Gå til innhold

Ønsker enkle og gode oppskrifter med kyllingfilet


Dorri

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har ofte kylling og wok. Pleier å skjære filetene i mindre biter, krydre dem godt med salt og pepper og steke de til de er akkurat gjennomstekte. så hiver jeg i det jeg vil ha av grønnsaker oppi panna (poser med fryst wok blanding er også digg) og steker det til alt er gyllenbrunt. mot slutten kan du helle oppi hva du måtte ønske av wok saus, eller du kan droppe det helt. (er ofte jeg bruker taco saus, men det er veldig smak og behag på det området:p)

som tilbehør pleier jeg å ha kokt ris med karri. (heller en god del karri oppi mens jeg koker risen) det er utrolig godt, og risen blir knall gul ;)

det er egentlig bare fantasien som stopper grenser for hva man kan bruke kyllngfileter til.

nå ble jeg sulten :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enkelt og VELDIG godt:

Snurr baconskiver rundt filetene og krydre med grovmalt pepper. Stekes i stekeovn på ca 200 grader

Alle sauser passer bra, men enkelt og godt; Toro soppsaus.

Server med kokt ris og salat/de grønnsaker du ønsker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt å pensle filetene med grønn pesto, surre litt skinke rundt og steke de i ovenen. Kyllingen blir saftig og god.

Serveres gjerne med tagliatelle og en ruccolasalat ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ofte kyllingfilet blir veldig tørt så jeg føler at jeg alltid må marinere de før jeg bruker de. F.eks. til wok pleier jeg å legge bitene i litt olje, litt soyasaus, hvitløk og kajennepepper før jeg steker de, da blir de iallefall litt mindre tørre.

Jeg vil også ha nye oppskrifter på kyllingfilet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjærer ofte opp kyllingfileten, steker den sammen med hvitløk, squash, sopp, løk og andre gode grønnsaker. Koker pasta. Blander dette sammen i en ildfast form og heller kyllingsaus fra Toro over. (Basilikum og et eller annet sausen)

Ost på toppen og inn et kvarter i ovnen. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En favoritt her i huset er denne veeeldig enkle greia:

Kok ris (basmati e.l.)

Kutt kyllingfiletene i strimler (ikke for tynne). Legg dem i mariande (jeg bruker chili-grillolje, olivenolje og masse krydder).

Stek til de er godt brune.

Kutt løk og paprika i strimler og stek sammen med champingnon i skiver.

Legg ris på tallerkenen og kylling + grønnsaker oppå. Sambo liker det best med rømme og salsa. Jeg koker ut pannen og bruker sjyen som saus som jeg tilsetter litt chili, hvitløk og pepper i.

Serveres med f.eks pitabrød eller nan ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Jeg stikker hvitløksbåter inn i filetene. (tar disse ut etterpå, men noen

foretrekker å spise de) Krydrer med timian og grovmalt pepper. Steker sopp,

løk. Bruker pasta til, eller potetbåter som stekes i ovnen. Hvitløksmør eller

peppersaus til.

2: Fres chili, hvitløk i glovarm olje. Stek kyllingstrimlene i denne blandingen.

Legges til side. Wok sopp ( kantarell og aroma)- legg til side

Wok løk- legg til side

Wok gulerøtter i mini terninger- legg til side

Kok pasta, bland i woken, hiv oppi alle ingrediensene. Hell over litt matfløte.

Smaker utrolig godt, er og ypperlig til å ta med på jobb dagen etterpå.

3: Fres sjalottløk i en gryte, tilsett tomater. ( deles i båter, skrap vekk det myke, kutt opp "skrellet" i terninger) Når dette har frest litt pleier jeg ha opp i litt tomatpure. Sper på med buljong vann og litt matfløte. Bruker stavmikseren i hele greia til slutt. Litt sukker, salt og pepper. Dette er en frisk tomatsaus som er kjempegod til pasta og kyllingfilet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kylling i små biter stekt i panna sammen med grønnsaker som squash, gulrot, paprika og løk. Spises i pitabrød sammen med nydelig hvitløksrømmedressing.

Ta en boks rømme, press hvitløk og ha oppi (ett par fedd). Smak til med sitronsaft, salt, pepper og litt sukker. *nam*

Ellers har jeg en god gryte; kylling i tomat.

Til 2 personer bruker jeg 3 stk kyllingfileter.

Først tar jeg 5 store tomater som jeg skolder og så kutter jeg de i små biter og har de i en ildfast form sammen med en hakka løk og hvitløk ettersom hvor mye man liker. 2-3 fedd må til.

Jeg smaksetter det med 1 ss tomatupurè, 1 ss soyasaus, salt, pepper og tørka basilikum. Rør alt sammen og del så kyllingen i fingerstore biter, kanskje litt tykkere. Jeg steker ikke kyllingen på forhånd men legger den rett i tomatsausen. Dryss over reven gulost og sett i ovnen på 200°C i ca 45 min. Sjekk at kyllingen ikke er rå før du serverer. Dette serverer jeg med fersk tagliatelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne suppa er knallgod og lett å lage.

