Gå til innhold

Julemusikk


Gjest itla

Anbefalte innlegg

Jeg har to juleplater som jeg liker, den ene er Bugge Wesseltofts "It's snowing on my piano", den andre Anita Skorgans "Julenatt". Begge har rolige, behagelige tolkninger av kjente og ikke fullt så kjente julesanger. Er det noen som kan tipse meg om lignende plater? For å gi en liten pekepinn: Jeg liker IKKE de typiske jule-compilation'ene som alltid dukker opp (av typen McMusic X-mas etc), og er sjelden begeistret for den overlessede amerikanske stilen. Akustiske tolkninger og kormusikk er derimot bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Diana Kralls cd "Christmas songs" synes jeg i alle fall er kjempefin. Amerikansk, ja. Men avslappende og jazzy og flott. Litt upbeat av og til - jeg blir i godt humør av den :)

Her kan du høre noen snutter fra den :)

Jeg er veldig nysgjerrig på Bugge Wesseltofts. Kanskje jeg må kjøpe den :)

Endret av nostalgia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, har Diana Krall juleplate? Kult! Takk for tipset, jeg har flere av platene hennes fra før. :)

da tror jeg absolutt du vil like den! :) Den er lekker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine 2 favoittjulecder er

The Real Group - Julen er her.

Svensk gruppe som synger uten instrumeter til. Litt forskjellige gamle og nye og annerledes julesanger.

Grex Vocalis - O magnum mysterium

Fantastisk kor, rolige sanger, veldig stemningsfullt og så langt fra amerikansk som du kan komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I fjor kjøpte jeg Frelsesarmeens juleplate med Kvinner på randen. Den er jeg blitt veldig glad i, spesielt Julemysteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært inne på itunes store og sjekket litt. Var ikke alt dere har foreslått som lå inne der, men Diana Krall og Grex Vocalis skal jeg definitivt ha! Takk for tips! :)

Nostalgia: Bugge Wesseltoft-plata er utrolig rolig og behagelig, veldig deilig å sette på etter at man har fått tutet ørene fulle av kjøpesenter-julemusikk på julegaveshopping, f.eks. ;) Hvis du har itunes store tilgjengelig kan du høre noen snutter der. :)

Endret av itla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du liker kor, så er vel oslo gospelkor en ganske sikker løsning for julemusikk jeg synes i alle fall de har fiiiine juleplater.

Min personlige favoritt er en gammel av Hanne Krogh, men det er nok mer tradisjon/minner enn kvalitet som gjør den til minfavoritt da. "Julens vakreste" har vært en del av mine juelminner de siste 20 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært inne på itunes store og sjekket litt. Var ikke alt dere har foreslått som lå inne der, men Diana Krall og Grex Vocalis skal jeg definitivt ha! Takk for tips! :)

Nostalgia: Bugge Wesseltoft-plata er utrolig rolig og behagelig, veldig deilig å sette på etter at man har fått tutet ørene fulle av kjøpesenter-julemusikk på julegaveshopping, f.eks. ;) Hvis du har itunes store tilgjengelig kan du høre noen snutter der. :)

Takk for tips - må få sjekket den ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Jeg drar opp denne fra i fjor - tenkte jeg skulle investere i en ny juleplate i år, med litt roligere versjoner av alle julesangene.

Har nå sjekka ut både Bugge Wesseltoft (denne er kun instrumental?) og Diana Krall sine på iTunes, men om noen har flere tips - så kjør på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fire juleplater....:sjenert: Eller det blir kanskje sju når jeg regner med "Juleoratoriet" av J.S Bach som jeg bare MÅ høre i løpet av førjulstiden.

De andre er:

*tidligere nevnte Bugge Wesseltoft-plate: Jada, kun instrumental, men etter min mening en helt perfekt juleplate, herlig avstressende og oppløftende på samme tid.

* Diana Kralls juleplate, også den veldig fin

* Sondre Bratland sin,lurer på om den ikke heter "Rosa fra Betlehem" eller lignende. Veldig fin og kontemplativ den også

* Og så har jeg en trippelcd fra Naxos med Europeiske julesanger, Nordiske julesanger og "Julemusikk fra de klassiske mestre".

Endret av frulou
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig julejazz med Real Thing- A Real Christmas - med Sigrid Brennhaug.

Og enig i at det ikke blir jul uten J.S. Bachs Juleoratorium, og ikke bare på plate- helst i Nidarosdomen også. Men i år blir det Oslo-førjul, så plata blir nok spilt ekstra mye.

Ellers er Odd Nordstogas "Jolevise" (fra NRKs "Jul i Svingen" i fjor) helt nydelig.

Sufjan Stevens' 5CD-boks "Songs For Christmas" er kjempefin.

Og enig med frulou i at Sondre Bratlands "Rosa frå Betlehem" er fin.

Anbefaler også svenske "Jul I Folkton" og Ramirez' "Navidad Nuestra".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...