Gå til innhold

jeg har hannkatt, kan jeg parre hvilke rettigheter


treningsjenta

Anbefalte innlegg

om jeg har en rasekatt, hannkatt..... hvpordan er det å få parret denne??? er det lett å finne en hunnkatt å sette kattunger på??? eller krever dette masse?

katten fyller alle krav..men jeg lurer på om dette er noe man kan tjene på? når dte er snakk om en hann og ikke en hunn??

snakk om hellig birma..

er dette vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første spørsmål er hvorfor du vil parre katten. Regner med du har stilt den ut, siden du vet at den fyller kravene, men den bør ikke bare fylle dem, men ha egenskaper som ligger over snittet, for at parring skal være noen vits.

Det er uansett ikke noe du blir rik på, vanlig betaling for å leie ut hannkatt er enten en kattunge fra kullet, eller prisen for en. Det krever vanligvis at du har stilt ut en del, med gode resultater, for at det skal være interessant for noen å bruke din katt, og dette medfører jo en del utgifter.

Uansett bør du kontakte raseklubben. De har som regel formidling av avlshanner, hvor du blir satt opp på en liste, og blir kontaktet av aktuelle oppdrettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med forrige bruker her, det er en del man må tenke gjennom før man parrer katten. Jeg ville i første ommgang tatt kontakt med den oppdretteren du fikk katten fra. Vedkommende har jo selv erfaring med oppdrett og sikkert en formening om katten egner seg til å videreføre genene.

Jeg regner med katten er innekatt? Hvis den har fått gå ute i fertil tilstand er det svært få som vil bruke den pga faren for smittsomme sykdommer (feks FIV). mange eiere av hunnkatter krever at hannkatten blir testet før parringen, særlig FIP.

Å tjene penger på dette kan ikke være motivasjon, det ville føre galt av sted med rasene. Jeg ville kommet i kontakt med en seriøs og erfaren oppdretter. Hun vil da si fra hvis hannkatten din ikke egner seg. Å drive avl er komplisert der man må ta hensyn til egenskaper ved hver enkelt katt og hvordan en kombinasjon av begge kattene vil bli. Bla ev slektskap mellom kattene. Genetikk er komplisert ja, så man må være seriøs når man driver med dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Du bør først melde deg inn i en rasekattklubb. siden bør du stille katten din til han iallefall oppnår Champion-tittel.

Til da, er du kanskje kommet i kontakt med andre oppdrettere som kan være interesserte i å bruke katten din til parringspartner.

De ser på stamtavla hans, og på hvilke linjer han har, og hvor typet han er etter standarden osv.

Som eier av hannkatt, trenger du ikke å ha et registrert oppdrett for å låne ham ut, men det må derimot eieren av hunnkatten. Sjekk nøye opp i at dette er en seriøs oppdretter.

Priser og avtaler på lån av hannkatt varierer litt.

Vi har det sånn at hunnkatten kommer til hannkatten, og at det blir betalt en såkalt "sprangavgift" på 1000 kr. Når kattungene er født, og er 4 uker gamle, betales en viss sum pr. levende kattunge. (Hos oss er det 500, hos andre er prisen høyere.) Noen betaler en sprangavgift, og får velge seg en kattunge fra kullet, noen betaler en pris osv. Du må nesten høre med oppdrettere i ditt miljø om hva som er vanlig der...

Det lønner seg også å teste katten din for arvelige og smittsomme sykdommer før du avler på ham. det er en stor fordel, og gir de som låner ham en sikkerhet i at noe ikke er galt.

vet at på Birma er det vanlig å teste hjerte og nyrelidelser, samt FIv og FELv(?)

Det er ikke akkurat noe å bli rik av, men det er en utrolig flott og ikke minst kjekk hobby :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger til at man må ha en helseattest på katten, tatt når den er over 10 mnd. Den dekker navlebrokk, testikkelstatus (må ha begge bjellene nede) samt hjerte ved vanlig lytting.

Katten bør være fulgt opp ved vaksinasjon, og som mange er inne på, helst stilt ut. Du må også sjekke at katten har stambokklasse 1 på stamtavla, og kan avles på. Fra mange oppdrettere selges hannkattunger på stambokklasse 2 dersom ikke annet avtales, og da må oppdretteren evt åpne den for avl.

Om du tjener penger? Tja, det er ofte krevende å ha en fertil hannkatt- de kan tisse ned og ødelegge en del, vasking og våkenetter. Ofte skal også hunnkatten komme til hannkatten for parring, og det krever tilsyn og rom til det. Du får jo betalt for parringen og ofte for hver levendefødte kattunge, men ofte går vinninga opp i spinninga (og mer til)- rasekatt er sjelden noe å bli rik på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

En annen viktig ting er at du må ha stambok klasse 1 på katten din (altså ha lov til å bruke den i avl) Og du må ha fått tillatelse til dette av oppdretteren du kjøpte katten din av. Det høres ikke ut som om du har drettet den selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Hei,

jeg har en hellig birma hunnkatt (kosekatt), som jeg gjerne skulle ha parret.

Hun har løpetid nå. Innlegget ditt er jo gammelt, men håper du fortsatt er interessert.

Mvh,

Helen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Hvilken klasse ble han kjøpt i? Min er kun til kos, og det står på stamtavlen.

Jeg anbefaler kun registrerte, erfarne oppdrettere å avle, uansett rase. Hadde aldri kjøpt katt av et hvilket som helst nyoppstartet oppdrett, med mindre de var i samarbeid med et større, mer erfarent oppdrett med gode referanser.

Hadde jeg for eksempel hadde kjøpt en bengalkatt til avl og interessert meg for å starte et oppdrett kunne jeg for eksempel ha blitt veiledet av oppdretteren min og brukt en hannkatt fra hennes oppdrett. Hun kjenner linjene og kan da hjelpe meg i gang til å starte for meg selv.

Jeg håper virkelig ikke du planlegger å gjøre dette uten hjelp fra erfarne, for å avle på katter er mye jobb og ekstremt dyrt.

Endret av BabyBlue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...