Gå til innhold

Lekegrind


Murf

Anbefalte innlegg

Vi lurer litt på å kjøpe lekegrind til gutten vår før han blir særlig mobil. Han er nå 4 mnd. Dere som har hatt lekegrind, hvor lenge var den i bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jenta mi er 1 år, og bruker den ennå. Nå vil hun liksom oppi der en gang i løpet av dagen også er den utrolig kjekk til å legge lekene i så de ikke ligger strødd utoveralt.

Kjøpte den når hun begynnte å åle seg rundt, slik at jeg kunne dusje og gjøre ting som måtte gjøres uten at jeg bekymret meg. Gull verdt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Binkejenta (7 mnd) har også en lekegrind. Veldig kjekt å kunne plassere henne der hvis jeg holder på med noe som gjør at jeg ikke kan ha fullt fokus på henne. Vi har åpen stue/kjøkken-løsning og f eks når jeg lager middag er hun i lekegrinda. Det føles mye tryggere enn om hun skulle krype rundt på kjøkkengulvet når jeg ordner med varme kjeler etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Jeg anbefaler å innføre det så tidlig som mulig for at ikke den lille skal føle seg som i et "fengsel". Jeg brukte lekegrind bevisst som liggeplass når barnet skulle ligge for seg selv. Brukte lekegrinden fram til eldstemann var nesten 2 år (han var fornøyd oppi der) og til minstemann til han var ca 14 mnd. Da ville ikke han mer og bare klatret ut av seg selv. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi starta med lekegrind først to måneder etter at jenta våres hadde starta og krabbe, det gikk ikke. Hun nekta og være oppi der.

Så jeg ville kjøpt lekegrind fortest mulig.

Nå når vi venter en til, så skal vi ha lekegrind fra dag en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

:sjenert: En liten sidekommentar:

Tid for å ta den bort igjen er når du bruker lekegrinden til oppbearing av klær og leker.

Med andre ord en gigantisk lekekasse/rotekasse midt i stuen... :Hehe:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brukte lekegrind til jenta var ca. 10 måneder.. Da var hun i krabbe-klatre- utforske hele verden fasen og jeg ville ikke hemme det ved å putte henne i lekegrinden. Da fikk jeg heller løpe etter å følge med på alt hun gjorde! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor
jeg ville ikke hemme det ved å putte henne i lekegrinden. Da fikk jeg heller løpe etter å følge med på alt hun gjorde! :)

Men om du skulle noe - hva gjorde du da?

Mine har ikke sittet oppi lekegrinden hele tiden, men var godt vandt med å være der uten at det føltes som en straff. Utforske har de plenty tid til selv om de var tidvis i lekegrinden... ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, lekegrinda brukes da ikke som oppbevaringsplass til ungen.

Men et sted man kan sette barnet når man må gjøre noe annet. Feks, lage middag, gå på do, vaske eller støvsuge gulvet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sjenert: En liten sidekommentar:

Tid for å ta den bort igjen er når du bruker lekegrinden til oppbearing av klær og leker.

Med andre ord en gigantisk lekekasse/rotekasse midt i stuen... :Hehe:

Hehe.. vogga fungerer nå som det... vi har brukt den til dagsoving, men nå sovner han på leketeppet eller i vogna. Takk for gode innspill, greit å vite at den brukes mer enn bare et par-tre måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du skulle noe - hva gjorde du da?

Mine har ikke sittet oppi lekegrinden hele tiden, men var godt vandt med å være der uten at det føltes som en straff. Utforske har de plenty tid til selv om de var tidvis i lekegrinden... ;)

Hvis jeg skulle noe var jenta med.. har kun 1 etatge i huset, så ingen skumle trapper. Stua og kjøkkenet er i samme rom, så når jeg laget middag kunne jeg se hva hun lekte med.. Måtte jeg på do stod døren åpen og hun krabbet etter..

Hvis det var absoulutt krise en dag, og jeg måtte plassere henne et sted i noen minutter brukte jeg sprinkelsenga. Satte henne der og ga henne masse leker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke brukt lekegrind, vi. I nødstilfelle har vi brukt reisesenga, men stort sett har jeg jenta mi med rundt der hvor jeg er. Ellers har jeg brukt vippestolen en del, spesielt når jeg er i dusjen eller når jeg lager middag. Men det var kanskje ikke svar på spørsmålet ditt, da :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke brukt lekegrind, vi. I nødstilfelle har vi brukt reisesenga, men stort sett har jeg jenta mi med rundt der hvor jeg er. Ellers har jeg brukt vippestolen en del, spesielt når jeg er i dusjen eller når jeg lager middag. Men det var kanskje ikke svar på spørsmålet ditt, da :sjenert:

Jo, det var et like godt svar på spørsmålet, egentlig. Lurer jo på nødvendigheten av lekegrind feks, selv om vi har kommet frem til at det er praktisk for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vi brukte den hver dag ifra han var født til han var ca 10 måneder. I grinden følte han seg trygg, og koste seg med lekene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, lekegrinda brukes da ikke som oppbevaringsplass til ungen.

