Gå til innhold

Nekter å undervise muslimsk elev


Rakel

Anbefalte innlegg

For at læreren skulle kunne samarbeide med eleven, var det et krav at han skiftet religion.

Læreren sendte denne sms-melding til eleven: "Hei, man må være romersk-katolsk kristen eller ateist for å kunne samarbeide med meg. Islam er strengt forbudt hos meg! Hvis du ønsker å ha noget som helst med meg å gjøre, må du kanskje skifte religion!"

link: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=169535

Læreren fikk en advarsel, og er blitt anmeldt av gutten og hans far.

Flere mener at faren og sønnen overdramatiserer, og at det sikkert bare var tull. Andre synes det er rasisme og useriøst av en lærer å sender slike meldinger til en elev.

Hvordan reagerte du på denne saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bellatrix

Nå skal man ikke stole blindt på hva som skrives i vg, men om det virkelig er sant er det helt hårreisende og læreren burde helt klart miste jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvordan man kan være rasist når man ikke liker en religion. Rase har ikke med religion å gjøre.. eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Skjønner ikke helt hvordan man kan være rasist når man ikke liker en religion. Rase har ikke med religion å gjøre.. eller?

Nei, det går vel ikke under rasismebegrepet, men jeg tviler på at en lærer har lov til å nekte å undervise en elev på bakgrunn av religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt går da ikke an å skrive :frustrert:

Synes en advarsel var for mild reaksjon hvis denne historien stemmer...

Lærere skal jo være et forbilde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal høre mye....... :overrasket:

Dette er uakseptabelt. Om det så i utgangspunktet var ment som en spøk, kan jeg ikke helt fatte hvordan relasjonen mellom elev og lærer har utviklet seg slik at læreren kan oppføre seg på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste på 2 blogger at de syntes dette var et tydelig eksempel på muslimer som roper opp om alt/ tåler ingen ting. :overrasket:

sitat: "Denne stakkars eleven lå, ifølge han selv, søvnløs en hel natt og bekymret seg over denne meldingen. Stakkaren var redd for at han måtte konventere til kristendommen for å kunne få undervisning.

Jeah right!

Her er enda et eksempel på hvordan ting kommer helt ut av proposjoner så lenge Islam kommer inn i bildet.

Læreren har imidlertid lagt seg paddeflat og beklaget hendelsen. Men er det nok? Neida! Nå vurderer faren og gutten å anmelde forholdet. Lurer veldig på hva overskriften på den anmeldelsen skal være, men blir nok noe i sjangeren rasisme!"

Alle var enige med henne i dette. Jeg blir helt sjokkert over fiendligheten.

Og jeg skulle likt å se at hun bare hadde smilt dersom det var hennes barn som mottok en slik melding fra en lærer som underviser barnet hver dag. :riste:

Dette har vel ingen ting med hårsårhet blandt muslimer å gjøre. Dette er rett og slett bare langt utover det som er lovlig og akseptert i samfunnet generelt.

Endret av Rakel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://no.wikipedia.org/wiki/Rasisme

Rasisme (må ikke foveksles med nazisme) refererer normalt til en oppfatning av at menneskers verdighet og/eller deres rettigheter og plass i samfunnet varierer avhengig av deres «rase», og til handlinger og politikk som bygger på en slik oppfatning. Rasisme forutsetter at arten menneske kan deles inn i forskjellige raser. Hvilke av disse rasene rasismen retter seg mot kan variere, gjerne avhengig av demografiske og politiske forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky

Jeg kan love det hadde blitt månelyst hvis noen hadde skrevet slik til min datter -feks at hun måtte konvertere til kristendommen!

(vi er ikke-troende)

Vi har da vitterlig religionsfrihet i dette landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasisme? Nei

Oppsigelsesgrunn? Nei

Grunn til å politianmelde? Nei

Fullstendig idiotisk læreratferd? JA

Grunnlag for advarsel og prøvetid? JA

Overreaksjon fra muslim? NEI

Skrevet i fullt alvor? Neppe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle var enige med henne i dette. Jeg blir helt sjokkert over fiendligheten.

Og jeg skulle likt å se at hun bare hadde smilt dersom det var hennes barn som mottok en slik melding fra en lærer som underviser barnet hver dag.

Dette har vel ingen ting med hårsårhet blandt muslimer å gjøre. Dette er rett og slett bare langt utover det som er lovlig og akseptert i samfunnet generelt.

Hvor mange av oss hadde gått til VG? Hvor mange hadde tatt saken videre etter at læreren hadde lagt seg flat? Hvor mange av oss insisterer på at islam er en rase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen som reagerer på at samtlige av medlemmene i statskirken ikke kan bli undervist av denne læreren?

Jo, de kunne det, ifølge læreren: romersk- katolsk, kristen eller ateist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, de kunne det, ifølge læreren: romersk- katolsk, kristen eller ateist.

Nei, du har satt inn et ekstra komma. Jeg tenker som punktom. Det er jo heller ingen motsetning mellom romersk-katolsk og kristen, så det ville være rart om det var ment som du skriver.

Og forøvrig er dette åpenbart ikke ment alvorlig. Så dum kan da ingen være, selv om det var dumt nok å spøke med det.

Endret av allium
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jo, de kunne det, ifølge læreren: romersk- katolsk, kristen eller ateist.

Da er det isåfall snakk om en skikkelig dårlig religionslærer. Ikke bare sliter han med tegnsetting, men jaggu har han ikke peil på religion heller (katolikker er kristne de og).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange av oss hadde gått til VG? Hvor mange hadde tatt saken videre etter at læreren hadde lagt seg flat? Hvor mange av oss insisterer på at islam er en rase?

Jeg har opplevd lignende: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=80874&hl=

Og jeg angrer på at jeg ikke anmeldte ham den dag i dag. Jeg godtok unnskyldningen hans. Men nå er det for sent... (datteren min har et stygt arr i dag etter den syingen)

Synes det er bra at man setter slike ting i søkelyset, og ikke dysser det ned.

Ellers så kan jeg ikke se at disse har sagt noe om rase. Det er det andre som har antatt at de sikkert kommer til å gjøre...

I dag kan religionshat også bli definert som rasisme. Ref: "Den moderne antisemittisme, derimot, kan defineres som en spesifikk form for rasisme."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Er det ingen som reagerer på at samtlige av medlemmene i statskirken ikke kan bli undervist av denne læreren?

Nå handler denne tråden om at det var en muslim som fikk meldingen, så da er det det vi diskuterer. Prinsippielt ville det ikke vært bedre om meldingen kom til en statskirkekristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå handler denne tråden om at det var en muslim som fikk meldingen, så da er det det vi diskuterer. Prinsippielt ville det ikke vært bedre om meldingen kom til en statskirkekristen.

Men det tyder ihvertfall på at meldingen neppe var særlig seriøst ment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...