Oppskriften er til 2 sultne eller 4 småsultne

THAI-INSPIRERT KYLLINGSUPPE

Dette trenger du:

500 g kyllingbryst

2 gulrøtter

3 vårløk

2 ss frisk ingefær

3 hvitløkfedd

2 stilker sitrongress (bruk bare den myke, hvite delen)

½ ts tørket chili

1 I hønsebuljong

1 liten boks kokosmelk

1 rød paprika

saften av 1/2 lime ( og litt av skallet til garnityr)

1 håndfull pinjekjerner

Skjær kyllingkjøttet i 3 centimeter store biter: Legg kjøttet i en gryte sammen med gulrøtter og vårløk skåret i skiver; revet ingefær; finhakket hvitløk. sitrongress i biter og knust chili. Tilsett hønsebuljongen og la det hele trekke på svak varme i ca. 30 minutter: Rør inn kokosmelk og paprika skåret i terninger; sett ned varmen og legg på lokk Etter I 0 minutter er suppen ferdig. Tilsett limesaften og smak om suppen er salt nok. Rist pinjekjernene gylne i en tørr stekepanne. Fordel suppen i suppeboller: Dryss ristede pinjekjerner over; og pynt med noen strimler av limeskallet.

Denne er med masse smak, og passe sterk.

Middelhavskylling

Dette trenger du:

4 kyllingbrystfileter

3 ss olivenolje

1 rødtøk

2 hvitløkfedd

1 dl sorte oliven

1 dl pinjekjemer

1 dl soltørkede tomater i olje

200 g fetaost .

2 ss parmesan

1 ts tørket basilikum

1 ts salt

½ ts pepper

'Varm 2 ss olivenolje i en stekepanne og tilsett fin- hakket løk og hvitløk. La det surre i et par minutter og ta opp løken. Ha løken i en bolle og avkjøl. Rør inn stenfrie oliven. pinjekjemer som er ristet lett i tørr stekepanne, finhakkede soltørkede tomater; smuldret feta, revet parmesan, basilikum. salt og pepper:

Skjær et dypt, langsgående snitt i den tykke delen av hver kyllingfilet. Fyll hver filet med en fjerde-del av fyllet.

Sett stekeovnen på 175 grader: Varm 1 spiseskje olje i stekepannen og stek filetene på middels sterk varme til de blir brune på begge sider et par minutter på hver side. Legg filetene i en ildfast form og sett den i stekeovnen. Stek filetene i 12-15 minutter: Kontroller at de er gjennomstekt med en spiss nål eller kniv. Når det kommer ut klar kjøttkraft. er de ferdigstekt.

Server de fylte kyllingfiletene med ris eller brød og en grønn salat ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiababe

Dette er snadder:

- Bank kyllingfiletene litt flate

- Smør litt pesto utover filetene, legg i snadder du måtte ønske. Veldig godt med bacon og litt parmesanost. Rull de sammen og stek i ovnen. Server med ris til, evt saus hvis du ønsker det. Toro har flere gode kyllingsauser :)

Stek den 150 grader i ca 25 min. Nam nam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tandori lignende kyllinggryte:

Kutter opp fileten i strimler og marinerer med hvitløk, soyasaus, koriander, paprika, chilli og sukker. Steker: champignon, løk, paprika, broccolibuketter, bambusskudd og søtpotet (til slutt). Har kokosmelk/fløte over og lar dette trekke i 7-8 minutter. Smaker til med spisskummen, koriander og soyasaus. Steker kyllingen lett i egen panne og har det over i gryten rett før servering. Serverer med kokt ris og gjerne nanbrød. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hele kyllingfileter i ovnspanne samme med like deler Creme Fraiche eller Kesam og Heinz Chilisaus. Krydre med salt og pepper. Stek i 30 min ved 200 grader. Serveres med ris og grønnsaker.

Denne har jeg fra en eller annen kokebok, litt mer arbeid, men godt :). Oppskriften er for 4 personer

-4 kyllingfileter pannestekes

-1 ss hakket chilipepper, 50 g hakkede pistasjnøtter, 50 g margarin go 1 dl finhakket persille røres sammen og settes i kjøleskapet

-2 fedd hvitløk surret i 1 ss matolje, saft fra 1 lime og 1 stk buljongterning blandet ut i 3 dl vann kokes opp - tilsett coscousen og la den trekke

Alt serveres sammen med salat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1. sett ovnen på 200 grader

2. gni kyllingen inn med hvitløk, salt og pepper (eventuelt urter)

3. Sett kyllingen i ovnen i 30 min

4. Del noen tomater i to, ha salt på de.

5. Sett tomatene i ovnen når det er igjen ca 20 min av kyllingen sin steketid.

Server med kokt ris, og saus etter ønske.

Til forandring: Surr bacon rundt kyllingen, fyll den med ost og skine etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...