatert, hvis du orker.

Skrevet
Men i alle dager??? Det har de da ikke lov til?

Har du fagforening eller noen som kan støtte deg? Mye enklere å kjøre over en person enn en som har fagforening eller advokat i ryggen.

Lykke til! Og hold oss gjerne oppdatert, hvis du orker.

Joda, jeg meldte meg inn i Fellesforbundet i forrige uke, luktet lunta da de ba om møte. ;)

Det er rart hvordan de pakker det inn og. For når jeg tenker etter er det vel fortsatt en 100% stilling der med utgangspunkt i stillingsinstruksen. Men halvparten av arbeidsmengden er nå fordelt på to kolleger. Den andre halvparten er den de vektla at de helst satt bort til noen andre. :overrasket:

Jeg tror ærlig talt jeg står temmelig sterkt.

...og så håpet de inderlig jeg fortsatt ville komme på julebord på lørdag. :ler:

Skrevet
Noe så grusomt  :klem:

Klem mottaes med takk! :) Men for å være ærlig er jeg alt for forbanna og motivert for full krig til å være lei meg. :sjarmor:

Skrevet

de skal tilby deg en redusert stilling om de har behov for det. De kan ikke gi den bort til en annen eller flere andre.

Om grunnen kun var at de ikke lenger hadde behov for deg 100% så kan de ikke gjøre dette.

Les også i personalboken du fikk da du ble ansatt. Står det at allerede ansatte er prioritert til nye stillinger om de vil endre arbeidsoppgaver? I tillegg skal du ha rett til kurs og utdanning til nye stillinger. de kan nemlig ikke ta inn andre. Dette er ganske vanlig praksis.

Skrevet

Nå ble jeg sånn: :frustrert: og :sinna: og :kjempesinna: på dine vegne!!!

Ta fram igjen den gamle tråden din og les nøye igjennom den. Ta kontakt med fagforeninga i morgen tidlig, og evt. advokaten din mann bruker.

Har du fått oppsigelsen skriftlig? Hvis ikke er den ikke gyldig. Og har du fått den skriftlig, gjelder den ikke dersom du bestrider den. Det står i AML, som det var linket til i den andre tråden, hvor lang tid du har på deg til å gjøre dette. Og husk - uansett så starter ikke oppsigelsestiden din før permisjonen din er over.

Lykke til! Skvis mest mulig ut av de! :klem:

Skrevet

Dette lukter det fuffins av :forvirret: Trekk opp arma, sett ut puppa og se hva som skjer når du drar inn fellesforbundet du :sjarmor:

Skrevet
Dette lukter det fuffins av  :forvirret:  Trekk opp arma, sett ut puppa og se hva som skjer når du drar inn fellesforbundet du  :sjarmor:

Skal jeg love deg! :frustrert:

Ringer dem i morgen når jeg får summet meg litt og skrevet ned saken i korte trekk. Er litt sånn i villrede om hva jeg bør gjøre videre nå. Men det får jeg vel svar på når jeg kontakter fagforening.

Huff, når dere skriver her hva som er vanlig praksis blir jeg enda mer sjokka over at arbeidsplassen min kan oppføre seg sånn. Og ikke minst at de tror jeg skal si "Jaja, det var trist, får finne meg en ny jobb da..." Altså, jeg er da ikke fullstendig idiot heller. :overrasket:

Blir interessant å se hva som kommer ut av dette da... :forvirret:

Skrevet

:forvirret:

Har du fått oppsigelsen skriftlig? Hvis ikke er den ikke gyldig. Og har du fått den skriftlig, gjelder den ikke dersom du bestrider den. Det står i AML, som det var linket til i den andre tråden, hvor lang tid du har på deg til å gjøre dette. Og husk - uansett så starter ikke oppsigelsestiden din før permisjonen din er over.

Snakket om at jeg skulle få den etter jul. :forvirret: Skal sette meg og skrive referat fra møtet jeg nå, så jeg ikke glemmer noe. De fortalte meg ihvertfall et par ting som jeg kan bruke mot dem nå. Tror de må være utrolig naive...

Skrevet
...og så håpet de inderlig jeg fortsatt ville komme på julebord på lørdag. :ler:

Frekkhetens nådegave har de iallefall :ler:

"ja, du har mista jobben din, men fordi du får komme på julebordet vårt, så er alle glade og fornøyde igjen."

Skrevet
Frekkhetens nådegave har de iallefall  :ler:

"ja, du har mista jobben din, men fordi du får komme på julebordet  vårt, så er alle glade og fornøyde igjen."

Ja, de er ikke snaue. "Du får drukne sorgene dine i noen drammer sammen med oss da vet du" (daglig leder om julebordet i helga) Er det mulig. :overrasket:

Ettersom jeg bare satt passivt og hørte på hva de hadde å si er det tydelig at de tror jeg har tenkt å ta min hatt og gå i stillhet.

:sjarmor:

Skrevet
de skal tilby deg en redusert stilling om de har behov for det. De kan ikke gi den bort til en annen eller flere andre.

Jepp, og i tillegg har de ansettelsesstopp en viss periode etter at du er sagt opp, tror det er 6 måneder. Det betyr at de ikke kan ansette noen nye i denne perioden, uten å tilby jobben til deg først.

Skrevet
Ja, de er ikke snaue. "Du får drukne sorgene dine i noen drammer sammen med oss da vet du" (daglig leder om julebordet i helga) Er det mulig. :overrasket:

Ble det virkelig sagt? :overrasket:

Skrevet

What?! :overrasket: Er det mulig?!!? :frustrert: Skjønner godt at du er forbanna nå ja, tror de virkelig det er så enkelt?! Nei, stå på kravene dine du, du har jo fått mange flotte råd både i denne og den første tråden!

:klem:

Skrevet
:hakeslepp: Makan til frekkhet! Stå på og kjemp med fagforeninga i ryggen. Da BØR pipen få en annen låt!
Skrevet
Ble det virkelig sagt?  :overrasket:

Å jada. Vet ikke om jeg skal gråte eller le over sånne folk jeg...

Uansett; de har totalt undervurdert situasjonen. Og i og med at de over hodet ikke har prøvd å sno seg rundt regelverket, men spilt med åpne kort (det skal de ha :ler: ) så bør det ikke være mye tvil om at de vil få et klekkelig krav mot seg. Ser det som min misjon å lære dem "arbeidsgiverskikk" en gang for alle! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...