Men et sted man kan sette barnet når man må gjøre noe annet. Feks, lage middag, gå på do, vaske eller støvsuge gulvet.

Jeg ville fremdeles kalle det oppbevaringsplass for barnet, uansett hva man som voksne gjør på.

Vi brukte aldri lekegrind til vår første. Dusjet jeg, var hun med på badet og lå på badegulvet med masse leker. Laget jeg mat lå hun på teppet sitt i stuen, åpen løsning. Støvsuget jeg eller gjorde andre ting, var det det samme, hun lå på teppet sitt og lekte eller lå og sov i vognen. Når hun begynte å krype fikk hun krype rundt mens jeg gjorde mitt, eller hun fikk sitte i stolen sin med bord til og fikk et par leker eller en skorpe å tygge på. Jeg så aldri behovet for lekegrind.

Nå har vi jente nr to og jeg ser enda ikke behovet for lekegrind. Hun kan være med der jeg er. Er jeg redd for at noe skal skje kan hun få sitte i vippestol eller i stol m/bord og se på hva jeg gjør. Men jeg har en sambo som kjøper alt mulig av utstyr, så kanskje han kommer hjem med lekegrind en dag, selv om jeg har sagt jeg ikke helt ser behovet.

Jeg er for at babyer skal få krype rundt og utforske ting. Ikke bli begrenset av et lite bur på gulvet. Jeg rakker ikke ned på de som velger å bruke lekegrind, for all del, jeg har selv sett at barn storkoser seg oppi der. Men som med alt utstyr, vi tar i bruk det vi selv ønsker og har behov for. Og mine barn er trygge på gulvet med lekene sine, slik andre barn er trygge både i og utenfor lekegrinden. Men jeg tror at et stort barn som plutselig må sitte i lekegrind ikke vil føle seg særlig trygg, fordi det er et ukjent sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt lekegrinn til begge ungene. Mini brukte den kun når jeg dusjet eller stekte mat i stekepanne (pga spruting) til han var 1 år, mens med minste jenta så bruker vi den ennå (1,5 år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville fremdeles kalle det oppbevaringsplass for barnet, uansett hva man som voksne gjør på.

Vi brukte aldri lekegrind til vår første. Dusjet jeg, var hun med på badet og lå på badegulvet med masse leker. Laget jeg mat lå hun på teppet sitt i stuen, åpen løsning. Støvsuget jeg eller gjorde andre ting, var det det samme, hun lå på teppet sitt og lekte eller lå og sov i vognen. Når hun begynte å krype fikk hun krype rundt mens jeg gjorde mitt, eller hun fikk sitte i stolen sin med bord til og fikk et par leker eller en skorpe å tygge på. Jeg så aldri behovet for lekegrind.

Nå har vi jente nr to og jeg ser enda ikke behovet for lekegrind. Hun kan være med der jeg er. Er jeg redd for at noe skal skje kan hun få sitte i vippestol eller i stol m/bord og se på hva jeg gjør. Men jeg har en sambo som kjøper alt mulig av utstyr, så kanskje han kommer hjem med lekegrind en dag, selv om jeg har sagt jeg ikke helt ser behovet.

Jeg er for at babyer skal få krype rundt og utforske ting. Ikke bli begrenset av et lite bur på gulvet. Jeg rakker ikke ned på de som velger å bruke lekegrind, for all del, jeg har selv sett at barn storkoser seg oppi der. Men som med alt utstyr, vi tar i bruk det vi selv ønsker og har behov for. Og mine barn er trygge på gulvet med lekene sine, slik andre barn er trygge både i og utenfor lekegrinden. Men jeg tror at et stort barn som plutselig må sitte i lekegrind ikke vil føle seg særlig trygg, fordi det er et ukjent sted.

Det låter som om jag hade skrivit det!

Jag ser inte behovet utan egentligen bara en stor bur som är i vägen i vardagsrummet/stua... Jag hade nog behövt en mycket större lägenhet för att kunna känna att jag hade plats för en sådan. Behov har varken jag eller barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde lekegrind til førstemann som ikke ble brukt. Men så var han en rolig unge da, som helst satt i ro på et teppe og lekte og beveget seg ikke over en eneste dørstokk.

Nå derimot, har vi fått en bulldoser i hus, og han bruker grinda ja :ler:

Han er ett år nå, og har daglige lekestunder i den mens jeg gjør annet - går på do feks. Han er høyt og lavt på et sekund, og klarter ut av både vippestol og tripptrapp, så det er ikke noe annet alternativ for oss.

Han får selvfølgelig karabbe og gå rundt når jeg er i rommet/nærheten og kan holde et øye med han.

Endret av Misty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren vår er 8,5 mnd nå. Vi bruker lekegrinden hver dag. Ikke så lenge av gangen. Ca 30 min om morningen og kanskje 2 x 15 min senere på dagen! Er veldig glad vi har lekegrinden!!!

Hun trives i den og jeg får gjort ting som må gjøres uten å måtte bekymre meg for at hun skal brenne seg på varmovnen osv, osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...