Gå til innhold

Er jeg en rasist?


Gjest graceland

Anbefalte innlegg

Men husk nå her at hun 'bare' snakker om utseendet! Det hun reagerer på er at venninnen mener hun er rasistisk fordi hun ikke synes asiatere er utseendemessig attraktive, og at hun til dags dato kun har falt for mennesker av nordisk (nord-europeisk?) opprinnelse. Hun forklarte seg kanskje på en litt dårlig måte, men det er da ingen grunn til å svartmale henne så til de grader fordi det finnes 4mrd asiatere! Hun kommer aldri til å treffe en promille av dem, engang, og hun kan umulig gjøre seg opp en mening basert på at det potensielt kan finnes en asiater der ute som er så fin at hun faller pladask... Mennesker gjør seg meninger basert på de erfaringene man har per dags dato, og siden hun da ikke har likt noen asiatere hun hittil har sett, så er det ifølge mitt syn ingenting i veien med at hun konkluderer med at hun ikke liker utseendet deres. Og det er faktisk lov å endre mening, for hun kan treffe en flott asiaterer senere.

De argumentene deres blir som å si at jeg er en idiot fordi jeg baserer min mening om at sopp ikke er godt på at den eneste soppen jeg har smakt er vanlig champignon, og det finnes gaaaanske mange arter av sopp der ute og siden jeg ikke har smakt alle sammen kan jeg da altså umulig si at jeg ikke liker sopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De argumentene deres blir som å si at jeg er en idiot fordi jeg baserer min mening om at sopp ikke er godt på at den eneste soppen jeg har smakt er vanlig champignon, og det finnes gaaaanske mange arter av sopp der ute og siden jeg ikke har smakt alle sammen kan jeg da altså umulig si at jeg ikke liker sopp.

Du må heller ikke finne på å si at du ikke liker fotball hvis du ikke har sett alle fotballkampene. Og siden det stadig vekk kommer en ny fotballkamp så er du vel veldig dum hvis du sier at du ikke liker fotball.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er tett som ikke ser forskjell på å ikke like fotball eller sopp og det å mene at alle med asiatisk opprinnelse er stygge og uattraktive?

Dessuten: Hun spør oss hva vi syns.

Endret av Embla s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er tett som ikke ser forskjell på å ikke like fotball eller sopp og det å mene at alle med asiatisk opprinnelse er stygge og uattraktive?

Som indikatorer for intelligens er alle disse eksemplene like bra/dårlige.

Så de av dere som synes noen er uintelligente fordi de mener at asiater er mindre attraktive selv om de ikke har sett alle asiater, må vel nesten også mene at alle som mener fotball er kjedelig er uintelligente hvis dette er basert på færre fotballkamper enn alle.

Endret av punktom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man mener at alle jenter som ikke er blonde er stygge, saa fremstaar man unektlig som sneversynt, ja.

Men dette har vel trådstarter aldri hevdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig jeg er tett som ikke ser forskjell på å ikke like fotball eller sopp og det å mene at alle med asiatisk opprinnelse er stygge og uattraktive?

Dessuten: Hun spør oss hva vi syns.

Det er prinsippet med at siden hun ikke har sett alle asiatere så kan hun ikke mene at asiatere ikke er pene. For min del blir dette akkurat det samme som at jeg er mindre intelligent fordi jeg bare har smakt en type sopp og dømmer resten deretter.

Hun ville ha meninger angående det at hun ble kalt rasist basert på hva hun mener om andres utseende, hun ba ikke om meninger angående hennes personlige smak.

Kanskje det blir lettere å skjønne hva jeg mener hvis jeg sier at jeg så langt utelukkende har falt for menn som er minimum 10cm høyere enn meg, er slanke, har mørkt hår og er av nord-europeisk avstamning. Betyr det at jeg er mindre intelligent når jeg sier at jeg ikke synes menn som er lave, kraftige, har annen hårfarge enn mørkt og ikke er nord-europeiske er attraktive nok til at jeg har falt for noen av dem så langt? Jeg har ingenting imot menn som ikke oppfyller min smak, jeg bare finner dem ikke tiltrekkende. TS har ikke sagt at hun har noe imot asiatere, utenom at hun ikke finner dem attraktive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke registrert mange som antyder at trådstarteren er rasist. Derimot registrerer jeg betydelig støtte til min antydning om at trådstarteren ikke er spesielt smart. Den tydeligste støtten kommer i så henseende fra trådstarteren selv.

Dette synes jeg er en ufin slutning utfra det Graceland skrev. Jovisst er påstanden om at asiatisk utseende er stygt/lite pent en generalisering, og generaliseringer er "dumme" i og med at de ikke inneholder nyanser. Feks er jeg selv ganske blond og heilnorsk av bondeslekt, men har fått høre at jeg også har japanskliknende trekk - og særlig på sv/hv-filmer ser jeg at endel japanske skuespillere har flere likhetstrekk med bestefaren min enn han har med Alfred Maurstad og Leif Juster, liksom. Så hva er norsk, og hva er asiatisk?

Uansett, til poenget osv: Det er forskjell på å si at utsagnet til trådstarter er unyansert, og å påstå at hun er dum (eller lite smart, som i grunn betyr det samme), Jeg vil ikke kalt henne dum på grunnlag av denne tråden (eller andre, såvidt jeg vet), men mitt svar til henne er at jeg ville formulert meg annerledes. Dessuten synes jeg det er sært å si at en hel haug med folk man pga personlige preferanser ikke har falt for/faller for, er lite pene. Jeg vet ikke hvilke av innleggene her Graceland reagerer på, det er jo ikke sikkert det er alle...

Endret av puffy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg er en ufin slutning utfra det Graceland skrev...

Muligens ufint, uansett sant. For meg.

At jeg ikke faller for jenter som uttrykker seg dumt, oppfører seg sneversynt og "ler av påstander" som viser seg å stemme er ikke mer høyverdig enn å synes at asiatere er lite pene, men det har jeg heller aldri påstått. At hun eventuelt skulle reagere på å bli møtt med samme uttrykksmåte som hun selv bruker, betyr forhåpentligvis at hun filosoferer litt over hvordan det føles å møte seg selv i døren.

Skjønt; jeg tviler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens ufint, uansett sant. For meg.

At jeg ikke faller for jenter som uttrykker seg dumt, oppfører seg sneversynt og "ler av påstander" som viser seg å stemme er ikke mer høyverdig enn å synes at asiatere er lite pene, men det har jeg heller aldri påstått. At hun eventuelt skulle reagere på å bli møtt med samme uttrykksmåte som hun selv bruker, betyr forhåpentligvis at hun filosoferer litt over hvordan det føles å møte seg selv i døren.

Skjønt; jeg tviler.

Tja, jeg synes det du skrev i det første innlegget i tråden henger mer på greip (er det forresten et komisk uttrykk?) i forhold til tema, enn å si at Graceland er lite smart. Å ikke falle for folk som formulerer seg på visse måter har jeg forståelse for, klart man signaliserer noe med det. Enten man er for bastant, unyansert og lite åpen for tilbakemeldinger, eller man er sarkastisk, nedlatende og lite åpen for tilbakemeldinger. Ingen av delene åpner for så mye forståelse for andre. Men det var sikkert ikke poenget heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill
Kan jo ikke ha vært noe befolkningsvekst i en verdensdel som består utelukkende av stygge mennesker. :ironi:

Har du ikke hørt at like mennesker leker best! Hvis alle er stygge i Asia så leker de sikkert godt sammen på mange vis

Og jeg spør bare om dere synes alle som liker blonde jenter er dumme. Det er vel slik at dersom man svarer i en debatt må man tåle et lite motspørsmål?

Noen mener at brunetter er penere enn blondiner. Noen av de som mener det mener samtidig at det finns mange vakre blondiner også.

Trådstarter er ingen rasist selvom hun hevder at hun syns asiatere er stygge. Men det finns mange Asiatere her på denne kloden så ordet alle er vel å overdrive.

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest graceland

Ja, jeg ser at mitt startinnlegg kunne vært bedre formulert. Men noen skal tydeligvis være kverulanter. Jeg mener det må være grunn til å anta at et barn er allergisk mot hunder når hun har reagert på alle de hun har møtt hittil. Det skal ikke være nødvendig å presentere henne for alle verdens hunder for å kunne trekke en konklusjon. Men det er selvfølgelig ikke umulig at det finnes en hund i Øst-Timor hun ikke er allergisk mot. Det kan finnes røde kråker, vi har bare ikke sett en enda.

Og, ja, jeg vet at jeg har fått retardstempel etter at jeg lo av påstanden om folkemengde i Asia. I mitt oppslagsverk stod det 3 millioner. Å være dårlig oppdatert på enkelte fakta, er ikke det samme som å være dum. Ja, jeg skulle ha dobbeltsjekket det, og jeg tabbet meg ut.

Fornøyd nå, kverulanter? ;)

Endret av graceland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...